K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-01-2012, 23:22   #1
kisser72
Hvor skulle jeg ellers være
 
kisser72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-11 2010
Lokation: Næstved
Indlæg: 110
Styrke: 14
kisser72 er ny på vejen
Et stød i hjernen

Var der nogen af jer, der så ovennævnte program på Dr1 i aften?

Jeg synes, at det er skræmmende at se, hvilke konsekvenser, sådan noget har og at man stadig i dagens Dk bruger det.

Er der nogle herinde, der har prøvet det og har erfaringer med det?
kisser72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 00:27   #2
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Jeg har ikke fjernsyn, men jeg har talt med medpatienter der er blevet hjulpet ud af svære depressioner vha elektrochok.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 03:22   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
ama fortalte de om hukommelsesproblemer som bivirkning??

Vi så 3
Den ene var fejl dirignorsticeret hun havde hjerteproblemer og ikke dep, og mistet hukommelsen for længere perioder af hendes liv (MEGET mere end dep alene kan gøre, hvilket hun jo så slet ikke havde)
En der var glad for behandlingen trods "bivirkningerne" for ham var det prisen værd, en høj pris sagde han selv.
Og sidste der ifg hendes mand ændrede personlighed, og samtidig har mistet STORE mængder af hukommelsen.

Vi taler bla den ene der kun har været ude at rejse en gang, det er helt væk, en der 6 måneder efter en drømmerejse fortalte manden, at hun var misundelig over en kollega skulle der til, det ville hun bare gerne.. hun havde været der 6 måneder og ECT behandling senere pist, en havde glemt at sit barn var blevet student og forstod derfor ikke rigtigt at han fik huen på da det skete, senere var den del af hendes liv også pist efter ECT.

Lægerne afviser hukommelsestabene med at det er normalt for dep-ramte (måske men dælme ikke på den her måde, hvor det forsvinder totalt og ikke kan findes frem via fx optagelser billeder ting ol)

Lige så tyder noget på at de glemmer at tjekke om folk er svagelige inden behandlingen opstartes, og derfor slet ikke bør udsættes for strømmen og de efterfølgende kramper, hende der slet ikke var dep men havde en hjertefejl er jo et tydeligt bevis på at de ikke sørger for at kroppen fysisk er fit til det, af samme årsag er der altså også en hvis dødelighed 4 (eller var det 2) lige efter behandlingen og yderlig 6 inden for den første måned efter.

Oven i ved lægerne udemærket at der ER hukommelses problemer for mange patienter efterfølgende, men nedgør problemet, den folder man får med fortæller at det KUN er lige omkring selve behandlingen finder sted (ikke noget om hukommelsestab til evig tid) og spørger patienterne til det, får de smøren... det behøver de ikke bekymre sig om, det er ikke så slemt, og ligende nedgørelse af problemet.

Så næste gang du møder en ECT patient, spørg efter hukommelses problemer, og om de er blevet oplyst om at de kan miste dele af deres liv for bestandigt.

Behandlingen er effektiv, ingen tvivl om det, MEN hvorfor ikke medicinere (som heller ikke er uden bivirkninger nej, men oplysningerne er langt mere tilgængelige) og ikke mindst symptombehandle i langt højere grad end vi gør, en ting er at fjerne den dep der er der lige nu (og så ECT behandle flere 100 gange en var oppe på 300 og noget temmelig vildsomt) men det fjerner ikke årsagen til deppen er kommet, erko er der MEGET høj risiko for at den kommer igen og igen og igen, hvilket de patinetr her jo så også oplevede, det virker nu, men om måske 2 måneder er det forfra.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 08:23   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Da jeg var helt ung (15 år +) kom jeg hos nogen hvor der også kom en yngre mand.
I starten vidste han alt om biler, især lastbiler, han havde kørt lastbil siden han var så lille, at han ikke kunne se ud over rattet.

Efter nogle psykiske problemer, som blev behandlet med elektrochok, kunne hans venner ikke længere snakke med ham om biler, han anede ikke en sk*d om emnet, han kunne kun snakke om det der skete lige her og nu.

Det var ganske ubehageligt, at være vidne til.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 15:50   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Ja det kunne jeg forestille mig vovse.

Som udgangspunkt syntes jeg ikke behandlingen skal fjernes, for den virker jo altså nu en gang, men der skal skærpes kraftigt når det kommer til bivirkninger, så patienten og dennes pårørende kan få snakket ordentligt i gennem om det nu også er prisen værd med sandheden for øje, og der bør foregå en grundig undersøgelse af kroppens fysiske formåen inden behandlingen gives, sådan at fx hjertepatienter oa svagelige IKKE udsættes for ECT, ikke kun for at undgå at folk dør eller får skader på kroppen, men så sandelig også for at udelukke at det er fysiske fejl og mangler der fører til den dep lignede tilstand, for det ved vi alle at lægerne helt generelt er super dårlige til at undersøge.

Personligt er jeg aldrig blevet undersøgt, og jeg har fået en recept på medicin hvor man skal i kontakt med en læge helst en gang om ugen, for at sikre at patienten ikke tager skade af den, fordi der er en forhøjet dødelighed blandt de patienter der får den (jeg nægter så at tage den, jeg mener IKKE risikoen (at mine børn mister deres mor før tid og andre alvorlige bivirkninger som jeg selv har måtte læse mig til, for lægen var ikke videre meddelsom da jeg spurte) er den mulige pris værd og da slet ikke når jeg ikke er blevet tjekket i gennem inden) ikke en gang er det blevet undersøgt om mit stofskifte er for højt (det er det højest sandsynligt) og så frarådes det at tage det mærke, om jeg mangler fx d-vita ell det er ALDRIG blevet undersøgt, og har jeg spurt til det er jeg blevet afvist, med henvisning til at jeg under mine graviditeter havde næsten unormal lav puls... flot så!

Lægerne er alt for sløsede på pille området, og jeg er, især efter den udsendelse, sikker på de er akkurat lige så sløsede når det kommer til andre former for behandling inden for psyk området, forskellen er bare at man trods alt har nemmere adgang til oplysninger på medicin området, end på de andre områder.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 21:16   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
med henvisning til at jeg under mine graviditeter havde næsten unormal lav puls... flot så!
Tjaaa, det kan jo hurtigt ændre sig.

For lidt over et år siden gik jeg selv og følte mig urolig, nervøs o.l., og jeg tabte mig så jeg begyndte at blive bange.
Men inden jeg nåede til lægen kom min mor og jeg til at tale om, at både hun og andre på hendes side af familien har, og har haft, problemer med stofskiftet.

Så jeg serverede faktisk det hele for lægen på et sølvfad, han skulle blot rekvirere blodprøverne.

Og ganske rigtigt, mit stofskifte var voldsomt forhøjet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2012, 12:23   #7
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Question Er det kasse tænkning at flere og flere får stød i hjernen?

Hej. Jeg så den udsendelse. Den var meget god. Dog undre det mig, at lægen som var med i udsendelsen, blev ved med at vende tilbage med udtalelse som var , at man jo ikke kunne vide om det var stød eller depression som gav hukommelses svigt.

Jeg har en søn som lider af epilepsi og kramper, her fik jeg tanken at man måske også burde undersøge mere, hvilke skader der kommer på sigt af kramper? Kan man miste hukommelsen af kramperne?

Dette var da bestemt et område, som flere af os som lider af hukommelses svigt ville have glæde af, at der blev lavet en undersøgelse af. Ellers kan man jo blive ved med disse stød, med den begrundelse i en uendelighed, uden at komme et skridt videre med noget som helst.

Os som har kroniske smerter lider f.eks også af hukommelses svigt i den grad. Altså jeg taler hverken for eller imod stød, men grunden til at man tilsyneladende bliver ved i følge den læge, med ikke at ville anderkende bivirkninger ved dette er, at det lige så godt kunne være depressionen i sig selv som gav hukommelses problemer.

Så se at få lavet sådan en undersøgelse herhjemme. Og så burde man vel bare sige det til disse patienter, at risikoen for at de ville miste noget af deres hukommelse er tilstede for evigt .

Måske er der også kasse tænkning med i løsningen af , at flere og flere får disse stød, da man hurtigere tilsyneladende kommer på ret køl igen efter depression, end måneder med flere forskellige uduelige præprarater.

Måske? Kh Indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2012, 12:40   #8
archibald
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2009
Indlæg: 117
Styrke: 15
archibald er ny på vejen
En af Danmarks førende psykiatere vil søge om midler til verdens hidtil største undersøgelse af positive og negative virkninger af elektrochock behandling.
Og det er den selv samme psykiater som var med i programmet !
Fandt lige : psychinfo.dk/?Elektrochok , puh ha skræmmende men spændende læsning / fakta .

Sidst redigeret af archibald; 20-01-2012 kl. 12:53.
archibald er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2012, 15:42   #9
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Thumbs down

Mærkeligt at ville bruge penge på dette, der er nogle mægtig gode undersøgelser i USA omkring dette. Det kan man jo passende kigge på i første omgang, hvis man var interesseret i at finde ud af noget.

Hvilket man jo tilsyneladende ikke er. Hvis man skulle lave en undersøgelse omkring noget af dette, så burde det være omkring stød og depression, hvad kom først hønen eller ægget.?

Kan depression give de samme symtomer på dårlig hukommelse, som stød giver?

For hvis det giver varige skader på hjernen at få kramper, så får man vel også varige skader af at få dem kunstigt fremkaldt?

Og skulle man så ikke bare bede dem, som har været i behandling for depression uden stød, at svare på et spørgeskema om de lider af hukommelses svigt?

Sådan at man kan vejlede disse mennesker på en ordenlig måde, før man kaster dem for stød, bare fordi lægen er ved at skrive en doktor disputas over dette, eller får penge fra fabrikken som fremstille alt det der skal bruges til dette. Ja undskyld min skepsis, men jeg tror efterhånden ikke på en S... af hvad der foregår i dette land. Kh Indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2012, 16:38   #10
kisser72
Hvor skulle jeg ellers være
 
kisser72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-11 2010
Lokation: Næstved
Indlæg: 110
Styrke: 14
kisser72 er ny på vejen
Jeg lider og har lidt af tilbagevendende depression siden 2004 og ja depression går også ud over hukommelsen uden ect.

Når man har depression går det ud over hukommelsen og koncentrationen, men når man er "kommet ovenpå" igen, så ka hukommelsen stadig svigte.

Jeg er nødt til at skrive små sedler, hvis der er noget, jeg skal huske og er nødt til at skrive aftaler ind i kalender både på mobil og papir og alligevel kan en aftale smutte
kisser72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er blodprop i hjernen at betragte som "kritisk sygdom"? FrkM Alt det andet 11 21-03-2013 17:43
K10 på hjernen, jeg kan ikke finde tråden. Enteneller Alt det andet 2 09-01-2012 18:17
Danske læger vil operere deprimerede i hjernen L.S. Politik og Samfund 32 11-11-2010 10:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension