K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-05-2011, 22:45   #1
sakra
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Indlæg: 17
Styrke: 14
sakra er ny på vejen
syg bisidder/partsrepræsentant

Nogen der ved om det er gyldig udeblivelse fra jobsamtale/opfølgningssamtale hvis hhv ens bisidder eller partsrepræsewntant er syg og ikke kan møde op?
sakra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 22:49   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det kan jeg ikke forestille mig er en gyldig grund, men hvis det er et møde der er skemalagt og endnu ikke afholdt ville jeg da ringe til dem og høre dem ad om det kunne laves om ...
Det sker at de har forståelse ..
  Besvar med citat
Gammel 18-05-2011, 01:33   #3
LimoGert
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2011
Lokation: Hørsholm
Alder: 68
Indlæg: 108
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
LimoGert er ny på vejen
LBK nr 1365 af 07/12/2007 Gældende

Forvaltningslovens § 8 stk. 1.

§ 8. Den, der er part i en sag, kan på ethvert tidspunkt af sagens behandling lade sig repræsentere eller bistå af andre. Myndigheden kan dog kræve, at parten medvirker personligt, når det er af betydning for sagens afgørelse.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1, 1. pkt., gælder ikke, hvis partens interesse i at kunne lade sig repræsentere eller bistå findes at burde vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, eller hvor andet er fastsat ved lov.


--ooOoo--

Loven giver dig mulighed for, at du kan have en bisidder med dig. Det er ikke lig med, at hvis din bisidder er syg, at så kan et mødes annuleres af denne grund!

Hvis der skulle gives et eksempel, så skulle det være hvis en borger er så hjerneskadet, at et møde kun kan afholdes med ikke bisidder men med en partsrepræsentat, som samtidig også har juridisk gyldig fuldmagt hertil. Og yderligere skal borgeren være ustyret med sin egen læges attest på, at det er borgerens aktuelle helbredsmæssige tilstand!

Så ville der være tale om en velbegrundet årsag til, at mødet kunne annuleres...

Forskel: En bisidder må observere, notere og vejlede kort den person, som det drejer sig om.
En partsrepræsentant må udtale sig på vegne af den ledsaget person om sagens aktuelle indhold.

Vejledning om rollen som bisidder, se link:

http://issuu.com/bupl/docs/2010_bisidder_pjece

Mvh. Gert

Sidst redigeret af LimoGert; 18-05-2011 kl. 01:41.
LimoGert er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2011, 09:55   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Limo det er da noget sluder at man skal have lægeattest for at have en partsrepræsentant, lige som det er noget sludder at man skal være meget syg.

Jeg skal ikke afvise at nogle kommuner vil forsøge at bede om det men de har altså ikke ret til at bede om det.

Man har som borger til en hver tid ret til at udpege en partsrepræsentant, også uden fuldmagt, først når/hvis kommunen beder om en fuldmagt skal sådan en på bordet.
Lige så er det mig som borger der bestemmer hvor meget partsrepræsentant skal have med min sag at gøre, og hvornår partsrepræsentanten skal have det, hvis jeg har lyst kan jeg den ene gang tage til møde alene og den næste sende min partsrepræsentant det er 100% op til mig.... Det vil naturligvis være dumt at skifte rundt på den måde hele tiden og så igen, fordi det bliver umuligt for SB´eren at finde rundt i.

Med når personlig medvirken er nødvendig, menes der i øvrigt, hvor fx identifikation er nødvendigt (som ved fx udlevering af pas) ved lægeundersøgelser ol hvor ens krop er en fysisk nødvendighed, en SB´er kan IKKE kræve at man møder ind til et møde, i det de intet har at bruge kroppen til for at kunne afgøre/vurdere en sag. MEN de kan gøre det at de vil have et rundbordssamtale hvor en læge deltager, og så er man "pludselig" nød til at deltage.

Vejledningen til loven: http://www.ladk.dk/jura/y-files/vejl_fvl.htm

Citat:
38. Den, der er part i en sag, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed, kan i almindelighed på ethvert tidspunkt af sagens behandling vælge at lade sig repræsentere eller bistå af andre, jfr. § 8. Med hensyn til fastlæggelsen af partsbegrebet henvises til pkt. 49-55.
Citat:
40. Parten kan lade sig repræsentere i forbindelse med hele sagens behandling, men kan også vælge kun at lade sig repræsentere under en del af sagens behandling eller alene at lade sig bistå under møder med forvaltningens personale.
Citat:
41. Den myndighed, der behandler sagen, afgør, om den, der optræder som partsrepræsentant, skal fremlægge en skriftlig fuldmagt eller på anden måde godtgøre, at den pågældende kan optræde som repræsentant for parten.
Citat:
42. Reglerne om partsrepræsentation angår ikke de tilfælde, hvor det i lovgivningen er bestemt, at en part skal medvirke personligt ved sagens behandling eller partens personlige medvirken på grund af sagens karakter i øvrigt er af betydning. Den, der er part i en forvaltningssag, skal i sådanne tilfælde fortsat personligt medvirke ved sagens oplysning og behandling, hvis myndigheden finder det påkrævet. Det vil f.eks. være tilfældet ved udstedelse af lægeerklæringer eller pas
Kun i ganske særlige tilfælde kan man nægtes partsrepræsentant, fx hvis man ønsker flere, deltagere, end en ekstra (altså 2 i alt) til et møde (for at holde god ro og orden)
Og:
Citat:
Hvis den pågældende repræsentant eller ønskede bisidder er ganske uegnet til at varetage partens interesser eller måske direkte vil kunne skade parten, kan undtagelsesbestemmelsen i særlige tilfælde også tænkes anvendt af hensyn til parten selv.
Der står absolut intet sted at man skal have en lægeattest, hvilket så men heller ikke er nødvendig i det tingene er udformet som de er, fordi man til en hver tid kan lade sig repræsentere, og ikke behøver fuldmagt, ikke før myndigheden beder om det det ses i punkt 41 (hvilket de gerne gør af hensyn til retssikkerheden og tavshedspligten og det jo så fint nok)

I det hele taget er den vejledning jeg linker til slet ikke så tosset, desværre så jeg ikke (ved en hurtig skimning) noget om bisidder, men jeg ledte så heller ikke efter det.

Er man i tvivl om betydningen af en lov er det altid en god ide at søge efter vejledningen.

Går man ind på ast.dk og søger i afgørelser er der ikke ret mange, og de fleste omhandler manglende partshørring af partsrepræsentanten, sagerne er på det grundlag blevet hjemsendt.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2011, 11:36   #5
Spin
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2008
Indlæg: 69
Styrke: 16
Spin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sakra Se meddelelser
Nogen der ved om det er gyldig udeblivelse fra jobsamtale/opfølgningssamtale hvis hhv ens bisidder eller partsrepræsewntant er syg og ikke kan møde op?
Det er MEGET sjældent at der er noget der bliver accepteret som gyldig udeblivelse overhovedet, og jeg er ret sikker på at ovenstående ikke er en gyldig årsag.
Udeblivelse er jo i ordets forstand ensbetydende med at man bare undlader at dukke op.

Jeg kan dog ikke forestille mig at det skulle være det store problem at få flyttet aftalen til en anden snarlig kommende dag, såfremt du sætter sagsbehandleren ind i omstændighederne.
Spin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2011, 12:35   #6
LimoGert
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2011
Lokation: Hørsholm
Alder: 68
Indlæg: 108
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
LimoGert er ny på vejen
Kære LUM.

Prøv at læse mit indlæg og prøv at forstå hvad jeg skriver...

Jeg gengiver lovgivningen... vejledninger er ok men er ikke lovgivning!

Jeg har beskrevet et eksempel hvor et menneske af livsnødvendige grunde har en partsrepræsentant med sig, foriøvrigt et eksempel fra det virkelige liv.

Denne situation er yderligere velbegrundet af personens egen læge med lægeerklæring, ligesom partsrepræsentanten havde juridisk fuldmagt fra den omhandlende person.

Så er begge disse personer, set med lovens tekst, ligevægtige når et møde skal aftales eller aflyses.

Mvh. Gert
LimoGert er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2011, 14:24   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Sakra: Se denne vejledning fra Ankestyrelsen: http://www.ast.dk/page_pic/pdf/Vejle...2009_11_37.pdf

Man kan jo spørge pænt om man kan flytte mødet til andet tidspunkt.
Eller tage en anden med. En bisidder må jo sådan kun mere lytte med.

Der er forskel på partsrepræsentant og bisidder.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
SB vil ikke acceptere min partsrepræsentant Ibbe Spørgsmål ang fleksjob 22 24-03-2012 00:12
Partsrepræsentant blanket Tina Aalborg Alt det andet 2 22-10-2009 11:36
Partsrepræsentant Jonatan Alt det andet 4 08-08-2009 21:13
Partsrepræsentant Færselsuheld Dit og Dat 27 19-04-2009 15:00
Partsrepræsentant Trold Dit og Dat 2 08-04-2007 13:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension