K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-01-2011, 12:53   #1
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Demokratiet løbet løbsk-Totalitarismen er død

"Nazismen, bolsjevismen og fascismen opstod alle tre takket være et unikt historisk øjeblik og genopstår aldrig, forklarer den franske filosof Marcel Gauchet. Og advarer om, at demokratiet er på vej ind i en blindgyde"

http://www.information.dk/256452

"Tidligere var man tvunget til at tænke over, hvad man skyldte fællesskabet, den sociale klasse man tilhørte. I dag har vi i Europa skabt et system, der er kendetegnet ved at skylde samfundet alt: Uddannelse, sundhed og social sikkerhed. Men alligevel behøver individet ikke optræde, som om han er en del af et samfund. Denne ligegyldighed over for samfundet, bringer det i fare og gør det svært for demokratierne at fungere."

Suk, ja, lige mine ord! Solidaritet er blevet et skældsord i disse tider
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2011, 21:19   #2
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Her er eksempel på en underlig ny totalitarisme, som er uventet for mig - og ikke stemmer overens med sundhedslov - om at indhente informeret samtykke hos patient og pårørende omkring valg af tiltag omkring sygdom:

'Hemmelige' koder: Rollator afgør liv eller død

Det er langt fra kun døende patienter, som ikke må genoplives på Herlev Hospital

Det er ikke kun uafvendeligt døende patienter, der af lægerne på Herlev Hospital får tildelt hemmelige koder i deres journaler. Koder, der betyder, at patienten ikke må genoplives eller indlægges på intensiv.

TV 2 | NYHEDERNE kan i aften afsløre, at en rollator eller jævnlige besøg fra hjemmeplejen kan være forskellen på liv eller død, når lægerne på Herlev Hospital afgør, hvilke patienter der skal genoplives eller på intensiv - og hvilke patienter, der ikke skal.

Udelukket for behandling på intensivafdelingen

Det var blandt andet tilfældet, da 75-årige Ruth M. blev indlagt på Herlev Hospital.

Hun lider af den kroniske nervesygdom Parkinsons.

Hverken hun - eller hendes søn Robert - var klar over, at lægerne i hendes journal havde skrevet, at hun ikke måtte genoplives i tilfælde af hjertestop, og at hun var udelukket fra behandling på intensivafdelingen.

Skjulte lydoptagelser, som TV 2 er kommet i besiddelse af, afslører, at lægerne - uden at have undersøgt Ruth M. - afviser at give hende intensivbehandling.

I hendes journal skriver lægen:
»Holder sig indendørs, hvor patienten går rundt med rollator. Har hjemmehjælp 3-4 gange dagligt. Det skønnes på grund af det nedsatte funktionsniveau, at der IKKE er indikation for intensiv terapi«.

Læger bekræfter praksis
Ruth M. bliver altså afvist intensiv behandling. Ikke fordi, at hun er døende. Men fordi hun får hjemmehjælp, og fordi hun bruger rollator, og det er ulovligt.

TV 2 | NYHEDERNE har fået denne udtalelse fra en af lægerne på Medicinsk afdeling på Herlev Hospital.

Lægen, der ønsker at være anonym, bekræfter, at det langt fra kun er døende patienter, der får koderne.

»Patientens funktionsniveau inden indlæggelsen er altafgørende. Det vil sige, hvis patienten er gammel, får hjemmehjælp dagligt, ikke kommer meget på gaden eller måske har en kronisk sygdom, siger intensivafdelingen oftest nej til at modtage patienten. Jeg har oplevet flere forløb, hvor patienter ender med at dø af deres sygdomme uden at have fået muligheden for at få intensivbehandling, hvor de efter min vurdering skulle have haft chancen«.

Læs mere her:

http://politiken.dk/indland/ECE11699...iv-eller-doed/

Og se/hør mere i tv2 nyheder i aften:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/...eller-død.html


Sammenlign, hvor godt Teddy Øfeldts træning kunne hjælpe, Knud, 73-årig Parkinsonpatient:

http://ofeldt.dk/index.php?id=87

Sidst redigeret af Katharina; 18-01-2011 kl. 00:34. Årsag: Tilføjede links.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2011, 17:50   #3
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Patientforeninger raser: Det skal stoppes nu:


De danske patientforeninger raser efter nye afsløringer fra Herlev Hospital. Det er ulovligt, uetisk og skal stoppes med det samme, lyder opfordringen i BT i dag:


"Tre af landets store patientforeninger raser efter afsløringer om, at læger på Herlev Hospital har truffet beslutninger om patienters behandling uden at informere hverken patient eller pårørende på forhånd.

- Det er dybt uacceptabelt. Der er en klar lovgivning på området, der siger, at patienten skal inddrages i beslutninger om deres behandling, så her er der tale om et klart lovbrud, siger formand for Danmarks Lungeforening Johannes Flensted-Jensen.

Han bakkes op af både Ældresagen og Hjernesagen, som også mener, at det strider i mod både etik og lovgivning, når lægerne ikke involverer patienter eller pårørende.

Skaber utryghed
- Patienter regner jo med, at lægerne vil forsøge at helbrede dem, når de bliver indlagt. Men nu mister de jo tilliden til hospitalet og bliver bange for, hvad der mon står i deres journal, eller om de kan forvente at få den rette behandling, forklarer Ældre Sagens direktør, Bjarne Hastrup.

Både Ældre Sagen, Hjernesagen og Danmarks Lungeforening forlanger, at myndighederne nu griber ind.

- Det her skal simpelthen stoppes. Det er uhørt og chokerende, at sådan noget foregår. Sundhedsstyrelsen bør gribe ind med en alvorlig advarsel, lyder opfordringen fra Ældre Sagen.

Danmarks Lungeforening har bedt om en redegørelse fra Herlev Hospital på baggrund af sagen om den lungesyge 82-årige Lilly Hünemørder, der i tilfælde af hjertestop hverken skulle overføres til intensiv afdeling eller genoplives, selv om hun ifølge sin egen journal ønskede det."

http://www.bt.dk/danmark/patientfore...kal-stoppes-nu

Jeg undrer mig!

I stedet for at sige tak for oplysning om ulovlig og uetisk patientbehandling - leder ledelse på Herlev Sygehus nu efter stikker, forlyder det:

http://www.bt.dk/danmark/nu-jagter-d...erlev-hospital

Sidst redigeret af Katharina; 18-01-2011 kl. 17:59.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2011, 17:54   #4
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Jeg ønsker mig et elitært styre. Ikke totalitarisme, ikke demokrati, men elitisme.
Altså ca. samme måde som det gamle Grækenland, før man fandt på at indføre "DEMO-krati" (folkestyre).
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2011, 18:36   #5
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
gu' ved om de ligefrem har akkord med kommuner ?....jo flere mord de begår jo mere returkommission...det giver i hvert fald pludselig mening at 2 speciallæger direkte lyver i min samlevers sag .....
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2011, 23:24   #6
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Til aften var der et eksempel på 82 årige Børge Klarskov som havde fået indføjet koderne i sin journal.
Han havde ingen kroniske sygdomme , og var ikke døende. Han var indlagt for en lungebetændelse.

Hvordan (bort)forklarer de den?
Ja , jeg ved godt han har gået rundt med en pacemaker de sidste 10 år , men bortset fra det fejlede han ifølge konen intet.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/...e-koderne.html
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2011, 00:24   #7
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Her er video om B. Klarskov, som var frisk og vital og klarede dagligdag godt med pacemaker - sammen med resumé af Ruth M.'s og Lilly H.´s tilfælde.

A. M. Dons fra Sundhedsstyrelsen fortæller, at praksis i indslag er uetisk og ulovlig - og undergravende for patient-tillid.

Men S. Rohde, hospitalsdirektør på Herlev Sygehus, har mere travlt med at anke over læge, der har fortalt tv2 om koder - end beklage praksis på hans sygehus imod etik i lægeløfte og i modstrid med sundhedslov.

Det undrer mig!

http://nyhederne.tv2.dk/video/?menu : Se videoen: Herlev skal give en forklaring (den 18. jan.) Og se videre video: Jagt på kilderne (den 18. jan.)

Sidst redigeret af Katharina; 19-01-2011 kl. 00:46. Årsag: Tilføjet link.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2011, 07:48   #8
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af logikeren Se meddelelser
Jeg ønsker mig et elitært styre. Ikke totalitarisme, ikke demokrati, men elitisme.
Det er selvf. en mulighed ... spørgsmålet er blot: hvilken elite ? ;-)


Citat:
Altså ca. samme måde som det gamle Grækenland, før man fandt på at indføre "DEMO-krati" (folkestyre).
... nåh jah, det kan vel ikke blive meget ringere, end det er nu om stunder ?
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2011, 12:03   #9
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Patienter og pårørende - i TV2's afdækning af sager på Herlev Sygehus - omkring Lilly H., Ruth M. og Børge K - har ønsket at give TV2/seere del i fortrolige oplysninger i deres journaler fra Herlev Sygehus - for at få omstændigheder belyst bedst muligt.

Underligt hospitalsdirektøren på Herlev Sygehus, S. Rohde, på denne baggrund kan danne sig teori om, at fortrolige oplysninger - givet til TV2 - efter pårørendes/patienters udtrykkelige ønske - kan være brud på tavshedspligt over for Lilly H., Ruth M., Børge K. - og være lægeligt og juridisk forbudt og skulle kunne føre til fyring?

Det kan jeg ikke forestille mig, de øverste lægelige myndigheder og juraen i Dk. vil finde plausibelt.

Det ligner en hetz, som sundhedsstyrelse og jura og politikere og patientorganisationer klart må lægge afstand til.

Læs mere her: http://www.bt.dk/danmark/nu-jagter-d...erlev-hospital

Og se/hør indslag i TV2 herom: http://nyhederne.tv2.dk/video/?menu video: Jagt på kilderne.

Sidst redigeret af Katharina; 19-01-2011 kl. 12:14.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2011, 01:30   #10
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Vedr. Herlev Hospitals behandling af "dårlige liv"

Tirsdag d. 18. jan. kl. 12:27 af H. Schønfeldt:

Til TV2 Nyheder!

Under henvisning til jeres hjemmeside, hvoraf det fremgår, at man kan skrive til jer, såfremt man har kendskab til Herlevs Hospitals ledelse og lægers skræmmende og dybt uetiske behandling af patienter, der ikke er ¬ med lægernes øjne ¬ værd at redde, kan jeg oplyse, at jeg efter en personlig familiemæssig oplevelse med Herlev Hospitals hospital ¬ og behandlingssystem her kan bidrage med en ny vinkel til nyhedsserien herom.
Det er min dybt foruroligende oplevelse, at man meget hurtigt efter modtagelsen ¬ ved indlæggelse på Herlev Hospital ¬ bliver dømt og stemplet, om man er et godt eller dårligt liv, og at det kommer til at præge den behandling og tilmed mulighed for akut behandling man efterfølgende får. Denne kategorisering af mennesker med lægernes helt egen definition af menneskeliv med livskvalitet og liv uden, kommer tilmed også til at præge den lægelige vurdering, der derfor kan blive forkert ¬ ved den lægekultur på uhyggelig vis og uetisk har udviklet sig på Herlev Hospital.
Her er der altså ikke tale om, hvorvidt man har retten til at komme på intensiv afdeling eller ej samt om retten til at blive genoplevet ved hjertestop eller ej ¬ men der er tale om selve den behandling, som man får, og som man som alle andre har brug for, hver enten man er et menneske med et i lægernes øjne godt eller dårligt liv eller med andre ord om man er et fuldt intakt menneske eller om man er et menneske, der har anden sygdom med i bagagen. Det er min oplevelse, at der sker en decideret forskelsbehandling i den hospitalsbehandling man får, hvilket er helt uforsvarligt, da der er tale om menneskeliv, og er dybt uetisk og skræmmende. Der er tale om, at man får så vidt angår selve den hospitalsbehandling man får kommer i anden række i relation til den måde man blive behandlet på, bliver tilset på, og bliver taget alvorligt og ansvarligt vare på, hvis man har et dårligt liv, dvs. et menneske, der også har anden kronisk sygdom med sig, der gør, at man får hjemmehjælp eller øvrige hjælpemidler. Dette koster generelt og har konkret kostet et menneskeliv her!
Der er med hospitalslægestanden tale om den ene profession eller befolkningsgruppe, der får lov til at tage let på andre menneskers liv efter egen fastsatte normer om livskvalitet, og som i vores ellers retssamfund får lov til at slippe af sted med det. I trafikken bliver tab af menneskeliv straffet og inden for andre fag grene bliver fagfolk draget til ansvar for deres handlinger i forhold til menneskeliv og skæbner.
Jeg uddyber gerne med en konkret hospitalsoplevelse fra Herlev Hospital fra 2008, som er klaget til alle instanser, og som er delvis afgjort med fuld medhold, og som vil ende med et civilt søgsmål i mod i ansvarlige hospitalslæger herunder hvis muligt også hospitalsledelsen.
Nærværende mail er skrevet som privat person.

Med venlig hilsen

Cand. jur. H. Schønfeldt

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/...rlige-liv.html

Og her er link om praksis på Herlev Hospital på kant med Handicap-konvention bragt i Nyheder i TV2 i dag:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/...onvention.html

»Handicapkonventionen fastslår ellers klart og tydeligt, at mennesker med handicap har ret til adgang til sundhed på lige fod med andre mennesker, og at Danmark skal arbejde for at sikre denne adgang«, siger Maria Ventegodt Liisberg.

Hun henviser til, at Danmark i 2009 ratificerede konventionen og derfor er forpligtet til at sikre dens overholdelse.

Læs videre her: http://politiken.dk/indland/ECE11726...ap-konvention/

Sidst redigeret af Katharina; 21-01-2011 kl. 01:36.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er løbet kørt? (den nye reform) Phineas Politik og Samfund 60 10-07-2012 12:25
Dummere end demokratiet tillader buster Politik og Samfund 0 29-11-2010 08:54
Opfølgning i løbet Susanne2412 Spørgsmål ang fleksjob 3 10-11-2009 19:15
Fra ftp til fp i løbet at året + Boligydelse/sikring @PerChr Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 17-01-2008 06:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension