K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-09-2011, 23:57   #1
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Ungeydelse

Jeg havde jo en mistanke om, at børneydelsen til min datter var krympet nu hun er blevet 15 år, så jeg ville lige tjekke på borger.dk, og fandt sørme ud af, at det hedder "ungeydelse" når de har rundt de 15 og, at ungeydelsen udbetales månedsvis.

Og så fandt jeg denne, stadig på borger.dk "Ungeydelsen bliver udbetalt månedsvist forud og beløbet er til disposition den seneste hverdag, dog undtaget lørdag, før den 21. i hver måned."

Min datter blev 15 år i slutningen af august, derfor går jeg ud fra, at jeg er berettiget til ungeydelse for september måned.
Når der så står, at den "bliver udbetalt månedsvist forud", så forstår jeg det sådan, at ydelsen for september bliver udbetalt d. 20. august.

Har jeg misforstået noget?

Så vidt jeg kan se har jeg endnu ikke modtaget et beløb på 882 kr. som udgør ungeydelsen pr. måned.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 00:09   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du skal være opmærksom på, at de KUN udbetaler ungeydelsen såfremt du underskriver den erklæring de fremsender HVER måned. Glemmer du at underskrive en måned, så får du ingen penge.

I erklæringen skal du hver måned skrive hvad din datter har tjent (eller ikke har tjent), og tjener hun over et vist beløb (mener det er 2500 kr - men tjek det!), så udbetaler de heller ingen penge.

Du skal selv sørge for at de fremsender den første erklæring - den kommer nemlig ikke pr automatik (her i Kbh i hvert fald) - de efterfølgende erklæringer kommer så pr automatik, og skal udfyldes og underskrives og afleveres (eller sendes) til kommunen inden den fast satte dato der står på erklæringen.

Synes det var enormt bøvlet med alt det papirnusseri hver eneste måned.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 02:18   #3
lunamaria
Hjemmevant på K10
 
lunamarias avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2008
Lokation: kolding kommune
Indlæg: 259
Styrke: 17
lunamaria er ny på vejen
Det må være forskellig fra kommune til kommune...
Her gik det hele af sig selv...Kolding kommune...og jeg skal ikke underskrive noget ?!
På en måde syntes jeg dengang for ca et halvt år siden det var dumt, men nu synes jeg det er genialt at der lige kommer lidt ekstra ind i slutningen af måneden...det er super når man har en teenager som liiige pludselig mangler noget
__________________
Selvom det kan være svært- så tro alligevel altid på at alt bliver som det skal være
lunamaria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 11:07   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Sidder og eftertænker, min søn blev jo 18 i December 2010.

Og de lavede jo nogle regler om i Januar 2011 - så måske er erklæringen udgået?

Dog ved jeg at min venindes søn ikke kan få ungeydelse, fordi han ikke går i skole. Og at hun først får ungeydelsen tilbage når han starter i skole igen til August 2012.

Så der er nok lige nogle regler man skal have læst op på....

http://www.skm.dk/tal_statistik/skat...fter/8197.html
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 11:58   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Du skal være opmærksom på, at de KUN udbetaler ungeydelsen såfremt du underskriver den erklæring de fremsender HVER måned. Glemmer du at underskrive en måned, så får du ingen penge.
Den del er der styr på, her kom den automatisk.

Men så vidt jeg kan se handler den "Ansøgning om fortsat udbetaling og afkrævning af underholdsbidrag" om det bidrag far'en er forpligtet til at betale, og altså ikke om ungeydelsen.

Nu har jeg ikke længere den side, der plejer at følge med, den hvor der står hvad det handler om, men der stod noget om, at hvis den unge tjener så meget, at han/hun er selvforsørgende (eller noget i den stil) så kan far'en søge om, at blive fri for at betale.

Så det var min opfattelse, at den seddel kun handler om far'ens bidrag, og altså ikke om ungeydelsen.

Og ja, det er noget frygteligt papirnusseri, troede jo lige, at det var et overstået kapitel, det der med underskrevne kvitteringer fra kommunen.
Men de må jo bare finde stemplet frem når jeg kommer.

Men mit spørgsmål var, om pengene betales forud eller bagud.

Jeg synes, at denne formulering er lidt kringlet:
"Ungeydelsen bliver udbetalt månedsvist forud og beløbet er til disposition den seneste hverdag, dog undtaget lørdag, før den 21. i hver måned."

Jeg har ikke fået tjekket, om der er gået nogen ind her i september (fandt jo først ud af det i aftes), men jeg mener bare, at hvis de betales månedsvist forud, så skal pengene for september måned vel udbetales i august.

Tilføjelse:
helenekr, nu har jeg kigget på dit link og jeg har været inde på borger.dk, igen, og kigget her: https://www.borger.dk/Emner/familie-...ield2Bookmark0

Ingen steder står der noget om, at ungeydelsen er påvirket af den unge's indtægt.

Men på borger.dk står der, at børnebidraget kan bortfalde hvis den unge tjener 5.00 kr. om måneden: https://www.borger.dk/Emner/familie-...ield2Bookmark4
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.

Sidst redigeret af Vovse; 24-09-2011 kl. 12:08. Årsag: Tilføjelse
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 13:14   #6
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Hej Vovse

Fik du ikke børneydelse til hende 20. juli 2011?

Citat:
Børneydelsen bliver udbetalt kvartalsvis forud. Beløbet er til disposition den 20. januar, den 20. april, den 20. juli og den 20. oktober. Ungeydelsen bliver udbetalt månedsvist forud og beløbet er til disposition den seneste hverdag, dog undtaget lørdag, før den 21. i hver måned.
Unge ydelsen kommer også den 20. i måneden, dog den 21, hvis den 20. falder på en søndag.


Børneydelsen er jo forudbetalt, så den dækker jo hen til den næste børneydelse (for folk med yngre børn), kommer i oktober måned, så jeg tror ikke du vil få ungeydelse i august måned, hvis du har har fået børneydelsen i juli.

Spørgsmålet er så, om det er i september eller oktober, ungeydelsen kommer til udbetaling, det står lidt kringlet. Men det svar får du når du får checket om de er gået ind i september. Jeg tolker det som at det først bliver i oktober.

Citat:
Børne- og ungeydelsen udbetales første gang for kvartalet efter, at retten til ydelsen er erhvervet
Det er den her, der, for mig, er lidt svær at forstå, men jeg tolker det som, at retten til ydelsen først er erhvervet ved din datters 15 års fødselsdag og, at pengene først udbetales kvartalet efter dvs. til oktober.

Til gengæld vil det betyde, at hun så også får ydelsen lige efter hun er blevet 18 år, altså den 20. september 2014. (Men hvis du har fået ydelsen udbetalt i september i år, vil du således ikke få den i september 2014.)


Det der med forudbetalt, det afhænger, for mig, af hvornår barnet er født.

Min søn er fra 10. april 99, men jeg fik ingen børneydelse den 20. april det år, men først i juli, som jo er for juli - oktober (forudbetalt), det betyder at jeg mangler dem fra 10. april til 30. juni, men de skulle så gerne komme efter han bliver 18 år. Reguleringen da han fyldte 3 og 7, skete også først til oktober.

Jeg er fra 6. juli 74, min mor fik ikke børneydelsen i juli 74, men først i oktober, derimod kom børneydelsen så den 20. juli (for ca. 3 mdr), selvom jeg var fyldt 18år. Det var nu rart, for dem fik jeg selv.

Jeg håber ikke reglerne er ændret så meget at jeg/min søn mister knap 3mdrs ungeydelse, bare fordi han er født 10 dage inde i den måned, hvor børneydelsen bliver udbetalt.

Håber jeg har tolket det rigtigt, og ellers vil jeg meget gerne have den rigtige forklaring, hvis nogen kender den.

Weekend hilsner fra

Piamus
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 13:23   #7
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Ungeydelsen er ikke afhængig af hverken din eller barnets indtægt (ikke endnu i hvert fald), det er den samme børnecheck som alle får, ikke engang Lars Larsen kunne få lov at takke nej til den. Han kunne sagtens undvære den og at han hellere ville give pengene til en enlig mor, som havde mere brug for pengene.

Pengene fra faren kan til gengæld ryge, hvis barnet tjener penge selv.

Piamus
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 13:35   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
De har været så smarte, at man først får ydelsen førstkommende kvartal efter at barnet er født.. og kvartalet er fra f.eks d. 1 april til d. 30. juni, selvom det først udbetales d. 20. april.

Men de kan sagtens finde ud af at stoppe det den dag de bliver 18, så der får man ikke ydelse for resten af kvartalet...

"Børne- og ungeydelsen udbetales første gang for kvartalet efter, at retten til ydelsen er erhvervet. Ydelsen for det kvartal, hvor barnet fylder 18 år, beregnes forholdsmæssigt til og med barnets fødselsdag."

Min søn er født 15 dage inde i et kvartal...

https://www.borger.dk/EMNER/FAMILIE-...ngeydelse.aspx
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 13:38   #9
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Er det noget nyt Pip, for det fik jeg da jeg blev 18, og kender flere der har fået det efter (gog ikke de sidte par år), men nu er min søn kun 12, så jeg ved ikke hvordan det ser ud når han bliver 18.
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 13:41   #10
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
"Fra og med 2006 udbetales ydelsen i det kvartal, hvor den unge fylder 18 år, forholdsmæssigt svarende til antallet af dage fra kvartalets begyndelse til og med fødselsdagen i forhold til antallet af dage i hele kvartalet."

http://www.skm.dk/tal_statistik/tids.../1294.html?rel

Uretfærdigt synes jeg nok.....
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension