K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-01-2011, 04:23   #1
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Kan der defineres en relativ fattigdomsgrænse ?

Se hvad Folketingets partier mener om at definere en fattigdomsgrænse:

http://www.ft.dk/Demokrati/Partier/p...msgraense.aspx


OECD har opsat en fattigdomsgrænse ved en disponibel indkomst (efter skat) på ca. 100.000 DKK p.a. (~ 8400 DKK pr. månede) omtalt bla i flg. artikel:

http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article1389577.ece


Line Barfod (EL), Per Clausen (EL), Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Frank Aaen (EL) fremsatte april 2009 et beslutningforslag om fastsættelse af et rådighedsbeløb ved ansøgninger om hjælp på det sociale område.

Forslaget kan bla. læses her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=8675

Rådighedsbeløbet defineres normalt som det beløb du kan bruge til tøj, mad, en biograftur med videre, når du har betalt dine faste udgifter til bolig, afdrag på gæld, forsikringer osv..


Foranlediget af ovenstående, hvor mener publikum herefter, at fattigdomsgrænsen bør befinde sig ?


Et afledt og også interessant tillægsspørgsmål til publikum: Når en mindrebemidlet borger i Danmark i 7 år ikke har udsigt til andet end en disponobel indkomst under 30.000 DKK p.a. (KH til ung under 25 år hjemmeboende, nedsat efter 6 måneder ~ 2480 DKK pr. månede) og heraf skal betale egne normale livsnødvendigheder (kost, husholdningsartikler, beklædning, bidrag til tag over hovedet), forsikringer og lidt hobbyting og andet "sjov": er man så rig eller fattig i Danmark ?
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2011, 10:49   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg ville være glad bare vi havde 1000-1500 kr pr næse, til mad tøj og gaver (og her i huset betaler vi faktisk også varme af de penge) det kan vi godt få det til at løbe rundt for... det der biograf ol det er luksus, som både jeg og mine unger lever glimrende uden.

Ikke fordi sjov vil jeg naturligvis også gerne have luft til (jeg har fx aldrig været på ferie (da jeg arbejdede havde jeg ikke tid, og nu har jeg ikke råd) men overførsels indkomster er IKKE beregnet til luksus, de er beregnet til at dække nødvendige daglige udgifter så man har tøj på kroppen og mad i munden, her under underforstået at man med de 1000-1500 pr næse kan få ekstratilskud til evt tandbehandling ud over alm halvårlig tjæk, medicin, eller hvis køleskabet brander sammen... hvilket jeg godt ved er nærmest umuligt at få som tingene er i dag, men nu var det også mere hvad jeg syntes er rimelig *ss*

Samtidig sys jeg at beløbet til syge, gerne må være højere end KHJ´en (hvor syge slet ikke hører hjemme, og i min verden aldrig burde havne, lige som vi heller ikke burde kunne havne i ingenmands land) fordi, det der er en kompensation for manglende arbejdsevne, og folk ikke har en jordisk chance for at bidrage synderlig stort, til økonomisk råderum, til luksus via et arbejde.

Faktisk må jeg indrømme at de der næsten 2500 til en hjemmeboende... hvis jeg havde den slags penge, ville jeg føle mig MEGET økonomisk rig. Lige nu har vi ca 600 kr pr næse (hvor af de 3 er mindre børn, og der skal for den ene lige trækkes yderlig 70 kr fra til en frugtordning som ikke er frivillig) pr måned, til mad tøj gaver tandlæge, saltning af fortovet, vedligehold på huset og hvis køleskabet brænder sammen osv osv så 2500 til en næse, er i min verden rigtig MANGE penge, for en hjemmeboende KHJ´er risikere IKKE en masse ekstra udgifter og så selv skal finde alle pengene af de 2500, som vi skal for vores skalle 600.

Der med ikke sagt at 600 kr pr næse pr md, er nok, absolut ikke (det er faktisk umuligt for os) der med sat at jeg ved at 1200 - 15000 pr næse vil kunne slå til, også til varme vedligehold og nyt køleskab, for sådan har vi levet i mange år, og klaret det uden at have noget at klage over, godt nok ingen luksus, men igen det mener jeg så heller ikke man man skal have til af samfundet, mange steder i verdenen må de leve af skraldespande og bo i papkasser, der får man slet intet, så vi skal ikke klage over at få dækket så vi kan overleve, men til gengæld heller ikke kræve mere end det.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2011, 14:36   #3
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
@LUM

Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Jeg ville være glad bare vi havde 1000-1500 kr pr næse, til mad tøj og gaver (og her i huset betaler vi faktisk også varme af de penge) det kan vi godt få det til at løbe rundt for... det der biograf ol det er luksus, som både jeg og mine unger lever glimrende uden.
Antager at du mener: 1000-1500 kr pr. næse pr. månede alt incl.


Jeg ved ikke hvilket land du lever i, men det er næppe Danmark ... og hvis det er Danmark, så føler jeg mig ret overbevist om, at Skat vil interessere sig for, hvorvidt der er skjulte indtægter eller et formueforbrug i dit skatteregnskab.

(Var du selvstændig næringsdrivende, ville Skat formodentlig blot sætte dig til en evt. fiktivt minimumsindkomst væsentlig højere end de 12.000 DKK p.a. og du ville få en rimelig vanskelig opgave i Landsskatteretten, når du der skulle argumentere for dit angivne nærmest ikke eksisterende beløb)

Ligeledes er jeg sikker på, at regeringspartierne vil prise din erfaring for hvad der kan leves for yderst velkommen i næstkommende sparerunde og således anvende det som godt afsæt for i et hug nedsætte al overførselsindkomst til dit angivne niveau - under en relativ fattigdomsgrænse eller ej.

1000 DKK pr. månede pr. hovede X 12 måneder pr. år X ca. 750.000 hoveder = ca. under samlet ialt: 10 milliarder DKK at kontere Finansloven p.a. i kategorien: overførselsindkomst.

Dvs. efterløn, folkepension, førtidspension, fleks- og ledighedsydelse, sygedagpenge, kontanthjælp mv.

Jamre en borger over ikke at kunne leve for det beløb, kan der blot henvises til din udredning samt, at borgeren jo bare (uanset alder) kan flytte hjem til borgerens forældre og leve på nas der, da det ikke iflg. Grundloven er det offentliges pligt at sørge for en borger, der ikke er selvforsørgende.

Skulle forældrene beklageligvis være flyttet på kirkegården, kan den værdigt trængende borger bare flytte derud ... et sundt friluftsliv året rundt vil givet gavne de skavanker mv. der måtte hindre borgeren i at blive selvforsørgende :-)


Alene efterlønnen konteres i foregående og indeværende finansår at ligge på den forkerte side af 20 milliarder DKK p.a., så dit forslag vil være en besparrelse på de offentlige udgifter til overførselsindkomst, der virkelig rykker :-)


Jeg gnider mig allerede i hænderne over al den skattelettelse, som jeg kan se frem til på bekostning af bla. de mennesker på overførselsindkomst, der besøger K10 :-)

Måske bliver der så lidt penge tilovers (ud over det der går til al det andet frås) til, at ægtefællen også får en ugentlig shoppetur til Paris med et beskedent årsforbrug på indkøb mv. på en lille halv million DKK - og det er jo ikk' så ringe endda :-)

TAK LUM - du er en rigtig skattebasse, der varmer omkring hjertet (ca. der hvor tegnebogen sidder i inderlommen) :-)


BTW: Ironi kan forekomme i ovenstående ;-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2011, 17:17   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Nej ikke alt inklusiv, men EFTER udgifter til leje (lån i bolig) el vand varme osv som en hjemmeboende HKJ modtager selv sagt ikke har af udgifter.

Skat er hjertens velkommen, godt nok sys det var noget spøjat at jeg har 0 kr i indtekt, men sådan er det altså, jeg får pt ikke så meget som en øre nogle steder fra, og har ingen renteindtægter ell, vi lever med andre ord 5 mennesker af en løn.

Jeg har intet sted skrevet at folk bare kan flytte hjem til moaaar, jeg har sammenlignet med hvad vi i mit hus kan få det til at løbe rundt for, med den KHJ som en hjemmeboende får, og som jeg skriver har man som udeboende uforudsete udgifter som en hjemmeboende HKJ-modtager ikke får, og derfor sys jeg faktisk at 2500 kr om måneden er mange penge, og ville blive lykkelig hvis vi havde den slags penge at flytte rundt med pr næse.

Lige så skriver jeg ret tydeligt at 1000-1500 ikke er meget (til mad gaver og sov) men som jeg også skrev er det jo ligesom ikke meningen at man på en overførselsindkomst skal have til 2 biler ferie syd på, og sjov i gaden, en KHJ er beregnet til overlevelse, intet andet, hvilket jeg mener er meget rimeligt.
Naturligvis ville jeg da gerne have råd til at kunne lade ungerne gå til fx ridning råd til at tage på ferie nyt tøj når jeg ser noget jeg kan lide (frem for genbrugsen når nyt er en nødvendighed, fordi det gamle er slidt op) det ville da være dejligt, altså hvem vil ikke gerne det?? men at forlange at samfundet skal betale til det, nej det mener jeg bestemt ikke en ellers rask KHJ modtager kan.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2011, 18:26   #5
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Nej ikke alt inklusiv, men EFTER udgifter til leje (lån i bolig) el vand varme osv som en hjemmeboende HKJ modtager selv sagt ikke har af udgifter.
Du mener altså, at forbrug af fx strøm, varme og vand er gratis for borgere i dette land ?


Citat:
Skat er hjertens velkommen, godt nok sys det var noget spøjat at jeg har 0 kr i indtekt, men sådan er det altså, jeg får pt ikke så meget som en øre nogle steder fra, og har ingen renteindtægter ell, vi lever med andre ord 5 mennesker af en løn.
Hvis ellers lønnen er fornuftig overenskomstmæssig og der kommer lidt af det løse ind i form af fx børnefamilieydelse løber det jo også opad i den rigtige retning - men du har jo selv været med til at vælge at der skulle være 3 ekstra munde at mætte, så du har vel ingen grund til at klage ? :-)

Men ellers er det da bare rimeligt, at du har en indtægt på: 0 DKK, så kan der blive mere til andre - også her har du jo selv valgt ?

Så jeg forestiller mig, at du ikke kunne tænke dig, at få en retsgaranti for at dit personlige forsørgelsesgrundlag som minimum garanteres at ligge på 150.000 - 200.000 DKK p.a ?

(det har Rigets finanser nemlig råd til med en totalreform af hele området for overførselsindkomst, forudsat naturligvis at nogle på overførselsindkomst ikke er "finere" end andre og derfor skal have et garanteret højere minimum)


Og nej, man får ikke meget for 1000-1500 DKK pr. månede i dette land - heller ikke med 1000 DKK ekstra, hvis man ud af det beløb skal betale ca. 400++ DKK i medicinudgifter, transport til sygehus på vel minimum 200 DKK pr. månede, forsikringer, hjælpemidler (der tildeles som enten 1/2 egenbetaling eller helt uden tilskud) og andre faste udgifter osv.

Man kan sige at forvaltningsmyndigheden har en lovpligtet oplysningspligt til at bavle om alt det borgeren kan få ud over det svimlende beløb på vel 2400 DKK pr. månede ... men dertil skal man bare være realist og konstatere, at forvaltningsmyndigheder typisk lader det være op til borgeren selv at finde ud af, hvad der ellers kan søges tilskud til samtidig med, at det er ren op ad bakke for hver en krone, der tillige jævnlig ender i diverse ankeudvalg ... that's life anno 2010/2011 i Danmark, når ydelsen er trangsbestemt frem for retsbestemt.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2011, 21:46   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Det der personlige angrebs noget gider jeg slet ikke kommentere på
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2011, 22:45   #7
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Det der personlige angrebs noget gider jeg slet ikke kommentere på
Jeg undskylder straks og håber du tager imod undskyldningen.

Diskussionen handler grundlæggende om bolden og ikke personen.


Det er således ikke tænkt som et personligt angreb på dig, men er et retorisk spørgsmål, der skal illustrere at jeg ikke finder det rimeligt, at du personligt skal have et indkomstniveau på: 0 DKK, såfremt det ikke er selvvalgt ... hvad det formodentlig ikke er, når du deltager her på K10.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2011, 01:10   #8
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
en hjemmeboende skal jo nok bidrage til både mad, vand varme og andet..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 04:07   #9
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Huldra Se meddelelser
en hjemmeboende skal jo nok bidrage til både mad, vand varme og andet..
Jah, det ville nok være rimeligt i de fleste familier ... for forældre har ikke forsørgelsespligt iht. dansk lovgivning over deres børn over 18 år.


I øvrigt kan man jo hurtigt regne sig frem til at en ung enlig på 18 år, der er havnet i "syltekrukken" på "konstanthjælp" frem til folkepensionsalderen, vil have udsigt til en livsindtægt på ca. under det halve af en alm. ufaglært på mindsteløn.

Og tilmed vil den unge ikke have ret til at "gå på efterløn" hverken under de nugældende regler eller de regler, der er udsigt til ... selv om det givet kan være både fysisk og psykisk hårdt og nedslidende at være på "konstanthjælp" i rigtig mange år.

Der er heller ikke "arbejdsgiverbetalt" pensionsordning ud over lidt evt. skallet ATP på "konstanthjælp" ... hvis ellers jeg er rigtig orienteret ... dvs. det bliver heller ikke sjovt at overgå til folkepension, såfremt den unge overlever så længe og der fortsat er en aldersbetinget pension til den tid.


Men budskabet om at: det skal kunne betale sig at arbejde og: enhver er sin egen lykkes smed ... har forgiftet vores sind i en sådan grad, at vi selv har mistet værdigheden og forbindelsen med noget dybere i det at eksistere i denne verden på mange planer (herunder men ikke bare: det økonomiske).
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ny fattigdomsgrænse i DK østerbro Politik og Samfund 20 09-06-2013 23:53
Konference invitation - FATTIGDOMSGRÆNSE 1970girl Politik og Samfund 0 12-01-2013 00:43
Regeringen sylter fattigdomsgrænse! buster Politik og Samfund 1 08-05-2011 08:39
Fattigdomsgrænse er populisme!!! buster Politik og Samfund 24 02-10-2010 01:09
LO foreslår fattigdomsgrænse buster Politik og Samfund 11 22-02-2010 08:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension