K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-10-2011, 09:00   #1
tjele88
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2011
Indlæg: 90
Styrke: 13
tjele88 er ny på vejen
Kontanthjælp/vikar

hejsa håber i kan svare på mit spørgsmål

jeg går og venter svar på om jeg er berettig til flexjob, men hvis nu jeg ikke er det ryger jeg på kontanthjælp,

mit spørgsmål er så, hvis jeg ryger på kontanthjælp må jeg så have vikartimer ved siden af, fx 20timer ugenligt eller

tjele88 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2011, 09:44   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Ja det må du gerne, men de modregnes i kontanthjælpen.. du må vist beholde de 14,75 for hver time.

Alt efter hvor stor lønnen er, og hvilken kontanthjælpssats du kan få, er det måske slet ikke relevant med kontanthjælp..

Hvis du er forsørger er kontanthjælpssatsen 13.345,-

Og alt efter husstandsindkomst kan der så søges boligsikring, hvis du bor i lejebolig.. og fripladstilskud, hvis du har børn i institution..

Medmindre du kan tjene mere end kontanthjælpen på de 20 timer, vil de 20 timer nok ikke give dig mere end 300,- ekstra om måneden...

Der er ikke meget mere at gøre, end at bide tænderne sammen og vente på afgørelsen..

Sidst redigeret af Pip; 12-10-2011 kl. 09:53.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2011, 10:08   #3
tjele88
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2011
Indlæg: 90
Styrke: 13
tjele88 er ny på vejen
tak for det

nej jeg venter også men hvis nu jeg ikke får andet end kontanthjælp,

og som vikar kan det jo godt være at du kun får 10 timer den ene uge og måske 20 den anden
tjele88 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2011, 10:22   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Den indtægt du får ved vikartimerne er jo næsten ikke til at få øje på.. det bliver måske ialt 100,- eller 200,- om måneden udbetalt efter skat..

Og hvis det er helt uden skånehensyn, risikerer du jo at kommunen sætter spørgssmålstegn ved om det er nødvendigt at tildele dig fleksjob...

Grænsen går jo tæt ved de 20 timer.. hvis man kan arbejde på det ordinære arbejdsmarked 20 timer uden skånehensyn, bliver man ofte betragtet som selvforsørget.. man skal jo have en væsentlig funktionsnedsættelse, for at kunne komme i betragtning til fleksjob..

Forstår godt du er mast økonomisk... men de få hundrede kroner om måneden, er måske ikke værd at risikere noget for...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2011, 13:09   #5
Cookieofdoom
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
Cookieofdoom er ny på vejen
Hej! Undskyld at jeg genopliver en gammel tråd.
Men har har et spørgsmål mht. netop at have arbejde ved siden af kontanthjælpen.

Jeg har netop selv fået et slag over næsen (føler jeg), da jeg skal til at betale 800kr tilbage af de 600 jeg har fået udbetalt (1000 ca. før skat), da kontanthjælpen også skal tilbagebetales åbenbart.
Er det ikke urimeligt? Har jeg en grund til at blive harm over det, eller er der en måde jeg kan undgå at det sker igen?
Jeg vidste godt nok ikke at jeg skulle kontakte kommunen om, at jeg havde et vikar job ved siden af, så ved ikke lige om det er det der gør at jeg skal tilbagebetale så meget.
Cookieofdoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2011, 13:57   #6
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Cookieofdoom Se meddelelser
Hej! Undskyld at jeg genopliver en gammel tråd.
Men har har et spørgsmål mht. netop at have arbejde ved siden af kontanthjælpen.

Jeg har netop selv fået et slag over næsen (føler jeg), da jeg skal til at betale 800kr tilbage af de 600 jeg har fået udbetalt (1000 ca. før skat), da kontanthjælpen også skal tilbagebetales åbenbart.
Er det ikke urimeligt? Har jeg en grund til at blive harm over det, eller er der en måde jeg kan undgå at det sker igen?
Jeg vidste godt nok ikke at jeg skulle kontakte kommunen om, at jeg havde et vikar job ved siden af, så ved ikke lige om det er det der gør at jeg skal tilbagebetale så meget.
Der er ikke meget at gøre i sådan en sag...

Du har med garanti skrevet under på det da du søgte KH. Du får udleveret et oplysningskema hvor det står på...

Og undskyld mig, men kan det komme bag på folk (der er flere tråde herinde) at der modregnes i kontanthjælpen når man har arbejde ved siden af?
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2011, 14:06   #7
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Da du søgte kontanthjælp, fik du udleveret nogle papirer, i dem står der, at du skal informere kommunen, hvis der sker ændring i dine forhold. Arbejde må siges at være ændrede forhold.

Hvis du har været på kontanthjælp i et stykke tid, har du også fået et skema (kommer hver 3. måned), hvor du skal krydse af, om du har fået arbejde.

Og dertil kommer den årlige opfølgning, hvorpå dette også står.

Så jeg er lidt uforstående overfor, at du ikke vidste det???


Der er ikke andet at gøre end at betale tilbage og så huske at oplyse om det i fremtiden - og husk at læse alt, hvad kommunen sender og udleverer til dig!
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2011, 23:46   #8
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Øhm... Jeg fik et honorar på 750 kr. på et tidspunkt, og det blev modregnet 100% så vidt jeg husker.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2011, 00:27   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Cookieofdoom Se meddelelser
Er det ikke urimeligt? Har jeg en grund til at blive harm over det,
Faktisk syntes jeg ikke det er spor urimeligt, enlig syntes jeg det er temmelig selvfølgeligt.

KHJ´en er jo noget vi har fordi man ikke kan forsørge sig selv og sine, og ikke en ydelse får, så giver det også lidt sig selv at hvis man får en eller anden form for indtægt (uanset om det er 100 kr eller 3000 kr) at kommunen skal have besked så de kan trække i KHJ ydelsen, i det, indtægten jo vil være en hel eller delvis selvforsørgelse.

Var KHJ nu en grundsats ALLE også de som tjener 50000 om måneden fik, så ville det være yderst urimeligt, men det gør alle altså ikke, netop fordi KHJ´en er beregnet til de som ikke tjener deres egne penge.

Hvis nu man ikke skulle oplyse om evt indtægt, og det ikke blev modregnet, så ville DK være endnu fattigere end det er, for så ville den arbejdende del af befolkningen da naturligvis udnytte det til at de både kan arbejde og få fra statskassen, og er man lidt smart så tager man ferie for at deltage i aktivering, og der ved både modtage KHJ og feriepenge, fra ens arbejde... det er jo at unerminere systemet, og i min verden temmelig logisk at det ikke er sådan, for de fleste fra den arbejdende befolkning er altså temmelig ligeglade med at det rammer de svageste at de udnytter systemet, selv om at de enlig ikke har et behov for den hjælp systemet yder.

Bare for at komme med et eksembel, er det ikke mere end 14 dage siden at min søster sad og indrømmede uden at blinke at hun da skraber alt det til sig hun kan, KUN fordi hun kan, for kan hun nu få råd til den 3 udlandsferie på det 5-stjernet hotel de besøger 1-2 gange årsligt, jamen så gør hun da naturligvis det, for det er s q ikke HENDES problem at der går mennesker rundt uden et sted at bo, og at der er børn i DK som er så lud fattige at de har dage hvor de ikke kan spise sig mæt, næ det er skam systemets problem, altså det system min søster heller en gerne udnytter.

Ej du det er helt rimeligt at du (og alle andre) trækkes i KHJ ydelsen, dog syntes jeg så ikke at det skal være lige over, altså at der trækkes 100 kr for 100 kr tjent, for jeg ser gerne at systemet tilskynder til at man forsøger at være så selvforsørgende som muligt.

Jeg håber du trods alt er klar over at du ikke må vinde i lotto, eller vinde ting af værdi, så bonges du også, hvis du fx arver, og ikke oplyser kommunen om det risikere du ikke kun at miste din KHJ i så lang tid du vil kunne leve af ydelsen på KHJ sats, du vil som minimum få en straf der hedder samfundstjeneste, lige som der er stor sandsynlighed for fængsling, sørger du for at oplyse om det, slipper du for en plettet straffeattest (hvilket jo har betydning i forhold til at finde et arbejde)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2011, 00:55   #10
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Forresten så vil 20 vikartimer, svare nogenlunde til hvad du vil få i kontanthjælp per måned...

Man siger at 20-22 timer ugentligt arbejde svarer til en kontanthjælp til en enlig ikke forsøger over 25 år. Og vikar timer er tit bedre lønnede end mindsteløns job
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Praktik og derefter vikar Oline Spørgsmål ang fleksjob 20 01-07-2013 20:38
Vikar Firma ? dobar Spørgsmål ang fleksjob 2 20-02-2012 13:11
Revalidering -Vikar job Diddii Alt det andet 1 29-09-2010 09:58
vikar job bo m Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 12-03-2008 20:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension