K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-10-2010, 22:10   #1
Jinx
På vej til at lære K10
 
Jinxs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2010
Lokation: Roskilde
Alder: 41
Indlæg: 6
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Jinx er ny på vejen
Trist Aspie...

Hej. Jeg er ny her. Navnet er Kia og jeg er 27.

Har været førtidspensionist i omkring 1 år, fik efter mange års kamp med kommunen (7 år) min pension, fordi jeg har Aspergers Syndrom (en mild form for autisme) og det var det jeg troede jeg ønskede. Måske fordi forløbet havde tæret så meget på mig til sidst og givet mig depression, at jeg bare var glad for, at det endelig fik en ende.

Men nu sidder jeg her og er trist. Jeg ser alle mine venner på samme alder, have noget at stå op til, noget at arbejde for, noget at nå. Egentlig savner jeg nok, at have et formål i livet og at være til gavn for samfundet og ikke bare en belastning.

Jeg synes det er svært, at være så ung og pensionist. Man bliver dømt og fordømt - ligegyldigt hvor man går, skal man forsvare sig selv og jeg er træt af det. Dette var ikke hvad jeg drømte om, dette er ikke det liv, jeg ønsker. Mn jeg føler mig fanget i et situation, som jeg selv var med til at skabe tilbage i starten, da problemerne for alvor begyndte for mig, fordi jeg bare gav op.

Jeg skulle måske have fortsat med at prøve uddannelse efter uddannelse, indtil jeg gennemførte en af dem, i stedet for at give op og arbejde på, at få den pension? For nu sidder jeg her, 27 år gammel, med en FTP og er egentlig dybt frustreret over min situation.

Men kan ikke se nogen vej ud af det. Jeg har den der følelse af, at det bare er "for sent", jeg bliver overhalet indenom af alle andre, mennesker, der er 10 år yngre end mig, der er nået meget længere i deres liv og jeg tænker: "What's the point?". Jeg kan aldrig indhente det forsømte alligevel, så hvorfor overhovedet forsøge?

Selv hvis jeg gennemfører en uddannelse, hvem vil så ansætte mig, når de hører om min fortid? Og spørgsmålet vil utvivlsomt komme op, da det er lidt svært at overse, at det ville have taget mig meget længere tid, end alle andre, at nå dertil, på det tidspunkt, hvis det da overhovedet sker. Håbløsheden tager over. Og jeg har stærke tvivl om, hvorvidt jeg overhovedet kan gennemføre en uddannelse og holde et job, da jeg ikke er god til det sociale. Tilbage i begyndelsen, der kunne jeg slet ikke fungere socialt.

Men der kan ske en del på 7 år og jeg har udviklet mig meget, til et punkt, hvor jeg næsten kan gå for, at være "normal".

Mit spørgsmål er så, hvordan man kommer igang igen? Hvordan kommer jeg op af denne kviksand, der bare hiver mig ned? Hvordan får man et flexjob? Kan man bare gå ud selv, og finde et og så give kommunen besked? Eller er det mere kompliceret end det?
__________________
Jinx er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2010, 22:43   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hejsa
Jeg tror, at du vil gøre klogt i, at komme igang med at lave noget i hverdagen på eget initiativ inden du kaster dig ud i at ville i arbejdsprøvning og hvad ved jeg.

Motion, frivilligt arbejde, væresteder, aftenskole, daghøjskole - der er masser af muligheder.

Det vil give dig noget i hverdagen.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2010, 23:01   #3
Jinx
På vej til at lære K10
 
Jinxs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2010
Lokation: Roskilde
Alder: 41
Indlæg: 6
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Jinx er ny på vejen
Jeg ved bare ikke hvad det skal være, jeg er lidt på standby indtil januar, hvor jeg flytter ind i min nye lejlighed, men jeg er så rastløs hele tiden
__________________
Jinx er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 02:25   #4
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jinx Se meddelelser
Jeg ved bare ikke hvad det skal være, jeg er lidt på standby indtil januar, hvor jeg flytter ind i min nye lejlighed, men jeg er så rastløs hele tiden
Du har vel en speciel interesse, som du kan kaste dig over ?

Du skriver du ikke er god til det sociale, men har alligevel en del venner - det er faktisk ret godt gået :-)


I øvrigt har vi vist fra tid til anden haft den oppe at vende før på K10 mht. at være til gavn for samfundet frem for en belastning ... og pudsigt nok tænkes der ofte på: lønnet arbejdsliv og samfundsøkonomi inden for et meget snævert og kortsigtet fokus på nytteværdi.

Men bare det at du er manifesteret inden for fire dimensioner udløser den kendte: butterfly effect, så måske redder du direkte eller indirekte verden fra World War III eller er direkte eller indirekte årsag til, at der gøres en meget interessannt og brugbar opfindelse til meneskehedens gavn :-)

Så hvem (incl. dig selv) der ikke allerede kender fremtiden, tør at stå offentlig frem og betegne dig som en: belastning - blot fordi du pt. ikke skider diamanter, som verden kan kaste sig frådende over ?


BTW: Aspergers syndrom er ikke nødvendigvis "en mild form for autisme" (det er mere sådan noget NT'er[1] finder på at sige, når de skal forklare andre NT'er, hvad Aspergers syndrom er for en størrelse) ...

Det er nemlig meget individuelt, hvor "mildt" AS med evt. tilhørende "bonusdiagnoser" kommer til udtryk ...

Autisme generelt opfattes i dag som en: spektrum-tilstand - og selv inden for en delmængde på det spektrum, som fx det område der favner: Aspergers syndrom, er der meget stor variation på, hvor "mildt" tilstanden kommer til udtryk hos den enkelte.

Nogle med AS kan have brug for bokollegier med døgnstøtte og beskæftigelses-projekter til en samlet ca. standardpris på 1-1,5 million kroner p.a. betalt af fælleskassen, medens andre evener at bo i egen lejlighed og drømmer om at komme i eller allerede er i fleksjob henholdsvis på arbejdsmarkedet på alm. vilkår.

Blot nævnt her for at oplyse det publikum eller den "spindoktor", der frekventerer K10 om, at en førtidspension + evt. anden støtte til en person med: Aspergers syndrom kan være fuldt nødvendig, så der ikke efterlades det fejlagtige indtryk, at en person med Aspergers syndrom nødvendigvis er klat-parat til uddannelse eller det regulære arbejdsmarkede.


[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Neurotypical
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 08:58   #5
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Hej Jinx

Er endnu ikke fp - men puha har allerede de overvejelser du nu står midt i.

Jinx - jeg vil da også anbefale dig at finde/få eller udvikle nogle af de ting du allerede laver/interesserer dig for ....

Du skriver godt - skriver du monstro digte? eller andet?

Og du skriver om dine venner - måske du kan få mere op at stå med dem?
Du kunne også overveje, at fortælle dine venner hvordan du egentlig har det med at være fp og fortæl dem, at lige meget hvor meget du ønsker at være en del af det arbejdende liv så vil det ikke virke for dig pga. din sygdom.
Måske i kan få en anden forståelse af hinanden?

Mange unge mennesker er jo glade for e-ks. computerspil (on-line-spil) som f.eks. wow (world of warcraft) hvor man i høj grad er social - blot ikke in the flesh...

Håber dette hjalp dig lidt?

Du må ikke lade dit liv gå på hold (endnu engang) pga en flytning....

til dig
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 09:11   #6
Nabokone
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2009
Lokation: København, Nørrebro.
Indlæg: 152
Styrke: 16
Nabokone er ny på vejen
Hej du.

Min søn på 19 har Aspergers, så derfor fangede mit blik overskiften på dit indlæg.

Det er rigtig synd for dig, hvis du føler, du er blevet parkeret på FTP for tidligt. Som førtidspensionist har du jo ret til et skånejob (ikke at forveksle med flexjob)- kunne det måske være en start? Så får du prøvet dig selv lidt af, for vi kommer nok ikke uden om, at der er mange sociale sider af et ansættelsesforhold. Og det vil der jo også komme efter en evt. endt uddannelse...

Du skriver godt - rigtig godt! Jeg tænker på, om du ikke har lyst til at skrive en bog om at være ung Aspie? Jeg arbejder altså ikke i forlagsbranchen, sådan kom det vist fejlagtigt til at lyde :-) Men der er pt. meget fokus på, at Aspie-pigerne er sværere at fange i den diagnostiske fase end drengene. Så din historie, dit liv, er meget værdifuld viden for andre. Ved at skrive kan du stå op hver dag og have noget at tage dig til - og relationen til et udgivende forlag kan sikkert foregå pr. email.

Kunne du få råd og vejledning af Landsforeningen Autisme? Hvis du ikke allerede er medlem, vil jeg anbefale dig at blive det. De har rigtig mange dygtige rådgivere -min søn har fået god hjælp derfra.

Du kunne jo måske også blive ressourceperson for unge piger med Aspergers, så de kan trække på din erfaring?

Husk: du er fuldt ud normal - en normal med Aspergers Syndrom ;-) Jeg synes, det er vigtigt at se det på den måde!

Mange mange hilsener til dig fra

Nabokone
Nabokone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 09:25   #7
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
Hej hvad med at prøve et HF fag eller to på VUC? det kunne give dig en fornemmelse af hvor meget du magter? der er løbende optag og studiestart i januar også!
knus og håber du kommer videre, og husk der også er brug for dig.
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 11:28   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jinx som også nogen af de andre er inde på så er det nok ikke lige det rigtige tidspunkt pt at prøve med arbejdsprøvning osv ..

Problemet er nok at du netop har kæmpet med og mod systemet i så mange år og det har været mere end nok til at holde dig igang, nu skal du så finde noget andet at lave ...

Det behøver ikke nødvendigvis at være fleks eller ordinært job ...

Hvis jeg var dig så ville jeg starte med at finde noget at lave om dagen (nogen forslag fra de andre kan jeg se , kunne være en ide ) jeg ved ikke hvor langt du skal flytte men er det langt så kan jeg godt forstå at du lige pt ikke vil gå i gang med at søge job ... Men ellers er der muligheden for et skånejob så du også kan tjene lidt ekstra ...

Så når du er flyttet så henvend dig til kommunen og bed om hjælp til at finde et skånejob og begynd også selv at søg ... Hvis du er så heldig at finde et kan det jo samtidig være en god måde at finde ud af hvor meget du virkelig magter (problemet med pension kan jo være det at man får lov at gøre alt i sit eget tempo,og derfor nogen gange kan narre sig selv til at tro at man faktisk er mere rask end man er )

Her i byen keder vi ftp os også og vi er nogen stykker der er begyndt at snakke om hvad man kunne lave , og en af de ting vi har snakket om er at kontakte det lokale plejehjem og tilbyde at komme og lære de gamle feks at skrive en sms , at bruge en computer at gå en tur med de gamle (de ftp der har energi og helbred til det ) jeg kender ftp der arbejder i røde kors butikker er besøgsvenner for ældre mennesker , giver en hånd i ungdomsklubben eller hvad man nu føler for ....

Måske du skulle tænke i de baner ...

At tænke uddansele og piske sig selv med hvad man måske skulle have gjort og kunne have gjort det er nok ikke lige det mest konstruktive selv om jeg godt kan forstå dig, vi har alle været der og er der stadig engang imellem
  Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 12:53   #9
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej Jinx

Jeg forstår godt, du nu tænker på, hvad du mon går glip af uddannelsesmæssigt og jobmæssigt.

Men det løb er jo ikke kørt.

På VUC er der som nævnt af Maja44 hf-enkeltfag - både som fjernundervisning - og som fremmødeundervisning.

Slå op under VUC på Google. Så kommer der et kort frem med VUC-afdelinger over hele landet - også VUC i Roskilde.

Hvis du ønsker fjernundervisning i hf-enkeltfag - er der nær dig: VUC Vestegnen i Albertslund, og der er VUC Storstrøm i Faxe, Vordingborg og Næstved.

Hf-fjernundervisning (netundervisning i hf-enkeltfag ) er et rigtig godt nyt tilbud: Der er god og nem kontakt med lærerne over intern e-mail - og god og instruktiv instruktion i opgaver til hver lektion i de valgte fag - og næste optag er til januar 2011.



VUC Storstrøm skriver om deres tilbud:

Fjernundervisning på VUC Storstrøm

Studér hvor og hvornår du vil

VUC Storstrøm tilbyder nu, at du kan tage hf-fag som fjernundervisning. Fjernundervisning giver dig mulighed for frit at vælge, hvor og hvornår du vil studere. Du bestemmer selv tempoet og kan være aktiv studerende selvom du pga. rejser, børnepasning, arbejdstider eller andet er afskåret fra at møde til almindelig undervisning.

Hvad er fjernundervisning?
Fjernundervisning er tilrettelagt som selvstudium, hvor du har kontakt til din lærer og afleverer opgaver via internettet. I samarbejde med en underviser skal du lave en personlig studieplan, der bl.a. beskriver, hvornår du vil gå til eksamen i faget.

Der er udviklet særligt undervisningsmateriale som er beregnet til fjernundervisning og VUC Storstrøm bestræber sig på, at det faglige niveau er mindst ligeså højt på fjernundervisning, som på almindelige hold.


Efter hf-fjernundervisning er der mulighed for mange gode uddannelser ved Fjernundervisning / e-learning - og der vil komme flere og flere.

Planer må blive til undervejs i uddannelsesforløb – og tal undervejs med sagsbehandler og studievejleder om muligheder. Der må være veje!

Held og lykke!

Sidst redigeret af Katharina; 18-10-2010 kl. 12:59.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 13:49   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jinx

Læser dit indlæg, som rummende både mismod, som jeg udmærket forstår!!!
MEN læser også en vis gnist til at forsøge med noget. Men hvad er jo dit spørgsmål. Måske kan du nedenfor for hjælp til afklaring.

Har derfor fundet Asperforeningens hjemmeside for unge og voksne, hvor de har flere muligheder m. uddannelse, herunder også vejledning.

Her link: http://www.aspergerforeningen.dk/asp.aspx?id=4&aid=2
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Så trist... skov trold Spørgsmål ang fleksjob 7 15-05-2012 19:42
er både trist, lettet og "tom" inden i sandie86 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 16-04-2011 21:06
Ventetiden gør mig trist Løvetand Spørgsmål ang fleksjob 5 12-06-2008 08:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension