K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-06-2012, 09:40   #1
gkthomsen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2012
Indlæg: 16
Styrke: 12
gkthomsen er ny på vejen
Question Sygdagpenge ophøre under §27, stk 1

Jeg vil her prøve at fortælle min historie uden at skrive en hel roman, og derefter håbe at i kan hjælpe mig hvis der er noget der ikke er korrekt. For på mig virker der bestemt ikke fair, men jeg er helt grøn ang. systemet så jeg har akut behov for hjælp

Jeg blev for et års tid siden sygemeldt , efter at jeg i flere år har haft det skidt med blandt andet slem hovedpine, stress og "gele" i benene. Dog har egen læge ved flere lejligheder sendt mig hjem i seng og sagt at jeg skulle gire ned. Det sad psykisk og stress, ifølge ham. Men pga en af mine dejlige børn, ender det med at jeg skal checkes for adhd i samarbejde med skolen. længere historie. (arveligheden)
Men jeg bliver sendt til en psykiater som konstantere en psykisk lidelse, dog ikke adhd, men regner med at det ville hjælpe mig med noget terapi som jeg så skal til et andet sted, men inden opstart skal man jo udredes som de kalder det, og de fandt ikke blot en men mange lidelser. Nu skal det lige siges, at det jeg hører og opdager via dette check, hænger sammen med mit liv og glæder mig faktisk over at der er nogen der lytter og finder en sammenhæng på hvordan jeg har og har haft det igennem årene.

Min sagsbehandler på jobcentret får der afvide at behandlingen vil tage op til 2 år, men på dette tidspunkt er der jo gået ca 8 mdr med diverse samtaler her og der. Og efter eget valg fik jeg lov at starte 2*2 timer på mit job og at vi stille skulle prøve at få timerne op og se hvad jeg kunne holde til. Der skal lige siges at min hovedpine er næsten daglig, og får det tit som om at jeg ikke kan holde mig oprejst, gele i benene og det hele flimmer , kunne forstille mig at det føles sådan inden man besvimer meget ubehageligt. Specialt når man aldrig ved hvornår det kommer.
Men efter den første mdr bliver jeg kaldt til samtale på jobcentret, hvor han har fået min dianose fra det nye sted, og mener at 2*2 på job er nok,Han mener ikke at det er godt at gabe over mere lige p.t. eftersom at jeg ikke har fået det bedre, men at det er taget til i styrke. Han siger der, at han vil indhente en status over hvordan de ser fremtiden, men mener selv at der kunne være tale om en førtids pension, hvilket bestemt ikke var anerkendt hos mig... jeg er 34 år, og er ganske "normal" hvis man trækker mine anfald (hovedpine o.lign ) fra, de andre dianoser har jeg altid levet med og klare hverdagen "fint" selv. Men vi aftaler at jeg bliver kaldt ind igen efter han har fået det han skal bruge.

Jeg kommer så anden gang, med min mand ved min side. og han fortæller at det "ikke" ser godt ud, da min psykolog skriver at der er chance for bedring og genoptagning at job på sigt (hvilket lukker muligheden for førtidspension,som jeg slet ikke selv havde bragt på banen eller ønsker). men da hun ikke kan sætte tid på hvornår den bedring er, så udelukker det også forlængelse af sygedagpenge. Han vil derfor bede om en ny for et klarer svar fra hende.
3. gang vi kommer får jeg af vide at der er intet han kan gøre for mig, da hendes udtalelser er de samme. dog har hun i mellemtiden sagt til mig at jeg skulle få en lægelig undesøgelse der udelukkede at mine anfald/smerter ikke var fysiske. Det mente han også var en god ide, så jeg skulle få en henvisning til en neolog for at blive checket ordentligt. og vi skulle derefter snakkes ved.

Jeg får konstanteret kronisk spændingshovedpine og migræne anfald,som han siger at kunne afhjælpe op til 50% ved hjælp af medicin, men vil dog lige scanne mig for at være helt sikker og give mig ro. dette går jeg nu og venter på indkaldelse til.
Jeg kontaktede derefter min sagsbehandler igen, og fortalte ham om dianosen. Men han mente ikke at det ville ændre noget, for det kunne der jo heller ikke sættes tid på (((( Men jeg skulle være glad, for han havde haft det som barn og var sluppet af med det igen for voksen. ??? Så hans nuværende konklusion var at jeg måtte være selvforsørgene de næste 2 år hvor jeg er i behandling (kontanthjælp er ikke en mulighed, da min mand tjerne for meget)og så måtte vi se igen derefter. Men han ville dog gerne sætte sagen i hvile indtil der var set om de finder noget ved scanningen. Dog uden ydelse. mine sygedagpenge slutter den 30/7. Måske bliver de forlænget 3 uger, da vi har ferie nu her i uge 27-29.( hvilket både jeg og familien har brug for) de uger kunne han måske sætte på i den anden ende, mente han.

Jeg er skrub forvirret over det hele, før min sygemelding vidste jeg godt at jeg havde problemer og for mange selvbetalende sygedage og kortere syge perioder pga. smerterne. men nu hvor jeg endelig har ladet mig hjælpe(var virkelig ked af at skulle stå i det offentlige) bliver jeg kasseret (((

Er der virklig intet man kan gøre ? Jeg aner intet om paragrafer, jobtræning, revilidering og alle de andre udtryk i snakker om herinde, men noget må jeg da kunne gå under ????

Kunne jeg selv vælge... Jeg vil have min egne penge hver mdr. vil ikke leve under min mand, kunne jeg dog bare få lov at arbejde det jeg kan og få suppleret resten ?? Jeg har brug for at komme lidt ud, så det hele ikke går op i sygdom, reng, madlavning og alt det andet der høre med til en stor familie . Og de gode dage kommer da ikke skidt igen.

Jeg har selvfølgelig kortet en del af, men tror jeg har husket det vigtigste . (ikke min stærke side at huske, tror det er en bi`ting pga alt hovedpinen, for det bliver værrer og værrer )

Med Venlig hilsen den FORVIRRET

Sidst redigeret af gkthomsen; 27-06-2012 kl. 09:49. Årsag: manglede at skrive noget :-)
gkthomsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2012, 09:52   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære gkthomsen

Velkommen til k10

Her på k10 er der en bruger, der har sygedagpengeloven som sin spidskompetance.

Brugernavnet er "Enteneller".

Bliv her i din tråd, så er jeg sikker på at hun kommer på banen.

Enteneller, hvor er du ?
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2012, 09:56   #3
gkthomsen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2012
Indlæg: 16
Styrke: 12
gkthomsen er ny på vejen
Det lyder godt, bestemt noget jeg har brug for, er helt lost Takker for din respons :-)
gkthomsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2012, 10:39   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Problemet er at du mangler udredning for hovedpinen.

Alternativt, kunne du forlænges i 2år, hvis det kan dokumenteres at du er rask efter de 2 år. feks hvis speciallægen skriver at du forvendtes rask, efter 2 års behandling!

Prøv at læse sygedagpengelovens §27., vedr forlængelser.

Dernæst bør du få fat i din fagforening hurtigst mulig, for hjælp.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2012, 10:42   #5
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
velkommen til k1o.....alletiders sted..

stribe ftp 2o1o
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2012, 11:13   #6
gkthomsen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2012
Indlæg: 16
Styrke: 12
gkthomsen er ny på vejen
Question

Tak, og ja der er problemet jo desværre, for ingen af dem kan give en garanti på at jeg er rask efter de 2 år, de tror og håber, ligesom jeg selv, men kan ikke sige det endeligt Du skriver godt nok at de bare skal forvente det, men det gør mig da mere forvirret for det burde min psykolog da også kunne eftersom hun skriver at ´hun regner med at jeg kan vende tilbage med en bedre livskvalitet efter den 2 årige behandlig for er igang og har været det ca 3 mdr.
Jeg har forsøgt det, der ligger måske en lille chance hos speciallægen... men tvivler desværre. for som han siger, så er det max 50 % han kan reducere. og det er jo individuelt når alt kommer til alt. Desuden er 50 % ikke nok... Jeg kan ikke engang gå rundt når det er værst. og når det er mildt, skal der ikke meget bevægelse til for at det tager til.

Hvad mener du ang. fagforeningen. ?

Jeg ringede til dem, da jeg skulle til den første samtale, efter at han første gang havde præsenteret mig for pension. havde fået fortalt at jeg kunne få en bisidder med, og henvendte mig af den grund, men de sagde at det var ikke muligt så længe jeg ikke stod som ledig eller arbejdsdygtig ??? derfor blev det min mand der deltog .

Er virkelig forvirret og så urolig over udfaldet af det hele, men kan se at der er rigtig mange som har det ligesom mig, fustreret bange og forvirret Håber virkelig at der kommer en acceptabel løsning for alle ;-)

Tak for din respons

Sidst redigeret af gkthomsen; 27-06-2012 kl. 11:23.
gkthomsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2012, 11:26   #7
gkthomsen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2012
Indlæg: 16
Styrke: 12
gkthomsen er ny på vejen
Takker :-)
gkthomsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2012, 13:21   #8
gkthomsen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2012
Indlæg: 16
Styrke: 12
gkthomsen er ny på vejen
Red face

Ville egentlig gerne hvis der var nogen der skulle kende til ligende symptomer, ang. hovedpinen og gelen i benene... hvis i vil dele jeres forløb med mig
gkthomsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2012, 00:07   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Nogle gange kan det betale sig at henvende sig til fagforeningen igen, eller ringe til landsforbundet om IKKE du har krav på hjælp til at få din sag færdig afklaret!

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2012, 01:20   #10
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Loven om Sygedagpenge m.m.

gkt:

for lige at tage den i omvendt rækkefølge:
Hvis du ender på førtidspension, må du, som loven er i dag, tjene knap 70.000 kr. om året, før de begynder at modregne i din pension.

Og hvis du holder dig omkring den indtjening, vil ingen gø af du har lidt arbejde ved siden af.

Forstår din angst for at blive 'hægtet af' og ikke at have noget at stå op til.
Så galt behøver det altså heller ikke at gå.

Du skal derfor være i nuet, og give dig selv lov til at tage imod den hjælp der blive tilbudt, til afklaring af dine diverse skavanker, hvoraf nogle lyder mere alvorlige end andre.

Det er frygteligt at miste indkomst, men langt mere frygteligt at blive mere fysisk og psykisk syg, og umiddelbart er tiltagende hovedpine, svimmelhed og 'gelében' ikke noget du skal tage let på.

Tag dig selv alvorligt, og pres din læge ved at fortælle, at dine symptomer konstant forværres, så du må til udredende undersøgelser før 'om et par måneder'.

Der er ganske rigtigt urimelige ventetider overalt hos det offentlige nu, men du kan være på forkant og ringe direkte til klinikker/hospitaler, så snart du har papirer/indkaldelser og bede om at komme på afbudslister osv - har selv lige skåret 2 måneder af en ventetid på den måde.

Brug din restenergi på at tænke og handle fremadrettet, ikke spekulere grundløst, og glæd dig over at have en mand til støtte i dagligdagen.


Og læs så her, især stk.3):

Bekendtgørelse af lov om sygedagpenge siger:

Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.

Sidst redigeret af L.S.; 28-06-2012 kl. 01:24.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sygdagpenge tulipana Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 09-10-2013 09:56
sygdagpenge tulipana Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 04-05-2013 20:16
Tilbage til Sygdagpenge? catercarlo Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 23-10-2012 18:51
sygdagpenge tulipana Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 24-01-2012 16:46
-sygdagpenge rose Alt det andet 4 12-02-2010 16:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension