K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-02-2011, 11:46   #1
Zweetz
Føler sig hjemme på K10
 
Zweetzs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2010
Lokation: Randers
Alder: 40
Indlæg: 32
Styrke: 15
Zweetz er ny på vejen
Er der slet ikke nogen hjælp at hente?

Ja, ved ikke om det her er det rigtige sted at skrive, da det egentlig handler lidt om alt muligt.

Men, jeg kommer lige fra mit første møde med min nye sagsbehandler, og nærmest inden jeg fik sat mig, fik jeg at vide at nu skulle jeg se og komme op i tid, i min arbejdsprøvning, eller praktik som det hedder i dag, som jeg så først skal starte i på mandag!

Nå, men anyway sagde hun at hvis jeg ikke kom meget længere op i tid (det vil sige minimum 15 timer om ugen), så røg jeg på kontanthjælp, da min sygedagpengesag stopper til udgangen af april (den har været forlænget en gang), og jeg var jo altså for rask til pension og for syg til fleksjob, som det ser ud pt.

Så er mit spørgsmål, kan de godt bare stoppe min sygedagpengesag og sende mig på kontanthjælp, hvis jeg ikke er færdigafklaret? - Kan man få hjælp fra en advokat? Og er det ikke frygteligt dyrt, kan man evt. benytte sig af retshjælp?

Min fagforening/a-kasse (HK) er desværre ikke til meget hjælp, de siger de ikke kan hjælpe, fordi det er afgjort at jeg ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked og på ordinære vilkår.

Håber på lidt hjælp fra nogen som ved lidt om det.
Zweetz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2011, 11:54   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zweetz Se meddelelser
, og jeg var jo altså for rask til pension og for syg til fleksjob, som det ser ud pt.
Det er der ikke noget der hedder.

Så vidt jeg husker kaldes den "Helsingørdommen" der hvor det blev fastslået, at man kan ikke være for rask til pension og for syg til fleks.

Jeg er sikker på, at det kommer svar fra andre, som ved mere om dette.

I mellemtiden kan du benytte sidens søgefunktion og søge på Helsingørdommen", "ymerparagraffen" og "A-38".
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2011, 11:59   #3
Zweetz
Føler sig hjemme på K10
 
Zweetzs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2010
Lokation: Randers
Alder: 40
Indlæg: 32
Styrke: 15
Zweetz er ny på vejen
Ja, det er virkelig træls jeg skal have sådan en sagsbehandler.. Hun siger jo jeg ikke har nok timer til at få et fleksjob, og det har jeg heller ikke, sidst havde jeg 7 - 8 timer om ugen. Men så mener hun min resterhvervsevne er for høj til en pension.. Altså, syntes godt nok der burde være helt klare regler, som vi almindelige dødelige også kunne forstå..
Zweetz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2011, 12:03   #4
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
sagsbehandlere mener, at man kan presses så meget, at for at undgå den ubehagelige lange og ydmygende aktivering/prøvning, så finder man en vej ud af systemet. det er ud fra lommefilosofien, at du kan mere end du selv tror og dobbelt så meget som din mor tror, så derfor presser vi dig mere og mere-det virker på raske ledige, men ikke på syge.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2011, 12:26   #5
Zweetz
Føler sig hjemme på K10
 
Zweetzs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2010
Lokation: Randers
Alder: 40
Indlæg: 32
Styrke: 15
Zweetz er ny på vejen
Ja det er virkelig frygteligt. Fik også lige smidt i hovedet at jeg jo bare måtte presse mig selv.!

Ja, det har jeg sørme da også gjort i alt den tid, den sidste gang var de 7-8 timer på bekostning af at jeg stort set intet kunne når jeg kom hjem, alt var overladt til min kæreste, dvs fx luftning af hund, madlavning og rengøring, på et tidspunkt fik vi ikke gjort rent (udover at kæresten støvsugede) i 4 uger! Det skal lige siges at min kæreste også er sygemeldt og har været det i stort set 10 år!!

Jeg syntes simpelthen ikke det kan være rimeligt den måde de behandler syge borgere på.

Og min tilstand er stationær, så der kommer ikke ændringer der og der er ikke nogen behandlingsmuligheder, så jeg skal jo leve med sådan som det er resten af livet.
Zweetz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2011, 15:34   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zweetz Se meddelelser

Nå, men anyway sagde hun at hvis jeg ikke kom meget længere op i tid (det vil sige minimum 15 timer om ugen), så røg jeg på kontanthjælp, da min sygedagpengesag stopper til udgangen af april (den har været forlænget en gang), og jeg var jo altså for rask til pension og for syg til fleksjob, som det ser ud pt.

Så er mit spørgsmål, kan de godt bare stoppe min sygedagpengesag og sende mig på kontanthjælp, hvis jeg ikke er færdigafklaret? - Kan man få hjælp fra en advokat? Og er det ikke frygteligt dyrt, kan man evt. benytte sig af retshjælp?
Det er bare så kedeligt at læse det så tit, at sagsbehandlere sætter krav om timeantal... Det handler jo om din arbejdsevne. Du skal kun gøre, hvad du kan. Og du kan jo ikke mere, end du kan.

Sørg for hele tiden at have din læges opbakning. Hvis din læge mener, du ikke kan mere, hvis du bliver presset op i timer, så sygemeld dig - bør ske i samråd med lægen - og lægen må så oplyse kommunen, at det kun vil forværre dit helbred, hvis de presser dig op i timer.

Hvis du senere skulle få en afgørelse om stop af sygedagpenge, så sørg for at få den skriftligt, da du har ret til at få det som borger.

Ved du egentlig hvilken match, du står i ? Hvis du f.eks. står i match 3, så må de nemlig ikke sætte dig i arbejdsprøvning eller noget.... (du kan spørge din sagsbehandler om, hvilken match, du står i)
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2011, 16:52   #7
Zweetz
Føler sig hjemme på K10
 
Zweetzs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2010
Lokation: Randers
Alder: 40
Indlæg: 32
Styrke: 15
Zweetz er ny på vejen
Ja, jeg har jo også tit sagt til dem at der jo lovgivningsmæssig ikke er noget minimums antal timer til et fleksjob, så siger de bare at, jamen hvis jeg ikke kommer op på 15 timer om ugen er der ingen der vil ansætte mig.

Puha, min læge er lidt et problem, hun mener jo at man skal arbejde om så man er døden nær, og jeg er som sådan også enig med hende i, at man selvfølgelig skal arbejde det man kan, men jeg mener samtidig også at man må have "krav" på en smule form for liv når man kommer hjem og ikke være nødsaget til at tilbringe tiden på sofaen til man skal i seng, være fuldstændig udmattet og have smerter overalt, det er ikke rimeligt, mener jeg.

Ja, de får helt klart også at vide de skal sende på skrift hvis det er, og klager også over det, for det taber jeg jo ikke noget ved.

Jeg ved ikke hvilken match gruppe det er, min tidligere sagsbehandler sagde hun ville sætte mig i en kategori 3, men jeg tror ikke det var matchgruppe hun snakkede om. Ja, jeg har jo lige fået ny sagsbehandler og jeg overvejer faktisk at få fuld aktindsigt i min sag, for det er åbenbart også et eller andet fra lægekonsulenten, som jeg aldrig har set.
Zweetz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2011, 16:52   #8
Zweetz
Føler sig hjemme på K10
 
Zweetzs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2010
Lokation: Randers
Alder: 40
Indlæg: 32
Styrke: 15
Zweetz er ny på vejen
dem = sagsbehandler og kontaktperson
Zweetz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2011, 19:18   #9
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...NU skal du selv til at ha' overblikket over din sag og sætte dig ind i love og paragraffer, for den der fangevogter (SB) lyder IKKE til at ville overholde lovgivningen...og desværre har du åbenbart heller ikke støtte i hverken fagforening eller læge!

Det allerførste du skal gøre, er at søge aktindsigt - fuld og løbende aktindsigt!
Der er skema på K10's forside under nyttige links, lige til at printe ud!
Aktindsigten SKAL du modtage indenfor 10 kalenderdage.

Du har travlt, hvis du skal kunne imødegå sygedagpengestop til april, var det vist - læs også om sygedagpengestop (yderst til venstre på K10's forside).

God arbejdslyst fra en eksiljyde!

P.S.

Læs også sygedagpengeloven, hvor der er forklaring på de forskellige kategorier, borgere placeres i under sygdom.

Brug eventuelt også søgefunktionen på K10's forside, der har været en del tråde om lignende situationer som din, bl.a. en tråd af Ladybird.

N.B.

Har lige læst dine tidligere tråde, Zweetz: Håber der er fremgang i din kærestes sag :-)

Sidst redigeret af Carmen; 04-02-2011 kl. 19:44.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2011, 19:58   #10
Zweetz
Føler sig hjemme på K10
 
Zweetzs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2010
Lokation: Randers
Alder: 40
Indlæg: 32
Styrke: 15
Zweetz er ny på vejen
Ja, må hellere få søgt den aktindsigt, så må jeg lige tage de andre ting en ting af gangen, jeg kan godt have lidt svært ved at bevare overblikket og koncentrationen, så det bliver nok i små doser..

Hmm, nej der er desværre ikke den vilde fremgang i hans sag. Han er kommet til psykiater for at få endelig diagnose, men det tager laaaaaaaaang tid sådan noget. Så nu skal vi vente på han er færdig der og så tager vi den derfra.
Zweetz er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
:( Kan slet ikke forstå det her ... Kan nogen hjælpe?.. Vejleq31 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 02-01-2012 19:11
Er der hjælp at hente ? Tut Alt det andet 27 16-03-2010 13:16
Er der hjælp at hente?? gittedl Alt det andet 3 11-02-2008 16:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension