K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-08-2012, 16:59   #1
Lady_Kildare
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: -
Indlæg: 8
Styrke: 0
Lady_Kildare er ny på vejen
Post Må kommunen godt det her?!!

Hej
Jeg er faldet for varighedsbegrænsningen d. 30/6.
Jeg har selvfølgelig anket kommunens stop for mine sygedagpenge.
Jeg mener at jeg kan få forlænget efter §27 stk. 1 nr. 2. Jeg mener at jeg godt kan nå at få afklaret min arbejdsevne i løbet af 9 måneder.
Det er kommunen jo så ikke enig i. Først kommer der en forklaring på at jeg ikke er færdigbehandlet og ikke kan klare en praktik.
Min psykiater laver da en ny statusattest som er helt opdateret. Der står at jeg GODT kan klare praktik.
Dette afviser kommunen og siger at jeg har mulighed for at søge kontanthjælp.

Jeg har en fyldig resourceprofil, som jeg har været med til at lave. Der mangler sådan set kun at jeg kommer i praktik.
Da jeg så henvender mig på kontanthjælpskontoret får jeg dette at vide.
"Som udgangspunkt er der en lovpligtig opfølgningssamtale hver 3. måned her på Jobcentret.
I Aalborg kommune gælder følgende aktiveringspolitik at man, når man er berettiget kontanthjælp, først har ret til tilbud efter 9 måneder."

Say what!!!

Så kan jeg da godt se at jeg ikke kan nå det på 9 måneder hvis deres regler er sådan! Kan det virkelig passe?
Min sag er gået videre til ankenævnet, og det ville da ha' været fedt for mig hvis jeg kunne vise dem, at jeg er kommet i praktik.
Så kan jeg jo netop modbevise kommunens påstande og er tættere på at kunne vinde min ankesag.

Sidst redigeret af Lady_Kildare; 22-08-2012 kl. 17:33. Årsag: For mangelfuld titel.
Lady_Kildare er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2012, 18:02   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
er alle behandlingsmuligheder udtømte og din lidelse gjort varig?
det er først her efter kommunen kan bedømme din arbejdsevne

har din psykiater skrevet du er klar til fuld tid og skrevet dato på hvornår

ved godt der er en masse §
men en simpel regel

1
Alle behandlingsmuligheder skal være udtømte og varig, og man skal finde ud af fleks eller pension. samt ens funktionsevne skal være nedsat med 50 procent

2
At der er mulighed for du kommer på fuldtid, inden for de uger du kan blive forlænget

hvis disse 2 ikke er opfyldt, så ser det sort ud med at få dem forlænget
men fint du klager, men hvis disse 2 ikke opfyldt vil du sikkert også få afslag af
beskæftigelsesankenævnet.

som udgangspunkt er sygedagpenge kun i 52 uger
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2012, 19:06   #3
Lady_Kildare
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: -
Indlæg: 8
Styrke: 0
Lady_Kildare er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
er alle behandlingsmuligheder udtømte og din lidelse gjort varig?
det er først her efter kommunen kan bedømme din arbejdsevne

har din psykiater skrevet du er klar til fuld tid og skrevet dato på hvornår

ved godt der er en masse §
men en simpel regel

1
Alle behandlingsmuligheder skal være udtømte og varig, og man skal finde ud af fleks eller pension. samt ens funktionsevne skal være nedsat med 50 procent

2
At der er mulighed for du kommer på fuldtid, inden for de uger du kan blive forlænget

hvis disse 2 ikke er opfyldt, så ser det sort ud med at få dem forlænget
men fint du klager, men hvis disse 2 ikke opfyldt vil du sikkert også få afslag af
beskæftigelsesankenævnet.

som udgangspunkt er sygedagpenge kun i 52 uger
Jeg fik endelig en diagnose på ADHD for 5 måneder siden. ADHD er jo kronisk.
I følge §27 stk. 1 nr. 2 kan jeg få forlænget mine sygedagpenge hvis der er behov for at få afklaret min arbejdsevne.
Jeg er igang med behandling, men mangler ikke så meget.
Man kan jo godt få forlænget sygedagpengene efter §27 stk. 1 nr. 2, selvom man stadig er i behandling jvf. principafgørelse D-9-02. Det skal bare kunne nåes at få vurderet arbejdsevnen inden 9 måneder.
Det jeg er bestyrtet over er at kontanthjælpskontoret siger at der går 9 måneder før at jeg kommer i praktik
I følge retssikkerhedslovens § 7a har jeg ret til yderligere foranstaltninger, og disse skal sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.
Nuværende foranstaltning er sygedagpenge. Jeg citerer lige videre:
Der skal derfor sikres en sammenhæng i indsatsen til personer, som har behov for hjælp, fx ved ophør af sygedagpenge, således at kommunen før ophør af en foranstaltning skal sikre sig, hvad der videre skal ske i relation til udnyttelse af arbejdsevnen.

Sådan som jeg har forstået lovteksterne så SKAL kommunen føre mig videre i mit forløb lige så snart at mine sygedagpenge udløber.
De må ikke spise mig af med at jeg altså skal vente 9 måneder på praktik for nu er jeg kommet på kontanthjælp
Er der andre der har oplevet at kommunen sylter ens forløb?
Lady_Kildare er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2012, 22:36   #4
le cuere
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 267
Styrke: 14
le cuere er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lady_Kildare Se meddelelser
Jeg fik endelig en diagnose på ADHD for 5 måneder siden. ADHD er jo kronisk.
I følge §27 stk. 1 nr. 2 kan jeg få forlænget mine sygedagpenge hvis der er behov for at få afklaret min arbejdsevne.
Jeg er igang med behandling, men mangler ikke så meget.
Man kan jo godt få forlænget sygedagpengene efter §27 stk. 1 nr. 2, selvom man stadig er i behandling jvf. principafgørelse D-9-02. Det skal bare kunne nåes at få vurderet arbejdsevnen inden 9 måneder.
Det jeg er bestyrtet over er at kontanthjælpskontoret siger at der går 9 måneder før at jeg kommer i praktik
I følge retssikkerhedslovens § 7a har jeg ret til yderligere foranstaltninger, og disse skal sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.
Nuværende foranstaltning er sygedagpenge. Jeg citerer lige videre:
Der skal derfor sikres en sammenhæng i indsatsen til personer, som har behov for hjælp, fx ved ophør af sygedagpenge, således at kommunen før ophør af en foranstaltning skal sikre sig, hvad der videre skal ske i relation til udnyttelse af arbejdsevnen.

Sådan som jeg har forstået lovteksterne så SKAL kommunen føre mig videre i mit forløb lige så snart at mine sygedagpenge udløber.
De må ikke spise mig af med at jeg altså skal vente 9 måneder på praktik for nu er jeg kommet på kontanthjælp
Er der andre der har oplevet at kommunen sylter ens forløb?
Jeg fik at vide at de ville stoppe mine sygedagpenge, de henviste til jeg kunne søge arb. på det ordinære arbejdsmarked. Jeg gjorde indsigelse da jeg stadig var syg, men mente jeg ville kunne søge arb. når jeg fik det bedre, og henviste til § 27 stk. 1 og stk. 2. Sygedagpenge stoppede, jeg ankede og fik medhold, fik sygedagpenge igen med tilbagevirkende kraft på § 27.



Sygedagpenge sagsbehandler mente ikke min læge og specialæger udsagns var gode nok, henviste til en speciallæge hun mente var ideel. Speciallægen mente ikke jeg af helbredmæssige årsager var i stand til at arb. fuldtid.

Jeg sagde at jeg på grund af mit helbred jo ikke kunne arb. fuldtid, og at jeg ved deltidsjob på det ordinære arbejdsmarked ikke ville kunne forsørge mig selv, at jeg derfor ville søge fleksjob. Sagsbehandleren spurgte om jeg ville i arb. prøvniing, svarede hvis det er nødvendigt ok.

Blev henvist til arb. prøvning i 13 uger. Da jeg efter den så talte med sagsbehandler igen, sagde hun at hun kunne næsten 100 procent sikkert kunne fortælle mig, at hun ikke mente jeg skulle have fleks, at jeg havede recurcer til revalidering, og at nævnet ville afslå fleksjob. Svarede at de jo selv inden arb. prøvning havede sendt mig et brev om, at jeg ikke ville kunne revalideres på grund af min arb. evne var nedsat, og at de derfor havede skrevet at forlængelse af sygedagpenge fortsatte under en anden § og aftalen om arb. prøvning var indgået fordi jeg ville søge fleks.

Hun blev ved med det om revalidering og om at gå op i tid, svarede det kan jeg jo ikke, jeg er fysisk syg og min erhvervsevne er nedsat, det er jo derfor jeg vil søge fleks. Hvis jeg kunne gå op i arb. tid, så kunne jeg jo lige så godt søge arb. på det ordinære arbejdsmarked og få en højere timeløn end mindste løn på fleksjob, om hun troede det er for sjov man sidder der og søger fleksjob, at det ville være en glæde, at være fri for at skulle være afhængig af systemet, udbasunere ens privatliv og blive tjekket i hovedet og røv.

Hun henviste til at hvis jeg ikke mente jeg kunne revalideres, dvs. gå op i arbejdstid, så kunne hun lukke for sygedagpenge her og nu. Spurgte hvad jeg så skulle leve af og betale faste udg. med, hun svarede at jeg kunne søge kontanthjælp.

Jeg fastholdt at jeg søgte fleks, selv om hun sagde at hun ville sige til nævnet at hun mente jeg ikke skulle have fleks men revalideres. Jeg skrev min mening omkring min sag, og bad om at den blev vedlagt min ansøgning om fleks. Så nævnet også kunne læse min mening. Jeg fik medhold, nævnet tildelte mig fleks på grund af det og speciallægens udsagn om varig nedsat erhvervs evne.

Vi er vist mange der har været tvunget til at kæmpe mod systenet og for retfærdig behandling.
le cuere er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2012, 23:18   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"Da jeg så henvender mig på kontanthjælpskontoret får jeg dette at vide.
"Som udgangspunkt er der en lovpligtig opfølgningssamtale hver 3. måned her på Jobcentret.
I Aalborg kommune gælder følgende aktiveringspolitik at man, når man er berettiget kontanthjælp, først har ret til tilbud efter 9 måneder."" citat.

MEN; Du skal jo IKKE aktiveres, men AFKLARES.

Dette er en væsentlig forskel.

Du bør derfor skrive og stille spørgsmål om afklaring!

Der er jo netop IKKE tale om tilbud, heller. Det kan de gøre i reklamer!

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2012, 00:18   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Som du selv skriver så findes der en paragraf i retssikkerhedsloven der hedder §7a

Den ser sådan her ud:

Citat:
I retssikkerheds loven står der:

Citat:
§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.

Kilde: Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
Et sygedagpengestop er en erhvervsrettet foranstaltning....så de skal bruge denne paragraf...

Så nej de kan ikke bare spidse dig af med at sige du bare kan søge kontanthjælp....de skal se på hvad der så skal gøres og sætte dette igang med det samme...

Men læs selv mere under vores side om sygedagpengestop

Kontakt evt beskæftigelsesankenævnet og fortæl dem dette...og samtidig kan du jo fortælle dem om at du har gjort kommunen opmærksom på at du har en opdateret læge status som kommunen IKKE vil bruge....

Har andre prøvet dette....

Til det kan man kun sige JA til....i hobetal....da der er så mange som bare som du får at vide at de bare skal søge kontanthjælp og så vil man finde ud af tingene bagefter.....men den går altså ikke...ikke hvis de skal følge lovene som gælder for dette område...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2012, 22:08   #7
Lady_Kildare
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: -
Indlæg: 8
Styrke: 0
Lady_Kildare er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Som du selv skriver så findes der en paragraf i retssikkerhedsloven der hedder §7a

Den ser sådan her ud:



Et sygedagpengestop er en erhvervsrettet foranstaltning....så de skal bruge denne paragraf...

Så nej de kan ikke bare spise dig af med at sige du bare kan søge kontanthjælp....de skal se på hvad der så skal gøres og sætte dette igang med det samme...

Men læs selv mere under vores side om sygedagpengestop

Kontakt evt beskæftigelsesankenævnet og fortæl dem dette...og samtidig kan du jo fortælle dem om at du har gjort kommunen opmærksom på at du har en opdateret læge status som kommunen IKKE vil bruge....

Har andre prøvet dette....

Til det kan man kun sige JA til....i hobetal....da der er så mange som bare som du får at vide at de bare skal søge kontanthjælp og så vil man finde ud af tingene bagefter.....men den går altså ikke...ikke hvis de skal følge lovene som gælder for dette område...
Jeg fik i dag dette svar fra min nye rådgiver:
Det er rigtigt at du ifølge retssikkerhedslovens § 7a har ret
til yderligere foranstaltninger. I dit tilfælde er det vurderet at denne
foranstaltning er at du overgår til en videre erhvervsrettet støtte i kontanthjælpesystemet.
Aktiveringspolitikken omkring kontanthjælpsmodtagere i Aalborg Kommune, er
at fra man modtager kontanthjælp første gang – har man ret til tilbud om en
beskæftigelsesrettet indsats efter 9 måneder.


Det jeg er meget interesseret i at få at vide er:
1. Hvad er "yderligere foranstaltninger" helt præcist? Jeg har googlet som en vandvittig
og har ikke kunnet finde en fyldestgørende forklaring.
I følge min første rådgiver er yderligere foranstaltninger at "jeg overgår til en videre erhvervsrettet støtte i kontanthjælpssystemet."
Jeg mangler et skriftligt eksempel på at kommunen ikke må bruge
"støtten" i kontanthjælpssystemet som en "yderligere foranstaltning". Eventuelt en principafgørelse.
Det er jo ikke nok at sige til kommunen, "hov hov det må I altså ikke".
De vil jo bare svare, "Jo det må vi godt. Kan du bevise at vi ikke må det?"

2. Er det rigtigt at man som sygemeldt, der lige er faldet for varighedsbegrænsningen,
skal vente 9 måneder på komme i praktik, fordi jeg er "ny" i kontanthjælpsregi?
Det er rigtigt, at man først har ret til aktivering efter 9 måneders når man er ledig,
men hvad med dem som er sygemeldte?

Hvis rådgiver nr. 2 har ret med de 9 måneder, så betyder det vel at rådgiver nr. 1
er kommet med en mangelfuld opfølgningsplan, jvf. §7a.
At skulle vente 9 måneder på en praktik er for lang tid.
Hjælpen skal komme lige efter sygedagpengestoppet.

Lad os konkludere at retssikkerhedslovens §7a ikke er blevet fuldt god nok af rådgiver nr.1.
Jeg citerer lige fra en god side jeg har læst mange gange
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

"Dette betyder at de skal undersøge hvad de kan gøre for at bringe dig tilbage i et job.
Det kan enten være Revalidering, Fleksjob, Førtidspension eller ordinært job. Dette skal ske i forlængelse af sygedagpenge stoppet.
Det vil sige at man skal direkte fra sygedagpenge i revalidering, fleks eller andet og ikke bare på kontanthjælp."

Her er det så jeg siger ... Kommunen skal vel stadigvæk følge §27 stk. 1. De kan jo ikke forlænge ens sygedagpenge,
hvis det ikke bliver gjort ud fra et af de 7 punkter.

Nu er jeg jo ikke enig i kommunens stop af mine sygedagpenge.
Jeg mener godt at jeg kan forlænges ud fra §27 stk.1 nr.2.
Hvad med sager hvor folk ikke passer ind på nogen af de 7 forlængelsesmuligheder?
Der er f.eks. ikke nok "beviser" til at man kan argumentere for et af de 7 punkter for forlængelse.
De mennesker bliver vel nødt til at gå på kontanthjælp?
Lady_Kildare er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2012, 22:47   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Læs mit indlæg!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2012, 23:58   #9
le cuere
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 267
Styrke: 14
le cuere er ny på vejen
Læs svaret fra weebmaster og popiae.
Kik under det link de henviser til.

Du skriver at din erhvervsevne skal afklares, men ikke om du ønsker at søge revalidering, el. fleksjob.

Hvis du ønsker det, skal du gøre sygedagpenge sagsbehandler opmærksom på det.
Sige at du ønsker at søge revalidering el. fleks.
Så skal sygedagpenge behandle din sag.
le cuere er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 08:16   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Lady K., både kan og skal afklares nu, selvom sygedagpengene er frataget, og hun er kommet på kontanthjælp.

At der er klages over sygedagpenge har IKKE opsættende virkning ift afklaring af restarbejdsevnen på kontanthjælp.

Vigtigheden som jeg skriver, at der skal skelnes imellem aktivering og afklaring.

Lady K, er kommet på kontanthjælp, fordi hun har været syg.
Er endnu ikke afklaret, og tildels IKKE færdig behandlet.

Hvorvidt en afklaring af arbejdsevnen, vil være udtryk for den fremtidige arbejdsevne, er selvsagt afgørende.

Hvis væsentlig yderelig forbedring af tilstand, er det korrekt vurderet af kommunen, at det IKKE er nu.
Men modsat, hvor der ikke forvendtes yderligere forbedring,, helbredsmæssigt, skal afklaringen foranstaltes hurtigst mulig.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Godt link & godt initiativ Jna Et godt link! 4 08-04-2013 20:51
Hjælp! -Kommunen påtænker stop af sygedagpengeudbetalingen, idet kommunen ikke længer Marianzen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 40 13-06-2012 12:50
Må kommunen godt bare raskmelde mig? amacing Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 15-04-2011 12:11
Jeg har virkelig brug for et godt råd. (Kommunen) Camille Dit og Dat 10 09-09-2008 22:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension