K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-07-2011, 12:39   #1
Tob
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-07 2011
Alder: 38
Indlæg: 149
Styrke: 13
Tob er ny på vejen
Spørgsmål ang. sygedagpengestop

Kan man være for rask til sygedagpenge men for ikke rask nok til dagpenge/kontanthjælp?

Jeg har gået sygemeldt i et halvt år (+ 4-5 måneder sidste år) med en knæskade. Er blevet opereret 2 gange og har gået til fysioterapi i sammenlagt 7-8 mdr. uden væsentlig forbedring. Er på diverse smertestillende piller for at kunne klare dagligdagen.
Min sagsbehandler er taget på sommerferie og mens hun er væk er der kommet en anden på sagen som ikke mener jeg kan få sygedagpenge. Dette er baseret på en udtalelse fra den kirurg der sidst opererede (og i øvrigt selv siger at han ikke ved hvad der er galt med mit knæ). I udtalelsen står i øvrigt også at han ikke kan udtale sig om min fremtidige prognose før han har set effekten af behandlingen når jeg skal til kontrol igen om en måned.

Et stillesiddende job vil jeg måske kunne klare. Det store problem er transporten til og fra jobbet. Kan kun gå/stå i meget begrænset omfang uden at forværre smerterne.
Reglerne for at stå til rådighed for arbejdsmarkedet siger at man skal acceptere arbejde med en daglig transporttid på 3 timer. En regel som sagsbehandlere helt benægtede fandtes (har sendt den til ham på mail efter vores samtale). Det er en regel jeg ved jeg ikke kan klare og jeg er derfor heller ikke berettiget til dagpenge eller kontanthjælp. Andre regler bliver måske også et problem.

Sagsbehandleren var meget modvillig da jeg nævnte at jeg gerne ville have en vurdering fra mine andre behandlere med i bedømmelsen hvilket jeg heller ikke kan nå da de er på sommerferie.

Så hvis de stopper mine sygedagpenge står jeg helt uden indkomst da jeg ikke opfylder kravene til noget som helst.
Tob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 12:48   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Tob,

Velkommen til.

For det første handler det desværre ikke om, at være syg når man er på sygedagpenge, men man kan sagtens være for rask som du skriver. Det er meget indviklet desværre og efterhånden er kommunerne hurtige til at vurdere, at man ikke er berettiget til at modtage sdp., men blot kan melde sig ledig !!

I dit tilfælde er du jo stadig under behandling og først når denne er på plads kan man jo udtale sig om din lidelse er stationær, som er et kriterie der også indgår i bedømmelsen for at få sdp.

Såfremt du skal melde dig ledig ved evt. a-kasse skal du jo kunne stå til rådighed i 37 timer ugentligt og det må du jo så argumentere overfor din sagsbehandler at du ikke kan. Er du i fagforening, så bed dem om at hjælpe dig. Du er jo ikke afklaret helbredsmæssigt og kan ikke stå til rådighed i 37 timer, så derfor må du se om du kan holde på dine sdp. indtil du er afklaret.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 13:15   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
velkommen og Ja desværre er du bare en til i køen

der er besværre ikke så meget at gøre
fordi du stadig er underbehandling og du har ikke været i arbejdsprøvning
det skal du i øvrigt heller ikke sige ja, før du er færdig behandlet.

ergo kan lægerne ikke sige noget om din situation
alså bliver du rask eller er din knæskade stationær
så kommunen kan ikke vide om du er færdigbehandlet inden for de 39 uger.

sygdagpenge er kun en kort ydelse
ps er selv uden indtægt
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 13:31   #4
Jea
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2011
Indlæg: 100
Styrke: 14
Jea er ny på vejen
Har du talt med A-kassen om det?

Jeg har prøvet at være til en rådighedssamtale i A-kassen, og fik ret til dagpenge, selvom jeg kun kunne tage siddende arbejde. Jeg tænker at med dine dårlige knæ, kan du måske få en dispensation fra reglen om de tre timers transport..?
__________________
Jea fra Midtsjælland
Jea er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 13:38   #5
Tob
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-07 2011
Alder: 38
Indlæg: 149
Styrke: 13
Tob er ny på vejen
Tak for velkomsten.

Det er jo nogen fornuftige ting du skriver. Det var også nogle af de ting jeg prøvede at forklare sagsbehandleren men han virkede ret så ligeglad. Det virkede meget som om at beslutningen allerede var taget.
Jeg fik bare at vide at hvis jeg ikke var rask nok til at komme på dagpenge måtte jeg bare klage over A-kassen og gå på kontanthjælp (som har de samme regler).

Er desværre ikke i fagforening længere da pengene ikke rakte længere efter jeg mistede arbejdet som følge af skaden.

Det undre mig bare at man kan stille folk i en situation uden nogen som helst form for indkomst.
Tob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 13:42   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tob Se meddelelser

Det undre mig bare at man kan stille folk i en situation uden nogen som helst form for indkomst.
Orkk, der har jeg været siden 2007, du drømmer ikke om hvilke situationer de kan stille folk i i dette system og det handler slet ikke om ens helbredssituation, men om arbejdsevne og intet andet.

God idé for dig den Jea skriver !!??
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 14:12   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
ja når man tænker på nogen kan komme og få det hele smidt i hovedet
samtidge er det koldt beregnet at de kan spare nogle penge, når nogen ender uden indtægt, det ved inger støjberg udmærket godt

har været uden indtægt et år, men får udbetalt tab af erhversevne, fra 2 forsikringer
men kommunen kan ikke tage stilling til noget, dog har min sagsbehandler sagt pension
langt om længe
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 16:20   #8
Tob
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-07 2011
Alder: 38
Indlæg: 149
Styrke: 13
Tob er ny på vejen
Det var i hvert fald en mulighed at finde ud af om jeg kunne få dispensation.
Ellers har jeg heldigvis en midlertidig løsning på problemet klar så jeg kan nå at få en afklaring af den helbredsmæssige situation inden jeg formentlig skal en tur igennem systemet endnu en gang.
Tob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 16:29   #9
Isabel
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2010
Indlæg: 271
Styrke: 14
Isabel er ny på vejen
hvor længe har du været på sygedagpenge?
Det er ret vigtigt!
Isabel
Isabel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 16:37   #10
Tob
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-07 2011
Alder: 38
Indlæg: 149
Styrke: 13
Tob er ny på vejen
Lige omkring 6 mdr i denne omgang. Kan ikke huske det helt præcist men har det stående et eller andet sted.
Var på sygedagpenge/refusion 4-5 mdr. sidste år men var raskmeldt 3-4 mdr. i mellemtiden.
Tob er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP - Spørgsmål omkring sygedagpengestop Gazellen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 33 19-12-2011 22:00
sygedagpengestop lala Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 13 03-12-2011 13:14
Sygedagpengestop migselv3 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 19 01-12-2011 19:02
Spørgsmål ang. sygedagpengestop Solen Alt det andet 30 03-08-2011 15:59
sygedagpengestop og § 17 køkkenleder Alt det andet 0 10-06-2010 22:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension