K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-09-2011, 11:40   #1
Zara
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Indlæg: 39
Styrke: 14
Zara er ny på vejen
forsørgelsespligt

kære alle herinde.
Hjælp mig lidt jeg overvejer kraftigt at skrive et brev til en fra den nye regerring om at vi er rigtig mange som er havnet i det sorte hul pga.

forsørgelses pligten, men jeg er ikke så god til at formulere mig.

Er der mon nogen herinde som kunne være behjælpelig med at skrive sådanne et brev så sender jeg det gerne afsted
Zara er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 15:36   #2
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
???

Jeg forstår ikke, hvad du mener: sort hul og forsørgerpligt, hvordan hænger det sammen?
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 17:24   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Hanna det der menes er at der er loft over KHJ´en for gifte, og loft over FP´en for samlevende og gifte.

Det betyder at en del syge, som ryger ud af sygedagpengesystemet pga varighed, ikke kan få så meget som en klejn, i det deres ægtefælde har forsørgerpligt.

Ideen bag ved er så men god nok, i det de regler skal gøre sådan at de der er gift med en der er rig eller tjener meget ikke behøver offentlig forsørgelse, altså det jo gak en arbejdsløs kan få KHJ hvis denne er gift med en millionær, problemet er bare at beløbsgrænsen er ALT for lav, og rammer bla syge som ikke har en chance for at forsørge sig selv, eller forbedre deres økonomi.

Jeg er selv ramt af ægtefældeforsørgelse, og vi har sparet ALT væk som spares kan (minus internettet, men det har bla noget at gøre med at ungerne ikke kan lave deres lektier uden, og med min psyke at gøre) selv mandens pensionsopsparing er der stanset for, og det er altså ikke fordi vi bor dyrt, et lille billig hus (vi vil ikke kunne bo billigere i en lejlighed, det vil være dyre) skylder kun penge i huset (vi har ingen lån andre steder) Alligevel har vi et rådighedsbeløb til 5 næser der hedder 3-4000 pr måned, samtidig kan jeg ikke få en øre nogle steder fra, fordi manden tjener for meget, vi er rige ifg samfundet, og kan sagtens leve for en indtægt.

Jeg kan ikke bare gå ud og tage et arbejde, jeg er ligesom syg, og jeg kan da slet ikke bare tage et fuldtidsjob, så jeg er tvunget til at leve på min mands nåde, og tvunget til at se min familie lide, jeg har ikke noget valg, for råd til at blive skilt (så jeg vil kunne modtage KHJ) har vi ligesom heller ikke, hvor skulle vi finde pengene?? vi aner ikke en gang hvordan vi skal skrabe sammen til julegaver... Lige pt liger vi 10 kr hver 14 dag, og så håber vi på det trods alt er nok til at ungerne kan udveksle gaver med deres fætter og kusine, kunne vi ligge mere end de 10 kr gjorde vi det, men selv den 10 kan mærkes mangler i madbudgettet, og nej heller ikke der køber vi dyrt, her er KUN til sovs kartofler, og rugbrødsmadder, frugt grønt ol luksus er der bare ikke penge til, den der 10 er rugbrød til 2 dage eller mælk til 2 dage, 10 kr er rigtig mange penge for os.

DET er ægtefældeforsørgelse, altså at ens ægtefælde (kæreste) skal give en husly og mad, fordi denne ifg samfundet tjener nok til at forsørge en. Problemet er som sagt at beløbsgrænsen er ALT for lav, den er slet ikke fulgt med den generelle udvikling i samfundet (dog tyder noget på at den ny regering vil forsøge at få Radikale med på at der skal gøre noget ved det her, spørgsmålet er så om det lykkes, det er jeg bare bange for det ikke gør i tilstrækkelig grad)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 20:42   #4
Zara
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Indlæg: 39
Styrke: 14
Zara er ny på vejen
Jeg kunne ikke skrive det bedre
Zara er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 20:53   #5
Cirkel
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2010
Alder: 49
Indlæg: 52
Styrke: 15
Cirkel er ny på vejen
Det er urimeligt.


Men bortset fra det, så gælder kontanthjælpsloftet vist for alle?
Cirkel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 21:18   #6
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Der er sagsbehandlere i min kommune, der decideret har anbefalet folk at blive skilt...
- og det koster vist kun 500 kr, så så dyrt er det heller ikke

Man kan dog blot nøjes med at blive separeret
men det kræver jo at man flytter fra hinanden

Jeg kender flere der er i processen - simpelthen for at redde deres ægteskab - hvor modsat det så end lyder
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 01:38   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Cirkel ja KHJ - loftet gælder for alle *s* MEN var vi ikke gift ville jeg kunne få de der knap 13.500 før skat en forsørger KHJ udløser, men fordi vi er gift kan jeg få en prut at pille i, så reelt er loftet faktisk dobbelt så lavt for gifte end for samlevende.

Jeg kan få knap 3000, MEN mit fradrag er højere (er det ikke 3400 det er på? nå skidt også med hvad det nøjagtigt er) så vi får lige så meget ud af at manden har hele mit fradrag, vi vil ikke få så meget som 2 øre ud af at jeg modtager de knap 3000 jeg kan få i KHJ, andet end at vi så har selvstændig økonomier, så er det faktisk nemmere at han får/har hele mulitøjsen.

Tassi hvis du har 6-800 kr til mad, opvaskemiddel, shampo bind osv osv til en måned, hvordan vil du så finde 500 kr??

Jeg er fint med på hvor du vil hen *ss* jeg har en bekendt der lige har fået den type skilsmisse, men for vores vedkommende er det fysisk umuligt at finde 500 kr, det kommer i hvert fald til at tage meget, meget lang tid, som jeg skrev selv 20 kr om måneden er et problem for os at ligge til side (og vi skal helst finde 300 inden jul, hvor og hvordan aner jeg ikke, men gør vi ikke forsøget så lykkedes det da slet ikke)

Nogle har heller ikke råd til den "nemme" løsning (hvilket jeg nu enlig slet ikke tror det er) der til har jeg ikke helt kunne få opklaret om den form for skilsmisse ophæves hvis man ikke flytter fra hinanden inden de der max 3 måneder, for skal man flytte, koster det jo også, at flytte er temmelig dyrt, en løselig udregning, for mit vedkommende (hvor jeg bliver tæt på, og vi bor i et billig jysk udkantsområde) er at 20-25000 ikke vil være helt ved siden af at skulle stampe op af jorden til det formål, det jo for pokker mere end manden tjener på en hel måned.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 08:37   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Enten man er under ægtefælleforsørgelse eller ej er satsen den samme, som Lum her beskriver.

Det urimmelige er, at man her også straffer den arbejdene ægtefælle, hvor formålet jo var at straffe den, der IKKE arbejder.

Det urimmelige er, at blive placeret på kontanthjælp, når der INGEN arbejdsevne er.

Mange bliver frataget sygedagpengene(blev det også selv) fordi der mangler dokumentation for den nedsatte arbejdsevne, eller klart bevis for, at man aldrig får forbedring i arbejdsevnen.
Nogen lidelser bla bindevævslidelser er uforusigelige, hvor der feks kan opstå en lille bedring, selvom der overvejende sker er forværring.

Dvs at man bliver frataget sygedagpengene, fordi det overvejende er sandsynligt, at man ikke vender tilbage til ordinært arbejde.
Eller at der mangler dokumantation, for manglende arbejdsevne, idet der ofte kræves 3 eller flere arbejdsprøvninger, for denne dokumenatation, hvor den første er nok til fratagelse af sygedagpengene, men ikke nok til, at man godt kan placeres på kontanthjælpen, trods at man altså IKKE opfylder betingelserne, om tilbagevenden til ordinært arbejde.

Man fratager sygedagpengene, med begrundelser, der altså IKKE rækker til afgørelser om fleks eller førtidspension.

Problemet er dog, på kontanthjælp, at man SKAL kunne vende tilbage til ordinært arbejde.
Jeg har således i lang tid, påstuleret at det er direkte ulovligt at stå indplaceret på kontanthjælp, når man ikke kan vende tilbage til ordinært arbejde.

Derfor får/bliver man straffet på lige fod, med de der kan gå ud og tage arbejde.
Herunder er hele lovgivningen baseret på tilbagevenden til ordinært arbejde, og kan man ikke det, er man i hullet!

Der er ingen indplacering, der matcher syge, der aldrig vender tilbage til ordinært arbejde, enten man får kontanthjælpen eller er på ægtefælleforsørgelse.

Man har jo ikke flere penge med eller uden, ægtefælleforsørgelse.

PS fandt en p-afgørelse(fra i år) hvor man altså godt kan få/låne til bestøtte efter §34, selvom man ikke modtager kontanthjælpen.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 22-09-2011 kl. 08:42.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 10:10   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Popiae
Den §34 sys jeg er ret indviklet at forstå, ud fra hvad jeg kan læse mig til i §§ så opfylder jeg (vi) ikke betingelserne, men det KAN sagtens være at det er fordi jeg bliver snot forvirret over henvisning til 20 forskellige §§ som henviser til 20 nye (ja ja overdrivelse *ss*)
Så jeg har enlig opgivet at forsøge at blive klogere, men måske det alligevel vil kunne betale sig at gøre et ordentligt forsøg og få læst vejledningen der til?? (som om du kan svare på det, flot så *gg*)

Den afgørelse kan du linke til den, eller finde nr´et til den?? den kunne jeg godt tænke mig at læse, måske jeg kan bruge den til noget fornuftigt

Se nu var jeg inde og læse bekendtgørelsen kun for §34, ikke at jeg blev synderligt klogere af det, ej det passer ikke jeg blev klogere, men jeg blev ikke klogere på hvordan der udregnes for ægtefælder, jeg kan umiddelbart kun finde noget omkring hvis bække 2 er berettiget til støtten (§5)

Citat:
Til et ægtepar, hvor begge ægtefæller er berettiget til støtte, udgør støtten som udgangspunkt det beløb, hvormed hver af ægtefællernes andele af nettoboligudgiften overstiger den pågældende ægtefælles grænsebeløb.
Når de skriver hver af ægtefællernes andele, menes der så at beløbsgrænserne skal fordobles når der er tale om ægtefælder?

Altså tallene hedder:
Citat:
§ 3. Der kan ydes støtte, når nettoboligudgiften, som opgjort efter § 4:

1) overstiger 2.450 kr. pr. måned for personer, der ikke har forsørgelsespligt over for børn,

2) overstiger 3.600 kr. pr. måned for personer, der har forsørgelsespligt over for et hjemmeboende barn, eller

3) overstiger 3.700 kr. pr. måned for personer, der har forsørgelsespligt over for et ikke hjemmeboende barn.
Betyder det så at de skal ganges med 2?

Jeg spørger for at finde ud af om det kan betale sig for mig at rode meget mere med det, for skal det ganges med 2, er der ikke noget at komme efter for vores vedkommende, i det vores netto udgift ligger lige omkring de der 3600, men efter som vi har 3 børn ændres den grænse jo, i det hvert barn giver en nedsættelse af grænsen med 650 kr, så vi vil måske kunne hente lidt, men altså kun hvis de der tal gælder for os bække og ikke skal ganges med 2.

Hvor er jeg sød, at "angribe" dig sådan, som om du bare ved det, men på den anden side hvis man ikke spørger *ss*

Sidst redigeret af LUM; 22-09-2011 kl. 10:34.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2011, 00:00   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jo, man kan jo kun få nej, og være lige hvidt.

Jeg kender kun ud fra ikke forsørgerpligt, men den er jo lavere.

udgangspunkt ved udregningen er at man skal tage udgangspunkt i løn, altså det man tjente forud for sygedagpengene.
Det man kan få, hvis boligudgifterne er store nok, er fra kontanthjælp, indtil kontanthjælpsloft.

jeg ringede simpelhen til ministeriet, og spurgte efter den person, der har skrevet loven under. Hun hjalp mig med at få gennemtrunfet den rigtige udregning, da kommunen "LIGE" havde overset at lønnen, før sygedagpengene, skulle ligge til grund for udregningen.
(det er en ret uigennemskuelig udregning).

Og det har nemlig betydning for om man kan få støtte helt op til kontanthjælpsloft.

Så det du skal tjekke er, hvad kontanthjælpsloft, for dit vedkomne ville være.

Kan desværre ikke finde ud af at linke. Men kik på Ankestyrelsens over afgørelser, og start forfra, og gå baglæns. Mener at den er på side 2 eller 3.

Du har alt at vinde og intet at tabe, ved at prøve.

Håber du blev lidt klogere?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Gensidig forsørgelsespligt! Lotus Politik og Samfund 73 10-12-2013 17:58
Gensidig forsørgelsespligt..... Chas Politik og Samfund 32 30-05-2012 00:50
Artikel på EB om Gensidig forsørgelsespligt Ragdoll Politik og Samfund 9 14-05-2012 11:58
Gensidig forsørgelsespligt! FrkSilverfox Politik og Samfund 29 23-12-2011 11:09
Gensidig forsørgelsespligt Hammershus Politik og Samfund 35 09-12-2009 11:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension