K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-09-2010, 22:18   #1
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Læger advarer mod kæmpe problemer i psykiatrien

Se mere i Deadline 22:30 i aften på DR2, hvor sundhedsminister Bertel Haarder er i studiet.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/09/06/181532.htm

06. sep. 2010 18.27 Indland
Skrevet af: Tom Carstensen

Behandlingen af psykiatriske patienter bliver dårligere. Deadline på DR2 har talt med en række psykiatere, der advarer om, at det vil koste menneskeliv - og ikke mindst skæbner, hvis der ikke gøres noget.

Med regeringens finansudspil for næste års statsbudget bliver der skåret voldsomt i den såkaldte sats-pulje. En del af finansieringen af psykiatrien i Danmark kommer netop fra denne satspulje.

Besparelserne kommer oven i, at der over de sidste ti år er blevet 25 procent færre sengepladser til psykisk syge. Det har store konsekvenser. Tendensen er den samme rundt om i landet. Der er i dag mere end 15 procent flere danskere i psykiatrisk behandling, end der var i 2001.

Kø på skadestuen
Lægerne på landets psykiatriske afdelinger er ifølge loven forpligtet til at "vise omhu og være samvittighedsfulde i deres arbejde", som det beskrives. Men det er ganske enkelt ikke muligt flere steder.

Tre læger på Århus Universitetshospital i Risskov advarer om, at det er på vej til at gå helt galt. De er nødt til at udskrive folk, der ikke er raske.

- Vi er tvunget til at udskrive på et uhensigtsmæssigt tidspunkt. Vi bliver tvunget til at udskrive dem, fordi der står nogen og venter på skadestuen - nogen, der er mere syge. Det er ikke, fordi de ikke er syge nok - der er bare nogen, der er sygere, siger Janne Rezagi, som er læge ved Psykiatrisk Afdeling ved Århus Universitetshospital i Risskov, til Deadline.

Kriminelle tvinger patienter ud

De retspsykiatriske patienter, som der bliver flere af, udgør også et stigende problem for de psykiatriske afdelinger.

Det går ud over de almindelige ikke-kriminelle psykisk syge. For de bliver simpelt hen udskrevet, før de er raske, hvis der skal findes en plads til en psykisk syg kriminel.

Problemet er, at de ikke-kriminelle psykisk syge, der så sendes på gaden, er enormt svage. De er de absolut mest udsatte mennesker, vi her har at gøre med. Og der er en reel fare for deres liv, forklarer ledende overlæge og psykiater ved Sankt Hans Hospital i Roskilde, Jørn Lykke.

- Det sker, fordi de sendes på gaden, før de er behandlet færdige. Der er en overdødelighed blandt de svageste patienter. De dør ti gange så ofte som almindelige psykiatriske patienter, siger Jørn Lykke.

Fare for andre
Ud over, at de er i fare, så kan de udskrevne patienter også være en fare for andre end dem selv, forklarer Janne Rezagi.

- Hvis man går rundt med en ubehandlet psykose, kan man have vrangforestillinger. Så kan man føle sig truet, angrebet eller forfulgt. Man mistolker det, man oplever, og kommer til at gøre noget kriminelt. Eksempelvis overfalder nogen, man tror er efter en, siger hun til Deadline.
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2010, 10:10   #2
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Nogen der så indslaget?
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2010, 12:42   #3
Cille
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2009
Alder: 43
Indlæg: 16
Styrke: 15
Cille er ny på vejen
Jeg har lige set det på nettet. Det er godt at de har taget emnet op, men jeg frygter at der som med alt andet, ikke kommer til at ske så meget i kølvandet på et ellers udmærket fokus.

Og selvom Bertel Haarder hellere vil tale om at han synes at de indlagte skal have en computer, så synes jeg da at det er et ganske relevant spørgsmål han stiller, når han spørger hvorfor folk bliver syge i det hele taget.
Cille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2010, 16:32   #4
Loppen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2009
Indlæg: 69
Styrke: 16
Loppen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Cille Se meddelelser
Jeg har lige set det på nettet. Det er godt at de har taget emnet op, men jeg frygter at der som med alt andet, ikke kommer til at ske så meget i kølvandet på et ellers udmærket fokus.

Og selvom Bertel Haarder hellere vil tale om at han synes at de indlagte skal have en computer, så synes jeg da at det er et ganske relevant spørgsmål han stiller, når han spørger hvorfor folk bliver syge i det hele taget.
Ja helt klart, men også en "fiks" måde at afspore debatten på fra hans side, så den pludselig kommer til at handle om noget helt andet end det skrigende akutte behov.
Loppen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2010, 16:58   #5
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Cille Se meddelelser
Jeg har lige set det på nettet. Det er godt at de har taget emnet op, men jeg frygter at der som med alt andet, ikke kommer til at ske så meget i kølvandet på et ellers udmærket fokus.

Og selvom Bertel Haarder hellere vil tale om at han synes at de indlagte skal have en computer, så synes jeg da at det er et ganske relevant spørgsmål han stiller, når han spørger hvorfor folk bliver syge i det hele taget.
Enig, Haarder er god til at dreje tingene væk fra det oprindelige emne. Noget som de fleste politikere er rigtigt gode til.

Og der er for resten computere på psykiatriske afdelinger, jeg sidder og skriver fra en lige nu!
At der så kun er én til råde til 16-17 indlagte er en anden ting. Glæder mig til at få min egen herind (og at få et rigtigt værelse, der er overbelægning så jeg har fået et møderum ).
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2010, 17:20   #6
Cille
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2009
Alder: 43
Indlæg: 16
Styrke: 15
Cille er ny på vejen
Hm, jeg tænkte også lige at det da i øvrigt er noget bavl at der ikke er noget konstruktivt at foretage sig på en psykiatrisk afdeling uden computer.

Da jeg var indlagt brugte jeg meget tid på bl.a. at lægge puslespil, høre musik, gå ture (når jeg måtte) - og læse overordentlig mange bøger.
Men tidligere hr. undervisningsminister mener måske ikke at bøger er konstruktiv beskæftigelse

Der var også tilbud om afspænding og forskellige former for håndværk, som jeg desværre ikke nåede at få mulighed for at afprøve, da der ikke var plads til mig længere og jeg blev sendt hjem.

Sidst redigeret af Cille; 08-09-2010 kl. 17:22.
Cille er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Patienter advarer hinanden mod dårlige læger Pyt Politik og Samfund 4 05-05-2013 10:27
Anonymous advarer: De Radikale har kontrol over samtlige danske computere Webmaster Politik og Samfund 1 21-11-2012 02:14
En oplagt kandidat som brænder for psykiatrien Solnedgang Politik og Samfund 7 29-08-2011 20:28
Fokus på psykiatrien og kommuner Pyt Det er da strengt ! 1 02-08-2011 10:10
Fattige finansierer psykiatrien zuza Det er da strengt ! 0 05-07-2007 13:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension