K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-01-2012, 17:25   #1
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Aktiv dødshjælp

Døden er et privilegium og en luksus som ikke koster penge.
Hvorfor så et så stort og altomfattende forbud mod døden?

Hvis vi gjorde aktiv dødshjælp til en menneskerettighed (såfremt det foregår under kontrollerede former) så vil selvmord blive mere end halveret, er min påstand.

Idag er det så besværligt at dø, specielt i Danmark, fordi vi har våbenforbud. Det er ikke engang lovligt at eje et håndvåben med én kugle i.

Det betyder, at når et menneske begår selvmord, så sviner det, og de pårørende står tilbage og ved hverken ud eller ind.

Hvis aktiv dødshjælp med en dødelig overdosis af bedøvelsesmiddel OG monitorering af f.eks. hjerneaktiviteten før og under proceduren blev legalt for alle, og der var f.eks. 3-4 spredte dødsklinikker i landet, så vil selvmord blive afskaffet.

Sidst redigeret af logikeren; 05-01-2012 kl. 17:33.
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2012, 17:47   #2
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Ja og alligevel nej...

Jeg har været så syg at jeg meget tit tænkte og seriøst overvejede selvmord, hvilket jeg så ikke har gjort alligevel...
Min sygdom har gjort at jeg ikke er bange for døden og er klar når det er....deri ingen tvivl what so ever....
Men.....havde det været så nemt bare lige at tage lokalbussen til nærmeste dødsklinik ville jeg en overgang have gjort det....
Men idag er jeg alligevel glad for at jeg ikke kunne det....
Selvom det er overskyet i denne måned kan jeg alligevel nyde solskinnet i den næste.... ved godt det ikke passer med årstiden. :-)
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2012, 18:00   #3
Brus83
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2011
Indlæg: 31
Styrke: 14
Brus83 er ny på vejen
Citat:
Hvis aktiv dødshjælp med en dødelig overdosis af bedøvelsesmiddel OG monitorering af f.eks. hjerneaktiviteten før og under proceduren blev legalt for alle, og der var f.eks. 3-4 spredte dødsklinikker i landet, så vil selvmord blive afskaffet.
Selvmord ville efter min mening ikke blive afskaffet, da en stor del ikke er planlagt men er begået spontant, idet der er opstået midlertidige situationer, som individet har svært ved at håndtere (skole, kæreste, familie).

Det er ofte meget syge mennesker der gerne vil dø, men som ikke kan få lov til det efter min erfaring. De er for svage eller har ikke ressourcerne til aktivt selv at udføre det.

Ellers er jeg generelt for aktiv dødshjælp, syntes det er en god ide at folk selv kan bestemme, hvornår de vil dø og at det sker under kontrollerede forhold.

Ærgeligt at etisk råd er imod aktiv dødshjælp...hvad etisk er der i at holde dødsyge mennesker kunstigt i live...? De ændrer nok mening hvis de selv havner i situationen en dag.
Brus83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2012, 18:36   #4
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af logikeren Se meddelelser
Døden er et privilegium og en luksus som ikke koster penge.
Hvorfor så et så stort og altomfattende forbud mod døden?

Hvis vi gjorde aktiv dødshjælp til en menneskerettighed (såfremt det foregår under kontrollerede former) så vil selvmord blive mere end halveret, er min påstand.

Idag er det så besværligt at dø, specielt i Danmark, fordi vi har våbenforbud. Det er ikke engang lovligt at eje et håndvåben med én kugle i.

Det betyder, at når et menneske begår selvmord, så sviner det, og de pårørende står tilbage og ved hverken ud eller ind.

Hvis aktiv dødshjælp med en dødelig overdosis af bedøvelsesmiddel OG monitorering af f.eks. hjerneaktiviteten før og under proceduren blev legalt for alle, og der var f.eks. 3-4 spredte dødsklinikker i landet, så vil selvmord blive afskaffet.
Men ved pårørende så ud eller ind, hvis sådanne selvmordssteder bliver oprettet? - jeg vil tro at de pårørende, i dèn grad, bliver lige så kede af det - uanset metoden.

Hvad gør man så i de situationer, hvor gamle arvetante som er dement, og et let offer for hvad som helst en grisk arving kan bilde hende ind?

Jeg holder med etisk råd, sådan en beslutning om selvmord under kontrollerede lægeformer bliver alligevel for de få, eller skal sådan en uigenkaldelig beslutning tages af forældre til børn under 18 og arvingerne til dybt demente og andre alvorlig psykisk syge, eller hvor sættes grænsen?

Selvmord er en fortvivlet handling, og mange som har forsøgt er bagefter glade for at de trods alt overlevede.

Hold ferie, hvor jeg er glad for etisk råd - i mine værste depressioner har selvmord været oppe og vende og det har været tæt på. Godt at adgangen til dramatiske beslutninger alligevel ikke var så let.

Spørgsmålet er også, om aflivning af mennesker ikke strider mod lægeløftet og det bliver nok svært, at få læger ansat som "statsbødler".

Men for og imod aktiv dødshjælp, er en hundesvær debat i DK - og kunne godt gå hen og blive en grim glidebane, åbner man op for selvmordsklinikker.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2012, 20:02   #5
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Jeg går absolut ind for aktiv dødshjælp, der er ikke noget værre end at se et familiemedlem lide, og skrige af smerter. Sygehuslægerne er desværre ikke ret gode til at smertedække døende patienter, og det skal de absolut også blive bedre til.

Nu har jeg lige været igennem et skrækkeligt sygdomsforløb med min søster ( 44 år ) hun skreg simpelthen af smerte,fik smertestillende hver time. spise kunne hun heller ikke, hvor ville jeg have ønsket at hun kunne have fået aktivt dødshjælp så havde hun sluppet for det ******* hun var igennem. Lægerne er bare ikke gode nok til at smertedække.

Går også ind for at der skal oprettes flere Hospicepladser til de døende, for hvor er det bare et skønt sted når de er døende. De forstår virkelig at gøre folk smertefrie ved at give et andet præparat, og mere, så de sover stille ind uden smerter.

Ville bare ønske at hun kunne have sagt pænt farvel til hendes børn, mens der stadig kunne komminikeres med hende, og der så kunne gives aktiv dødshjælp når det var tiden, og smerterne blev for slemme.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2012, 23:22   #6
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Til alle dem som går ind for aktiv dødshjælp, anbefaler jeg en bog skrevet af Elisabeth Kübler-Ross “Om døden og den døende”.

Jeg selv har været sammen med en del af folk som døde. Ingen af dem ville forlede den verden, på trods smerter.

Jeg synes, at det er på tide at lægerne i Danmark lærer af sine kolleger fra andre lande, om at håndtere smerter hos en dødende patient.

Hvor der findes viljen, findes vejen frem…..
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2012, 00:25   #7
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 15
malofa er ny på vejen
Jeg tror, du har fat i noget helt galt der. De, der begår selvmord, er jo oftest psykisk belastede mennesker. De ville begå selvmord om der er aktiv dødshjælp eller ej.
Aktiv dødshjælp udføres (i andre lande) jo kun på uhelbredeligt syge mennesker, der stadig er psykisk velbevarede. Og logisk nok vil det ikke være etisk forsvarligt at udføre aktivt dødshjælp til et psykisk belastet menneske.

Jeg hører bestemt også til dem, der går ind for aktiv dødshjælp. Synes det er en menneskeret at komme herfra på en værdig måde. Og det bliver bare desværre ikke altid værdigt, når mennesker dør af cancer, ALS og lign.

Og kære Logiker, din logik svigter i dit argument omkring våbenforbud og "svineri" ifbm selvmord. Hvis der er noget, der måtte svine, så er det da vist selvmord begået med våben...

Bortset fra ovenstående så bliver jeg bekymret og tænker, om du mon har en periode med selvmordstanker? Ved jo de perioder eksisterer.
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2012, 02:25   #8
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Selvmord behøves absolut IKKE at svine(på nær lidt afføring, måske)... -brug grillmetoden - det er jo også oppe i tiden(Anders Frandsen) -absolut en metode der kan anbefales, billig og ingen fare for gaseksplosion, ingen togfører der får psykiske mèn osv, osv !!!


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2012, 05:27   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Aktiv dødshjælp ER selvmord, man får ikke bare en sprøjte og wupti dupti.

Jeg går ind for aktiv dødshjælp, i stilen med den Hollandske model, bla ville min farfar have haft glæde af den, det ville have været bedre end at han blev holdt i live, som han blev.

Farmor døde, efter 75 års ægteskab, farfar ville IKKE leve mere, så han valgte at stoppe med at spise og drikke, efter 14 dage blev han flyttet op på selve plejehjemmet, hvor der blev tvunget væske i ham (efter min fatsres ønske, KUN hendes ønske, alle andre var enige om at han skulle have lov at dø) han var for svækket til at kunne spytte ud, så det endte med at han lå i 1½ måned hvor han de sidste 9 levede af 1 decilitter vand om dagen (på nær de sidste 2 dage efter min far og onkel havde talt med STORE bugstaver over for personalet, som i øvrigt var enige, men når bare en pårørende er af en anden opfattelse, så SKAL de)
Farfar ville ikke mere, han havde ikke mere at leve for, alle børnene boede langt væk, var voksende og børnebørnene havde han aldrig set på andet end billeder (fordi der var langt, og ingen anledning til besøg) Han lå alt alt for længe med liggesår svamp over det hele og lignede en KZ fange han havde naturligt nok ingen kræfter, MEN han gav på INTET tidspunkt udtryk for at have ondt overhovedet, og ærlig talt tror jeg heller ikke han havde ondt, han ville bare ikke mere, og i stedet for en værdig død (som han heller ikke ville kunne få med Hollænder modellen) blev den langtrukke og uværdig.

Min biologiske mor var terminal lungecanser patient, og efter 1 gangs indlæggelse valgte hun at tage overdosis morfin, hun havde helt sikkert forsøgt nogle gange, hvilket har været yderst ubehagelig for selvmor med piller ætser kroppens organer og sætter dem ud af drift, det er en af de aller aller grimmeste og faktisk også (for langt de fleste) en MEGET langvarig måde at slutte livet på. Mor var stadig ret frisk hun fik bla ikke ilt) men havde naturligt nok møg besvær med at komme på på 3 sal hvor hun boede (og ned) hun led nu heller ikke synderligt af smerter, men havde en meget langsom kvælningsdød i udsigt, og det havde hun af en eller anden underlig årsag bestemt ikke lyst til, så hun valgte den "nemme" løsning, og dog for ingen kan bilde mig ind at det er NEMT at tage sit eget liv, og da slet ikke en uge før man for første gang skal se sine 2 yngste børnebørn for første gang, men hun viste godt det kunne tage tid at få fred, har hendes kæreste fortalt, og hun regnede ikke med at dø før vi havde været der, men det gjorde hun så, så det blev mor her alene til en begravelse i stedet for en lille weekend med hele familien.

At dø handler IKKE kun om smerter og smertedækning, bla fordi kontrolleret smertedækning, i det lange løb er en langsom død, hvor organerne sætter ud og bliver ødelagt af alt det medicin, og der ved risikere man det holder op med at virke, og så er det da først folk lider.
Tit har patienterne enlig slet ikke så ondt til det aller aller sidste, som vi pårørende kunne tro, min farmor havde den der typiske klarhed ca 30 min før hun døde, og der blev hun spurt om hun havde ondt, men det havde hun ikke (hun fik ikke smertestillende)

Det er altså heller ikke det min mor oplever med hovedparten af de patienter hun har fulgt i døden gennem hendes mere en 40 år på en afdeling med hovedsageligt ældre mennesker. Til gengæld oplever hun at langt de fleste er helt bevist om at døden er nær, at de er livstrætte, og hvis de har sygdom som kræft eller andet de ved de skal dø af, er de angste for smerterne og angste for en lang lidelsesfuld død, de hvor det er lungerne har grund til angsten, for en langsom kvælningsdød for det ER det de dør af.

Hvorfor er det lige at de mennesker som alligevel skal dø, ikke skal have lov til at dø med fred, mens de kan, de skal jo dø alligevel, om så de pårørende kan lide det eller ej, det gør jo reelt ingen forskel for de pårørende om patienten dør når døden kommer eller om de dør 3-12 måneder før døden kommer, andet end at de slipper for den lidelse det er at se deres døende pårørende lide være angst og livstræt.

Men snakker vi reelt selvmord for mennesker som ikke er på vej i døden, så vil selvmors muligheden IKKE fjerne selvmorene, bla fordi det er vores forbistrede PLIGT at forsøge at hjælpe de her mennesker, jeg kender en del som før eller siden har ønsket at komme her fra, længe før tid, og hver og en er glade for at de stadig er her, det var en hård periode af deres liv, men 99% lærer at leve med det og kommer videre, de skal IKKE have lov, det mener jeg er det moralsk rigtige over for de her mennesker uanset hvor stort et ønske de her og nu har for at dø.

Jeg savner til gengel at den hjælp de syge (for det ER man altså, når man er der ude jeg ved personligt hvad jeg taler om) og deres pårørende kan få, er ALT for dårlig, alt for mange afvises på psyk-skadestuerne, alt for mange udskrives hvor systemet udemærket ved at de ryger ind igen inden for få uger, fordi de udskrives til ingen ting, en times samtale med en psykolog om ugen højest, og det har den her type patienter slet slet ikke overskud til at overskue at skulle, behandlingen er stilet ALT for meget mod piller og kun piller (som mange oven i slet ikke har råd til fordi de er på overførselsindkomst) frem for anden behandling samtidig (ikke hver for sig) der findes ikke rigtigt nogle bosteder der virkelig tager hånd om næsten samfundsklare syge (og det lidt der er, er alt alt for lidt) Vores behandlingssystem er simpelthen for fattigt på alle leder og kanter, men desværre er det alt for dyrt at sætte ind og gøre noget, og derfor må vi desværre leve med den høje rate af selvmord.

Inden for misbrugs området har vi det samme problem, samtidig kan de ikke finde ud af at tale sammen med psykiatrien, hovedparten fejler noget andet end bare at være misbrugere, men de kan ikke afvendes før de har været i gennem et psyk forløb og de kan ikke komme i gennem et psyk forløb før de er blevet afvent, inden af delene har "kapacitet" til at tage den anden side af sagen også (det har faktisk lige været i flimmerkassen) afvænnings området tager den største tørn men afvænning alene gør det ikke, for folk er syge, = de falder mange gange nemmere i end hvis de fik mere dækkende behandling end kun afvænning.

Jeg kender en som endte med at ringe efter politiet, hun stod med en anden kvinde som var totalt ude af den, det blev værre og værre, hun ringede til psyk skadestue, men blev afvist fordi de ikke kunne komme til at tale med hende den gale (de sagtens kunne høre i baggrunden) så det endte med at politiet måtte tage sig af det, og transportere en mere end alm dopet og forblødt (efter selvmordforsøg med hhv piller og havde skåret i sig selv) sindssyg kvinde ind på psyk, det var ikke første gang den kvinde var blevet afvist, og sjovt nok blev hun udskrevet igen nogle timer senere efter en omgang beroligende havde virket, og en klat forbinding på hendes arme) det var den hjælp hun kunne få, det er bare IKKE rimeligt.

Men der er jo tale om en gruppe som ikke er på finansloven en gruppe som ikke har mange til at råbe for sig og en gruppe som overhovedet ikke selv evner (har overskud) til at råbe nogle steder hen, så det er nemt at spare der, og nemt at være ligeglad, hvilket politikerene jo så også er i praksis (de fleste SIGE ja det må vi gøre noget ved, men ingen gør noget)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2012, 05:29   #10
Brus83
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2011
Indlæg: 31
Styrke: 14
Brus83 er ny på vejen
Citat:
Selvmord behøves absolut IKKE at svine(på nær lidt afføring, måske)... -brug grillmetoden - det er jo også oppe i tiden(Anders Frandsen) -absolut en metode der kan anbefales, billig og ingen fare for gaseksplosion, ingen togfører der får psykiske mèn osv, osv !!!
Hvis det skulle være, ville ren nitrogen gas være bedre...Den er frit tilgængelig, er ikke i sig selv giftig ligesom kulmonoxid og personer der finder dig risikerer ikke kulmonoxid forgiftning. Du skader altså ingen andre end dig selv i processen.

Indrømmet nitrogen gas er dog en del dyrere end en 25 kroners engangsgrill fra netto...
Brus83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
aktiv søgende nielsen69 Spørgsmål ang fleksjob 4 09-04-2013 10:06
Flertal i folketinget for forslag om legalisering af aktiv dødshjælp gonda Politik og Samfund 13 03-04-2013 15:40
aktiv jobsøgning på ledighedsydelse Teletrold Spørgsmål ang fleksjob 16 23-05-2012 22:29
Etisk råd debattererer løbende 'Aktiv dødshjælp' L.S. Politik og Samfund 21 08-11-2011 17:20
Fra fysik aktiv til inaktiv mawebbro Alt det andet 13 14-04-2009 09:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension