K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-05-2012, 06:57   #1
YingYang
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-05 2012
Indlæg: 38
Styrke: 13
YingYang er ny på vejen
Hvor mange krav kan samfundet stille?

.. Til mennesker på kontanthjælp, flexjob og førtidspension?

Hvis man var (som forsørgelsesmodtager) er såkaldt meget usund. Man ryger, er meget overvægtig og ikke gør nogen indsats, for at blive stærkere/sundere.
Skulle samfundet kunne blande sig i dette?

Skulle det offentlige kunne kræve, at (ved en grundig individuel vurdering) den enkelte borger gør noget, for at forbedre sin sundhed og hvis IKKE denne borger VIL (ikke kan), kunne en given kommune sætte ind, med forskellige sanktioner?

Jeg har mødt flere mennesker på "bunden", af den sociale rangstige, som levede et meget usundt liv og ville kunne (måske med god hjælp fra "systemet") opnå et meget bedre livsgrundlag og måske få en chance for job/flexjob, samt at kunne klare sig selv bedre, i dagligdagen.

Der er i dag desværre ikke resurser nok, til at lave den individuelle sagsbehandling, som ville være optimalt, både for den enkelte borger og for samfundet i almindelighed. For slet ikke tale om den mangel på viden/uddannelse, fra sagsbehandlernes side, rundt i kommunerne.

Det største problem er, at vi er for mange "svage" forsørgelseskrævende mennesker og at der ikke er penge nok.

Så ville det være fair, hvis "systemet" blandede sig i, hvor fundamentalt sund, en person er, på offentlig forsørgelse?

Det kunne være:

- rygestop krav/hjælp til rygerne?
- Antabus til dem der drikker for meget?
- Henvisning til fitness center, hvis man var fed?
- Psykolog

Hvad synes du?
YingYang er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2012, 09:53   #2
mand
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2011
Indlæg: 971
Styrke: 13
mand er ny på vejen
Det syntes jeg ikke er en god ide,

samfundet blander sig allerede for meget, afgifter på sukker osv.

det enkelt menneske må tage vare for sig selv,

vi lever i et frit land, hvor der er demokrati,

men at samfundet køre oplysnings kampagner er ok, for hvad der er sundt
mand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2012, 10:05   #3
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
ryger du for meget fordi du bliver chikaneret af kommunen ?
drikker du for meget af samme grund ?
er du fed fordi du har en lidelse der nedsætter din fysiske formåen ?
fejler du noget psykisk eller vil kommuner bare gerne have at du gjorde ?

NEJ !!

Det er ikke en god ide
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2012, 10:11   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det næste step bliver så ingen må få et barn med handicap af nogen rart
for det er for dyrt for samfundet

for et få fleks eller pension skal alle behandlingsmuligheder være udtømte
alså er det op til lægerne og vurdere om ens funktionsevne kan forbedes ved
forskellige tiltag


det skal samfundet ikke blande sig i på nogen måde

de blander sig allerede alt for meget og der udover er et jobcenter med en lægekonsulent i front inhabil til at vudere en borge
du ser jo aldrig andre steder at den samme som skal vurdere om ydelse skal tilkendes
også er den som vurdere ens arbejdsevne

alså oversat til en dommer dømmer en mistænkt, for at lave et hjemmerøveri

i det samme hjem som den dommer selv bor i.

men sådan er det faktisk i en kommune, med lidt overdrivelse fremmer forståelsen

hvad så med os uden ydelse, hvilken hjælp skal vi så have af et jobcenter
som det er i dag, behøver en kommune ikke røre en finger, før du har brugt alt hvad du ejer

samt en anden ting
hvorfor skal syge være på kontanthjælp. kontanthjælp er ikke tiltænkt syge, men til pensoner som ikke har andre muligheder et stykke tid
har aldrig været tiltænkt som en mange årige ydelse. hvor en kommune kan holde syge personer på denne ydelse, da det er billigere end at undersøge om fleks eller pension er en mulighed

Sidst redigeret af MTVRV1; 05-05-2012 kl. 10:26.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2012, 11:02   #5
Buddha
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2011
Lokation: Jylland
Indlæg: 195
Styrke: 0
Buddha er ny på vejen
Skal man se nøgternt på det,har samfundet som sådan ikke brug for at syge uproduktive mennesker lever lang tid..den helt store pengesluger af overførselsindkomsterne er folkepensionen og jo ældre mennesker bliver jo længere er de en socialøkonomisk belastning.
Dette er ikke min holdning,men er kynisk perspektivering.
Buddha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2012, 11:04   #6
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Ligefrem stille det som krav, går jeg ikke ind for, men jeg må indrømme, at jeg på et tidspunkt selv gik til noget motion ved en fysioterapeut ved et revacenter, og det fik altså sparket mig igang med noget motion, og det har helt sikkert forbedret min almene tilstand og mit generelle velbefindende.

Men jeg tror ikke, man kommer langt med at tvinge folk, dog synes jeg, at der burde være mange flere tilbud der fokuserer også på livsstil. Det skal gøres på en nænsom og pædagogisk måde, for de fleste mennesker går totalt i bakgear, når de bliver konfronteret med deres dårlige vaner..!
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2012, 11:19   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
lige med motion har jeg nok aldrig været i bedre form som jeg er nu
selvom jeg har fysiske problemer
da jeg var arbejde, kendte jeg ikke ordet motion
når man arbejdede 50-60 timer om ugen

så det synes jeg lige man skal have for øje, at det ikke kun er syge eller raske på kontanthjælp som ikke dyrker motion¨
som det kan lyde ud fra indlægget
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2012, 12:22   #8
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Forebyggelse er den bedste medicin. Så i virkeligheden er spørgsmålet måske ikke, hvor mange helbredsmæssige krav samfundet kan stille til den syge, men mere hvor mange helbredsmæssige krav samfundet kan stille til den raske for at undgå, at h*n bliver syg og dermed en udgift for samfundet...?!

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2012, 12:22   #9
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
En sådan kontrol ville kræve mere indsigt, end de sociale instansers medarbejdere kan mønstre.
Er folk overvægtige fordi de æder fastfood og slik, eller fordi de er sårbare overfor overvægtsskabende faktorer, men iøvrigt lever sundt og motionerer? Ved de medarbejdere nok om kroppens komplicerede forsvar af sin masse når en overvægt en gang er opstået.
Dert ville komme mange ulykkelige fejlvurderinger ud af det, ligesom i de hjerteløse planer om fjernelse af overvægtige børn.
Til gengæld ville en lettere adgang til psykologhjælp være en gave til de mange, der får smadret deres liv at et firkantet system, hvor systemet altid er vigtigere end mennesket.
Hvem har sagt, at psykologiske vanskeligheder forsvinder som dug for solen når man bliver 38 år?
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2012, 13:19   #10
YingYang
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-05 2012
Indlæg: 38
Styrke: 13
YingYang er ny på vejen
Der er helt klart rigtig mange aspekter i dette.
Det hele handler om holdning og moral hos den enkelte.. Og selvfølgelig den fysiske/psykiske formåen.

Mange som har psykiske lidelser, lever mange gange også ret usundt. Her ville jeg ønske, at der var mange flere muligheder for, at folk kunne komme igang, med at bruge deres krop og måske finde glæde og samvær, ved at fokusere mere, på en sundere livsstil.

Der skulle laves haller i alle større byer, som var dedikeret til at få folk igang, som havde svært ved... At komme i gang. Ikke som tvang, men som en mulighed.
YingYang er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor meget Sparer samfundet egentlig ved alle Reformer og nedskæringer ? FibroMcs Politik og Samfund 41 08-07-2013 17:28
Hvor mange?? BFF Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 09-09-2011 10:07
ved I hvor mange vi er ! østerbro Politik og Samfund 11 10-04-2011 09:28
Hvor mange får afslag på føp? Flower Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 14-07-2010 09:31
Hvor mange timer, hvor stort tilskud?? veiergang Spørgsmål ang fleksjob 2 01-07-2008 17:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension