K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-05-2012, 14:59   #1
BubberDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 60
Styrke: 12
BubberDK er ny på vejen
Modregning af ferie i kontanthjælp?

Hejsa

Jeg blev fyret fra mit arbejde sidste år i september grundet stress (som så senere har udviklet sig til depression). Jeg overgik til sygedagpenge (skal lige sige jeg ikke er medlem af akasse el fagforening) og så her i januar til kontanthjælp. Dog havde jeg noget restferie fra sidste år som jeg blev forhindret i at bruge.

Så har jeg hørt et sted at hvis man overgår til kontanthjælp og har noget restferie til gode, som man ikke har haft mulighed for at holde grundet min sygdom, så kan man afholde dette uden at det bliver modregnet i kontanthjælpen... Er det rigtigt eller forkert?

- jeg har afholdt ferien, det er modregnet, men det er først herefter at jeg har hørt man kan undgå det bliver modregnet, derfor jeg reagerede på det først nu

På forhånd tak for hjælpen..

Brian
BubberDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2012, 15:16   #2
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej Brian, dejligt med en masse nye medlemmer der - desværre - har ondt i økonomien !!!


Hvis du fik/får sygedagpenge kunne der blive tale om udbetaling af dine feriepenge uden træk i sygedagpengene(indtil 30. april).

Du kan jo glæde dig over de penge du har sparet til A-kassen... -den "sparsomlighed" gjorde jo, du ikke kunne få sygedagpenge og feriepenge uden træk

God bedring...


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2012, 15:20   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis du er syg og hindret i at afholde ferie kan du få dem udbetalt uden at afholde ferie og beholde sygedagpengene uden modregning.

Men i og med du ikke var syg hele ferieåret og har haft mulighed for at afholde ferie, så skal du enten afholde ferien eller gå glip af feriepengene.

Når du er på kontanthjælp vil de blive modregnet.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2012, 15:40   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Man bliver IKKE længere modregnet i kontanthjælpen!

Man har nu ret til 5 ugers ferie MED udbetalt kontanthjælp!


"I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, som ændret ved § 2 i lov nr. 153 af 28. februar 2012, foretages følgende ændringer:
1. I § 5 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Modtageren kan dog opholde sig i udlandet, mens pågældende har ret til ferie efter § 13, stk. 8 og 9, § 74, stk. 1, nr. 4, § 74, stk. 2, nr. 3, og § 74 i, stk. 4.«
2. § 13, stk. 4, nr. 7, affattes således:
»7) den pågældende har ret til ferie efter stk. 8 og 9,«
3. I § 13 indsættes efter stk. 7 som nye stykker:
»Stk. 8. En person, der har modtaget kontanthjælp i 12 sammenhængende måneder, har ret til op til 5 ugers ferie, hvor personen kan modtage kontanthjælp. Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder. Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage kontanthjælp, mens ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af reglerne i stk. 1-3, mens ferien afholdes. Har personen optjent ret til ferie med feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først. Den samlede ferie kan højst udgøre 5 uger.
Stk. 9. Det er en betingelse for afholdelse af ferie, at personen har indgået aftale med kommunen om feriens placering. Ved placering af ferien skal der tages hensyn til personens øvrige forhold, herunder familiens afholdelse af ferie, medmindre det i væsentlig grad modvirker den beskæftigelsesindsats, der er iværksat eller planlagt for personen. Kan den pågældende og kommunen ikke blive enige om, hvornår ferien skal afholdes, træffer kommunen afgørelse herom.«
Stk. 8 bliver herefter stk. 10."

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=141140
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2012, 15:46   #5
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej Ninja...

Får man både optjente feriepenge og kontanthjælp udbetalt samtidig?


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2012, 21:28   #6
BubberDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 60
Styrke: 12
BubberDK er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser
Man bliver IKKE længere modregnet i kontanthjælpen!

Man har nu ret til 5 ugers ferie MED udbetalt kontanthjælp!


"I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, som ændret ved § 2 i lov nr. 153 af 28. februar 2012, foretages følgende ændringer:
1. I § 5 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Modtageren kan dog opholde sig i udlandet, mens pågældende har ret til ferie efter § 13, stk. 8 og 9, § 74, stk. 1, nr. 4, § 74, stk. 2, nr. 3, og § 74 i, stk. 4.«
2. § 13, stk. 4, nr. 7, affattes således:
»7) den pågældende har ret til ferie efter stk. 8 og 9,«
3. I § 13 indsættes efter stk. 7 som nye stykker:
»Stk. 8. En person, der har modtaget kontanthjælp i 12 sammenhængende måneder, har ret til op til 5 ugers ferie, hvor personen kan modtage kontanthjælp. Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder. Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage kontanthjælp, mens ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af reglerne i stk. 1-3, mens ferien afholdes. Har personen optjent ret til ferie med feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først. Den samlede ferie kan højst udgøre 5 uger.
Stk. 9. Det er en betingelse for afholdelse af ferie, at personen har indgået aftale med kommunen om feriens placering. Ved placering af ferien skal der tages hensyn til personens øvrige forhold, herunder familiens afholdelse af ferie, medmindre det i væsentlig grad modvirker den beskæftigelsesindsats, der er iværksat eller planlagt for personen. Kan den pågældende og kommunen ikke blive enige om, hvornår ferien skal afholdes, træffer kommunen afgørelse herom.«
Stk. 8 bliver herefter stk. 10."

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=141140
Eftersom jeg ikke har fået kontanthjælp i 12 mdr i træk, så høre jeg vel ikke ind under denne lov?
BubberDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2012, 21:31   #7
BubberDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 60
Styrke: 12
BubberDK er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Hvis du er syg og hindret i at afholde ferie kan du få dem udbetalt uden at afholde ferie og beholde sygedagpengene uden modregning.

Men i og med du ikke var syg hele ferieåret og har haft mulighed for at afholde ferie, så skal du enten afholde ferien eller gå glip af feriepengene.

Når du er på kontanthjælp vil de blive modregnet.
Jeg har været sygemeldt hele ferieåret sidste år. Men kommunen valgte at raskmelde mig i januar måned, fordi min læge ikke har skrevet en konkret attest som kommunen havde bedt om.. - altså lægen skrev hverken at jeg var/ikke var syg længere... - Og selvom min psykolog mener jeg stadig bør være sygemeldt, så valgte kommunen at opsige mine sygedagpenge... Dette har jeg så klaget over til Beskæftigelsesankenævnet fordi de vælger ikke at tage min psykologs ord med i deres beslutning.
BubberDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2012, 08:15   #8
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Hej Ninja...

Får man både optjente feriepenge og kontanthjælp udbetalt samtidig?


.
NEJ egen optjent ferie skal afholdes først.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2012, 08:23   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af BubberDK Se meddelelser
Eftersom jeg ikke har fået kontanthjælp i 12 mdr i træk, så høre jeg vel ikke ind under denne lov?
Nej, som der står i loven, har man først ret til betalt ferie efter 12 sammenhængende måneder.....

Men det er da et skridt i en rigtig god retning - hvor om alting er.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Modregning af invaliderente ved sygedagpenge og kontanthjælp? Jasmina Alt det andet 1 02-08-2013 12:15
Modregning af Kontanthjælp eft. arb på 1 mdl ? Kio Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 06-05-2013 19:24
Modregning i kontanthjælp efter erstatning khas Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 22-04-2013 18:01
Modregning i kontanthjælp Tin Alt det andet 4 28-11-2011 22:16
MOdregning af kontanthjælp. Betz1985 Alt det andet 2 25-09-2009 14:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension