K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-10-2010, 08:56   #1
miamaja
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2010
Lokation: Nordsjælland
Indlæg: 4
Styrke: 0
miamaja er ny på vejen
Totalt desperat!

Jeg er i den grad kommet i klemme i systemet.
Hospitalet siger at jeg ikke kan arbejdsprøves, at min funktionsevne er varigt nedsat, at jeg ikke kommer i arbejde og bør førtidspensioneres.
Kommunen siger at de ikke vil starte en pensionssag på mig fordi de vurderer at jeg er for ung og fordi mine sygdomssymptomer med tiden (måske om 10 år!) bedres.
Nu søger jeg så pension på det foreliggende grundlag, men jeg ved jo godt at jeg får afslag.
Når det afslag kommer om en måned stopper mine sygedagpenge og så skal mig og min familie klare os på 1 indtægt da jeg pga. min ægtefælle ikke kan modtage kontanthjælp. Jeg ved slet ikke hvordan vi skal kunne forsørge 2 børn på den måde.
Er der nogen der har råd, viden eller andet så kom endelig med det.
miamaja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2010, 09:41   #2
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Du skal selvfølgelig anke afgørelse straks -
og tænk så på at det er papirerne der er deres grundlag.

Måske nogle flere lægelige udtalelser -
hvori det slås 100% fast at der ALDRIG er bedring i sigte....
hvis det er det de hænger sig i....
Man skal altid forsøge at finde lige det de mener de mangler.

ja, det var mit bette råd - håber for dig du finder det du søger og
ønsker dig og din familie det bedste
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2010, 09:43   #3
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Hej jeg ved ikke hvor gammel du er! Formoder du er over 18!

Citat:
§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 år til folkepensionsalderen.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Desuden kan kommunen tilkende dig FP til senere revurdering

Citat:
§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive selvforsørgende.

Stk. 3. Inden der træffes afgørelse om førtidspension, skal den person, som afgørelsen vedrører, have tilbud om i et møde at udtale sig over for den eller de personer, der skal træffe afgørelsen.
Citat:
For at have ret til kontanthjælp skal dine forhold have ændret sig, så du ikke længere kan forsørge dig selv eller din familie.

Ændringen kan være:

* Arbejdsløshed
* Sygdom
* Barsel
* Separation
* Skilsmisse

Du skal have opholdt dig i Danmark, Grønland eller Færøerne i syv år inden for de seneste otte år.

Du kan tidligst få udbetalt kontanthjælp en måned efter den første henvendelse til kommunen. Eventuel engangshjælp ydes først fra ansøgningstidspunktet.

Hjælpen skal dække udgifter til bolig, alle faste udgifter, tøj og kost m.v. Størrelsen afhænger af din alder og eventuelle forsørgelsespligt.
Citat:
Dine og din evt. ægtefælles indtægter trækkes som udgangspunkt fra i hjælpen krone for krone.
Ved indtægter fra arbejde eller indtægter som led i tilbud, kan kommunen når de beregner kontanthjælpen eller starthjælpen se bort fra et vist beløb per time.

Følgende indtægter medfører ikke fradrag i kontanthjælpen:

* beløb, der udbetales som følge af personskade, eller som bør bevares af hensyn til erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.
* invaliditetsydelse og invaliditetsbeløb efter Lov om Social Pension
* indtægter fra børn under 18 år
* erstatning for skade af ikke-økonomisk art, f.eks. varigt mén, svie og smerte samt indtægter, der stammer herfra
* erstatning for tab af erhvervsevne
* formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.
At din ægtefælle er lønmodtager er ikke automatisk = ingen kontanthjælp. Kun hvis h*n tjener over et vist beløb.

Citat:
Loft over kontanthjælp for 2010:

* til enlige, der har forsørgelsespligt over for børn, ydes 16.338 kr.
* til gifte og samlevende, der har forsørgelsespligt over for børn, ydes 13.096 kr.
* til enlige, fyldt 25 år uden forsørgelsespligt, ydes 13.096 kr.
Citat:
Kontanthjælpen til et ægtepar vil være det dobblete, og derfra trækker man så den indtægt, som allerede er i husstanden, og hvis der så bliver et minus, et det det beløb, som kan udbetales.
Det vil sige at tjener din ægtefælle mere end 26.192 kan du ikke få kontanthjælp.

Jeg håber du kan bruge mit svar
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2010, 10:48   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af miamaja Se meddelelser
Jeg er i den grad kommet i klemme i systemet.
Hospitalet siger at jeg ikke kan arbejdsprøves, at min funktionsevne er varigt nedsat, at jeg ikke kommer i arbejde og bør førtidspensioneres.
Kommunen siger at de ikke vil starte en pensionssag på mig fordi de vurderer at jeg er for ung og fordi mine sygdomssymptomer med tiden (måske om 10 år!) bedres.
Nu søger jeg så pension på det foreliggende grundlag, men jeg ved jo godt at jeg får afslag.
Når det afslag kommer om en måned stopper mine sygedagpenge og så skal mig og min familie klare os på 1 indtægt da jeg pga. min ægtefælle ikke kan modtage kontanthjælp. Jeg ved slet ikke hvordan vi skal kunne forsørge 2 børn på den måde.
Er der nogen der har råd, viden eller andet så kom endelig med det.
Kære Miamaja,

I stedet for at søge ftp. på det foreliggende grundlag, kunne du så ikke arbejde på at få dine sygedagpenge forlænget ?

I ht. §27 (som står på forsiden af K10) er der jo nogle stk. der skal "efterleves" før man kan så sine sdp. forlænget. Jeg syntes fx. at du må kunne bruge enten stk. 3 hvis du kan få en lægefaglig udtalelse herfor og at det ikke mindst er realistisk ??: Eller stk. 4 som er refereret længere nede:

Citat:
Oprindeligt indsendt af miamaja Se meddelelser
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«
Hvad siger din sagsbehandler til forlængelse ??? Det er jo ikke noget de har til vane at "opfordre til", du er nødt til at kæmpe for det og lad dem ikke bilde dig ind at du ikke kan forlænges. Gør hvad du kan for ikke at komme på kh, du har ret til en afklaring.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2010, 12:15   #5
miamaja
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2010
Lokation: Nordsjælland
Indlæg: 4
Styrke: 0
miamaja er ny på vejen
Skønt

Skønt at få så mange gode svar og selvfølgelig kan de bruges. Jeg blev helt overrasket over at der var nogen der havde svaret mig og også at det gik så hurtigt. Fedt at være landet i det her forum

Jeg skal lige have nærlæst jeres svar, men jeg kan sige så meget at min mand tjener for meget til at vi kan modtage knt.hj.
Min sagsbehandler har allerede forlænget mine sdp. og siger nu at der ikke er grundlag for yderligere forlængelse da hospitalet siger jeg ikke kan arbejdsprøves og alle behandlingsmuligheder er udtømt. Det mener jeg nu ikke de er. En anden grund til at hun ikke kan forlænge er at hospitalet (desværre) har sagt at der ikke er nogen chance for at komme i hverken ordinært eller støttet arbejde inden for det næste år og 9 mdr.
Jeg har været så dårlig at jeg har haft partsrepræsentant på min sag og derfor er jeg ikke helt inde i de forlængelsesparagraffer der er brugt.

Men rigtig mange tak for svarene og I må endelig skrive igen hvis I skulle komme i tanke om mere.
miamaja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2010, 13:36   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Miamaja,

Du siger, at du har hospitalet med dig i en evt. pensionssag, men hvad med din egen læge, special læge mm. ? Hvis de lægefaglige er enige om, at du ikke har nogen arbejdsevne tilbage og at alle behandlings muligheder er udtømte, bør kommunen jo starte en pensionsag for dig.

Hvor har kommunen udsagnet med om at du bedres inden for de næste 10 år ? Det lyder da godt, men de må jo have noget dokumentation herfor !!! Du må gå dem lidt på klingen og hive lidt i dine eksperter så du kan få noget hjælp og ikke ende uden noget som helst.

Hvis jeg var dig ville jeg skrive en mail til min sagsbehandler om at du er uforstående overfor at de ikke vil starte en pensionssag for dig, da du ser ud til at have din dokumentation på det rene. De er jo velkomne til at indhente dokumentation herfor eller den der taler anderledes, hvis en sådan findes !!

Du er nødt til at skru bissen lidt på hvis du vil vinde noget i dette system.

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2010, 14:48   #7
foetsie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2010
Indlæg: 119
Styrke: 14
foetsie er ny på vejen
Er I sikre på at følgende passer:
"Loft over kontanthjælp for 2010:

* til enlige, der har forsørgelsespligt over for børn, ydes 16.338 kr.
* til gifte og samlevende, der har forsørgelsespligt over for børn, ydes 13.096 kr.
* til enlige, fyldt 25 år uden forsørgelsespligt, ydes 13.096 kr.

Burde den sidste ikke være på 9.857,-.

Dette står nemlig på borger.dk
Over 25 år
Udeboende - 9.857 kr. (2010)
Med forsørgelsespligt - 13.096 kr. (2010)
Du kan se alle satser for kontanthjælp på på retsinfo.dk


Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan regnestykket for kontanthjælp ser ud hvis man for eksempel er gift, et godt stykke over de 25 år men ingen børn.

Er godt klar over at mand og kone har forsørgelsespligt overfor hinanden men så som jeg læser kontanthjælpsregler/satser så snakker de forsørgelsepligt kun når du har børn?

Er der nogle som kender svaret
foetsie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2010, 15:32   #8
miamaja
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2010
Lokation: Nordsjælland
Indlæg: 4
Styrke: 0
miamaja er ny på vejen
Kære Enteneller.

Sagen er faktisk at jeg er så heldig at hende der er partsrepræsentant i min sag er jurist. Pt. arbejder hun ikke med socialstof, men hun har gjort og kan formulere ankerne for mig og skal nok hjælpe mig. Hendes vurdering lige nu er at det bedste er at vente på afgørelserne både på stop af sdp. og føp. Når de foreligger kan vi se hvad de begrunder deres afgørelser med og gå ud fra det. På det tidspunkt kan jeg så begynde at få hospitalet tiil at udtale sig igen mere specifikt. Min egen læge har ikke behandlet mig i 1½ år så jeg tror ikke der er så meget at komme efter der.

Jeg ved godt at man skal være rå i det her system og det gør mig simpelthen så forarget at syge mennesker behandles så uretfærdigt og uværdigt.

Den med de 10 år ved jeg virkelig heller ikke hvor kom fra. Det lød som noget min sagsbehandler eller kommunallægen bare lige har slynget ud af den blå luft.
Bortset fra det er jeg slet ikke sikker på at de har oplyst min sag godt nok for jeg ved der findes et behandlingstilbud mere som ikke er afprøvet endnu. Hvis det sociale nævn bliver oplyst om det vil de hjemvise sagen til kommunen igen.
miamaja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2010, 17:01   #9
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen


Citat:
Fyldt 25 år, forsørger børn Lov § 25, stk. 1, nr. 1 Kr. mdl.13.096

Fyldt 25 år, andre Lov § 25, stk. 1, nr. 2 Kr. mdl. 9.856

Under 25 år, udeboende Lov § 25, stk. 1, nr. 3 Kr. mdl. 6.351

Under 25 år, udeboende, nedsat hjælp Lov § 25f, stk. 2, nr. 1 Kr. mdl 5.384

Under 25 år, udeboende, behovsbestemt tillæg (maks.) Lov § 25f, stk. 3 Kr. mdl. 967

Under 25 år, hjemmeboende Lov § 25, stk. 1, nr. 4 Kr. mdl. 3.065


Under 25 år, hjemmeboende, nedsat hjælp Lov § 25f, stk. 2, nr. 2 Kr. mdl. 2.677

Under 25 år, hjemmeboende, behovsbestemt tillæg (maks.) Lov § 25f, stk. 3
Kr. mdl. 388

Under 25 år, børn Lov § 25, stk. 2, nr. 1 Kr. mdl. 13.096

Under 25 år, psykisk syg, børn Lov § 25, stk. 2, nr. 2 Kr. mdl. 13.096

Under 25 år, psykisk syg, udeboende Kr. mdl. 9.857

Under 25 år, gravid Lov § 25, stk. 3 Kr. mdl. 9.857

Under 25 år, bidragspligt, max hjælp inkl. tillæg Lov § 25, stk. 4 Kr. mdl. 13.096
Citat:
* til enlige, fyldt 25 år uden forsørgelsespligt, ydes 13.096 kr.
Undskylder jeg ikke havde observeret der var en fejl i den tekst jeg havde fundet
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 09:11   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg ville, SKRIFTLIG be om at få lavet en funktionsbeskrivelse, der kan bakke op om nærmere forklaring på den manglende arbejdsevne.

Hvis afslag gives, klager du videre til statsforvaltningen.

De må IKKE bevidst henvise dig til pakering i 10år, uden afklaring.
Dette argument bruger du også. Tving kommunen på alle måder til at skrive nærmere begrundelse for manglende afklaring, herunder tidshorisont.

PS be om forlængelse i sygedagpenge under §27 stk 4(afklaring til enten fleks eller pension).

Vedr. varighed; varigt betragtes som over 5 år(det ved din jurist, bisidder).
VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 13-10-2010 kl. 09:13.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arg... Hjælp... jeg blir da totalt nedslidt.... Angelsbaby Spørgsmål ang fleksjob 2 27-10-2009 22:41
MIn sagsbehandler har kørt mig totalt ned lillesine Alt det andet 10 12-09-2008 02:20
Desperat! cl8 Din historie 9 24-09-2007 22:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension