K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-08-2012, 07:22   #1
HenrikD
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 6
Styrke: 0
HenrikD er ny på vejen
Ophør af sygedagpenge, partshøring eller ej

For at gører en lang historie kort, er jeg usikker på, hvad konsekvenserne kan blive for mig, hvis jeg ønsker et partshøring. For at gører det lettere, at forholde sig til problematikken, vil jeg kort opsumere historien.


Jeg har været sygemeldt i rundt regnet ti måneder, grundet stress og depression. Stressen er forsaget af bla. kroniske rygsmerter forsaget af slidgigt og den degeneret diskus, som igen kommer af scholiose. Dertil kommer et middelsvært hørertab (samt totalt høretab på det andet øre), voksenmobning, mobning i folkeskolen, som psykoloen i sin udtagelse skriver -en ubrugelig uddanelse (kort uddanelse helt præcist). Samt flere småting.

I Psykologens udtagelse, står at jeg, hvis der tages hensyn til ovennævnte og under visse forhold kan jeg påtage mig et arbejde igen. Det tolker sagsbehandleren som en raskmeldning, hvilket Psykologen er uenig i.
Nu ønsker sagsbehandleren, at jeg melder mig selv rask, men lover at jeg vil blive sendt til bla. handicap konsulenter og fastholdeseskonsulenter, for at vi kan afgører hvilke arbejdsopgaver jeg kan løse (jeg har intet modtaget på skrift endnu). Men, min A-kasse vil ikke umidelbart acceptere mig som værende til rådighed for arbejdsmarkedet, så længe undersøgelsen ikke er lavet. Om de så vil acceptere mig bagefter, kan jeg kun gætte på.

For mig lyder en partshøring som en voldsom ting, som jeg ikke kan gennemskue konsekvenserne af. Jeg gætter på, at det er kommunen selv, som afgør sagen, men hvis jeg taber høringen, står jeg meget dårligt stillet.

Jeg håber at det giver mening, ellers må i gerne spørge.

Henrik
HenrikD er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2012, 07:47   #2
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Forlang at blive afklaret i forhold til din arbejdsevne. På sygedagpenge!

Henvis f.eks. til principafgørelse 64-11

Man kan slå principafgørelser op her: www.ast.dk
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2012, 15:26   #3
HenrikD
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 6
Styrke: 0
HenrikD er ny på vejen
Tak for svaret.

Jeg har læst afgørelsen, samt de papirer som jeg har modtaget fra kommunen.
Principafgørelsen omhandler et afslag på flexjob. Er det ikke to forskellige paragraffer, som der er tale om?

I papirene henviser de til paragraf 7 samt lov om sygedagpenge paragraf 16.

Det som forvirer mig mest er, at der står "i forhold til at hjælpe ham tilbage til arbejdsmarkedet på ordinære vilkår, med skånehensyn til ryglidelse og hørerhandicap" - samt "Henrik er ligeledes orienteret om, at undertegnede vil tale med sagsbehandler....idet jeg vurdere, at Henrik bør hjælpes til atil finde ud af, hvad han kan arbejde med fremadrettet og evt. hvilke handicapkompencerende foranstaltninger, der skal til for at kompencere for han hørehandicap"

For mig lyder det som om, at man på den ene side siger, at jeg er helt rask, men på den anden side, erkender at jeg skal have hjælp
Det er muligvis mig, som ikke er alt for klog, men dette forstår jeg simpelthen ikke meningen med, ej heller hvordan min reaktion bør værer.
HenrikD er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2012, 15:39   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg har lige læst § 16 i Lov om sygedagpenge. Der står noget om fastholdelse, men samtidig lyder det til jo, at det er til sygemeldte - ikke raske....

Er der tale om en nedsat arbejdsevne, bør de i det mindste overveje revalidering. Revalidering bør afprøves først, før et fleksjob kan komme på tale.... I en revalidering kunne de her hørekonsulenter være med indover i forbindelse med f.eks. virksomhedspraktik osv.. der findes jo høretekniske hjælpemidler, der kan afprøves.

De skriver selv "skånehensyn - ryglidelse og hørehandicap", så ergo må revalidering kunne afprøves. § 27 stk. 1 nr. 1 omhandler revalidering:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2012, 16:49   #5
HenrikD
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 6
Styrke: 0
HenrikD er ny på vejen
Jeg tror du har ret Curls, når jeg læser paragraffen falder jeg over dette -

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

Det må da være det samme som de skriver, at de vil gører.
HenrikD er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2012, 18:09   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af HenrikD Se meddelelser
Jeg tror du har ret Curls, når jeg læser paragraffen falder jeg over dette -

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

Det må da være det samme som de skriver, at de vil gører.
Hej HenrikD,

Umiddelbart har du jo ikke nøde, at bede om en partshøring pt. Du kan blot skrive til din sagsbehandler, at du i forhold til din sag forventer forlængelse iht. §27 stk. 1 nr. 2. Dette naturligvis iht. deres skrive mm.

Derved får du måske stilnet evt. "sommerfugle i maven" mht. din sag.

Hellere være på forkant med tingene, sådan har jeg det i al fald, specielt når det angår sdp. og forlængelse heraf.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
"Partshøring vedrørende påtænkt afgørelse om ophør af sygedagpengeudbetaling" EJvind Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 33 02-10-2014 22:50
Ophør af sygedagpenge AJT Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 9 19-02-2012 09:39
Partshøring eller ej????? L. Hagenau Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 03-02-2010 11:10
ophør af sygedagpenge og så? franzi Alt det andet 2 02-02-2010 10:36
Sygedagpenge ophør Nillan Politik og Samfund 0 17-11-2008 19:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension