K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-07-2012, 17:40   #1
abirka
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
abirka er ny på vejen
Stop af sygedagpenge og min historie

Hejsa

Jeg har længe læst med på sidelinjen, men nu står jeg med et problem selv, ved godt der er masser af tråde omkring samme problem som mit og så alligevel kunne jeg ikke helt finde en der passer.

Jeg blev sygemeldt 15-11-2010 efter en arbejdsskade, ødelagt ryg og med en del skånehensyn, jeg er udd social og sundhedsassistent. Blev ret hurigt opsagt efter 13 år på samme afdeling, da scanningen viste jeg ikke længe måtte have rygbelastende arbejde.

I min sygeperiode har jeg været til en par samtale med jobcentret, og efter 52 uger blev jeg forlænget med sygepenge fordi da jo kørte en arbejdsskadedag. I dec kommer jeg i en praktik i en sfo, men må efter 3 uger opgive pga tiltagende smerter der gør jeg stortset ikke kan fungere når jeg har fri, samtidlig rammes jeg af en svær dep.

Praktikken bliver derfor stoppet.

Min sagsbehandler mener nu ikke længere at min tilstand er kronisk fordi der er kommet en dep oven i, og hun derfor ikke vil igang sætte en arbejdsprøvning før der er styr på den.

I slutningen af maj er jeg til nyt møde hvor vi snakker om at min tilstand nu er kronisk og der skal sættes igang med en arbejdsprøvning, og hun vil se om hun kan skaffe en jobkonsulent, lykkes det ikke inden sommeren, skal jeg starte kursus 5 aug, med henblik på at finde en god arbejdsprøvningssted.

24 juni modtager jeg afgørelse på min arbejdsskadesag, der slår fast jeg har en mëngrad på 15%. Dette betyder min sygedagepenge stooer 26 juni, min sagsbehandler søger så om forlængelse så jeg kan blive arbejdsprøvet. Dette får jeg afslag på her d 24 juli med grunden at der ikke er sket nye heldbredsmæssige ændringer siden vuderingen i ressourceprofilen siden 14-04-2011, hvilket bare ikke er korrekt. Jeg har både været i den sfo der ikke gik, samt fået en svær dep.

Hvad nu?? Kontanthjælp er ikke muligt grundet min mands løn, hvad kan vi gøre rent økonomisk?? Er det noget med han kan overtage mit fradrag??

Abirka
abirka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2012, 18:23   #2
Mumrik
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 543
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Mumrik er ny på vejen
Din mand kan godt overtage dit fradrag. I kan faktisk gøre det med det samme
på skat.dk, så kan I se resultatet med det samme og effektuere det, så det gælder fra d.d.

Er der ikke blevet talt om revalidering i din sag? Tænkte at du måske kunne omskoles til et andet fag. Det kunne være en mulighed.
Mumrik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2012, 18:42   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af abirka Se meddelelser
Hejsa

Jeg har længe læst med på sidelinjen, men nu står jeg med et problem selv, ved godt der er masser af tråde omkring samme problem som mit og så alligevel kunne jeg ikke helt finde en der passer.

Jeg blev sygemeldt 15-11-2010 efter en arbejdsskade, ødelagt ryg og med en del skånehensyn, jeg er udd social og sundhedsassistent. Blev ret hurigt opsagt efter 13 år på samme afdeling, da scanningen viste jeg ikke længe måtte have rygbelastende arbejde.

I min sygeperiode har jeg været til en par samtale med jobcentret, og efter 52 uger blev jeg forlænget med sygepenge fordi da jo kørte en arbejdsskadedag. I dec kommer jeg i en praktik i en sfo, men må efter 3 uger opgive pga tiltagende smerter der gør jeg stortset ikke kan fungere når jeg har fri, samtidlig rammes jeg af en svær dep.

Praktikken bliver derfor stoppet.

Min sagsbehandler mener nu ikke længere at min tilstand er kronisk fordi der er kommet en dep oven i, og hun derfor ikke vil igang sætte en arbejdsprøvning før der er styr på den.

I slutningen af maj er jeg til nyt møde hvor vi snakker om at min tilstand nu er kronisk og der skal sættes igang med en arbejdsprøvning, og hun vil se om hun kan skaffe en jobkonsulent, lykkes det ikke inden sommeren, skal jeg starte kursus 5 aug, med henblik på at finde en god arbejdsprøvningssted.

24 juni modtager jeg afgørelse på min arbejdsskadesag, der slår fast jeg har en mëngrad på 15%. Dette betyder min sygedagepenge stooer 26 juni, min sagsbehandler søger så om forlængelse så jeg kan blive arbejdsprøvet. Dette får jeg afslag på her d 24 juli med grunden at der ikke er sket nye heldbredsmæssige ændringer siden vuderingen i ressourceprofilen siden 14-04-2011, hvilket bare ikke er korrekt. Jeg har både været i den sfo der ikke gik, samt fået en svær dep.

Hvad nu?? Kontanthjælp er ikke muligt grundet min mands løn, hvad kan vi gøre rent økonomisk?? Er det noget med han kan overtage mit fradrag??

Abirka
Hej Abrika,

Du skriver at dine lidelser nu er kroniske, mener du stationære? Altså at de ikke vil gå til hverken det værre eller bedre?

Det er et must at ens lidelser er stationære før man kan forblive under en forlængelses paragraf ved sygedagpenge medmindre man skal afklares mod fleks eller pension.

På forsiden af K10 kan du læse en hel del om sygedagpenge stop http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop.

Grundlæggende skal du forholde dig til §27 stk. 1 pkt. 1 -7 som jeg vil citere længere nede, men først skal det undersøges om du er partshørt senest 14 dage før stop, er du det? I en sådan partshøring skulle du gerne have forklaret hvorfor dine sdp. ikke kan stoppes, jeg vil tro at der vil være partshøring også selvom stop sker midt i sdp. perioden som ved dig.

Forlængelses regler er jo ikke det vi taler om for dig nu, dog er din Ask sag afsluttet (formoder jeg) så kommunen har lukket din sag pg.a dette forlængelses pkt. 6. Dog mener jeg, at de bør flytte dig over på et andet pkt. måske er det det samme som din sagsbehandler har prøvet i form af arbejdsprøvning?

Nå men forlængelses sættet i forhold til §27 stk. 1 pkt. 1 - 7 lyder som flg.

Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,


2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,


3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,


4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,


5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægeligebehandlingsmuligheder anses for udtømte,


6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller


7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Jeg tror at din sagsbehandler har søgt forlængelse efter §27 stk. 1 nr. 1 mht. arbejdsprøvning og herefter returnering til det ordinære arbejdsmarked, men det er jo ikke sikkert at det er muligt med dine skåne behov og mén grad, så dette er måske grunden til at det umiddelbart ikke kunne lade sig gøre??

Nu kender vi ikke dine lægepapirer og om du er i behandling, stationær, dit funktionsniveau eller noget. Der er meget der skal være på plads i forbindelse med forlængelse eller overflytning til samme, så vi må hvis du vil have hjælp til at klage, hvad jeg formoder du gør, så må du finde ud af hvilket forlængelses punkt du kan pege på.

Du snakker om kh. nu, men jeg formoder at du vil klage over sdp. stop i forhld til at komme tilbage herpå??
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2012, 19:50   #4
abirka
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
abirka er ny på vejen
Ja der er søgt revalidering, helt i starten af mit forløb hvor jeg fik afslag 2 gange, altså også hvor jeg ankede. De begrunde det med jeg stadig, kunne bruge min udd. inden for psykiatriet, bofællesskaber, sfo og lagerarbejde uden løft.

Ja det er stationære jeg beskrives som. Får kun akupunktur nu som lægebehandling og kun for at mindske mine smerter om natten, ellers er jeg ikke længere i noget behandlingsforløb, har været både på rygcenter og dt forløb i kommunen, uden det ændrede noget ved min tilstand.

Jeg bliver først partshøret nu her, med klagefrist d 15 aug, og pengene stoppede som sagt 26 juni.

Jeg har ingen planer om at søge kh, kan nu heller ingen penge få, min mand tjerne for mig, tænkte bare om der var andre steder vi kunne hive noget hjem.

Mine skånehensyn hedder ingen tunge løft max 5 kg, ingen vridbelasninger, vekslende arbejdsstillinger.

Det jeg synes er sværeste er jo jeg som sådan slet ikke har været ude siden jeg blev sygemeldt og har derfor så svært ved at vudere hvad jeg kan.

Ja min arbejdsskadesag er afsluttet, selvom jeg er igang med en ankesag, men den tæller vel ikke til en forlængelse?
abirka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2012, 21:29   #5
hej
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2011
Indlæg: 85
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
hej er ny på vejen
Hej Abirke.

Min situation ligner til forveksling din. Jeg er også uddannet sosu.ass og sygemeldt med rygproblemer. Jeg er lige stoppet med sdp og er pt uden indtægt. Min mand er efterlønner, så vi prøver at hutle os igennem.

Jeg venter pt på en afgørelse fra jc, da jeg har klaget over afgørelsen. Jc mener, at jeg kan arbejde 37 timer, og at jeg kan søge jobs, som ikke er rygbelastende. Dog har jeg været i arbejdsprøvning eller virksomhedspraktik, som de kaldte det, og der kunne jeg klare 4 timer om dagen, og var rimelig flad, når jeg kom hjem.

Jeg havde håbet og var overbevist om at jeg kunne få hjælp til en omskoling i form af revalidering.

Jeg havde selv peget på noget indenfor kontor. Det ville betyde 1 år på reva.ydelse og derefter 2 år som voksenlærling.

Fagforeningen har hjulpet mig med klage, og hvis jc fortsat mener, at jeg ikke har ret til reva eller skal have en ny arbejdsprøvning, ryger sagen til BAN, og så må jeg se om de stadfæster, hjemviser eller omgør dommen.
hej er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2012, 21:45   #6
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
hej abirka

bare lige en tanke..jeg er selv arbejdsskadet og førtidspensionist...

du skriver din mengrad er 15 procent og din sag er afsluttet ved ask...det undrer mig lidt.. ved mig blev sdp ved, selvom mengraden var afsluttet...der skulle først afsluttes erhversevnetab og så længe det var igang forsatte mine sdp..du må da kunne få noget ved forsikringen udover dit mentab..

som sagt sådan var det ved mig..jeg havde en advokat til at hjælpe mig,og det har været en kæmpe hjælp...det har været hver en kr værd..

mvh stribe førtidspensionist 2o1o
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2012, 17:08   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Jeg er ikke helt inde i hvordan det med Ask tæller for at vedblive på sygedagpenge og få forlængelse, dog er det værd at undersøge.

Er du også stationær i din depression og behandling af samme? Denne tæller jo også til dine lidelser i forhold til sygedagpenge også.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2012, 17:40   #8
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
så længe jeg var igang med behandlinger og min sag ikke ku blive afgjort før kommunen blev færdig fik jeg sdp...jeg har fået sdp i hele mit sagsforløb,og jeg synes trådstarter sku undersøge om det ikke ku blive det samme
jeg ka desværre ikke huske hvor længe forlængelserne har været hver gang..jeg fik brev engang imellem om jeg var forlænget..
men advokaten sagde så længe jeg ikke var færdig og ask ikke ku blive færdig måtte de ikke tage dem fra mig..'
jeg har været meget meget heldig og fået sdp fra maj o6 til juli 1o..

jeg ved godt jeg har skrevet før,men det ku være vigtig at få opfordret til at prøve at få dem forlænget..

mvh stribe førtidspensionist 2o1o
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2012, 17:47   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Stribe du har helt ret i at de ikke må stoppe sygedagpenge sålænge man har en sag i Ask, det ved jeg dog ikke om tråd starter stadig har?

Du har jo haft en advokat på din sag, så derfor ved du ikke mere end som så;-) Jeg har dog før hørt om folk der har været et par år på sygedagpenge og er der forlængelses grunde er det jo også det man skal, så ikke noget at ytre der.

At kommunerne så har forskellige regler fortolkninger i forhold til at forblive på sdp. er en anden ting Ved ikke om Abrika kan få tolket din sag som din?

Hvad der er skrevet som årsag til sygedagpenge stop i partshøringen er jo meget interessant!!?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2012, 18:38   #10
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
ENTENELLER

jeg tænkte kun det ku være sådan tingene hang sammen - fordi vedkomne skriver at menerstatningen er afgjort og det skal den helst være inden for 12 mdr...
men det er jo en arbejdsskade og så kommer der jo også erhversevnetab og så tænkte jeg det ku være ask ventede på kommunen fik afsluttet sagen og så længe det ikke er stationær og der er gang i noget burde vedkomne jo ku få sdp..det var det der var min tanke..
jeg ved godt jeg har haft det nemt på det punkt der hedder sdp iforhold til mange andre..jeg har haft det godt mht kommunen og advokaten har som sagt hjulpet,da der 1 gang var snak om at stoppe dem..der skrev hun,at det måtte de ikke og så forsatte de..
men trådstarter skriver ikke rigtig lige det om ask og erhversevne..jeg synes bare ikke et nej er et nej mht sdp hvis det ikke er rigtigt..
jeg havde også sdp rekord i min kommune..men før k1o troede jeg det var normalt at de bare blev forlænget..jeg vidste ikke bedre..
jeg ønsker bare at hjælpe trådstarter ved at gøre opmærksom på de her ting..

mvh stribe førtidspensionist 2o1o
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Stop af sygedagpenge Jan_Sand Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 16 16-01-2013 12:37
Sygedagpenge-stop!!! Shade Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 21-08-2011 10:05
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
Stop af sygedagpenge Webmaster K10 Nyheder 0 14-07-2009 12:00
Stop af sygedagpenge Bibbi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 01-06-2009 18:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension