K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-07-2012, 16:51   #1
majse4970
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2012
Indlæg: 29
Styrke: 12
majse4970 er ny på vejen
Stop forlængelse af sygdagpenge

Hej alle

jeg skriver på vejne af min kæreste...

Det er sådan at min kæreste kom ud for et trafik uheld for snart et år siden under uheldet var han så uheldig at rive hovedpuls åre over til under benet og blev efter følgende opereret i benet. Men så for godt og vel et halv år siden fandet de så ud af at der var gået betændelse i hans knogle og de valgt så og fjerne det dårlig knogle.

nu er han så kommet i klemmen hvad angå forlængelse af sin sygedagpenge. kommunen har givet ham afslag på forlængelse af hans sygdagpenge. hans sygdagpenge bliver derfor stoppet den31/08-2012. De har afslået det da der er ingen læger som vil sige om han kan komme i arbejde eller er berettet til pension.

i mens han har været på sygdagpenge har han hverken været i arbejdesprøvning eller nået da han er røget ud og ind af sygehus.
majse4970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 20:03   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Majse4970,

Det var noget frygteligt noget din kæreste og du med ham har været og er igennem. At I så skal slås med kommunen om sygedagpenge og stop heraf gør der jo ikke bedre.

Lægerne må som sådan ikke udtale sig om din kærestes arbejdsevne. De må udtale sig om din kærstes funktionsevne, altså hvad han magter i hverdagen, derhjemme og lign. Ydermere udtaler lægerne sig om behandlings muligheder og om hvorvidt din kærestes lidelser er stationære og evt. kroniske.

Din kæreste kan ikke sendes i arbejdsprøvning sålænge hans lidelser ikke er stationære og det er de jo ikke når han hele tiden skal ind og ud af hospitaler desværre. Tillige kan det være meget svært med sdp. forlængelse når din kæreste netop ikke er stationær.

Det der dog er rigtigt vigtigt i din kærestes sag er at der kommer lægelig dokumentation på netop hans funktionsevne. Ligeledes bør disse beskrive behandlingsmuligheder om lidelserne er kroniske osv. Jeg formoder at der må være noget i de læge papirer I har der indikere hans helbredsmæssige situation, papirer der altså er indhentet af jobcenteret??

På forsiden af K10 kan du læse om sygedagpengestop og reglerne for evt. forlængelse efter varighedsbegrænsningen på 52 uger. Sygedagpenge er jo en kortvarig ydelse, der er dog forlængelses muligheder i form af 7 punkter, men det er en meget snæver ordning og man skal klokke klart kunne hører under et at forlængelsespunkterne hvis det er det man sigter efter.

Jeg har referet punkterne nedenfor og i din kærest tilfælde kan jeg jo ikke vide hvor man lige kan sætte ham, men da han stadig ikke er stationær og evt. ikke har en sag i ask, så vil §27 stk. 1 nr. 4 med afklaring mod fleksjob eller pension, måske være en mulighed!!? Det kommer dog igen anpå hvad der står i lægepapirerne. Hvis det f.eks er skrev at din kæreste må formodes aldrig at komme på det ordinære arbejdsmarked igen, så er en forlængelse mod nr. 4 meget klar.

Du kan prøve at gennemgå §27 stk. 1 pkt. 1 - 7 og se om du kan pejle dig ind på noget der. Er din kæreste medlem af en fagforening, er det også en god idé at tage fat i dem mht. at få hjælpe til at kommentere på den partshøring I måske allerede har modtaget omkring stop?

§27 stk. 1 nr. 1 -7 er biblen til forlængelse den lyder som flg:

Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,


2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,


3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,


4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,


5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægeligebehandlingsmuligheder anses for udtømte,


6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller


7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 20:56   #3
majse4970
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2012
Indlæg: 29
Styrke: 12
majse4970 er ny på vejen
Mange tak for dit svar

jeg sidder lige nu og kigger på hans parpir og der skriver de at han ikke kan komme ind under nogle af punkterne da det endnu ikke vides om han ville kunne komme på arbejdsmarked

angående det med partshøring skal det ske skriftligt
majse4970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 21:07   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej igen,

Partshøring skal ske skriftligt senest 14 dage før sdp. stop, dette iht. §7a som du også kan finde under sdp. stop på forsiden af K10: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Det brev I har modtaget nu, som du referere til, er det et, hvor de remser alle punkterne i §27 stk. 1 op og skriver hvorfor han ikke kan forlænges? Ofte kan det være svært at finde nogle muligheder deri, men argumentationerne skal jo passe hvis kommunen skal have ret i deres sag.

Det kan godt være at de ikke ved om han kan arbejde nu, men lægerne må jo kunne udtale sig om hans behandlingsmuligheder og funktionsevne niveau i forhold til evt. forlængelse. Der er jo også nr. 3 hvor man efter behandling i 2 x 52 uger vil kunne vende tilbage til erhvervsmæssig beskæftigelse!!??

I bliver jo nødt til at pege på en eller flere forlængelses muligheder i forbindelse med jeres evt. klage eller besvarelse på partshøring!!

Nu ved jeg ikke om din kæreste har haft arbejde tidligere, men ellers er det også en nødvendighed at checke www.pensionsinfo.dk for evt. udbetaling af tab af erhvervsevne under hans evt. pensions ordning. Det er så noget helt andet men også meget vigtigt ligeså..;-)
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 21:20   #5
majse4970
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2012
Indlæg: 29
Styrke: 12
majse4970 er ny på vejen
Fordi jeg spørg dig angående det med partshøring er fordi efter vi modtog det brev ringet jeg op til hans sagsbehandler for at høre om det der var nået som hed midlertidligt pension da vi havde fået det af vide fra et hold venner og det var der så ikke nået som hed så spurt jeg om der kunne være mulighed for en pension til ham og det var der så ikke. men så to dag efter jeg havde snakket med hans sagsbehandler modtager vi så igen et brev fra hendes hvor hun skriver de stopper den og vi havde en bemærkning til partshøring om han kunne få pension og var kun et spørgsmål. så vil høre om hun kan tilllade sig det, når det ikke er et brev vi har skrevet til hende.

Ja de henviser til de 7 punkter, og der har hans egen læge sagt det er for tidligt at udtale sig om han vil kunne vende tilbage til det ordinære arbejdesmarked.
men nu har hans læge ikke set ham i over et halv år, det er kun hvad han har modtaget efterhånden fra rigshospitalet. men vil det kunne gavne hans sag hvis vi snakket med hans læge på rigshospitalet da det er ham som ser ham og operere ham.

angående det med om han har arbejde tidligt, op til han kørte galt har han været i arbejde i næsten 2 år inden da og der ved vi igennem hans tidliger arbejdesgiver var han i en pensionsordning.

han står ikke i nogle fagforening længere da vi efter hans ulykke var i kontakt med dem og der sagde de da han ikke var på arbejdesmarked mere kunne de ikke se hvorfor han skulle stå der
majse4970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 21:41   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
I min kommune blev jeg informeret at midlertidig pension kun for transplanterede patienter. Dette fra en af mine tidligere sagsbehandlere.

Jeg ved at man leder efter "nålen" i en høstak, dog skal I være glade for at I allerede nu er blev varslet sdp. stop!!!

Fagforeninger er ofte ikke til megen hjælp i sdp. sager, så skidt med det, jeg er på 5 år i min afklaring og har endelig lige meldt mig ud

Dog er jeg ikke på sygedagpenge pt. og som sagt er det meget svært at forblive på denne ydelse når man ikke er stationær i sine lidelser. Jeg røg f.eks ud i 2007 da en psykiater skrev, at jeg ikke burde jobprøves af hensyn til forværring. Der havde vi så ikke nr. 4 i §27, den kom først i 2009!!

Jeg syntes at I skal finde ud af om der mangler noget lægelig dokumentation i din kærestes sag. I min fandt man f.eks at der måtte en special læge erklæring til på det psykiske område, den lukkede så bare sagen, men naturligvis skal alt være belyst og hvis det er ikke er det i forhold til sdp. og evt. forlængelse så må dette forfølges!!
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 21:54   #7
majse4970
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2012
Indlæg: 29
Styrke: 12
majse4970 er ny på vejen
ja vi kan vel be om aktindsigt så kan vi vel se hvad de har af oplysninger
majse4970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2012, 08:13   #8
HRS
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2012
Indlæg: 26
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
HRS er ny på vejen
Majse4970 - jeg har forsøgt at sende dig en privat besked, men det kan jeg ikke fordi jeg endnu ikke har lavet 5 indlæg. Jeg er ny bruger på siden, så var ikke klar over det. Derfor skriver jeg så beskeden i den offentlige tråd.

Jeg vil foreslå følgende, idet jeg har forstået, at din kæreste allerede skriftligt har fået en afgørelse om, at kommunen standser udbetalingen af sygedagpenge:

Skriv følgende til sagsbehandleren/sygedagpengeafdelingen:

"(dato)

Klage over afgørelse om sygedagpenge

Jeg skal hermed klage over kommunens afgørelse om, at standse udbetalingen af sygedagpenge pr. (dato).

Jeg skal samtidig anmode om aktindsigt i min sygedagpengesag, herunder journalnotater, lægelige oplysninger og øvrige oplysninger, der har haft betydning for sagens afgørelse.

Når jeg har modtaget aktindsigten, vil jeg fremsende yderligere kommentarer til min klage hurtigst muligt.

Med venlig hilsen
(din kæreste)"

Når I har fået aktindsigten, vil jeg gerne gennemgå sagen og se, om der er nogen muligheder, hvis I vil.

Henrik
Socialrådgiver med speciale i sygedagpenge, revalidering, fleksjob og førtidspension
HRS er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2012, 08:26   #9
HRS
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2012
Indlæg: 26
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
HRS er ny på vejen
Hurra - nu fik jeg skrevet det antal indlæg, der skal til for, at kunne skrive PB'ere....håber jeg :-)
HRS er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2012, 09:26   #10
majse4970
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2012
Indlæg: 29
Styrke: 12
majse4970 er ny på vejen
Hej hrs

Ja vi har fået brev på afgørelsen da hun tro at den dag jeg ringer få og høre om det midler tidligt pension at det har været en del af partshøringen selv om vi ikke har skrevet brev
majse4970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sygdagpenge stop hjælp. kelly2007 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 27 25-11-2011 14:33
Sygdagpenge stop. Jette91 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 20-11-2011 00:20
Sygdagpenge-stop armin Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 26-06-2011 01:31
sygdagpenge ophør efter 2x forlængelse på den forkerte § mama63 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 28-03-2011 10:10
Er det ok kun at blive partshørt ved stop af sygdagpenge stinni Alt det andet 4 10-11-2010 23:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension