K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-05-2012, 12:03   #1
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
HJÆLP. Lægekonsulents vurdering

Hej igen

Jeg har i dag modtaget en kopi af lægekons. vurdering - jf evt. min tidligere tråd: http://www.k10.dk/showthread.php?t=22708, som handler om, at jeg er kommet i klemme, fordi sb + lægekonsulent vælger at fokusere på to lidelser, der ikke er årsagen til sygemelding.

Lægekonsulenten beskriver under 'Helbredsoplysninger' ganske kort min rygproblematik; at jeg blev opereret i 2006 og fik fleksjob i 2008, og derudover lidt om, hvad min egen læge skriver om min ryg ( hvor lidt jeg kan der hjemme etc.). Under 'Helbredsoplysninger' beskriver kun ligeledes min migræne og mine skuldre- og ledproblemer.
Under selve 'Vurderingen' ( som vel er en slags konklusion????) nævner hun til gengæld IKKE min ryg med et eneste ord og det er problematisk eftersom det er pga ryggen, jeg har fleksjob og nu er sygemeldt.
Hun skriver, at der er tale om smerter fra fingre, fødder og skuldre, og derudover at jeg har migræne. Så skriver hun, at den samlede helbredsmæssige tilstand ikke er endelig afklaret, og at hun ikke kan komme nærmere ind på prognosen eller behandlingsmuligheder for ledtilstanden. Endelig skriver hun lidt om migrænen. Hun slutter af med at anbefale om anmodning om journaloplysninger fra henholdsvis reumatolog og neurolog, når jeg har været til kontrol næste gang.
Til aller sidst skriver hun: "Der er tale om en varig funktionsevnenedsættelse, i moderat til svær grad, aktuelt i svær grad".

Hvad gør jeg nu?
Har jeg ikke ret i, at det i den grad er et problem, at min rygtilstand slet ikke nævnes i vurderingen?
Jeg kan under 'Dokumentation' se, at de gamle rygpapirer IKKE er med. Der er kun journalnotater samt statusattest fra Reumatologisk Amb (ledproblemerne), neurolog (migrænen), statusattest fra egen læge, epikrise fra en fysioterapeut (skuldre), og journaloplysninger fra sygehus, hvor jeg i 2009 var til vurdering for at se om, jeg kunne tilbydes ny operation.

Det må vel betyde, at hverken læge eller sagsbehandler har brugt disse papirer. Disse papirer gav mig jo uden problemer fleksjob i 08, og det fremgår, set med lægeligt øjne, måske også at min ryglidelse er en lidelse, der over tid langsomt vil forværres.

Jeg bør vel kontakte sb? Er det nok at skrive en mail til hende (hun plejer at svare tilbage på mails), hvor jeg påpeger manglerne?
Bør jeg have fagforening med ind over her? Fagforening har været med til de to møder, der indtilvidere har været på kommunen.

Håber nogen kan hjælpe mig.

Venlig hilsen
Fup
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2012, 12:29   #2
einstein
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2012
Indlæg: 175
Styrke: 13
einstein er ny på vejen
Wink loven

Hej lægekonsulentens selvstændige udtalelser er IKKE retsgyldig lægedokumentation ,det betyder at hvis kommunen vil vide noget ang.din lægelige tilstand så SKAL kommunen spørge den undersøgende læge da det kun er han's udtalelser der har juridisk gyldighed i retten og derfor også i kommunen.
einstein er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2012, 21:47   #3
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af einstein Se meddelelser
Hej lægekonsulentens selvstændige udtalelser er IKKE retsgyldig lægedokumentation ,det betyder at hvis kommunen vil vide noget ang.din lægelige tilstand så SKAL kommunen spørge den undersøgende læge da det kun er han's udtalelser der har juridisk gyldighed i retten og derfor også i kommunen.
Tak Einstein, men jeg spørger jo bl.a. om, hvorvidt det overhovedet er i orden, at mine gamle rygjournalpapirer ikke er med + hvad jeg skal gøre?
Kan jeg fx forlange at sb medinddrager disse papirer eller må hun helt 'glemme' dem?

Vh
frup
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2012, 22:24   #4
einstein
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2012
Indlæg: 175
Styrke: 13
einstein er ny på vejen
ehh

Citat:
Oprindeligt indsendt af frup Se meddelelser
Tak Einstein, men jeg spørger jo bl.a. om, hvorvidt det overhovedet er i orden, at mine gamle rygjournalpapirer ikke er med + hvad jeg skal gøre?
Kan jeg fx forlange at sb medinddrager disse papirer eller må hun helt 'glemme' dem?

Vh
frup
ALLE relevante oplysninger skal indgå i vurderingen af dig, lægekonsulenten må på ingen måde ændre dine lægeoplysninger eller vurdere til brug for en afgørelse af lægelige eller juridiske forhold husk at det er den undersøgende læge der skal lave lægelige vurderinger ,og kun han og dig kan afgøre hvad der er reelevant.
sagsbehandleren skal bare samle det hele i din sag og lave en total afgørelse
som passer sammen med oplysningerne i sagen sagsbehandleren må IKKE lave lægelige vurderinger.
einstein er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2012, 23:15   #5
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Jeg ville starte med at skrive et brev til sagsbehandler (husk skriv ) her ville jeg skrive at jeg har konstateret at ingen af min lægepapir ang min rygskade var med i de papir som hun og lægekonsulent har vurderet på, samt at der i papirene fra lægekonsulenten heller ikke er nævnt med et ord omkring min ryglidelse og at jeg finder det underligt da det jo netop er min ryglidelse der har givet mig en fleksvisitation samt at det er min ryglidelse der er årsagen til min sygemelding ..'

Jeg ville slutte af med at skrive at det jeg har skrevet skal vedlægges min sag og at jeg skal have en kvittering på min skrivelse, når i så kommer så langt i ressourceprofilen så ville jeg også selv påtale manglerne under helbredsoplysning

På den måde vil du stå bedre ved en evt anke (har ikke læst din anden tråd så er ikke helt med på hvad det er det drejer sig om )

Men hver gang man konstatere fejl og mangler i ens sag så er det en rigtig god ide på skrift påpege det og bede om at få rettet op på det ..

At der er sendt vejlednings skrivelser ud til kommunerne omkring lægekonsulenter og hvad de må og ikke må , det er desværre ikke retsgyldigt og kommunerne bruger og må bruge de lægekonsulenter noget nær som de vil ...

Derfor ville jeg hvis jeg var dig og jeg havde de gamle lægepapir , tage en kopi af dem og sende dem med til sagsbehandler med en notits om at de da vist er kommet til at glemme eller forlægge disse papir ..
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2012, 10:10   #6
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Tak Hejdien! Det var meget brugbart. Tror du det er nok at jeg sender det over mail, eller bør jeg møde op og aflevere personligt?
I virkeligheden er det vel min sb, der har valgt at 'glemme' at aflevere al dokumentation til lægekonsulent, der jo kan kan vurdere på det, der foreligger...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2012, 11:05   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Frup

Hvis du sender til en mailadr., hvor du får en kvittering for modtagelsen kan en sådan anvendes, hvis du vel og mrk. skriver den ud og gemmer den. Dog er et skriftlig papir en større sikkerhed, idet du jo på selve din skrivelse vil have en påstempling for modtagelse på selve indholdet, hvorimod en mail jo ikke giver kvittering for indhold, men kun på mail af en bestemt dato.

Jeg har heller ikke læst din anden tråd, men fint du henviser til den.

Du bør i din skrivelse gøre opmærksom på Retsikkerhedslovens § 10:

Citat:
§ 10. Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse.
Link: https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=136389

hvorfor du netop finder udeladelse af diverse lægefaglige papirer ang. din ryg ikke er medtaget i lægeskøn af lægekonsulent ikke er i overenstemmelse m. § 10. Og selvfølgelig dine øvrige argumenter omkr. fleksvisiteret på dette ect.

Din SB bør reagerer positivt på dette, dvs. retter op på denne mangel v. at lade lægekonsulent lave endnu et lægeskøn m. alle papirer, idet retsikkerhedsloven § 4 foreskriver flg.:

Citat:
§ 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.
Hvis ikke din SB retter op på dette, ville jeg allerede nu skrive endnu et brev, hvor de bedes sørges for at dette, da det er væsentlig at din sag er så korrekt oplyst som muligt.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2012, 11:29   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser

Dog er et skriftlig papir en større sikkerhed, idet du jo på selve din skrivelse vil have en påstempling for modtagelse på selve indholdet,
Jeg har jo selv oplevet, at lægepapirer, som jeg selv havde afleveret til div. sagsbehandlere var pist væk.

Når man afleverer mod kvittering, så vil kvitterings-stemplet også være på det eksemplar, som kommunen har.

Og jeg har en mistanke om, at de ikke smider papirer væk, som der er kvitterings-stempel på.

Det er lidt besværligt, at skulle troppe op og aflevere alting personligt, og jeg har også indtryk af, at det er lidt besværligt for dem, men når de ikke kan/vil omgås vores personlige akter på en ordentlig måde, så må det jo være sådan.


Jeg har f.eks. oplevet, at få et brev med oplysning om, at de ikke havde modtaget den der oplysningsseddel, som kh-modtagere afleverer ca. hver 3. måned, vedlagt en ny seddel, som skulle afleveres ret hurtigt.

Jeg ringede til kommunen og måtte igennem et par omstillinger inden jeg nåede til rette person, men da jeg forklarede min undren over brevet, idet jeg jo havde en kvittering på, at den første oplysningsseddel var afleveret rettidigt, så undrede hun sig også, for hun fandt ret hurtigt den oplysningsseddel, som jeg havde afleveret.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2012, 13:37   #9
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Lige et brev af den vigtighed ville jeg også aflevere personligt og få en kvittering og så ville jeg gå med livrem og seler og lige skrive en kort mail til sb om at det var på vej afleveret og stemplet ...

(har også oplevet at stemplet papir blev væk men min sb efterlyste dem selv i borgerservice efter en mail ... )
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2012, 14:09   #10
MarianneNM
Klart Afhængig af K10
 
MarianneNMs avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: Vrå, Nordjylland.
Alder: 60
Indlæg: 432
Styrke: 14
MarianneNM er ny på vejen
Det er desværre meget normalt at lægekonsulenter tilsidesætter diagnoser og andet relevant materiale i deres udtalelser og vurderinger.
Ind i mellem er speciallægerne til meget bedre gavn end lægekonsulenternes ævl.

Vi oplevede en lægekonsulent der forvanskede alle oplysninger og fjernede diagnoser fra sagen - dette medførte selvfølgelig afvisning af førtidspension, for manden var jo fuldstændig rask!!
For yderligere at dokumentere dette sendte kommunen manden til en speciallæge - men speciallægen gennemhullede lægekonsulentens store arbejde, og kommunen måtte derefter tildele førtidspension med tilbagevirkende kraft.

Det burde ikke være sådan, men lægekonsulenterne ser ofte sagerne med kommunale øjne - og ikke med lægefaglige øjne. I forhold til erhvervsevnen.

Marianne
MarianneNM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vurdering Olsen22 Spørgsmål ang fleksjob 7 18-08-2012 13:30
Lægekonsulents konklusion Thomas1981 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 18-12-2011 15:00
Kommunens Lægekonsulents report var propfyldt med fejl TomS Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 26 12-05-2011 01:03
vurdering hemala Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 16-09-2010 21:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension