K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-10-2011, 17:24   #1
Jasmina
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 149
Styrke: 13
Jasmina er ny på vejen
Question A-kasse / fagforening

Hej
Meget kort fortalt har jeg været sygemeldt siden juni 2010 og som min situation ser ud lige nu så bliver jeg ikke raskmeldt foreløbigt. Jeg kommer sansynligvis på kontanthjælp - hvis jeg kan få det - til januar 2012.

Mit spørgsmål er om det kan betale sig for mig at fravælge A-kassen og kun betale til fagforeningen? Hvornår har jeg mistet retten til dagpenge. Jeg har fået sygedagpenge under hele forløbet, men er i tvivl om jeg skal ud på arbejdmarkedet igen for at optjene retten til dagpenge når jeg engang bliver raskmeldt. Jeg ved at jeg skal fortsætte med at betale til A-kassen så længe jeg får sygedagpenge, men jeg har brug for hver en krone når/hvis jeg ryger på kontanthjælp til januar.
Håber ikke at det blev for rodet, men jeg har så mange tanker i hovedet at det nogen gange er svært at få det skrevet så det er til at forstå
Jasmina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2011, 20:12   #2
Helze
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2011
Indlæg: 1
Styrke: 0
Helze er ny på vejen
Jeg er helt ny her på sittet, så undskyld hvis jeg fejler :-)

Du skriver at du har været sygemeldt siden juni 2010 - men er du i fleksjob????
For så skal du jo ikke være med i en A-kasse.



Hvis der er mere end 1 indtægt, dvs. en samlever eller andet, kan du ikke modtage kontanthjælp.
Hvis du ikke er i fleksjob, så vil jeg ikke anbefale dig, at melde dig ud af A-kassen.
Ved godt at jeg ikke skal opfordre til ulovligheder, men nogen gange er der ikke andre muligheder for at overleve.
Når din sygedagpenge periode er udløbet - check lige andre steder, hvor lang tid du kan få sygedagpenge, men mener at der er 52 uger og at den kan blive forlænget i op til endnu 52 uger, hvis der er udsigt til at der kan se forbedringer igennem behandling eller lign. Nå, men når den engang er udløbet, så kunne man jo melde sig ledig på arb. markedet og skrive at man er til rådighed for arb. markedet. Når der så er gået en vis periode, så kan man sygemelde sig igen........


Helze
Helze er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2011, 22:37   #3
denuheldige85
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Indlæg: 71
Styrke: 14
denuheldige85 er ny på vejen
Er det for at sparre de penge du giver til A-kassen hver måned??

For så kan det være du lige skal høre din A-kasse ad om du pga lav indtægt kan
få stillestand/nedskrivning i dit kontigent..

Jeg var til møde med FOA for nogen tid siden hvor de fortalte at hvis jeg kommer på
kontanthjælp og ender på en eller anden sats så opnår jeg at kunne få nedsat mit kontigent så jeg ikke skal give så meget.. Helt hvad osv kunne jeg ikke lige rumme at
sætte mig ind i der... Den tid den sorg..

Men grib knoglen og forhør dig hos dem hvis det handler om at betale mindre..
(for ja A-kasse kontigent er rigtig dyrt hvis man intet får ud af det alligevel i mange år frem- bare rådgiv dig med dem så du ikke ender med ikke at kunne modtage dagpenge hvis du får behov osv)
denuheldige85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 00:34   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Helze Se meddelelser
Jeg er helt ny her på sittet, så undskyld hvis jeg fejler :-)

Du skriver at du har været sygemeldt siden juni 2010 - men er du i fleksjob????
For så skal du jo ikke være med i en A-kasse.



Hvis der er mere end 1 indtægt, dvs. en samlever eller andet, kan du ikke modtage kontanthjælp.
Hvis du ikke er i fleksjob, så vil jeg ikke anbefale dig, at melde dig ud af A-kassen.
Ved godt at jeg ikke skal opfordre til ulovligheder, men nogen gange er der ikke andre muligheder for at overleve.
Når din sygedagpenge periode er udløbet - check lige andre steder, hvor lang tid du kan få sygedagpenge, men mener at der er 52 uger og at den kan blive forlænget i op til endnu 52 uger, hvis der er udsigt til at der kan se forbedringer igennem behandling eller lign. Nå, men når den engang er udløbet, så kunne man jo melde sig ledig på arb. markedet og skrive at man er til rådighed for arb. markedet. Når der så er gået en vis periode, så kan man sygemelde sig igen........


Helze
Uha uha! Det passer ikke det du skriver.

Selvfølgelig kan man få kontanthjælp selvom man har en samlever - der er ikke forsørgelsespligt sålænge man kun har en samlever. Det er KUN hvis man er gift, det får betydning for kontanthjælpen. Og forsøgerpligten indtræder.

Læs mere om forskellen mellem samlever og ægtefælle her, og hvordan det hele beregnes:

http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...var.asp?id=985
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 12:06   #5
Jasmina
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 149
Styrke: 13
Jasmina er ny på vejen
Tak for jeres svar
Helze - Jeg er ikke i flexjob, jeg er sygemeldt og under afklaring. Det du foreslår med at raskmelde mig og så sygemelde mig igen efter noget tid, vil være helt umuligt for mig, for jeg er syg. Samtidig vil min samvittighed også sætte en stopper for et sådan forsøg. Det er efter min mening en sådan omgang med reglerne der gør at alle er mistænkeliggjorte når de bliver sygemeldt. Jeg er ikke helt naiv og ved at systemet ofte spænder ben for de forkerte - jeg er selv en af dem.

denuheldige85 - Ja det vil være for at spar penge. Hvis jeg er berettiget til kontanthjælp vil jeg have 800-900 at leve for om måneden, så hver en krone tæller
Hvor har du ret i at det nemmeste er da at ringe til fagforeningen - det vil jeg gøre, så jeg er sikker på at jeg ikke gør noget forkert.
Jasmina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 14:36   #6
denuheldige85
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Indlæg: 71
Styrke: 14
denuheldige85 er ny på vejen
Ja så synes jeg du skal ringe og forhøre dig
For man ved jo aldrig hvilken konsekvenser det kan have
og hvad man evt kan sparre hvis de kan nedsætte kontigentet..

Håber det flasker sig for dig!!
denuheldige85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
a-kasse bruger2013 Alt det andet 3 30-08-2013 07:46
A-kasse Timmy Politik og Samfund 3 29-02-2012 02:08
SDP / ret til DP fra A-kasse? imzadi Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 03-02-2012 16:59
Opsige fagforening/a-kasse...? sandie86 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 30-11-2011 23:15
A-kasse Storm67 Spørgsmål ang fleksjob 6 07-11-2011 14:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension