K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-02-2012, 11:31   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Kolleger skumler over forkælede fleksjobbere

Sådan lyder overskriften på Avisen.dk, og brødteksten forsætter således:

Citat:
Personer med nedsat arbejdsevne skaber gnidninger på arbejdspladser - og krisen slider på tolerancen. Fordomme risikerer at skubbe flere ud af arbejdsmarkedet.
Og videre på side 2:
Citat:
Krisestemning gnaver i tolerancen

Den kollegiale tolerance over for fleksjobbere falder i takt med, at arbejdspresset vokser og risikoen for fyringer stiger.

"Holdningen til personer med nedsat arbejdsevne er meget konjunkturafhængig. Krisen går du over alle, men rammer hårdere for folk der er ansat på særlige vilkår," siger seniorforsker Helle Holt fra SFI.

Hos DSB betyder sparerunder og fyringsangst, at overbærenheden med fleksjobbere bliver mindre.

"Det er klart, at tolerancen falder. Alle er jo bange for at miste deres job," siger tillidsrepræsentant Lilian Haaning.
Nogle kalder det tolerance, jeg vil kalde det misundelse. Samtidig kan bør man jo gribe i egen barm, og spørge sig selv, om andres dårlige arbejdsvilkår, hjælper i forhold til egen fyring. Man bliver jo ikke mindre arbejdsløs af, at fleksjobere har dårlige kollega og ledelsesforhold.

Citat:
Som Avisen.dk skrev i sidste uge, går 17.000 danskere ledige, selv om de er godkendt til fleksjob. Det er en markant stigning i arbejdsløsheden blandt fleksjobbere.

Foreningen af Fleks-og Skånejobbere frygter, at manglende tolerance og gnidninger med 'raske' kolleger kan få endnu flere fleksjobbere til at at miste grebet i arbejdsmarkedet.

"Der vil uden tvivl være nogen, der føler sig presset ud af et fleksjob," siger formand Hans Dankert.
Denne frygt er sikkert reel nok, og samtidig er der ingen der taler om hvor stor procent af fleksjobere, der er ledige i forhold til samme procent af fuldtidsarbejdere.

Jeg ser det ikke kun som et konjunkturtegn i krisetider, men som et samfundstegn på, at danskere generelt har udviklet et misundelsesgen el. hakken på minoriteter/marganislerede grupper.

Der figurerer heller ikke tal på, hvor stor arbejdsløshedprocenten var for fleksjobbere i de gode tider. Også her vil man sikkert finde procenttal, som er uden sammenligning med fuldtidsarbejdløshedstal.

Lad os nu være enige om, at arbejdsløshed og hvad dermed følger er lige slemt for alle, og selvfølgelig føler man det altid værst for én selv, men at der er mange andre i samme båd, gør jo ikke ens egen dårlige situation bedre.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 12:04   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Kender mange der tit høre den der, jeg ville også gerne have tideligt fri og have fuld løn, desvære glemmer de, at vi også , skal hjem og hvile med vores smerter, men har også været steder, hvor de havde ondt af mig og mit dårlige helbred og var gode til hensyn og samarbejde.

Nu findes der jo også fleksjobber som sidder og siger i går efter arbejde fik jeg lige bagt kager og lavet bla bla hvis man har så stort overskud burde man havde flere timer, eller i det mindste holde sin mund.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 13:23   #3
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Sådan undgår vi mugne kollegaer

http://avisen.dk/undgaa-mugne-kolleg...em_160392.aspx
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 13:33   #4
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Jeg blev mobbet ud af mit første fleksjob fordi jeg ikke var på vagt og fik stoppet jalousi allerede da den opstod.

På næste fleksjob måtte jeg allerede 3. dag meddele en kollega hvordan det hang sammen og at jeg ikke kunne acceptere hendes jalousi !
Mange gange siden har jeg måtte kridte banen op, også overfor mine nærmeste kollegaer, hvor der med måneders mellemrum røg en finke af fadet.

Svaret på alt jalousi,er for mit vedkommende :
Ok, så bytter vi !
Du går hjem nu...husk at tage den psykiske lidelse med.
Så bliver jeg her og passer arbejdet...
Jeg siger det HØJT og gerne, for at ingen bliver i tvivl om hvordan det forholder sig.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 13:59   #5
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Jeg har også oplevet, at kolleger var misundelige, fordi jeg kunne arbejde mindre end dem. Jeg sagde at vi da godt kunne bytte, men så skulle de tage hele pakken.. Det var et par kolleger det drejede sig om og min bemærkning hjalp lidt..

Men efter jeg for nogle år siden overtog en del af det lidt kedelige og for nogle besværlige arbejde med samtaler og dokumentation med vores brugere, har der ikke været noget som helst fra dén kant Alle kolleger er så glade for min indsats..

Nu er det så lederen, der kun har været her i 3 år, jeg har problemer med, da hun absolut ikke forstår, hvorfor jeg har brug for at gå hjem tidligere

Og det er så derfor jeg er sygemeldt pt..alle mine kolleger støtter mig i, at jeg kan gå ned i tid, fordi de er så lettede over, at jeg løfter en byrde, de ikke orker..men lederen er ikke med på den..så ØV..JEG VIL HA MIN GAMLE LEDER TILBAGE
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 15:34   #6
hobby4me
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2009
Indlæg: 155
Styrke: 15
hobby4me er ny på vejen
Før krisen prøvede jeg også den store misundelse fra kollegaer og især min leder. Desværre formåede jeg ikke at sige fra i lang tid, hvilket gjorde jeg blev kørt psykisk ned. Da jeg endelig tog bladet fra munden blev jeg fyret. Man kritiserer da ikke sin leder eller gør man
Fyringen var en stor lettelse selv om det føltes uretfærdigt, og lederen blev senere fyret efter flere lignende episoder.
__________________
__________________________________________
endelig FØRTIDSPENSIONIST
hobby4me er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 16:06   #7
Jave
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2011
Lokation: Lyngby-Taarbæk kommune
Indlæg: 31
Styrke: 13
Jave er ny på vejen
Nu handler det jo nok også om hvordan man serverer det for sine omgivelser.

Serverer man den som "jeg er syg og får derfor fuld løn for at arbejde 2½ time om dagen i fleksjob", så skal man nok skaffe sig nogle misundelige kollegaer på halsen.

Serverer man den derimod lidt anderledes.. "Jeg er syg, men har valgt at bidrage så meget som muligt i et fleksjob, i stedet for at havne på førtidspensionen. Det betyder så at jeg kan arbejde på lidt specielle vilkår, men uden at arbejdsgiveren skal betale for mere end jeg kan overkomme"
På den måde bliver sandheden serveret lidt mere spiseligt.

Skulle det med misundelsen så opstå, kan man bruge lignelsen med dagpenge...
Hvis du bliver ledig, kan du tage midlertidigt deltidsarbejde og så stemple op til fuldtis dagpenge. Fleksjob virker ligeså, at hvis du bliver syg kan du arbejde så meget du magter, og så "få tilskud" op til fuld tid ved at holde arbejdsgiveren skadefri.

Jeg tror nu jeg er heldig der hvor jeg er. Jeg har flinke støttende kollegaer, og en ledelse der snakker om at være socialt ansvarlige.
Jave er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 16:21   #8
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
@Java
har du prøvet kollegaer der går helt i selvsving, for i sådanne situationer virker så længe forklaringer ikke !
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 16:31   #9
Mr. Bean
Banned
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2012
Indlæg: 140
Styrke: 0
Mr. Bean er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af §ABC Se meddelelser
Jeg blev mobbet ud af mit første fleksjob fordi jeg ikke var på vagt og fik stoppet jalousi allerede da den opstod.

På næste fleksjob måtte jeg allerede 3. dag meddele en kollega hvordan det hang sammen og at jeg ikke kunne acceptere hendes jalousi !
Mange gange siden har jeg måtte kridte banen op, også overfor mine nærmeste kollegaer, hvor der med måneders mellemrum røg en finke af fadet.

Svaret på alt jalousi,er for mit vedkommende :
Ok, så bytter vi !
Du går hjem nu...husk at tage den psykiske lidelse med.
Så bliver jeg her og passer arbejdet...
Jeg siger det HØJT og gerne, for at ingen bliver i tvivl om hvordan det forholder sig.

Det er helt vildt at det forholder sig sådan ....jeg synes at du håndterer det på den helt rigtige måde. Jeg tror at man meget håndfast må sige fra overfor kollegaers "misundelse"
Mr. Bean er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 16:36   #10
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Jeg tror hvis man spiller med open kort og fortæller, hvor stort behov man har for hvile, efter arbejde og hvor lidt man magter i sin fritid, for man en større forståelse, det er jo tit et spørsmål om oplysning.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har det betydning for fleksjobbere? Mama Spørgsmål ang fleksjob 6 02-08-2011 22:02
Håb for fyrede fleksjobbere zuza Politik og Samfund 0 07-04-2009 13:40
Psykisk syge ses som vanskelige kolleger.. Ninja Politik og Samfund 1 23-03-2009 10:05
Fleksjobbere vil være rigtige kolleger Stella Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 0 19-01-2008 16:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension