K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-04-2012, 22:16   #1
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Regler for langstidssyge

REGLER FOR LANGTIDSSYGE MED SYGDOMME DER IKKE KAN SES MED DET BLOTTE ØJE!

1. Laver du noget, så forbered dig på kommentaren: - Jaså kan du godt det når du er syg? sagt i en mistænkelig tone.

2. Laver du ikke noget, så forbered dig på kommentaren: - du må da orke at lave et eller andet, sagt i en bebrejdende tone.

3. Smiler du og er glad, bliver du mødt med kommentaren: - Jeg troede du var syg?.

4. Smiler du ikke, bliver du mødt med kommentaren: - op med humøret, Vær positiv, så bliver det hele lidt bedre.

5. Deltager du i socialt sammenhæng, så vær forberedt at der altid er nogen der bemærker det, ikke for at de er glade for at se dig der, men fordi de ikke forstår at du orker at komme, da du er jo syg.

6. Lader du være med at deltage i sociale sammenhæng, kommer kommentaren: - Men du har jo godt af at komme ud blandt mennesker.

7. Et hvert svar på spørgsmålet: hvordan har du det? - vil altid være et forkert svar. Enten fordi du er FOR positiv eller FOR negativ.

8. Vær altid klar til at forklare og forsvare, hvorfor du gør det du gør i enhver situation, og vær klar over at dine svar altid vil være genstand for en diskussion.

9. "Friske" personer vil kappes om at fortælle dig løsninger på alle dine problemer - det er bare at gøre som dem !! De har jo holdt sig raske















..
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2012, 22:19   #2
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
REGLER FOR LANGTIDSSYGE MED SYGDOMME DER IKKE KAN SES MED DET BLOTTE ØJE!

1. Laver du noget, så forbered dig på kommentaren: - Jaså kan du godt det når du er syg? sagt i en mistænkelig tone.

2. Laver du ikke noget, så forbered dig på kommentaren: - du må da orke at lave et eller andet, sagt i en bebrejdende tone.

3. Smiler du og er glad, bliver du mødt med kommentaren: - Jeg troede du var syg?.

4. Smiler du ikke, bliver du mødt med kommentaren: - op med humøret, Vær positiv, så bliver det hele lidt bedre.

5. Deltager du i socialt sammenhæng, så vær forberedt at der altid er nogen der bemærker det, ikke for at de er glade for at se dig der, men fordi de ikke forstår at du orker at komme, da du er jo syg.

6. Lader du være med at deltage i sociale sammenhæng, kommer kommentaren: - Men du har jo godt af at komme ud blandt mennesker.

7. Et hvert svar på spørgsmålet: hvordan har du det? - vil altid være et forkert svar. Enten fordi du er FOR positiv eller FOR negativ.

8. Vær altid klar til at forklare og forsvare, hvorfor du gør det du gør i enhver situation, og vær klar over at dine svar altid vil være genstand for en diskussion.

9. "Friske" personer vil kappes om at fortælle dig løsninger på alle dine problemer - det er bare at gøre som dem !! De har jo holdt sig raske
..
Hvem er det lige der fortæller dig disse ting.. håber ikke at det er dine venner... for så vil jeg da nødig læse om hvad dine fjenner vil sige...
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2012, 22:37   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Lunasdatter, jeg tror da at vi alle i Jasch´s situation har eller kan have lign. følelser. Jeg har og andre har sikkert også noget de vil tilføje.

F.eks. vil og tør jeg ikke tillade mig selv at deles om investering af en hest til min datter sammen med min eksmand pt. I går var jeg fuld firspring, men hertil aften, maner jeg til besindighed, jeg tør ikke, ikke før min sag er på plads, men gør jeg det så derefter mon??

Hvis jeg så mødte en der kunne være min bedre halvdel, turde jeg så være det "bekendt", både han og evt. andre venner der måtte komme forinden eller efter får ikke sådan lige at vide hvad jeg "beskæftiger" mig med.

Det kræver uanseeligt mange bånd at være i den situation vi er i!!

Mit spørgsmål til dig og andre "gamle" ftpere er så om det lettes med tiden??

Håber at det er ok er jeg lige er med på din tråd Jasch, for du skriver jo det vi inderst inde tænker..... Dog må du ikke lade dig kører ned, for det er jo kun dig der inderst inde kender din fremtid nu og på sigt og det skal du få det bedste ud af.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 30-04-2012 kl. 22:40.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2012, 23:44   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Helt forkert er det jo altså ikke, det er ikke sikkert det kommer direkte, oftest "foregår" det bag ryggen på den syge (os)

Nu bor jeg i en meget lille by, naboen ved hvornår jeg slår en prut 5 min før jeg faktisk lukker den ud (ja ja overdrivelse fremmer) Vi har en del sladder, for det meste er det med humoristisk sans, og ren nysgerrighed, og ikke af ond mening.
2 steder sladres der i GIGA stil zumba og delittant, nu går jeg så ikke til zumba men elsker delittant, og hold da munden lukket hvor kan vi sladre, selv mandfolkene er som en flok høns.

Et vennepar hvor fruen også spiller delittant og går til zumba... de er sladre på den negative måde om en anden til zumba, en FP´er, for man kan ikke gå til zumba når man er syg??? Det sjove er så at de samtidig banker mig oven i hovedet for IKKE at gå til zumba, for som jasch også lister op så har jeg jo godt af det og bla bla bla.

Dobbeltmoralsk, tja det vel som man tager det, pointen er mere at, jeg oplever næsten samtlige punkter gå ud over en eller anden (kortids som langtids syg) mindst en gang om måneden, og absolut ikke kun fra omtalte par, men fra mange forskellige rundt om i byen.

Jeg er ikke 2. sek i tvivl om at også jeg udsættes for det, om end stort set alle der kommer med det der i mit påhør er meget: "med dig er det noget andet, du siger ærligt hvad du kan og ikke kan, du gør dig ikke mere syg end du er, og bla bla bla" af udglattende kommentarer.

Jeg er ikke bange for at vise mig i byen på en dårlig dag, men for det meste planlægger jeg efter at jeg får en dårlig dag, jeg ved godt at efter en tur ude og lufte ørene vil jeg ikke have det alt for morsomt de første dage efter (og når man har ondt når man går, så er det ikke lige en 10 km maraton 3 gange rundt i byen man vælger bare for at hele byen nu kan se at man faktisk nærmest ikke kan gå for smerter) Huset bliver klinet op til, og jeg sikre der er handlet (så det højest er småting jeg kan sende ungerne efter) osv osv, så jeg kan komme mig igen.

De fleste kan SE på mig at jeg damper når ørerne luftes, og har af en eller anden årsag en forståelse for at jeg har brug for at dampe der ud af når jeg har muligheden (de 2-3 gange om året det sker) der er noget ved min person der gør det ok (spørg ikke hvad jeg ved det ikke) Men ser de mig så en dårlig dag fordi jeg har dummet mig godt og grundigt og der for ikke har kunnet planlægge efter det, ser folk helt forkerte ud i hovederne, de har set det massere af gange men alligevel bliver de overraskede over hvor slemt det faktisk kan være, de så mig jo for 2 dage siden danse hoppe og virkelig bruge min krop uden problemer.

Ærlig talt kan jeg s q godt forstå folk ikke forstår det, det ER da underligt at man den ene dag kan, og den næste ligner en haltefanden med 7 kg muller mæ i bukserne, hvis man virkelig får så ondt hvorfor skaber man sig så som en anden teenager?? Det kan jeg godt forstå folk har vært ved at kaprere, og den nemmeste forklaring (ud over at jeg ærligt og redeligt siger at jeg er skør i bolden *gg*) er at jeg skaber mig, hvad er der ellers af fornuftig forklaring? (for en som ikke selv kender til det)

Det er meget muligt at jeg er 100% åben om min situation, og meget muligt at det gør en lille forskel, men det ændrer ikke på at jeg er en af de andre, en af dem som den type sladder går ud over, og det ændrer ikke på modsigelsen i at jeg som syg godt kan og må, men en med tilsvarende ikke må??? Og ændrer ikke på at jeg der ved VED at også jeg udsættes for den type snak.

Om min fam. snakker ved jeg ikke, men selv om at de ser mig mindre end "byen" ser de faktisk større ADHD udsving, for til den ene fest er jeg meget deltagende og til den anden har jeg trukket mig til mere ro, og til den 3 kan jeg finde på at ligge mig ind i en seng og sove, det ser byen ikke for lige at vade til købmanden (om end vores kære købmand faktisk har bidt mærke i hvordan han ser forskel) eller hente i børnehaven, der minutter det tager.

Så både denne liste og den syges jantelov ved jeg passer, også i større stil end den syge selv oplever direkte.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2012, 23:51   #5
Annemette
Hjemmevant på K10
 
Annemettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2009
Lokation: Vestjylland
Alder: 33
Indlæg: 259
Styrke: 15
Annemette er ny på vejen
Hej Jasch.

Jeg synes det er en rigtig god tråd du har start.

For mit eget vedkommende kan jeg fuldstædig godkende det , for jeg har fået mange af det samme ting at vide især tre af mine søskende har været meget håde ved mig og det er de det desværre også en gang imellem endnu.

Da jeg gik i folkeskole fik jeg tit at vide fra mine lærer , tag dig nu sammen Annemette og pres dig selv til at holde til mere for det kan ikke passe at du har så mange smerter. For det kan ikke passe at du skal have så mange fraværs dage også når du kommer i skole så er du her max en time eller to.
Sådan sagde mange af mine kammerater også det samme med min tidligere venner og veninder.

Men ved jeg gik til familie terapi sammen med mine forældre , har også gået til skole psykolog , psykolog på børneafdeling(da jeg var indlagt med min ryg og min inkontinens).
Samt gik til samtaler ved en overlæge og psykolog på Børne- og Ungdomspsykiatri ambulatorium.

Ved at få de forskelige slags hjælp , der har jeg fået nogle utrolig gode redskaber til at tackle det hele omkring mine fysiske sygedomme , og alt det stress og følsemessig der føler med når man er kronisk syg.
__________________
Mvh Annemette ung kronisk syg og blev førtidspensionist pr. 1/4 2012
Annemette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 00:00   #6
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Lunasdatter, jeg tror da at vi alle i Jasch´s situation har eller kan have lign. følelser. Jeg har og andre har sikkert også noget de vil tilføje.

F.eks. vil og tør jeg ikke tillade mig selv at deles om investering af en hest til min datter sammen med min eksmand pt. I går var jeg fuld firspring, men hertil aften, maner jeg til besindighed, jeg tør ikke, ikke før min sag er på plads, men gør jeg det så derefter mon??

Hvis jeg så mødte en der kunne være min bedre halvdel, turde jeg så være det "bekendt", både han og evt. andre venner der måtte komme forinden eller efter får ikke sådan lige at vide hvad jeg "beskæftiger" mig med.

Det kræver uanseeligt mange bånd at være i den situation vi er i!!

Mit spørgsmål til dig og andre "gamle" ftpere er så om det lettes med tiden??

Håber at det er ok er jeg lige er med på din tråd Jasch, for du skriver jo det vi inderst inde tænker..... Dog må du ikke lade dig kører ned, for det er jo kun dig der inderst inde kender din fremtid nu og på sigt og det skal du få det bedste ud af.
EE... jeg ved ikke om det bliver bedre med tiden .. jeg har haft det ok med at være sygemeldt .. altså ok med at fortælle andre at jeg var sygemeldt .. og jeg var sygemeldt i 3 år ... på sygedagpenge..

Og havde/har jeg bare den mindste følelse af at der blev set skævt til mig pga jeg enten var sygemeldt eller nu pensionist, så spørger jeg personen direkte .. hellere få det klaret end at man skal gå og brænde inde med det..

Og det er jo slet ikke sikkert at personen ser skævt til en.. det kunne jo "bare" foregå i hovedet på en selv... Sådan noget kommer som regel når man begynder at tolke på hvad personen siger.. istedet for at høre hvad det er personen siger..
Og det samme gælder sørme også i det skrevne...

Og er der endelig en eller anden der virkelig mener at jeg nok ikke burde ha fået min pension, ja så må jeg bare fortælle at misundelse er en grim ting ...

Jeg tænkte ikke over hvad jeg gjorde eller ikke gjorde da jeg var sygemeldt.. og det gør jeg heller ikke nu... Har jeg overskud til det så gør jeg rent i hytten her .. og fortæller det glad og gerne til alle der vil lytte..

EE.. det kommer jo kun dig og din ex ved at I slår halv skade til en hest... du skal jo ikke stå til regnskab for andre.. Og er der endelig nogen som spørger, så svarer du bare som mig .."Jeg er da stinkende rig!!"

@LUM... jeg har også boet i en lille by.. hvor sladderen også gik lystigt.. jeg plejede altid at sige om jeg skulle hænge det op på brugsens opslagstavle .. eller om det var ok at den sladder stoppede hos mig... Jeg boede der i 26 år .. så efterhånden vidste de at hvis det var noget som absolut skulle videre så var jeg ikke den første der fik det at vide...

Det kan godt ske at mit svar blev en smule rodet.. men jeg er ved at være træt
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011

Sidst redigeret af Lunasdatter; 01-05-2012 kl. 00:07.
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 07:48   #7
hobby4me
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2009
Indlæg: 155
Styrke: 15
hobby4me er ny på vejen
jash - det er ramt lige i øjet fra en der har prøvet det under Vesthimmerlands-Rebild-Viborg Kommuner.

Er du træt - slapper du ikke af når du har fri og hvis jeg gør, du skal være aktiv for ikke at blive træt.
__________________
__________________________________________
endelig FØRTIDSPENSIONIST
hobby4me er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 08:46   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Det er ski nogle gode grin vi i det mindste kan få herinde, når vi har noget på hjertet.

Jasch jeg håber også for dig at du fik fundet lidt støtte i nogle af tråd skrivernes svar i din tråd. Godt gået Lunasdatter og LUM ikke mindst, tak for jeres vise ord og historier, hi, hi....
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 09:39   #9
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Fint indlæg, Jasch....
Te-pigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 10:05   #10
KirstenJV
Elsker at være her på K10
 
KirstenJVs avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-11 2011
Lokation: Vejle
Indlæg: 75
Styrke: 13
KirstenJV er ny på vejen
GUUUD hvor det lyder som noget der kommer ind i mine ører meget tit!!!!
__________________
~ MOR ~
KirstenJV er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nye regler ? c.l.e.o. Spørgsmål ang fleksjob 5 09-03-2013 01:41
De nye regler ette74 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 25-02-2013 14:48
De nye regler ??? Dancer Politik og Samfund 4 30-09-2012 12:48
Ang. nye regler.... elin Spørgsmål ang fleksjob 1 11-10-2006 02:51
nye regler.... elin Spørgsmål ang fleksjob 3 11-10-2006 02:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension