K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-11-2011, 13:59   #1
migselv3
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-11 2011
Lokation: Århus
Indlæg: 6
Styrke: 0
migselv3 er ny på vejen
Sygedagpengestop

Jeg har været sygemeldt i lang tid nu. Har modtaget sdp til maj i år - fik den forlænget til og med 28.feb næste år. Dvs snart kan jeg ikke få sdp mere. Jeg har i tirsdags snakket med min sagsbehandler og sagt, at jeg vil søge flexjob. Hun siger, så til mig, at det kræver, at jeg skal i mere arb.prøvning end jeg allerede har været.. Har fra midt august været i srb. prøvning. Denne har været fra 9-15 timer - meget svingende fordi jeg ikke kan klare ret mange timer hjemmefra af gangen. Jeg skal nu på fabrik og arb. prøves hviklet ikke ændre på hvormange timer jeg kan holde til at være hjemmefra. Men jeg gør det selvfølgelig, da jeg jo skal arb.. prøves.
Mit ? er nu...kan kommunen stoppe mine sp til feb. når jeg søger flexjob og er i srb.prøvning?? Er der andre muligheder end kontanthjælp hvis de bare stopper mins sdp? hvad med ledighedsydelse er det noget jeg vil kunne få?
migselv3 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 14:07   #2
Isabel
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2010
Indlæg: 271
Styrke: 14
Isabel er ny på vejen
Du må nok skrive lidt mere, fortæl om din sygdom, arbejdprøvning, lægepapirer begrundelse for stop af sygedagpenge, hvis du skal have et kvaleficeret råd.
Hilsen Isabel.
Isabel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 14:25   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af migselv3 Se meddelelser
Jeg har været sygemeldt i lang tid nu. Har modtaget sdp til maj i år - fik den forlænget til og med 28.feb næste år. Dvs snart kan jeg ikke få sdp mere.

Jeg har i tirsdags snakket med min sagsbehandler og sagt, at jeg vil søge flexjob. Hun siger, så til mig, at det kræver, at jeg skal i mere arb.prøvning end jeg allerede har været..

Har fra midt august været i srb. prøvning. Denne har været fra 9-15 timer - meget svingende fordi jeg ikke kan klare ret mange timer hjemmefra af gangen. Jeg skal nu på fabrik og arb. prøves hviklet ikke ændre på hvormange timer jeg kan holde til at være hjemmefra. Men jeg gør det selvfølgelig, da jeg jo skal arb.. prøves.

Mit ? er nu...kan kommunen stoppe mine sp til feb. når jeg søger flexjob og er i srb.prøvning?? Er der andre muligheder end kontanthjælp hvis de bare stopper mins sdp? hvad med ledighedsydelse er det noget jeg vil kunne få?
Hej migselv3,

Jeg har ikke hørt at man selv kan søge fleksvisitering, det vil højst sandsynligt være din sagsbehandler der indstiller dig hertil i sidste ende.

Det er jo fint at hun gør dig opmærksom på at du skal arbejdsprøves noget mere, men er det fordi hun vil have dig op i tid ? Du skal endelig holde på dig på det niveau du kan magte og ikke presse dig selv for meget.

Jeg formoder at du er forlænget iht. §27 stk. 1 nr. 2? Din kommune kan ikke bare stoppe dine sdp. i feb. 2012, men du skal kunne forlænges iht. §27 igen hvis du ikke fleksvisiteres forinden. . F.eks § 27 stk. 1 nr. 4 kunne så være en mulighed hvis man har resonneret at du aldrig kommer på det ordinære arbejdsmarked igen.

Afklaringen af dig kræver dog også at du afklares helbredsmæssigt, altså at der læge special læge erklæringer på dine lidelser og så fremdeles.

Husk næste gang du skriver at lave mellemrum mellem afsnittene, så kan vi alle bedre følge hvad du skriver.

Hermed link til loven omkring sdp. forlængelse:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 15:16   #4
migselv3
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-11 2011
Lokation: Århus
Indlæg: 6
Styrke: 0
migselv3 er ny på vejen
Jeg er sygemeldt pga. en svær depri - angst og stress. Min læge bakker mig helt 100% op i, at jeg ikke er rask - og hun mener efterhånden heller ikke, at jeg nogensiden kommer tilbage på arb. markedet på fuldtid.

I mandags sygemeldte jeg mig igen fra min arb.prøvning. Min sbh. sagde, at så skulle jeg prøve en anden arb. prøvning, hvilket er fint for mig. Jeg ved, at det ikke ændre på hvormange timer jeg kan holde til, at være hjemmefra.

Jeg får medicin for min depri - angst - stress.

Jeg fik mine sdp forlænget fordi jeg på daværende tidspunkt mente, at jeg godt kunne klare, at arb. på fuld tid. Det har så siden hen vist sig, at det kan jeg ikke.

Min sgb. vil ha mig op i tid og bliver ved med, at sige, at jeg skal være klar over, at hun har forlænget mine sdp. så meget som hun kunne. Så jeg skal søge kontanthjælp på 1.3.12.

Før hun overhovedet vil gøre noget mht flexjob (søge det osv) siger hun, at jeg skal arb. prøves mere, hvilket jeg jo ikke får det bedre af.
Jeg er helt med på, at der skal psky. og læge indover...men ligenu er jeg bare så frustreret over, at hun bare bliver med, at sige, at mine sdp. stopper på 28.2.12 og så må jeg søge kontanthjælp.

Hun siger så, at på kkontanthjælpen skal jeg fortsætte me, at blive arbejdsprøvet - bare på reva.
migselv3 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 15:39   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej jeg vil også gerne høre ligesom Enteneller, hvilket punkt efter § 27, du er blevet forlænget efter?? (se evt. sygedagpengestop-linket på forsiden i venstre side).

Hvis de vil stoppe dine sygedagpenge, så forlang at få den skriftligt, så du kan se begrundelsen. De burde jo kunne lade dig fortsætte på sygedagpenge ved at fortsætte på revalidering, hvis det er det, de synes, du skal. (og ikke nødvendigvis på kontanthjælp)

Hvis de erkender, at du har en varig nedsat arbejdsevne, så er revalidering i hvert fald vejen frem, synes jeg. Alle muligheder såsom revalidering bør afprøves, såfremt det er muligt - før en fleksjob-ordning kan komme på tale.

Så kan du mon fortælle os, hvilket punkt du er forlænget efter?

Den her kunne være en mulighed, hvis de f.eks. mener du kan arbejde i et andet fag, så at du kom op på fuld tid:

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

Ellers må det blive efter punkt 4, - fleksjob eller førtidspension, hvis alle dine behandlingsmuligheder er afprøvet og dit dårlige helbred er stationær.

Måske kan du prøve at indhente aktindsigt i din sag hos jobcentret og se, hvad de egentlig har på dig, og måske selv vurdere, om de mangler noget, f.eks. noget lægeligt.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 16:32   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Spørgsmålet er om du overhovedet kan klare en arbejdsprøvning migselv3 ? Du skal ikke lade dig presse af din sagsbehandler, det er vigtigt at du har et liv ved siden af. Hvis du ikke stopper op nu, så kommer du til at "betale" i sidste ende, tro mig jeg har været der.

Curls revalidering er det ikke efter uddannelse eller omskoling til andet arbejde ? Er det så på nedsat tid, spørgsmålet er om migselv3 evner dette !??

Det er dælme strengt at sagsbehandleren allerede truer med kh.

Flg. er den sdp. forlængelses lov vi omtaler. Kun efter disse 7 pkt. vil du kunne forlænges. Nr. 4 vil i dit tilfælde være oplagt til den tid.
Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Hvis du bliver yderligere sygemeldt i din arbejdsprøvning, så må du jo have din læge indeover, måske skal en arbejdsprøvning kontraincideres altså frafaldes i dit tilfælde. Det er jo ikke så godt mht. sdp. men kan man ikke så kan man ikke. I stedet bør du måske så afklares mod ftp. Er det kun din læge der har udtalt sig i din sag? Det er vigtigt at du afklares helbredsmæssigt af kommunen også.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 30-11-2011 kl. 16:46.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 17:36   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser

Curls revalidering er det ikke efter uddannelse eller omskoling til andet arbejde ? Er det så på nedsat tid, spørgsmålet er om migselv3 evner dette !??
Jeps... Ja spørgsmålet er bare om sagsbehandleren tror det, selvom migselv meget om muligt ikke kan.... Jeg bryder mig ikke om, at der står "ordinært arbejdsmarked" i punkt 1 i § 27... Som om at man absolut skal forvente, man kan komme op på fuld tid. Jeg var selv i revalidering, men her arbejdede man slet ikke op til fuld tid. Jeg var på revacenter (mens jeg var på revalideringsydelse) og var i arbejdsprøvning og virksomhedspraktik på en arbejdsplads - hvor man fandt ud af, hvor mange timer, jeg kunne klare og hvilke skånehensyn, der var - og endte med et fleksjob - direkte efter revalideringsydelse/revalidering.

Jeg mener at revalidering ikke nødvendigvis behøver at være uddannelse eller omskoling - men kan også være andre ting, hvor man prøver at hjælpe den sygemeldte tilbage på arbejdsmarkedet.

Hvis sagsbehandleren ikke mener at migselv kan klare revalidering på sygedagpenge - så burde det i det mindste fleksjob - synes jeg.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 18:34   #8
migselv3
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-11 2011
Lokation: Århus
Indlæg: 6
Styrke: 0
migselv3 er ny på vejen
Nu har jeg så fundet brevet frem, hvori der står, at jeg har fået forlænget mine sdp;-)

Det er ganske som nogkel af jer skriver efter §27.stk1 nr2.

Under resume og begrundelse står der fgl:

Begrundesen for afgørelsen er, u skonnes at opfylde betingelserne for forlængelse i henhol til lov om sdp §27 str1 nr 2
Som tidligere meddelr i brev af skal spudbetalingen jf. lov om sdp §24 som hovedregel ophøre, når der er ubetalt sdp eller løn under sygsom i mere end 52 uger i e 18 forugående kalendermåneder.
Perioden kan untagelsesvis forlænges, når det anses for nødvendigt at gennemføre virkhedspraktik eller andre afklarene foranstaltninger me henblik på at klarkælle den sygemeldtes arbejdsevne således at sdpperioden forlænges i op til 39 uger.

For at opfylde betingelserne for at modtage sdp efter lov om sdp §27 stk 1 nr 2 skal det under hele forløbet være realistisk at afklare din arbejdsevne eller heldbredsmæssige situation inden for de maksimale 39 uger er gået. Såfremt det ikke længere vuederes at være realistisk, ophører retten.

Det vurderes at u kan starte i virksomhedspraktik og du indenfor en kortere periode kan raskmele dig til det ordinære arb.marked.

Det er fortsat en betingelse, at du i hele peroiden opfylder lovens øvrige betingelser for udbetalling af sdp.

---------------------------------------------------------------------

Jeg kan tilføje, at sbh har fået bevillingt (via embedslægen) 5 timers psyk. til mig. Jeg har pt brugt de 3 timer...
migselv3 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 18:47   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
flexjob der skal din tilstand være varig og ingen behandlingsmuligheder

hvad siger din psykiater til det.
egen læge har stort set ikke nogen indflydelse på noget over for kommunen
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 18:49   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Ok så fik vi lidt mere overblik.

Jeg tror spørgsmålet vil komme meget an på dit helbred til den tid - til februar - om der er tale om varigt nedsat arbejdsevne - eller ej. Om du kan bliver rask eller ej osv... Måske en god idé at få en snak med din læge om det.

Det med at få ledighedsydelse, det kan man ikke bare lige få. Man kan kun få fleksjob, når alle andre muligheder er afprøvet - dvs. såsom revalidering. (hvis det kan lade sig gøre). Behandlingsmuligheder osv. hos læge og speciallæger skal være færdigbehandlet. Altså stationær. Man får først ledighedsydelse (hvis kommer fra sygedagpenge), når man får en visitation som fleksjobber af jobcentret.

Hvis de vil afprøve dig et nyt sted, så sørg for, at dine skånehensyn bliver inddraget (f.eks. speciel stol, der skal være ro, kontakt med mange mennesker skal begrænses eller lignende...) - altså hvis man på nuværende tidspunkt har fundet ud af, at du har nogle skånehensyn, som skal overholdes....

Er der udarbejdet ressourceprofil? Hvis nej, så nævn det gerne lige for din sagsbehandler - de skal jo have fundet ud af noget mere om din arbejdsevne, og det kan de ved hjælp af arbejdsevnemetoden (ressourceprofil - udarbejdelse).
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpengestop...... Damgaard Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 08-10-2012 20:41
Sygedagpengestop USP Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 16-09-2012 11:35
Sygedagpengestop USP Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 08-08-2012 15:23
sygedagpengestop karsten kran Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 29-07-2011 00:37
sygedagpengestop og § 17 køkkenleder Alt det andet 0 10-06-2010 22:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension