K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-07-2012, 19:26   #1
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Noget sted man kan få hjælp til ansøgning om førtidspension?

Jeg har en veninde som har meget store psykiske problemer, men hun kan slet ikke overskue at starte en FTP sag, som jeg stærkt har anbefalet hende at gøre. Er der noget sted man kan få hjælp med sådan en ansøgning, når man nu ikke kan klare det selv?
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2012, 19:59   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
nu er det jo ikke som , at søge et job, hvis din ven er under systemet er det hendes sb der skal hjælpe hende, du må komme med nogle flere fats. hvis vi skal hjælpe.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2012, 20:06   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Man kan KUN selv søge en §17 på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Det er sagsbehandleren der søger en §18 på det bredde grundlag.

Glemte at tilføje, at det mest korrekte er, at gå til sin læge og fx psykiater, og tale med dem aller først.
Ens læger skal være absolut enige i at førtidspension er eneste OG bedste udvej - det er også de mennesker der kender en bedst, og som har fulgt en gennem mange år...
Hvis ens læge og psykiater mener, at de fagligt ikke kan hjælpe én videre med alle de redskaber DE har, så kan man forelægge det for ens sagsbehandler. Og her er det, at sagsbehandler skal være enig med lægerne, og at sagsbehandleren heller ikke længere kan hjælpe klienten med de redskaber hun har til rådighed. Så det er sådan en fælles beslutning om, at det nok er den vej det skal gå.

Derefter underskiver man en samtykke erklæring hvor man giver sagsbehandleren lov til at indhente informationer fra ens læger.

Og så starter der et længerevarende forløb, med lange ventetider, arbejdsprøvning (måske et PAR arbejdsprøvniger), flere lægebesøg, muligvis skal man også afprøve andre former for medicin i forbindelse med andre tiltag som fx smerteklinik, psykolog eller andet - og det tager BARE EN KRIG - og ofte skal det hele forbi lægekonsulenten og/eller sociallægen, og så kan der komme atter nye ideer til nogle andre tiltag, som man så også skal ud i eller tage stilling til, og ressourceprofilen skal laves og/eller opdateres med alle de informationer der kommer i form af lægepapirer fra ens behandlende netværk...

Rigtig mange bukker under på det, får det værre, bliver deprimerede (mest pga ventetiderne og magtesløsheden), og rigtig mange sagsbehandlere er uoplagte, sure, misvisende, fejlinformerende og sylter ens sag (med forsæt eller pga travlhed aner man ikke), og mailer ikke tilbage som lovet osv. Sådan et forløb kan VIRKELIG være et h e l v e d e på jord - samtidig skal man ofte kæmpe sideløbende med jobcentret som vil lave handleplan og som selvfølgelig kører efter reglerne om kontanthjælp og tilrådigheds begrebet, og så kan man også kører en sag dér om, at man netop ikke står til rådighed grundet pensionssagen og det faktum, at man netop ikke kan arbejde.
Så det kan hurtigt blive et leben man skal være midt i, i flere år....

Det er ikke for at skræmme din bekendte! Der findes også sager som er klaret på under et år, jeg mener bestemt jeg har hørt om det - også herinde. Men de er så sjældne, at din bekendte nok skal kende realiteterne fremfor solskins historierne......

Og det var så lidt om, hvordan man søger, og hvad man kan forvente at gå ind til.......

Der findes ikke noget ansøgningsskema, hvor man lige som sidder og skriver hvad tid man har ondt og om man nu har ondt i ryggen.

Man (eller jeg) fik bare en kvittering på, at jeg søgte §18 - de kender jo hele ens sag, så man skal ikke selv udfylde noget.

Søger man §17 på det foreliggende, så åbner de bare sagen, og vurderer ud fra det der står - de indhenter ikke noget og man skal heller ikke i arbejdsprøvning.......men den er ekstrem svært at få igennem hvis ikke man har massere af lægepapirer i forvejen.

Sidst redigeret af Ninja; 04-07-2012 kl. 20:58.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hjælp, sikke noget rod elton Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 30-04-2013 07:52
Hjælp til evt. §17 ansøgning solskin1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 08-12-2012 20:52
§ 17 ansøgning Forvirret hjælp LUM Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 41 01-11-2011 22:33
Hjælp har fået svar på førtidspension ansøgning Frue.Hansen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 42 14-12-2009 09:23
Hjælp til ansøgning om førtidspension Frue.Hansen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 19-07-2009 22:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension