K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-10-2010, 09:15   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ny indskrænkelse af retssikkerheden for borgerne

Kan ikke lade være med at undre mig over hvor lidt vi høre om planerne med at indskrænke vores retssikkerhed , jeg har siddet og læst på det i dagevis og min hjerne er ved at stå af ha ha ...

Så nu sætter jeg lige noget af det ind her og så kan i andre jo sidde og tygge og hygge jer lidt med det og se om det kun er mig der ser et kæmpe problem i det for vores retssikkerhed (så vel som for alle andre borgere i dette land ) når det er sagt så undre det mig såre at vi ikke høre mere om det i medierne eller for den sags skyld fra de foreninger der skulle varetage vores interesser...

Hvor mange vil mon få lov til at se de der små interne vittigheder som vi kender så godt (i ved de der sjove ting som lægekonsulenter udtaler om os )

Nå jeg vender tilbage til emnet på et andet tidspunkt men prøv lige at læs her og forstil jer så en aktindsigt


http://www.information.dk/247428

PS læg lige mærke til at den har været i høring jeg har ikke kunne finde noget om dette...
  Besvar med citat
Gammel 27-10-2010, 09:25   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.766
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
God morgen......

Kære Hejdien.

Jo, jo, dine medarbejdere har orden i tingene, her ser du høringssvar fra DH.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=14900

Mange hilsner

PS. bemærk vores tilmeldelsesdato her på k10 ...... vi har 5års jubilæum
kunne vi måske få et flag fra Web?

Sidst redigeret af phhmw; 27-10-2010 kl. 09:57.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 27-10-2010, 10:03   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Takker Peter så stopper jeg med at lede og læser videre .. er sq lidt forbavset over så lidt man høre om den lov ændring ... snork sover folk indtil de selv får brug for det ...

Du er mere vågen end os andre ha ha .. anede ikke vi havde fødselsdag, skal se om jeg kan fange Web senere i dag og gøre ham opmærksom på det .. tror også han lykkeligt har glemt alt om det

Nååå vi har overskredet vores fødselsdag godt det ikke sker når ungene har fødselsdag så ville vi da traumatisere dem ha ha ...

det er nu 21 dage siden vi fyldte 5 år he he ...
  Besvar med citat
Gammel 27-10-2010, 12:22   #4
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Kan ikke lade være med at undre mig over hvor lidt vi høre om planerne med at indskrænke vores retssikkerhed , jeg har siddet og læst på det i dagevis og min hjerne er ved at stå af ha ha ...
Enig!


Inspireret af dine og Peters indlæg har jeg søgt videre om emnet!

Om planlagte nye regler m.h.t. aktindsigt:

Læs om de nye påtænkte undtagelser med hensyn til aktindsigt efter ”Udkast til ny lov om forvaltning og retspleje”:

Vælg link ”Udkast” på justitsministeriets hjemmeside - den 22. september - vedrørende dette udkast til ændringer i ”Lov om offentlighed i forvaltningen”:

Læs her om de foreslåede undtagelser med hensyn til aktindsigt:

https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoe...pid=2146001953



Der har været flere tråde i gang om dette emne på K10 - som nævnt.

I september forestillede man sig ellers udvidet adgang til aktindsigt ved udkast til ny Offentlighedslov.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...ler+aktindsigt

http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...ler+aktindsigt

Men det var så ikke meningen alligevel!

I Politiken er problematik vedrørende påtænkt indskrænkning af aktindsigt berørt den 11. oktober i artiklen: Borgere kan straffes uden bevis:

https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoe...pid=2146001953


På K10 er der også tråd om konsekvenser af indskrænkning af ret til aktindsigt - midt i oktober 2010: Borgere kan dømmes uden bevis:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=14682

Sidst redigeret af Katharina; 27-10-2010 kl. 12:38.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 13:22   #5
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Kommunernes topmøde d. 23/3 behandler -

afskaffelse af vores klagesystem over kommunerne.
Begrundelse: det er for dyrt for kommunerne

Fra Handi Klip.
Stig Langvad skriver:

Retssikkerhed truet

Fmd. f. Danske Handicaporganisationer Stig Langvad skriver, at kommunerne ikke må have held med deres angreb på klagesystemet:

Et centralt tema på kommunernes topmøde den 24. marts er en næsten fuldstændig afskaffelse af det klagesystem, der er sat i verden for at sikre borgerne mod overgreb fra kommunerne.
Borgmestrene mener, at klagesystemet og afgørelser fra. f.eks. Ankestyrelsen er med til at forøge kommunernes udgifter.
Erfaringerne viser klart, at man ikke altid kan stole på kommunerne, som i alt for høj grad styres af økonomiske hensyn.
Det må ikke lykkes for kommunerne at afvikle det system, der er udbygget gennem de seneste mange år, for at fremme borgerens retssikkerhed.
Inf. side 19
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 00:58   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Tillader mig at sætte hele indlæget fra DH ind:


Finansminister Claus Hjort Frederiksen

Finansministeriet

Christiansborg Slotsplads 1

1218 København K

Hvidovre, den 17. marts 2011

Sag 11/219 - Dok. 2315/11 /LFH

Åbent brev om kommunernes angreb på personer med handicap, retssikkerheden og velfærdssamfundet

Kære Claus

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at handicaporganisationerne er dybt bekymrede over udmeldingerne fra forhandlerne fra kommunerne vedrørende dette års aftale mellem dig og KL.

Vi kan allerede nu se, at forhandlingerne vil få nogle konsekvenser, der bliver fatale for de mest sårbare grupper blandt personer med handicap, bl.a. fordi de i dag ses som den direkte årsag til den begrænsede økonomi i de kommunale kasser.

Da aftalen mellem dig og KL blev indgået i 2010 anerkendte vi, at kommunerne tilsyneladende havde brug for en analyse til hjælp til bedre at kunne styre deres budgetter, bl.a. på det sociale område, men det gjorde vi kun, fordi det blev lovet i aftalen, at det skulle ”gennemføres under hensyn til en fortsat fastholdelse af princippet om det konkrete individuelle skøn i visitationen samt et fokus på borgerens retssikkerhed”. (Aftalen mellem Regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2011)

Det vi hører nu fra borgmestrene i mange af de 98 kommuner er,

At det nuværende klagesystem skal begrænses betydeligt i sine muligheder for at ændre ulovligheder og urimeligheder i de kommunale beslutninger over for borgere, der har behov for hjælp efter gældende lovgivning.

At det individuelle skøn i visitationen skal elimineres til fordel for første kvalitetsstandarder med mulighed for at bestemme den maksimale ydelse til borgerne - uanset deres behov.

Det betyder, at borgernes retssikkerhed trues i et omfang, som ikke er et velfærdssamfund værdigt, og som bestemt heller ikke er i overensstemmelse med de intentioner, Folketinget har lagt i den lovgivning, der er vedtaget.

Der lægges op til en historisk reduktion af retssikkerheden for de svageste i vores samfund. Efter vores opfattelse er vi på vej til en retstilstand, som sætter os tilbage til særforsorgens tid.

Vi mener, at kommunerne kommer med alverdens anklager mod lovgivningen, klagesystemet og borgerne med handicap og deres pårørende. Anklager som intet har på sig.

Det er et faktum,

At kommunerne får ret i 75-80% af klagerne, mens kun 8-10% ændres - og ikke altid til borgernes fordel.

At 10-15% af klagerne henvises til fornyet kommunalsagsbehandling pga. sjusk i det kommunale bureaukrati. Og en gang imellem varer det 20-30 måneder før sagen afgøres på ny. Kommunerne spekulerer i at trække tiden.

At langt fra alle borgere klager over forkerte afgørelser, hvorfor kommunerne kan have økonomisk interesse i at nogle få personer klager (og måske vinder), mens resten undlader at klage og derved sparer kommunen - ulovligt.

At kommunerne altid vil være de stærke i kampen mod borgerne, der ikke har de samme juridiske ressourcer at kæmpe med - tværtimod har borgerne kun deres egne erfaringer og behov at sætte i spil.

At når borgerne er meget forskellige, må det også blive forskellige beslutninger, der træffes for at imødekomme behov - derfor er der behov for en konkret individuel vurdering baseret på et skøn (inden for lovgivningens rammer).

At mange kommunale kvalitetsstandarder allerede ofte er formuleret i strid med lovgivningen ved at introducere ulovlige niveauer for maksimum.

At den kommunale sagsbehandlingstid bliver længere og længere - fordi kommunerne mener, at det kan betyde besparelser.

At Folketinget desværre ofte overlader det til klagesystemet at fastsætte praksis i forhold til den lovlige administration af lovgivningen frem for selv at være mere præcis i forhold til lovgivningens intentioner og formål.

Frem for at forringe borgernes retssikkerhed yderligere, sætte borgerne på beregningsformel, skabe 98 forskellige kommunale fortolkninger af lovgivning og skyde velfærdssamfundet itu, så skulle du og resten af regeringen hellere prøve at se på, om ikke det er borgernes tarv, der skal sættes i højsædet frem for borgmestrenes manglende evne til at løse de opgaver, de er blevet valgt til.

Da det er et åbent brev, er det naturligvis sendt til andre politiske interessenter og ikke mindst medierne.

På forhånd tak for større omtanke for de svageste og mest sårbare i samfundet
citat slut.

Hvis man undre sig over hvordan vore klagesystem idag virker, har man her forklaringen.

Læg mærke til at kommunerne har fået LOV til at have egen lov udenom retsikkerhedssystemet i det seneste år.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2011, 12:12   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Prøv at læse denne skrivelse fra DH:

Giver et klart bud på den ulovlige sagsbehandling der foregår, EFTER AFTALE.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2011, 12:15   #8
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Øhh...popeia, hvilken skrivelse er der tale om?

-den du allerede har været så flink at lægge ind eller en ny?
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2011, 13:56   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.766
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
http://www.handicap.dk/dokumenter/br...frederiksen-om

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 26-03-2011, 09:26   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jo, den jeg har lagt i, og linket er samme skrivelse.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Borgerne grådige som erhvervslivet buster Politik og Samfund 1 08-10-2011 12:59
Når staten blæser på retssikkerheden zuza Politik og Samfund 4 07-06-2009 10:06
Retssikkerheden generelt - advokatrådet zuza Politik og Samfund 7 17-04-2009 15:56
retssikkerheden der forsvandt -igen buster Alt det andet 1 04-09-2008 02:00
Fælles front mod borgerne? lena Din historie 3 06-03-2008 13:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension