K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-07-2011, 20:18   #1
mmarkmann
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-07 2011
Indlæg: 1
Styrke: 0
mmarkmann er ny på vejen
Kørt rundt mellem revalidering su og kontankthjælp

Sommer ferien står for døren og det er jo dejligt for nogen, men for mig, et drama uden lige.

Det hele startede for ca. 18 år siden, da jeg første gang brækkede armen som 7 årig. Det var et kompliceret brud, som gav en skævhed i armen på 35 grader. Den opdages dog først da armen kommer ud af gipsen. (lægesjusk)

Der fortælles mine forældre og jeg, at vi er nød til at se tiden an, da der først, når jeg var fuldt udvokset, kunne gøres noget ved det.

Årene går med masser af kontrolbesøg og så lige 4 brud mere, som følge af skævheden.

Som 20 -21 årige, med 6 år siden sidste brud, er jeg fuldt udvokset, og endelig i den tro, der nu kan ske noget. Det vurderes i først omgang, at jeg må se hvad tiden yderligger an, og bruge armen i det omfang jeg kan.

Her beslutter jeg at søge om erstatning, og for en advokat, som tilbyder mig at sagen ikke skal koste mig noget. (løgn)

Det visser sig imidlertidigt, at sagen er forældet, på trods af jeg stadig er tilknyttet sygehuset, med armen og behandling af den nu her 18 år senere (burdet ikke være forældet, når behandlingen ikke er afsluttet) advokat salær 7.595 kr fra min børneopsparing, og ingen erstatning.

I mellem tiden fra jeg var 6 - 20 år, har jeg afsluttet folkeskolen og en HTX, efterfølgende var jeg så læse træt, at jeg gerne ville arbejde, Da ønsket om en dag, at blive maskin ingeniør stadig stod ved magt, valgte jeg at gå i lære som industritekniker. Det går rigtig godt og er meget glad for det, men hurtigt dukker armen op og skaber det ene problem efter det andet. Men med hjælp fra smertestillende og en god læreplads, som ikke gav mig de tunge opgaver, kom jeg alligevel igennem.(2009 -24 år gammel)

Efter uddannelsen afslutning, fik jeg et tilbud om fast ansættelse, men måtte takke nej, da det gik dårligere og dårligere.

Ved det efterfølgende lægebesøg for jeg da også svaret, Operation anbefales. Og intet fysisk arbejde med armen.
Det tager selvfølgelig lang tid med nye tjek og skanninger. Men bliver fastsat til 20. november 2010

Imellem tiden vælger jeg så, at læse op på de fag der lige mangler for direkte optagelse på ingeniør studiet.

Jeg starter så på Adgangskursusset, og stifter for første gang bekendtskab med revalidering, da en elev med, en sådan ordning spørg om jeg også modtager revalidering, efter at have forklaret min situation.

I november blev jeg så Opereret, så vinkelen nu kun er 5 graders skævhed, dog er der ikke så stor bevægelighed ca. 100 graders bøj og max løft på 1 kg.

Jeg snakker igen med min læge, Overlæge på kirurgisk Ambulatorium OUH. Han forklarer, jeg nok aldrig vil kunne arbejde med armen igen.

Jeg søger så i januar revalidering. Adgangskursusset går fint og afsluttes som forventet her til sommer. Da det bliver sommer, får jeg, som de fleste andre sommer ferie og forventer egentligt at revalideringen falder på plads. Det viser sig at der først kan ske noget, når jeg står med brev om optagelse.

Jeg prøver så kommunen, Kontant hjælp: Men de siger det er en forudset, pause imellem udd. og at jeg må tage et job. Jeg prøver derefter at forklare jeg ikke kan arbejdet, men sagsbehandleren bliver mopset, og siger der er mange der ikke kan finde arbejde og konstatere, det er bare ærgerligt.

Nu står jeg så uden penge til husleje og føler mig godt og grundigt kørt rundt i manegen.

Så nu kan resten af min opsparing, dække over alle de inkompetente folk jeg er løbet på i løbet af mit 25 årige lange liv.

Håber i kan hjælpe med råd eller kommentare.

Alt er velkommen.
mmarkmann er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2011, 21:54   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg tror det bliver svært at argumentere for at du ikke kan påtage dig et arbejde... men godt kan påtage dig at gå i gang med en uddannelse på fuld tid om få måneder... og sikkert med henblik på at skulle arbejde når uddannelsen er slut.

De vil mene at selv om du ikke kan påtage al slags arbejde, vil der findes noget du kan...

Hvis du påberåber dig at du ikke er i stand til at arbejde, vil du heller ikke kunne få revalidering... for et studie regnes for arbejde på fuld tid.

Så du kan ikke både sige at du ikke kan arbejde... og så få revalidering.

Prisen for at få et par måneders kontanthjælp, kan være at du ikke vil kunne få din revalidering... og det vil være en dyr pris.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 15:50   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Som jeg læser det du beskriver opfylder du ikke betingelserne for at modtage revalidering, naturligvis kan en kommune godt vurdere anderledes, men inden da SKAL man se på andre muligheder for at fastholde dig på det ordinære arbejdsmarked, dvs virksomhedspraktik, SU med de støtteforanstaltninger der findes under den ordning, alm aktivering løn-.tilskud osv osv. de ting SKAL altså inden afprøves eller vurderes som ikke mulige, før man kan tilbydes en revalidering, og lur mig om ikke det vurderes at du sagtens kan klare dig med SU i det du jo ligesom har klaret dig ganske glimrende på den ordning, oven i med en arm der er dårligere end den du har nu.

Noget lidt andet er så at ingeniør heller ikke opfylder kravene for godkendelse til reva i det der er meget stor arbejdsløshed, kommunerne må sket ikke godkende en reva til et fag hvor der er dårlige chancer for jobs efter endt udd.

Endnu en ting er at HVIS kommunen havde vurderet at du var berettiget til revalidering, ville det alligevel først starte fra den dag din udd begynder og ikke nu, der ville du stadig skulle modtage KHJ, hvis det ikke var fordi ingeniør tager 3½ år, ville du måske kunne have fået lov at tage sommerferien på for-revalidering, men der vil ydelsen nu stadig være KHJ.
De 3½ år, nævner jeg fordi de færreste kommuner vil give reva til en udd der vare meget mere end 3 år.

Der til er der faktisk lidt mange studerende som gerne vil læse videre men af den ene eller anden årsag ikke lige sys om SU eller slet ikke kan få det, som beder om revalidering, de bliver altså afvist i døren, uden kommunen overhovedet gider se mere påå det, for reva er ikke noget man bare lige kommer ind fra gaden af og får, om end mange tror det.
Hovedparten af de ret få der får tilkendt reva er inde i systemet som syge mennesker inden de når så langt som til tilkendelse af revalidering, de har bevist over en længere periode at de ikke kan slev, der har du bevist det modsatte at du godt kan selv.
I denne sammenhæng skal der laves en ressourceprofil, den i sig selv tager nogle måneder at få udfærdiget, i den tid hedder det altså KHJ, med mindre man er berettiget til dagpenge, hvor man så kan få sygedagpenge, altså hvis man opfylder kravene der er til betegnelsen syg.

Den gang i tidernes morgen hvor det var noget nemmere at få tilkendt en revalidering startede jeg i systemet i Marts, og påbegyndte altså først selve revalideringen Januar efter, det var næsten et helt år, at tro det går meget hurtigere end det er naivitet (eller uvidenhed over for hvordan systemet fungere)

Det er ærgerligt at du ikke føler at kommunen har behandlet din henvendelse seriøst, men jeg tvivler på de har taget den seriøst, endnu mere ærgerligt er det at du ikke selv havde sat dig lidt ind i tingene inden du søgte, for så ville du have vist at kommunerne sadler flere uger før de tager deres rit, lige som du ville have vist at det lige meget hvad ville hede KHJ til studiestart.
Man kan så diskutere rimeligheden i at din kommune ikke har vejledt dig som de SKAL, men hey havde du kendt til k10 lidt før kunne vi have fortalt at kommunerne netop ikke er videre gode til at vejlede, om noget som helt, at du selv skal sætte dig ned og sætte dig ind i tingene og selv skal vide hvad der er din ret og ikke din ret.

Noget andet du bør sætte dig ned og blive klogere på er hvad en revalidering betyder, altså hvad det stiller til kraf af dig, fx har du ikke ret til ferie med mindre du selv sørger for at dit indarbejdes i din jobplan, og du skriver under på at du kan klare dig selv uden yderlig hjælp efter endt udd (dvs selv om at du er dagpenge berettiget er det nærmest umuligt at få dagpenge efter endt udd, det hedder KHJ) igen med mindre du kan få din kommune til at indarbejde andet i din jobplan, du skriver under på at skulle det vise sig at du ikke kan klare revalideringen ryger du direkte på KHJ, og mange mange andre ting som langt fra ligner noget der man ellers finder på arbejdsmarkedet af rettigheder, alt sammen noget man absolut ikke bliver vejled omkring, men selv skal finde ud af og selv sørge for at ændre ved hjælp af jobplanen, en plan du skal lave i samarbejde med din sagsbehandler dvs det er langt fra sikkert at de overhovedet vil gå med til andet end en standart kontrakt med en standart jobplan, og der har de altså de gode kort på hånden for hvis du ikke vil være med til det kan du da bare blive fri og nøjes med KHJ og ingen udd.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sagsbehandler køre rundt med mig creek Spørgsmål ang fleksjob 4 26-06-2012 16:13
hjælp til at finde rundt på K10.. maja-bell Alt det andet 2 14-10-2011 11:14
jeg er kørt i stykker håbetervæk Alt det andet 40 08-12-2009 19:28
Svært at finde rundt Susana Dit og Dat 15 19-09-2008 10:58
kørt rundt i systemet. Stella Det er da strengt ! 0 29-10-2006 16:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension