K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-04-2011, 14:13   #1
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Smertestillende...

Jeg har igennem mange år brugt 1 Ibuprofen 600mg. til natten, fordi jeg ellers vågner med mange smerter i min ene kæbe, pga. af en hæmangiom jeg har i halsen.
Jeg har ligeledes siden 1989 haft svært ved at sove godt pga. min scheuermann i lænden, men aldrig taget noget smertestillende, da jeg altid af min læge fik at vide at det ikke gav smerter, og han ville ikke give noget for smerter.

Så i efteråret 09, fik jeg for gud ved hvilken gang vanvittige smerter i lænden og kunne næsten ikke bevæge mig, så min nuværende læge udskrev 20 stk. Dolol 50mg til når det var allerværst. De hjalp på ryggen, men ikke på kæben, så han foreslog at jeg kombinerede begge piller til natten.

Dette har jeg nu gjort nogle gange, og kan konstaterer at det giver mig en bedre søvn, da kroppen nu får taget toppen af de smerter der har plaget mig i så mange år. Jeg er ikke udhvilet, men har fået en rolig søvn, uden smerter, og uden at skulle ligge i samme stilling hele natten.

Jeg mailede så til min læge i går om det måtte blive permanent at jeg tog disse 2 piller til natten, og her i dag har jeg fået svar fra en anden læge, at det ikke må blive en vane, og kun må tages en sjælden gang.

Hvad pokker gør I andre ved smerter, det kan da ikke være rigtig at jeg ikke må tage tage smertestillende hvis det hjælper mig, eller hvad??

Skal lige siges at hun ikke kender min "historie", og jeg tænker at det måske derfor jeg får det svar....

Men hvad med Jer andre og smertestillende??
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2011, 15:09   #2
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Jeps, du har fået det svar, fordi lægen ikke kender dig. Det siger de altid, fordi man selvfølgelig ikke skal tage det, hvis det ikke er nødvendigt. Og det er jo nødvendigt for dig, så du kan komme til at sove og få taget toppen af smerterne!

Men jeg tænker - tager du ikke paracetamol? Hvis ikke, skulle du prøve det, da det sammen med både dolol og ibuprofen giver en rigtig god virkning. Det kan faktisk betyde, at du måske kan nedsætte mængden af dolol. Paracetamol fås som retard tabletter (panodil og pinex), så du kan tage pillerne to gange om dagen og have fuld virkning (og mere jævn), end hvis du tager 2 piller hver 6. time. Prøv at vende det med din egen læge, når h*n er tilbage. Retard fås kun på recept.
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2011, 15:49   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg har også problemer i lænden og jeg fik i mange år Ibumetin 600 mg mod smerterne, 1 tablet 3 gange om dagen.

For ca. 7 år siden oplevede jeg så, at vågne om natten med en modbydelig brændende smerte ud i fingrene, kontaktede lægen angående dette og fik en lille pakke Dolol 50 mg, så jeg kunne tage 1 til natten.
Dette viste sig, at være psykisk.

Da jeg ikke var tilfreds med effekten af Ibumetin prøvede jeg en dag, at tage 1 Dolol mod smerterne i lænden og bortset fra, at jeg blev så træt, at jeg måtte lægge mig en times tid, så virkede det jo meget bedre end Ibumetin.

I en periode gjorde jeg så det, at jeg åbnede kapslen (Dolol) og dryssede lidt af indholdet ud, så jeg kunne vænne mig til stoffet uden, at blive slået helt i gulvet.

Dette fungerede helt fint og jeg havde det bedre med Dolol end jeg havde haft det med Ibumetin.

Dette fortalte jeg min læge og spurgte, om der var noget i vejen for, at fortsætte med Dolol.
Hans svar var, at det kunne jeg da godt prøve i en periode, men han undrede sig over den gode virkning.

Men som sagt er det ca. 7 år siden, lægen er i mellemtiden stoppet og er blevet skiftet ud med en anden, og jeg får stadig Dolol.

Det undrer mig til stadighed, at mange læger hellere vil udskrive Ibumetin end Dolol mod kroniske smerter, så vidt jeg ved er der risiko for en del bivirkninger ved Ibumetin, den eneste bivirkning jeg kender til fra Dolol er afhængigheden.

Men hvis man har kroniske smerter skal man jo alligevel fortsætte med smertestillende, så jeg kan ikke se, at det kan være så stort et problem, at man bliver afhængig af det, medmindre selvfølgelig, at man har en historie desangående.

Dolol og Panodil supplerer hinanden rigtig godt, men hvis jeg blander Ibumetin og Dolol går jeg rundt som en zombie.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2011, 00:21   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Vedr. scheuerman i lænd er denne udgave ofte ryginvaliderene.

Undre mig over at din læge er uvidende om dette!

Ibumetin i store doser, langvarigt, giver ganske rigtigt mange kedelige bivirkninger.

Foreslået bladning med alm hovedpinepiller er ganske effektiv.

Ved kraftige rygproblemer af skiftende intensitet, er det efter min mening, meget vigtigt at være opmærksom på smertestillende.

Dels kræver kroppen mere og mere med tiden, for at få samme virkning, dels er det vigtigt at kunne følge med i, hvor stor belastning man kan tåle, i dagens aktiviteter.

Man bør efter min mening, lære at leve med nogen smerte, således at man kan føle kroppen/og ryggen, og kunne medicere mere der hvor det går helt galt.

træning er en meget vigtig del. Man bør derfor prøve at finde en træning man tåler(daglig), tilpasset dagsform.

Men dette kan man minimere medicinen noget, men balancen imellem træning/aktivitet/medicin er vigtig.

Så vil der unægtelig være rigtige trælse perioder, hvor træning nedsættes, og medicinen sættes op. Men det er desværre vilkårende for de fleste rygsygdomme/skader.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2011, 01:37   #5
andersmadsen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 13-09 2010
Indlæg: 122
Styrke: 0
andersmadsen er ny på vejen
Læger kan få mig op i det røde felt.

Deres evner... eller mangel på samme, er nogle gang forbløffende.

Dolol er et morfin lign. præparat, men om det er lykkepiller or whatever som søger at ændre funktioner i central-nerve systemet, kan potentielt være vanedannende.

Det er jo ikke de "påvirkede" der er et problem, det er de abstinente,og folk der må få deres "rottegift" fra gaden.

Velmedicinerede der får deres dosis efter behov, og bliver udtrapper korrekt er ikke et "problem".

Adhd´er blir jo givet "Amph." lign. stoffer.

Hold for gud skyld ved den læge det er "åben" og ikke bare æder det **** sunhedsstyrelsen propper i ham.
andersmadsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2011, 06:47   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Man bør efter min mening, lære at leve med nogen smerte, således at man kan føle kroppen/og ryggen, og kunne medicere mere der hvor det går helt galt.

træning er en meget vigtig del. Man bør derfor prøve at finde en træning man tåler(daglig), tilpasset dagsform.

Men dette kan man minimere medicinen noget, men balancen imellem træning/aktivitet/medicin er vigtig.

Så vil der unægtelig være rigtige trælse perioder, hvor træning nedsættes, og medicinen sættes op. Men det er desværre vilkårende for de fleste rygsygdomme/skader.

VH Popiae
Lige præcis.

I starten kan man slet ikke forestille sig, at man kan vænne sig til smerter, men det kan man, overraskende nok, godt.

Jeg har dage hvor jeg ikke synes, at jeg har ondt, men hvis jeg så mærker ordentligt efter, så kan jeg jo godt mærke, at det er der endnu.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2011, 07:39   #7
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Tak for Jeres svar...

Min gamle læge var af den overbevisning at stod det ikke direkte i lægebøgerne så fandtes det ikke... derfor ingen smerter ved Scheuermann i lænden, for i følge bøgerne er det kun i teenageårene... ham havde jeg meget sjov ud af, derfor skiftede jeg til anden læge.

Jeg tager så vidt muligt ikke smertestillende, jeg lever med den på godt og ondt, men til natten mht. min kæbe, er det simpelthen nødvendigt, da der ellers vil gå flere timer efter jeg er stået op før end jeg kan feks. spise, men for det tager jeg kun Ibuprofen 600mg. 1 stk, og kun til natten ellers aldrig.

Mht. ryggen er det meget sjældent jeg bruger smertestillende, men da jeg fandt ud af at jeg fik en mere behagelig søvn ved 1 stk. Dolol 50mg. og 1 stk. Ibuprofen 600mg. var det som at komme i himlen, for jeg vender og drejer mig ikke 100 gange om natten, fordi jeg ikke kan holde ud at ligge på samme måde ret lang tid ad gangen.

Men nu vil jeg vente på at min egen læge kommer tilbage i næste uge, og tage en snak med ham, for han er bestemt ikke typen til bare at udstede smertestillende, heldigvis...
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Smertestillende medicin mawebbro Dit og Dat 18 06-03-2013 11:59
Amitriptylin som smertestillende Hippentossen Dit og Dat 7 07-12-2012 10:40
Smertestillende Tob Dit og Dat 15 15-08-2012 08:50
smertestillende medicin baldur Dit og Dat 5 30-10-2008 09:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension