K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-10-2010, 18:22   #1
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
problemer med mengrad

Ville høre om der ikke er nogle kloge hoveder herinde, der kan hjælpe mig.

Jeg er i flexjob pga. fejloperation og er nu sygemeldt og fyret pga arbejdsskade.

ASK har fastsat min mengrad til 15% hvor de mener at de 8% kommer af arbejdsskaden og at resten må være noget der var der i forvejen (jeg har haft problemer med slimsæk i lænd pga. fejloperation)

Jeg har brug for en henvisning til andre afgørelser, hvor ask påstår at noget af mengraden skyldes tidligere ting - og ikke mindst hvis der findes henvisning til sager hvor afgørelsen er underkendt.

Jeg mener selv af jeg burde kunne få noget for tabt arbejdsfortjeneste. Har været sygemeldt i 1½ år (siden ulykken) og har efter 9 uger måtte stoppe i mit afklaringsforløb, hvor jeg max kunne klare 3 timer om ugen - så nu er jeg sygemeldt sygemeldt.

Min ryg bliver aldrig bedre, jeg bliver ikke i stand til at arbejde selv med div. skænehensyn og alle behadlingsmuligheder er udtømte.

Skal anke inden fredag, men er gået lidt i stå - hjælp pleace
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2010, 20:29   #2
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Jeg syntes du skal bruge den ankemulighed du har, og skrive til ASK med de argumentationer du har - er du heldig så revurderer ASK deres afgørelse til din fordel, eller også fastholder de deres afgørelse. Fastholder ASK deres afgørelse, er det kun en retssag der kan omstøde afgørelsen, en retssag for egne midler.

Det er uklart for mig, om du er bevilget fleksjob p.g.a en arbejdsskade eller om arbejdsskaden er sket mens du har været i fleksjob.

Er arbejdsskaden sket EFTER du er visiteret til fleksjob, så kan ASK først gå videre med erstatning for tab af erhvervsevne, når det er helt afgjort om din sag ender med pension.

Så for at kunne hjælpe dig, så er det vigtigt at vide hvad der var årsagen til bevilling af fleksjob, skyldtes det en arbejdsskade så burde din sag være nogenlunde klar og er arbejdsskaden sket EFTER bevilling af fleksjob så ser sagen lidt mere kompliceret ud.

Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste tager ASK sig ikke af - dèr skal du henvende dig til det arbejdsgiverforsikringsselskab du har i forbindelse med fleksjobbet eller før fleksjobbet, eller dine private forsikringer, der kan også blive tale om svie og smerte.

ASK tager sig kun af tab af erhvervsevne, som er fremtidig indtægtstab og så tager ASK sig af mèngraden for din arbejdsskade/uheld.

En fejloperation burde da meldes til patientklagenævnet, måske du kan få erstatning dèr.

Har du en fagforening, så kan de hjælpe dig - eller en god advokat kan være guld værd.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2010, 20:48   #3
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Jeg har fået bevilliget flexjob for 7 år siden pga en fejloperation.

I mit sidste flexjob kom jeg ud for en arbejdsskade, der gør at jeg er sygemeldt og ikke kommer i arbejde igen.

Fastholder ASK mengrad på 8% for denne arbejdsskade vil jeg så vidt jeg kan læse mig til ikke være berettiget til erstatning for tab af erhvervsevne - uanset om jeg ender i en kørestol uden mulighed for at forsørge mig selv
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2010, 06:03   #4
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af tumnus Se meddelelser
Jeg har fået bevilliget flexjob for 7 år siden pga en fejloperation.

I mit sidste flexjob kom jeg ud for en arbejdsskade, der gør at jeg er sygemeldt og ikke kommer i arbejde igen.

Fastholder ASK mengrad på 8% for denne arbejdsskade vil jeg så vidt jeg kan læse mig til ikke være berettiget til erstatning for tab af erhvervsevne - uanset om jeg ender i en kørestol uden mulighed for at forsørge mig selv
Jo, med en fastsat mèngrad på 8% og hvis arbejdsskaden er årsagen til at du får bevilget pension, så vil du kunne få op til 33% af det du ellers ville kunne få havde du ikke været fleksjobvisiteret, af andre årsager end arbejdsskaden.

Forudsætningen nu, i din sag, er, at arbejdsskaden er skyld i de fastsatte 8% og at arbejdsskaden også er skyld i at du nu (formentlig) skal på pension. Skal du på pension p.g.a din forudbestående fejloperation/sygdom, som intet har med en senere arbejdsskade at gøre, så vil du ikke kunne få for tab af erhvervsevne fra ASK. ASK tager KUN stilling til din nuværende arbejdsskade, og hvad den har betydet for dig og din fremtidige mulighed for indtægt.

Det vil være vigtigt, at det af din sag kommer til at fremgå at arbejdsskaden er hovedårsagen til en pension. Får du pension af andre årsager som ikke kommer arbejdsskaden ved, så vil du få afslag fra ASK angående erhvervsevnetab (de 33%) (Du skal nedtone fejloperationen og dens følger og fastholde at ARBEJDSSKADEN er skyld i din situation nu, var dèn ikke sket så var du jo stadigvæk i fleksjob)

Sådan er det bare, man kan ikke få fuld erstatning når man af andre årsager har mèn eller får fleksjob - men man er selvfølgelig forsikret for den del der ikke skyldtes noget forudbestående.

Så lige nu, så har du størrelsen på mèngraden i orden - forudsætningen for erhvervsevnetab er en mèngrad på 5% eller derover, og erhvervsevnetabet skal så fastsættes til 15% eller derover før man kan gøre sig håb om udbetaling.

Din sag vil bestå af flere dele - først er der mèngraden. Når du har godkendt ASK`es afgørelse eller hvis de fastholder deres afgørelse så vil du få udbetalt et beløb skattefrit pr. mèngrad. Så vil din sag om erhvervsevnetab fortsætte i ASK, og det erhvervsevnetab skal fastsættes til 15% eller derover samtidig med at det skal fremgå klart af din sag, at ARBEJDSSKADENS følger er årsagen til bevilling af pension.

Min sag ligner din lidt, jeg var også fleksjobvisiteret og i fleksjob før mit uheld, så jeg får heller ikke fuld erstatning, ASK tager ikke stilling til forudbestående skader/sygdomme, men tager kun stilling til hvad uheldet har haft af betydning.

Har du haft en arbejdsgiverforsikring eller private forsikringer, så er det absolut værd at rette henvendelse til forsikringsselskabet for tabt arbejdsfortjenste og for svie og smerte, tabt arbejdsfortjenste er ikke helt det samme som tab af erhvervsevne.

ASK tager kun stilling til mèn og stilling til erhvervsevnetab - alt andet så skal man henvende sig til sine private forsikringer og/eller sin arbejdsgiverforsikring har man sådan noget.

Prøv også at surfe lidt her på k10, der ligger en del indlæg omkring ASK som du måske har fordel af at læse også.

Sidst redigeret af Ingrid; 11-10-2010 kl. 06:29.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2010, 08:06   #5
hopper
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2009
Indlæg: 322
Styrke: 15
hopper er ny på vejen
Citat:
Er arbejdsskaden sket EFTER du er visiteret til fleksjob, så kan ASK først gå videre med erstatning for tab af erhvervsevne, når det er helt afgjort om din sag ender med pension.
Det vil jeg ikke give dig helt ret i, de tager altid erhversevne´tab op med det samme.
Får man tilkendt erstatning med erversevnetab har det ikke noget at gøre med hvad man laver PT.
Men selve udbetalingen og hvor meget man skal have afhænger af hvad der kommer til at ske med sin økonomi...
Til at starte med hvis man ikke er afklaret får man en midlertidig aførelse og får derfor en fast månedlig beløb indtil man er afklaret.

I mit tilfælde fik jeg brev om at de vil kigge på om jeg er berettet til tab af erhversevne tab, 4 dage efter fik jeg brev om at jeg var godkendt med erhversevne tab, den var sat midlertidig til 45% og det er 2 år siden og jeg får det stadig...

Nu får jeg forhåbentligt snart min pension, og så bliver den minimum 75% og så får jeg med tilbagevirkede kraft fra 45% til 75%.


Citat:
ASK har fastsat min mengrad til 15% hvor de mener at de 8% kommer af arbejdsskaden og at resten må være noget der var der i forvejen (jeg har haft problemer med slimsæk i lænd pga. fejloperation)
Jeg er ikke helt klar over om du er tilkendt 15% eller 8%, men det er sagen uvedkommende, hvis det er erhversevnetab vi snakker om.

Méngrad og erhversevnetab har slet ikke noget med hinanden at gøre dog skal méngrad være min. 5%

Det er ikke ret mange der både får tilkendt méngrad og erhversevne tab.
I min omgangskreds er der rigtig mange der har fået anderkendt en arbejdsskade med méngrad, ingen af dem har fået tilkendt erhversevnetab, der er jeg faktisk den eneste der har fået tilkendt begge 2...

Men hvis man skal have tilkendt erhversevne tab kræver det en del af Dig selv.
Arbejdsskadestyrelsen kigger meget på om man har prøvet at komme tilbage på arbejdsmarkedet hvis man vil gøre sig forhåbninger om at få erstatning efter tab af erhversevne.

Har man f.eks ikke været i reviledering er det umuligt at få tab af erhversevne, i min sag fik jeg tilkendt tab af erhversevne kun på baggrund af at jeg havde været i reviledring.

De kigger ikke på lægepapir i de her tilfælde, det har de allerede gjort da man fik tilkendt erstatning med méngrad.

De kigger heller ikke på hvad man laver idag, om man er på pension eller flexjob.

Min far kom også selv ud for en arbejdsskade han fik tilkendt ftp inden for kort tid, hans sag hos arbejdsskadestyrelsen er blevet afvist 4 gange.
Det er pga. at han ikke prøvede at komme tilbage, han opgav tidligt...


Mine oplysninger om bl.a det med at man skal have været i revilering stammer fra kilder inde hos arbejdsskadestyrelsen og så stod der faktsik også i det brev jeg fik da jeg fik den tilkendt tab af erhversevnetab...

Men du skal selvfølgelig blive ved med at kæmpe med sagen, snak eventuel med en advokat, hvis han mener du har en sag kan du hyre ham, aftal med ham at han får en % af din erstatning så har han kun krav på penge hvis du får tilkendt erstatning...
hopper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2010, 10:33   #6
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Når man ER fleksjobvisiteret, p.g.a alt andet end den aktuelle sag der nu verserer i ASK, så kommer man først videre med sin sag når man bliver afklaret til pension. Ask vil simpelthen sætte midlertidig erhvervsevnetab til UNDER 15 % og først komme med en afgørelse NÅR der ER bevilget pension.

Dèt er forskellen på, om du kommer til skade FØR et fleksjob og bliver bevilget fleksjob/pension p.g.a af en arbejdsskade/uheld, eller om du kommer til skade efter/under et fleksjob, du kan ikke to gange blive bevilget en fleksjobbevilling.

Da trådstarter og jeg ER og VAR fleksvisiteret af andre grunde, så skal det klart nok påvirke en afgørelse, og da vi i forvejen får trukket FRA for forudbestående skader/sygdomme og en forudbestående fleksjobbevilling, så kan der aldrig blive tale om nogen midlertidigt erhvervsevnetabsudbetaling, vi kan aldrig komme i nærheden af 45% midlertidig. Får vi noget, så er det højest 33%.

Vi SKAL afklares til pension, før vi kan få noget udbetalt, det er vores bevis på mistet erhvervsevnetab, mens det for alle andre er "nok" at blive fleksjobvisiteret/pensioneret som bevis eller man kan sansynliggøre og dermed få midlertidig erhvervsevnetab, men vi ER jo i forvejen visiteret, på noget helt andet end den aktuelle skade/uheld, det skal en anden forsikring jo ikke bøde for.

Så firkantet sagt, så starter vores sager i Ask om erhvervsevnetab IKKE fra det sted din starter, vores starter med hvad den nye skade har af betydning da alt det gamle skal trækkes fra først. Vi kan ikke komme og sige at vores arbejdsskade/uheld har gjort at vi har mistet så meget erhvervsevne, at vi skal fleksvisiteres og derfor skal have erhvervsevnetab. Først når vi igen er afklaret, og det til pension (fleksjobbevillingen har trådstarter jo fået forlængst, og muligvis også erstatning vedrørende fejloperation), så kan vi/Ask gå videre med erhvervsevnetab derfra.

Som jeg skrev, der er enorm forskel på, om man ER visiteret før en skade (og på noget helt andet) eller om man bliver det p.g.a af en skade.

Sidst redigeret af Ingrid; 11-10-2010 kl. 10:38.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2010, 23:02   #7
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Kære Hopper..

Dine oplysninger ser for mig ikke ud til at være korrekte. omkring mén og erhvervsevnetab.

jeg er langtidssyg, først på sygedagpenge siden kontanthjælp.

jeg fik anerkendt det som arbejdsskade meget hurtigt. fik mén erstatning efter ca 1-1½ år og fik senere en midlertidig erhvervsevnetab på 25 % og får udbetalt en lille sum.

jeg har været i en arbejdsprøvning og er ellers syltet af kommunen. men ASK arbejder stadig med min sag, og venter venter venter på at jeg bliver afklaret.

revalidering har ikke været nævnt eller på tale.

Det samme gælder sådan ca for min mand. altså at han har fået både mén og erhvervsevnetab, uden revalidering eller arbejdsprøvning.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2010, 07:54   #8
hopper
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2009
Indlæg: 322
Styrke: 15
hopper er ny på vejen
Citat:
vi kan aldrig komme i nærheden af 45% midlertidig. Får vi noget, så er det højest 33%.
Det kommer helt and hvad man tjente da skaden skete, man kan ikke sige at man højst får 33% hvis du da ikke allerede har regnet ud hvor meget du får...

Når de regner erhversevnetab ud skal du aflevere lønsedler for det sidste år på det arbejde du fik skaden, og så regner de den gennemsnitlige løn ud derfra.
Det tager de så op mod det du tjener idag og så vurdere de hvor mange % den skal sættes til...

Citat:
Kære Hopper..

Dine oplysninger ser for mig ikke ud til at være korrekte. omkring mén og erhvervsevnetab.

jeg er langtidssyg, først på sygedagpenge siden kontanthjælp.

jeg fik anerkendt det som arbejdsskade meget hurtigt. fik mén erstatning efter ca 1-1½ år og fik senere en midlertidig erhvervsevnetab på 25 % og får udbetalt en lille sum.

jeg har været i en arbejdsprøvning og er ellers syltet af kommunen. men ASK arbejder stadig med min sag, og venter venter venter på at jeg bliver afklaret.

revalidering har ikke været nævnt eller på tale.

Det samme gælder sådan ca for min mand. altså at han har fået både mén og erhvervsevnetab, uden revalidering eller arbejdsprøvning.
Nu har jeg lige været inde og læse en del på Ask hjemmeside, og der er blevet lavet en del om på reglerne.
Jeg køre heldigvis efter de gamle regler ;-)
I 2004 blevet der ændret nogle regler og igen i 2006, og det er absolut ikke blevet bedre for dem der får arbejdsskader...

Idag hvis man får flex beregner de:
beregner vi dit tab af erhvervsevne ud fra din løn i fleksjobbet inklusiv det tilskud, som din arbejdsgiver får fra kommunen, sammenlignet med hvad du kunne have tjent, hvis du ikke havde fået en arbejdsskade.

De gamle regler beregner de hvad man tjente før skaden og hvad man vil kunne komme til tjene hvis man ikke var kommet i flex, dvs der lægger de ikke vægt på om man er kommet i flex...

Også førtidspension er blevet forringet efter de nye regler ;-(
hopper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2010, 11:01   #9
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Du skriver, om reglerne - i dag HVIS man får fleks så beregner de, o.s.v.

Så prøver jeg IGEN, at forklare - at trådstarter og jeg VAR visiteret til fleks, FØR arbejdsskaden skete, af andre grunde end den aktuelle arbejdsskade nu.

Så det vi kan få, vil være forskellen på det vi KUNNE have fortsat med at tjene i fleksjobbet og så det vi får i pension (de 33% hvor du/andre får 65%) (sådan ca) Mens det hos dig drejer sig om hvad du tjente FØR du blev fleksvisiteret/pensioneret.

Din sag starter sådan set FØR et fleksjob, mens trådstarter og min sag starter EFTER.

Du kan med fordel også surfe rundt her på k10, der ligger virkelig en del interessante ASK sager, b.la ligger der en sag hvor en person fik FRATAGET en stor del af erhvervsevneerstatningen, da pensionen blev givet af andre grunde/årsager end lige personens arbejdsskade. Der SKAL være sammenhæng, logisk nok.

Til Huldra. (fordi jeg ikke kan dy mig, og kender din sag lidt

Så har du da noget at glæde dig til, når dine TO sager i ASK bliver afgjort. Den ene sag vil ikke betyde noget for den anden og du vil få dobbelt op, men dèn ved jeg at du ikke køber
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2010, 23:39   #10
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ingrid Se meddelelser

Til Huldra. (fordi jeg ikke kan dy mig, og kender din sag lidt

Så har du da noget at glæde dig til, når dine TO sager i ASK bliver afgjort. Den ene sag vil ikke betyde noget for den anden og du vil få dobbelt op, men dèn ved jeg at du ikke køber
FISK..!!

jeg har da kun en sag i ASK, men dobbelt op lyder da godt..hihi.. nu må vi se om min sag nogensiden bliver færdig... suk suk suk...

men mener du evt. at jeg kunne melde den hårde opbremsning der som en skade? jeg har jo ikke modparten med.. men der er da lidt tid til at der er gået 1 år siden..

sig frem, det lyder jo spændende... og fantasier har vi jo god brug for her, omend de ikke alle går i opfyldelse..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Genoptagelse af sag om mengrad? Frk.Himmelblå Dit og Dat 3 14-03-2013 22:03
Méngrad stolpesten Alt det andet 2 07-03-2011 18:36
méngrad spørgsmål jango Alt det andet 16 19-09-2010 19:22
Uenig i mengrad Maybe Alt det andet 11 15-09-2010 13:15
Ask mengrad Allstar Alt det andet 3 17-05-2010 10:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension