K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-02-2012, 09:17   #1
kandelsdorff
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 244
Styrke: 14
kandelsdorff er ny på vejen
min hukommelse er sær for tiden...

de sidste uger har min hukommelse svigtet mig på det groveste. normalt har jeg kognitive problemer med at erindre min korttids hukommelse 10 år tilbage.

dog rykker tidslinien sig- så der begynder at dukke brudstykker op fra for 10 år siden, jo længere vi kommer frem i tiden. somom jeg har et hul på 10 år der flytter sig.

indlæring af nye rutiner sker ikke. min korttidshukommelse er ca 15 min. jeg kan huske daglige rutiner, men er der ting jeg ikke har lavet et kort stykke tid- så er det væk.

men de daglieg rutiner- hvordan man laver en bestemt ret mad, eller ting som hvordan man skifter en ble. flere gange er de daglige ting for svundet for mig- men i nat slog det altså klik.

jeg blir puttet i seng før kæresten, og var halvvågen da han kom i seng- men åbenbart ved mit hoved ikke hvem han er- og spør ;hvem er du?? kort tid efter siger jeg: du hører ikke til her!
vi har været sammen i 11 år snart....
jeg har brudstykker af hukommelse, fra da vi mødtes.

jeg er da godtnok ved at blive bare en smule nervøs nu- for jeg syntes det ligner altheimerz( staves??)

jeg kan huske alt fra min barndom. og op til ulykken. det sidste jeg erinder er lyden af hvinende dæk og en knust forrude. og brudstykkerne. det er ting som lugte og lyd der kan fremkalde brudstykkerne.

nogen der har oplevet noget lignende? gode råd? ud over de kalender systemer jeg bruger i forvejen- men dehjælper jo desværre ikke hvis de ting jeg har indlært /tillært mig begynder at forsvinde.

jeg har ringet og bestilt en akut tid hos min læge-
kandelsdorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 09:26   #2
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Lyder som om behovet for udredning i forhold til hjerneskade var på sin plads. Center for Hjerneskade i Kbh. har meget erfaring med dette og ellers kan www.hjernekassen.dk give gode inputs.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 09:32   #3
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære kandelsdorff

Lige på den måde, som du oplever det, kender jeg ikke.
Men hvis jeg bliver meget træt, altså dèr hvor grænsen for at hvile
for længst er overskredet, så kan der ske meget mærkelige ting.
For eksempel kan jeg have ordnet en masse vasketøj,
altså have haft gang i vaskemaskinen, tørretumbleren,
ja endog have lagt det sammen og på plads, uden at kunne huske det bagefter.
Samtidig med at jeg har bagt en kage !
Når jeg efter en ordentlig "morfar" efterfølgende står op,
så er der rent tøj i skabet, og huset dufter af hjemmebag.
Men jeg kan sgutte huske at det er MIG, der har gjort det

Det er godt at du har fået bestilt tid ved lægen,
jeg er spændt på, hvad han mener om det.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 09:39   #4
kandelsdorff
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 244
Styrke: 14
kandelsdorff er ny på vejen
ja jeg døjer også med kronisk trætheds syndrom- men jeg passer min seng og min hvile i løbet af dagen( sover 3 hele hverdage for at kunne være der en smule for børnene) ellers kan jeg slet ikke hænge sammen- og kan pludseligt side ret op og ned i en stol( fx her ved computeren- og der lyder et frygteligt brag når jeg hamrer hovedet ned i tastaturet. eller sider med hænderne under hovedet- og instant falder i søvn.

jeg har været på hjerneskade centret i holstebro- men dengang havde jeg jo ikke disse symptomer....

jeg ha rkun een gang oplevet at lave noget, uden at jeg vidste det var mig- da jeg skule afprøve min nye sovemedicin - se det var sjovt- jeg er glad for jeg ud styrede datteren med hendes kamera- ellers havde jeg ikke haft den mindste ide om hvordan jeg lavede den ultimaltive bedste kage jeg nogen sinde har bagt

men det er kun oplevet den ene gang.
kandelsdorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 09:52   #5
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Unhappy Svigtende hukommelse

Kære Kandelsdorff!

Lyder bestemt ikke rart, det du her beskriver.
Kan kun sige, at det er yderst fornuftigt, du har bestilt tid hos lægen.

Som jeg opfatter sagen, er dét et traume, der opstået efter en ulykke. Det må og skal være eksperter på området, der udreder dig for dette problem.

Jeg selv lider osse af, en til tider, meget svigtende hukommelse, men det er baseret på kronisk depression siden sekstenårsalderen. (er nu 54)

Min mor levede med alzheimers i 14 år, inden hun døde af sygdommen.

Det er klart, at man selv frygter at ende på samme måde, når hukommelsen svigter på det groveste.

Men i dit tilfælde skal du virkelig há en god og grundig undersøgelse.

Er du blevet hjernescannet Kandelsdorff, ellers var det måske en oplagt idè.

Håber, du snarest får den rigtige hjælp.

Held og lykke med dit liv.
Knuz og kærlig hilsen Pedro
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 11:13   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
kandelsdorff, måske forveksler jeg dig med en anden, men så vidt jeg husker er du i arb.prøvning i øjeblikket.
I så fald er du sandsynligvis spændt hårdt for, både fysisk og psykisk, og i sådanne situationer kan hjernen og kroppen reagere på mange forskellige måder, simpelthen fordi systemet er overbelastet.

Men jeg synes det er fint, at du snakker med din læge om det, for selvfølgelig kan der være andre ting, der skal udelukkes, og af hensyn til jobcenteret er det en god idé, at kunne dokumentere forværringer af helbredet, f.eks. ved at man har søgt læge.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 19:35   #7
kandelsdorff
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 244
Styrke: 14
kandelsdorff er ny på vejen
vovse- nej det er nok en anden, for jeg er ikke i arbejdsprøvning og har ikke været det i næsten et år( ja så længe siden er det at min sidste arbejdsprøvning sluttede og kommunen skulle færdigskrive min ressourseprofil- sådan nogle snegle..)

så lige nu syntes jeg jo ikke at jeg er sådan vildt hårdt spændt for, både fordi at min bedre halvdel laver stort set alt herhjemme og passer mig også.....

lægen i dag sagde at det var min medicin der gjorde det med hukommelsen- og at jeg skulle holde med al mecicin på een gang hvis jeg skulle kune blive sendt til scanning og neurolog.

så tænker jeg ( tilbage på de gange hvor jeg selv har syntes at jeg ville se hvordan det går når jeg trapper ud af morfinen- og puha- når det er så ændrer humøret sig godtnok, lunten er nærmest ikke eksisterende, lyd bliver uudholdeligt og jeg kan ikke tåle ret meget omkring mig der er i bevægelse på een gang, eks 2 der snakker på samme tid, altså fører en samtale. og jeg blir så TRÆT at jeg bare sover konstant)

nogen der er på morfin - der ved noget om at tage en kold tyrker med medicin? er det ike noget man skulle trappes ud af istedet for? eller er det bare mig der her en forkert billede af hvordan det bør gøres?

men et er sikkert- jeg skal have den scanning af hovedet- uanset hvad min læge siger.....
kandelsdorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 19:54   #8
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Stress !
Det er ikke usædvanligt at stress kan udløse så mærkelige reaktioner.
Vores stress tærskel er jo vidt forskellig...

Får du cirkadin, eller andet melatonin til natten, for underlige drømme, eller underlige oplevelser på kanten af vågen og søvn, kan nogen gange forekomme, men behøver ikke være fast.

Jo, morfin skal man trappes MEGET langsomt ud af, ja over år !
Det giver voldsomme reaktioner bare at tage en koldtyrker, og man kan risikere livsfarligt delir.
Delir er en tilstand hvor alle funktioner i kroppen går i højeste beredskab, i du sådan omfang så nogle processer løber løbsk.
Hjerte, puls og blodtryk kan påvirkes katastrofalt, og temperaturen kan stige voldsomt
Derfor må man aldrig stoppe med en sådan behandling lige pludselig.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 22:05   #9
kandelsdorff
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 244
Styrke: 14
kandelsdorff er ny på vejen
nej jeg får ikke de 2 du nævner- men har fået truxal en enkelt gang( altså 1pille 1 gang) og har ikke taget det så længe de her hukommelses huller er opstået.

det lyder ikke så godt at en læge så lige pludseligt siger man bare skal stoppe- kan jeg finde info et eller andet sted omkring sådan noget som jeg kan henvise til?'

jeg har dog en veninde der er læge som også er med på sidelinien- og jeg kunne ikke forestille mig at hun ville anbefale at jeg pludseligt stoppede med min medicin.

jeg tænker- hvad nu hvis min læge syntes jeg skal tage det pludseligt stop- og jeg siger nej til det- og han så siger at jeg ikke kan få flere recepter på min medicin? hvad gør man så?

de medicin du nævner har jeg ikke fået noget af. jeg fik truxal fordi jeg ikke kunne sove på et tidspunkt. da jeg får det ordineret har jeg ikke lukket et øje i 10 dage. det var ligesom at alle muskler ikke kunne slappe af.det sitrede nærmest. og havde som om at jeg havde drukket spandevis af kaffe- jeg var ikke træt uanset hvad jeg lavede af anstrengelser- det hævnede sig blot med smerte- men jeg har fået evnen tilbage til at sove hvor og når det skal være.

jeg er nok pænt meget udsat for stress pt- der er nogle folk i mit nærmiljø der er ret så modbydelige lige nu- men det er ike noget jeg vil skrive om her. men det er af både chikane og stalking karakter.

men jeg kan ikke rigtig se sammen hængen mellem stress og huller i min hukommelse?
kandelsdorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 22:23   #10
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Du godeste, stress kan få hjernen til at lavede mærkeligste ting, så man tror den er ved at stå helt af !!!
Jeg oplever også det der med kroppen, uro så alt bare kører, og smerter fordi den ikke vil slappe af.

Jeg har en kædedyne, det er det eneste der hjælper denne psykiske spænding.
Man kan få dynen gratis på prøve fra firmaet Zipo, man ringer bare og laver en aftale.
Det ville jo være fedt hvis det også hjalp dig.

Jeg er normalt meget mistroisk, men prøvede alligevel kranie-sakral terapi, det hjælper også, både på smerter og stress.
Jeg kan ellers få gratis fysioterapi gennem forsikringen for min skade i nakken, men det er altså de to andre ting der hjælper når det føles som om nervesystemet kortslutter.

Jeg synes også det lyder til at det der sker hos dig er noget der lyder tiltag minde om en kortslutning af nervesystemet.

Sidst redigeret af §ABC; 15-02-2012 kl. 22:27. Årsag: stave fejl
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tiden går. archibald Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 19-05-2010 11:31
kroniske smerter/ hukommelse ubo Alt det andet 3 16-07-2009 00:15
Min hukommelse svigter - gode råd? Ninja Dit og Dat 20 11-08-2008 22:54
Og tiden går zuza Et godt link! 1 13-05-2007 19:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension