K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-08-2012, 22:45   #1
maipeace
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-08 2012
Indlæg: 1
Styrke: 0
maipeace er ny på vejen
Question Skizofreni og førtidspension

Hej søde mennesker.

jeg er ny herinde, da jeg har nogle spørgsmål om førtidspension og processen dertil. så lad mig starte med at fortælle lidt om min baggrund.

i sommeren 2011 blev jeg indlagt på bispebjerg med akut paranoid psykose, med mistanke om paranoid skizofreni.

efter forskellige test kom de frem til at jeg lider af depression og borderline.

kort tid efter flyttede jeg hjem min mor i helsingør, da jeg ikke magtede at bo alene.

jeg blev indlagt igen med akut psykose, og der efter henvist til distriktpsykiatrien. der mente at jeg havde skizoaffektiv lidelse af depressiv type eller paranoid skizofreni,

men de ville ikke sætte en endelig diagnose før de havde papirer fra bispebjerg. de kom bare aldrig.

jeg fik det værre og værre , distriktpsyk. iværksætter psykolog samtaler og forskellige grupper jeg kan komme i,

men jeg bryder mig aldeles ikke om psykologen, men kan ikke snakke med en anden uden jeg selv skal betale, det er svært når man er på kontanthjælp.

og jeg magter ikke at komme til grupperne. min psykiater fra distriktpsyk. føler jeg ikke tager mig alvorligt og direkte griner ad mig og udskriver bare mere og mere medicin.

derefter cutter jeg fuldstændig kontakten til distriktpsyk.

lige nu vil jeg bare gerne have ro, ro til at finde ud af hvad for et liv jeg vil have, ro til at finde ud af at nyde livet, hvis det nogensinde bliver muligt.
og måske en dag få en økonomi til flytte tilbage til kbh, hvor mit sociale netværk er.

nu til spørgsmåls delen.

kan kommunen tage min kontanthjælp fra mig, hvis jeg ikke modtager behandling?

har hørt at alle behandlingsmuligheder skal være udtømte, før man kan få tildelt fp? jeg kan jo gå i terapi i mange år før der sker en forandring, hvis nogensinde.
jeg har prøvet en del medicin, men jeg kan jo ikke prøve alt psykofarmaka i verden.

hvordan er processen på vej til fp, sådan skridt for skridt?

er der nogen der har erfaring med at søge fp i Helsingør kommune?

er der nogen der har skizofreni der har søgt fp? hvordan gik det jer?

undskyld det blev så langt, havde vist brug for at komme ud med noget.

tak hvis du har taget dig tid til at læse dette.
maipeace er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2012, 01:27   #2
khawk1
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2012
Lokation: Danmark
Indlæg: 10
Styrke: 12
khawk1 er ny på vejen
Hej Mai.

Ked af at høre din situation. Min søn er ligeledes diagnosticeret med skizofreni (udiffentieret skizofren), så vi kæmper også for fp. Det som jeg har lært af min søns sag, er at kommunen godt kan stoppe din indbetaling af kontanthjælp hvis du ikke møder op til samtaler, selv om det er pga du er syg i en periode.
De fleste sagsbehandlere er overbebyrdede og ser dig blot som et nummer i en laang række af klienter = de bekymrer sig ikke om dig, og lukker uden videre for dine penge. Derfor skal du altid kontakte dem, hvis du bliver syg (mere syg!) for at være sikker på du kan spise og betale din husleje.
I forhold til en pensionsansøgning, skal du for alt i verden prøve at komme i kontakt med din sagsbehandler for at blive informeret om div detaljer i forhold til hvor/hvordan/ og hvorledes du skaffer en funktionsevne vudering, en arbejdsevne vudering, får udtalelser fra både din familielæge, såvel som din psykiater. Sidst og ikke mindst skal du få opdateret din resourceprofil hos din sagsbehandler.
Når alt dette er ordnet, kan din sagsbehandler udfra div papirer i din sag, komme frem til om du kan klare et flexjob, eller om du evt kan indstilles til førtidspension.
Efter 1.jan 2013 bliver det desværre nok stort set umuligt at få en pension, hvis du er under 40 år. Dermed ikke sagt det er umuligt, det skulle bolot blive MEGET svært med den nye skattereform.
For at få pension SKAL alle behandlingsmuligheder være udtømte. Det vil sige de mest alm medicin typer skal være afprøvet, du skal have været i langvarig behandling (Min 12 mnd almindeligvis).
Der er rimelig god chance for at få pension som skizofren, hvis du er meget syg!
Der er dog heldigvis masser af skizofrene som stadig kan passe et alm job, eller være i flexjob.
khawk1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2012, 07:18   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af maipeace Se meddelelser

kan kommunen tage min kontanthjælp fra mig, hvis jeg ikke modtager behandling?

har hørt at alle behandlingsmuligheder skal være udtømte, før man kan få tildelt fp? jeg kan jo gå i terapi i mange år før der sker en forandring, hvis nogensinde.
jeg har prøvet en del medicin, men jeg kan jo ikke prøve alt psykofarmaka i verden.

hvordan er processen på vej til fp, sådan skridt for skridt?

er der nogen der har erfaring med at søge fp i Helsingør kommune?

er der nogen der har skizofreni der har søgt fp? hvordan gik det jer?

undskyld det blev så langt, havde vist brug for at komme ud med noget.

tak hvis du har taget dig tid til at læse dette.
Kommunen kan lukke for din kontanthjælp hvis du f.eks. ikke møder op til et aftalt møde, altså et møde du er indkaldt til.

Hvis der står i dine lægepapirer, at der stadig er behandlingsmuligheder, så kan du ikke tilkendes fp.
En læge kan f.eks. skrive, at der er mulighed for, at Xxxxx medicin vil kunne afhjælpe dine problemer.
Og så kan du være nødt til, at prøve om det reelt hjælper, hvis du vil søge om fp.

Det er mit indtryk, her fra K10, at hvis terapi ikke har hjulpet indenfor en eller anden periode, så vil lægen skrive, at terapi er prøvet uden større effekt.

Og når så både terapi og relevante typer medicin er afprøvet, uden resultat, så kan der blive tale om, at søge om fp.

Du skal ikke afprøve alt psykofarmaka i verden, kun det der er relevant i forhold til din lidelse.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Paranoid skizofreni superman Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 32 03-08-2013 01:53
Spørgsmål om skizofreni logikeren Dit og Dat 19 28-07-2011 16:36
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53
Førtidspension (skizofreni) schjodtz Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 13-08-2009 16:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension