K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-09-2010, 08:05   #1
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Afprøvning af medicin - hvornår er nok nok ?

Hejsa,

Jeg har et spørgsmål ang. grænsen for afprøvning af medicin i forbindelse med kortlæggelsen af behandlingsmuligheder under min ftp. sag.

Jeg kunne godt tænke mig af høre andres erfaringer omkring hvor mange eller hvor få medicin præperater de er blevet sat til at afprøve i forbindelse med deres ftp. sag. Her taler jeg fortrinsvis om folk med psykiske problemer, men andre er velkommen til at spæde til med deres formodninger og erfaringer.

Pt. er jeg selv igang med at afprøve et præperat og jeg kan være bange for, at jeg enten skal op i højere dosis eller skal afprøve noget andet, hvis lægekonsulenten i sidste ende (sikkert om et halvt år, når vi ser hans vurdering) mener at der skal ses på "andre" behandlings muligheder.

Jeg tænker lidt på hvor går grænsen ? Der er jo et hav af psykiske præperater på markedet.

Jeg er pt. på Effexor og det har jeg det godt med, men jeg føler mig på ingen møde arbejdsprøvnings klar eller lign. Jeg klarer "blot" hverdagen lidt bedre, tror jeg end det jeg har været på. Jeg skal til min psykiater sidst i september og i oktober tror jeg at min nye sagsbehandler sikkert vil sørge for at indhente en vurdering fra ham af. Han kan jo så godt skrive noget i mit favør, men lægekonsulenten kan jo så gå ind og vurdere at der igen skal andre eksperter på banen, som så anbefaler et andet præperat og sådan kan man jo blive ved. Eller kan man ?

Glæder mig til at høre jeres andres erfaringer, jeg "formoder" at vi er i slutningen af min ftp. sag inden min sagsbehandler indstiller, men man kan jo aldrig vide dog er jeg ikke interesseret i at afprøve nye midler og dette kan min psykiater jo så kun anbefale at jeg ikke gør. Det er svært og det er et svært indlæg, men jeg tror bare at jeg søger erfaringer fra andre og anbefalinger i øvrigt.

Ha´en god dag.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2010, 08:30   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er vel egen speciallæge der afgør, hvor mange, og hvor længe forskellige mediciner skal afprøves.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2010, 08:34   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Nu kan jeg ikke huske hvad du fejler, det har jo en del at skulle have sagt i forhold til hvor meget der er at afprøve

Jeg ved at ADHD´ere kun kan blive forlangt at afprøve Ritalin, grunden er at de andre 2-3 mærker på markedet er skubbet ud til siden. Dem der laver Ritalin har en aftale med vores "dejlige" regering der gør at Ritalin er det eneste mærke, lægerne ikke skal søge om tilladelse til at give, alle de andre mærker, der skal lægen først søge levnedsmiddelstyrelsen, og ikke mindst i den ansøgning hane anden grund end "bare" ADHD, det kan fx være bivirkningerne ved Ritalinen eller andet.

Derfor er det kun hvis en speciallæge går ind og direkte anbefaler afprøvning af andet præparat end Ritalin, at de kan kræve afprøveles af det... der skal jo være gode grunde, og for at få de gode grunde er man altså nød til at have patienterne i hænderne... man kan som papirlæge ikke gå ind og sige at borgeren har bivirkninger nok til at afprøve andet, fx, det kan de jo ikke bedømme, for hvem siger ikke at patienten har det fint med de bivirkninger denne nu har?

Men alt efter, så er mit BILLED at de siger en 3 stykker skal afprøves før alt medicin er afprøvet.
Nok er vel nok når ens speciallæge (læge, de andre har bare mere vægt) siger at det er nok.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2010, 08:39   #4
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Jeg er selv midt i det også, så kan nok ikke hjælpe så meget.

Under min arb.prøvning har jeg haft behov for at få sat mit sertralin op + jeg kom fast på alopam (stærkt vanedannende) - det har jeg ellers kun brugt ved behov før. Nu tager jeg det min. 2 x daglig pga. angstanfald!!

Egen læge har så lagt lamotrigin oveni også, da det nogen gange kan hjælpe også.

Heldigvis er jeg nu startet på psykiatrisk center, og de har foreløbig sat mig yderligere op i sertralin, og så vil hun meget gerne have mig ud af alopam og over på noget lavdosis antipsykotisk. Men hun ville ikke gøre det hele på en gang.

Jeg skal ud til hende på torsdag igen, og jeg ved, at kommunen meget gerne vil have en udtalelse fra hende, om den medicinske behandling kan hjælpe mig tilbage på arb. markedet eller om det udelukkende er for at forbedre min livskvalitet - og hvis det er det sidste, så vil min sagsbehandler gå videre med sagen og sende den til pensionsnævnet.

For både ham, mine vejledere fra afklaringen og kommunens egen psykolog er enige om, at jeg ikke en gang kan klare et flexjob. Men de vil/skal lige have det medicinske med. Og de kan godt se, at det ikke er særlig smart, at jeg nu er røget på vanedannende beroligende pga. den afklaring. Derfor ville de heller ikke forlænge det ydeligere.

Så jeg håber et eller andet sted, at psyk. center er med på den også - altså at det "kun" vil hjælpe på min livskvalitet. Men det ved jeg nok mere om på torsdag.
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2010, 08:50   #5
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Det er et rigtigt godt spørgsmål, du stiller dér, Enteneller.

Med alle de bivirkninger, folk kan få, samt når man læser om præparatet på :

http://www.medicinhaandbogen.dk/Effexor+Depot.prp

mener jeg at man skal checke, om der evt. kan være kontraindikationer.

Eksempelvis kan der være medicin, som man får i forvejen,

som ikke må tages sammen med Effexor.

Det er desværre min erfaring, at der skrives recept uden at lægen har spurgt til om man tager anden medicin eller helsekost-midler.

Desuden bør man undersøges for, om man har hjerteproblemer,

inden behandling påbegyndes.

Det er altså IKKE bolcher, disse antidepressiva,

men i det omfang de anvendes, skulle man tro det.


Hvis det kræves, at du afprøver en anden slags, bør du derfor undersøge,

om det er et magen til.

Og er det, så kan du sige, at dét er afprøvet.

Der har i andre tråde herinde været diskuteret,

om man har pligt til at afprøve en foreslået behandling.

Jeg vil til enhver tid holde på, at hvis behandlingen er eksperimenterende,

og uden sikker effekt, så skal man overveje om man vil risikere de bivirkninger,

der er ved behandlingen.

Er der ikke er garanti for, at din arbejdsevne forbedres,

men at det udelukkende gavner livskvaliteten, så er der yderligere grund til overvejelse.

For i nogle tilfælde kan bivirkningerne overstige effekten.

I sidste ende er det DIG, der sætter grænsen for, hvad du vil udsætte din krop for.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2010, 08:51   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Tak for jeres indlæg.

Da jeg var i arbejdsprøvning i 2008/2009, 6 mdr. var jeg faktisk slet ikke på medicin, dette kan man også læse ud af mine papirer hvis man "vil".

Jeg har i øvrigt lige rykket min nye sagsbehandler for status på min sag og hvad der videre skal ske, hun svarede hurtigt og som flg:

"Som sagt har jeg fået din sag. Sagen er ikke færdigudredet. Der er indhentet de lægepapirer, der kan indtil nu. Der afventes nu, at der indhentes Statusattest fra behandlende psykiater, når du har været i behandling i tre måneder. Dette vil være ca. den 19.10.10.

Derefter vil lægepapirerne blive sendt til kommunens lægekonsulent, og der bliver udfærdiget/opdateret en ressourceprofil.

Det vil så blive vurderet om sagen skal overgå til pensionsafdelingen. Når sagen er sendt til pensionsafdelingen vil du få et svar inden for tre måneder."


Jeg ved ikke om hun er ny på kommunen eller ny i faget, men hun skriver jo rimeligt regel ret hvad der videre skal ske i min sag, så det kommer lige med i denne tråd også Mon det holder det hun skriver ??? Det er nok op til lægekonsulenten !!?

Jeg lå ellers på sofaen, men har lige tænkt mig at få skrevet til min psykiater hvordan jeg har det, det kan være svært at få det hele med når man er til "samtale". Han skal bare lave den mest rammende status attest af dem alle, men indtil videre ligger der også en del andre status attester og speciallægeerklæringer i min sag der kan lukke hullerne. Heldigvis ser det dog ud til at jeg ikke skal i arbejdsprøvning igen, det havde jeg ellers frygtet da det er noget tid siden jeg var. Jeg kan dog heller ikke, min tilstand er klart værre hvad det angår.

Nå men det var så lidt til min sag også, håber ikke at de pludselig vil involvere en smerte klinik i behandlingsmuligheder, som man jo også hører en del om herinde, jeg skal nok bare afholde mig fra at give dem sådanne ideer....
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2010, 10:23   #7
brønshøj
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2010
Indlæg: 15
Styrke: 14
brønshøj er ny på vejen
Hej EE

Jeg har prøvet 11 forskellige piller over 8 år mod depression. Intet hjalp, men listen med bivirkninger er lang.

Alle er prøvet fra 6-25 uger.

Nogle af dem samtidig.

Tager intet nu da psykiaterne ikke kan finde på mere.

Har det bedre uden medicin.

Jeg kan ikke anbefale andre at tage prøve så meget, jeg burde have sagt fra til de sidste ”forsøg”.
brønshøj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2010, 10:31   #8
calamityjane
Hvor skulle jeg ellers være
 
calamityjanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2008
Lokation: Hvidovre
Indlæg: 163
Blog Indlæg: 22
Styrke: 17
calamityjane er ny på vejen
selv om det er flere år siden, at min mor fik sin ftp. så fik hun to forskellige, dog var den sidste i meget høj dosis, senere har hun nok forsøgt op til 3 - 4 forskellige og idag er hun stoppet da den sidste gav hende et temperament der kom i det "røde felt" op 0,2 sek. der satte vi pårørende en ende og sagde til lægen at det var slut, han ville dog prøve et andet præparat, men da jeg fandt ud af indholdet var meget lig det samme som satte min mor i det "røde felt" sagde vi begge fra.

en læge der skriver på depnet.dk fortalte at det faktisk "kun" var 80 % der fik det godt af medicin ca. 20% der hjalp medicin ikke.

Det kan da siges at lægekonsulenten skrev at der for min mor kun var "en lille behandlingsmulighed"

Sidst redigeret af calamityjane; 07-09-2010 kl. 10:35.
calamityjane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2010, 10:51   #9
Anne Mette
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 205
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Anne Mette er ny på vejen
Kære EE

Har lige været lidt underdrejet nogle dage, men sådan er det jo at være kronisk syg og blive ramt af andet godt fra luften

Jeg håber at din psykiater kommer til den konklusion at nu er nok nok og du ikke skal prøve mere, for det vil ikke have nogen effekt. Men at du har prøvet alle muligheder nu.

Hvis det bliver psykiaterens konklusion, så kan lægekonsulenten ikke bestemme anderledes. Det er jo overhovedet ikke deres opgave.

Kan blive så forbandet arrig over lægekonsulenter der anbefaler et eller andet præparat uden kendskab til sygejournal og uden kendskab til hvordan folk ellers reagerer på medicin osv. Og så hænger sagsbehandlere sig i lægekonsulentens ord fordi her jo er tale om en fagperson...

De lægekonsulenter har simpelthen for meget magt og de går ud over deres beføjelser så mange gange.


AM - der krydser for at du snart får din FTP og dermed noget ro.
Anne Mette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2010, 11:04   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af brønshøj Se meddelelser
Hej EE

Jeg har prøvet 11 forskellige piller over 8 år mod depression. Intet hjalp, men listen med bivirkninger er lang.
Jeg kæmpede i næsten 15 år, og har nu fp p.g.a. rygproblemer.
Undervejs rendte jeg også ind i en depression, nåede dog aldrig længere end til egen læge, og da jeg havde "testet" 5-6 forskellige slag medicin mente lægen, at jeg klarede mig bedre uden medicin, p.g.a. alle bivirkningerne.

Kommunen har aldrig siden boret i dette.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
manglende afprøvning før stop af sdp. webfilur Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 14-12-2012 14:32
Afprøvning AJT Spørgsmål ang fleksjob 1 13-02-2012 16:40
Hvornår er medicin afprøvet - ADHD !? Enteneller Alt det andet 5 01-03-2010 16:30
Afprøvning Tullee Midlertidig Førtidspension 5 22-05-2009 23:57
AFPRØVNING Margit Spørgsmål ang fleksjob 1 15-12-2005 14:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension