K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-08-2012, 01:03   #1
Sutsko
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 115
Styrke: 16
Sutsko er ny på vejen
udbetaling af efterlønsbidrag på sygedagpenge

Pyh jeg er forvirret!
Jeg har prøvet at orientere mig herinde - blandt andet. Men ikke fundet præcist svar på min situation.

Jeg håber nogen herinde har det fulde overblik om følgende - men først et rids om min eksakte situation.

Jeg er visiteret til fleksjob og var havnet på puljefleksjob hylden. Havde en lille job gennem godt 1 år og blev så ledig igen pr 1/4. Forud fik jeg ledighedsydelse.

Der er nu startet pensionssag og jeg forventer - og har grund til at forvente, at FP bliver mig tildelt.
Jeg er på sygedagpenge og har indtil denne måned fået min løn, hvor arbejdspladsen jo så har fået refusion svarende til sygedagpenge.
Jeg vil kunne oppebære sygedagpenge frem til medio januar. Men forventer som sagt, at min sag er afsluttet forinden.
Hvis og i fald og alt det der...jeg ikke får pension på nuværende tidspunkt - vil det helt bestemmt blive genoptaget senere.
Det er ganske utopi, at jeg kan arbejde til jeg er 64 når jeg ikke kan nu. Så på baggrund af det, er det jo åndsvagt ikke at få mine indbetalte efterlønsbidrag udbetalt nu - skattefrit.
Det er såmænd endda et råd jeg har fået af min fleksjobkonsulent :-) Hun ved super meget om sit felt - men jeg er ikke sikker på hun ved nok om den nye lovgivning på *udbetaling af efterlønsbidrag* området.

Men hvordan ligger landet:

1. Kan man modtage sygedagpenge og få sit bidrag -for mig ca 65.000 uden modtræk?
2. Hvordan hvis jeg når. at blive tilkendt førtidspension inden jeg anmoder om skattefri udbetaling af efterlønsbidraget? Bliver det modregnet der eller hvordan.
I øvrigt har jeg jo lidt travlt, da muligheden for den skattefrie udbetaling jo snart stopper igen.

Har i dag læst i avisen, om en kvinde der fik sin efterløn udbetalt - hun var pensionssøgende på sygedagpenge, fik afslag og kom så på kontanthjælp. Hun må nu afdrage pengene til kommune som har ret til at anse efterlønsudbetalingen som formue. Som jeg læser det der - og andre steder,- er problemet, at hun har fået pengene, mens hun var på sygedagpenge (som undertegnede). Hvis hun havde ventet til hun kom på kontanthjælp havde ingen ko været på isen. '

Kan tilføje min historie, at jeg aldrig vil kunne modtage kontanthjælp. Jeg er gift og min mand har arbejde og bor i eget hus.
Derudover har jeg også besluttet - helt for mig selv - at får jeg afslag på pension, så raskmelder jeg mig lige på en studs, uagtet at jeg ikke kan arbejde. Så jeg i det mindste kan opnå ledighedsydelse. (jeg er vidende om, at det ikke er en såkaldt korrekt handling - men jeg kan godt nok føle mig presset til det)

Jeg er fortsat medlem af fagforbund - men socialrådgiveren i min afdeling, er ikke meget værd. Langt hen ad vejen har jeg haft advokat til at hjælpe og bistå mig - da jeg har en stadigt verserende arbejdsskade sag og fagforbund heller ikke her har været til nogen hjælp eller støtte.

På forhånd tak for hjælp og vidensdeling

Sidst redigeret af Sutsko; 21-08-2012 kl. 01:08. Årsag: glemt noget
Sutsko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 08:24   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Prøv at ringe til din landsforening, for fagforeningen.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 08:58   #3
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sutsko Se meddelelser
Pyh jeg er forvirret!
Jeg har prøvet at orientere mig herinde - blandt andet. Men ikke fundet præcist svar på min situation.

Jeg håber nogen herinde har det fulde overblik om følgende - men først et rids om min eksakte situation.

Jeg er visiteret til fleksjob og var havnet på puljefleksjob hylden. Havde en lille job gennem godt 1 år og blev så ledig igen pr 1/4. Forud fik jeg ledighedsydelse.

Der er nu startet pensionssag og jeg forventer - og har grund til at forvente, at FP bliver mig tildelt.
Jeg er på sygedagpenge og har indtil denne måned fået min løn, hvor arbejdspladsen jo så har fået refusion svarende til sygedagpenge.
Jeg vil kunne oppebære sygedagpenge frem til medio januar. Men forventer som sagt, at min sag er afsluttet forinden.
Hvis og i fald og alt det der...jeg ikke får pension på nuværende tidspunkt - vil det helt bestemmt blive genoptaget senere.
Det er ganske utopi, at jeg kan arbejde til jeg er 64 når jeg ikke kan nu. Så på baggrund af det, er det jo åndsvagt ikke at få mine indbetalte efterlønsbidrag udbetalt nu - skattefrit.
Det er såmænd endda et råd jeg har fået af min fleksjobkonsulent :-) Hun ved super meget om sit felt - men jeg er ikke sikker på hun ved nok om den nye lovgivning på *udbetaling af efterlønsbidrag* området.

Men hvordan ligger landet:

1. Kan man modtage sygedagpenge og få sit bidrag -for mig ca 65.000 uden modtræk?
2. Hvordan hvis jeg når. at blive tilkendt førtidspension inden jeg anmoder om skattefri udbetaling af efterlønsbidraget? Bliver det modregnet der eller hvordan.
I øvrigt har jeg jo lidt travlt, da muligheden for den skattefrie udbetaling jo snart stopper igen.

Har i dag læst i avisen, om en kvinde der fik sin efterløn udbetalt - hun var pensionssøgende på sygedagpenge, fik afslag og kom så på kontanthjælp. Hun må nu afdrage pengene til kommune som har ret til at anse efterlønsudbetalingen som formue. Som jeg læser det der - og andre steder,- er problemet, at hun har fået pengene, mens hun var på sygedagpenge (som undertegnede). Hvis hun havde ventet til hun kom på kontanthjælp havde ingen ko været på isen. '

Kan tilføje min historie, at jeg aldrig vil kunne modtage kontanthjælp. Jeg er gift og min mand har arbejde og bor i eget hus.
Derudover har jeg også besluttet - helt for mig selv - at får jeg afslag på pension, så raskmelder jeg mig lige på en studs, uagtet at jeg ikke kan arbejde. Så jeg i det mindste kan opnå ledighedsydelse. (jeg er vidende om, at det ikke er en såkaldt korrekt handling - men jeg kan godt nok føle mig presset til det)

Jeg er fortsat medlem af fagforbund - men socialrådgiveren i min afdeling, er ikke meget værd. Langt hen ad vejen har jeg haft advokat til at hjælpe og bistå mig - da jeg har en stadigt verserende arbejdsskade sag og fagforbund heller ikke her har været til nogen hjælp eller støtte.

På forhånd tak for hjælp og vidensdeling
Jeg kender også til den sag, du har læst om i avisen, og, som du ganske rigtigt skriver, er hendes problem, at hun hævede efterlønnen FØR hun kom på kontanthjælp, og at kommunen valgte at gøre brug af et hul i lovgivningen, hvor der jo netop står, at man ikke modregnes, hvis man hæver efterlønnen SAMTIDIG med, at man er på kontanthjælp.
Såfremt du får fp, bør du ikke kunne modregnes, da du jo gerne må have formue samtidig med, at du modtager fp. Dog kan man, med omtalte historie i baghovedet, jo aldrig vide sig helt sikker, da kommunen måske vil vælge at sige, at det er en indtægt, men du har jo ret til at have en ekstra indtægt på 60.000 (såvidt jeg husker), når du får fp. Dvs et beløb, der stort set svarer til efterlønnen, og i såfald vil det jo kun være det beløb, der overskrider de 60.000, der modregnes...
Får du ledighedsydelse modregnes jo hverken ekstra indtægter fra fx pensionsselskaber eller ægtefælles løn, så her burde, der ingen ko være på isen...

Mht. dine overvejelser omkring at raskmelde dig, såfremt du ikke tilkendes fp, så husk på, at du jo ikke kan havne i et tomrum mellem fleksjob/fp - kommunen kan IKKE sige, at du er for rask til fp, men samtidig for syg til fleksjob. Sagt på anden måde: får du ikke fp, er du fortsat berettiget til fleksjob, og du må gerne være sygemeldt og alligevel få ledighedsydelse...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2012, 22:24   #4
Sutsko
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 115
Styrke: 16
Sutsko er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frup Se meddelelser
Mht. dine overvejelser omkring at raskmelde dig, såfremt du ikke tilkendes fp, så husk på, at du jo ikke kan havne i et tomrum mellem fleksjob/fp - kommunen kan IKKE sige, at du er for rask til fp, men samtidig for syg til fleksjob. Sagt på anden måde: får du ikke fp, er du fortsat berettiget til fleksjob, og du må gerne være sygemeldt og alligevel få ledighedsydelse...
Tusind tak FRUP - DET vidste jeg ikke Men kan det passe at man godt kan være sygemeldt udover 56 uger når man er visiteret til fleks uden at falde for den almindelige sygedagpenge-grænse??

Ja det kan være jeg skal benytte mig af hovedforbundet Popia - tænkte at de måske bare vil henvise til egen afdeling. Tak for hjælp

Men det kan være at nogen ser mit 'nødråb' og lige ved hvad

Sidst redigeret af Sutsko; 22-08-2012 kl. 22:27.
Sutsko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2012, 02:45   #5
Sutsko
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 115
Styrke: 16
Sutsko er ny på vejen
åh en gang til. Måske er jeg fatsvag...

Jeg vil gerne forfølge det der med at få ledighedsydelse frem for sygedagpenge. Men uanset hvad lykkedes det jo garanteret ikke i første hug...

Kan jeg risikere at få mit 'efterløn' udbetalt mens jeg er på de sygedagpenge? Jeg vil skisme ikke have det modregnes - og der er jo ikke vanvittig lang tid til chancen forpasses.

(prøvede i dag at få hovedforbund i tale - de henviser så den lokale afdelings socialrådgiver, som ikke kan svare mig konkret)
Sutsko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2012, 07:44   #6
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sutsko Se meddelelser
åh en gang til. Måske er jeg fatsvag...

Jeg vil gerne forfølge det der med at få ledighedsydelse frem for sygedagpenge. Men uanset hvad lykkedes det jo garanteret ikke i første hug...

Kan jeg risikere at få mit 'efterløn' udbetalt mens jeg er på de sygedagpenge? Jeg vil skisme ikke have det modregnes - og der er jo ikke vanvittig lang tid til chancen forpasses.

(prøvede i dag at få hovedforbund i tale - de henviser så den lokale afdelings socialrådgiver, som ikke kan svare mig konkret)
Det er kommunen, der skal kunne svare på, om der sker noget ved at få udbetalt efterlønnen - sørg endelig for at få deres svar på skrift!
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Bliver en evt. udbetaling af efterlønsbidrag modregnet Revalideringsydelsen ? Kevin Alt det andet 0 07-08-2012 18:28
Vigtigt vedr udbetaling af efterlønsbidrag supersus Alt det andet 1 22-05-2012 12:09
udbetaling af efterlønsbidrag ved kontanthjælp widowmaker Alt det andet 7 23-03-2012 15:11
udbetaling af efterlønsbidrag kenserkvenser ? HvadNuLilleDu Dit og Dat 7 22-03-2012 22:21
Udbetaling af efterlønsbidrag på førtidspension. Rådvild Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 03-10-2010 14:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension