K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-08-2010, 09:41   #1
Anni_D
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-11 2008
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 53
Styrke: 16
Anni_D er ny på vejen
Hvem skal henvise til speciallæger?

Hej på K10

Håber der sidder en derude bag skærmene, der kan nå at give mig svar på et spørgsmål, inden jeg skal til møde med min fagforening om 2 timer – angående afslag på førtidspension og ophør af sygedagpenge.

I min sag, som har kørt ca. 1½ år (slidgigt igennem 20 år) har jeg ikke været henvist til en eneste speciallæge undtagen en psykolog, desuden er mine scanninger og røntgenoptagelser flere år gamle, samt nogle slet ikke udført.

Jeg har spurgt min sagsbehandler, hvorfor de ikke har henvist mig til røntgen, scanning, reumatolog eller smerteklinik og har hver gang fået svaret:

”Det kan vi ikke gøre, det skal din egen læge gøre, vi kan kun henvise til psykologer”.

Fra min søsters pensionssag fra omkring 2005 ved jeg, at hendes kommune sendte hende til op til flere speciallæger, det var hendes egen læge ikke indblandet i.

Så er det, jeg gerne vil vide:

Er det kommunen eller min egen læge, der skal henvise til speciallæger, og hvorfor kan kommunen ”kun” henvise til psykologer, som jo også er speciallæger?

Mvh
Anni
Anni_D er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 09:51   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg syntes godt nok at det lyder underligt, at der ikke er blevet indhentet speciallægeerklæringer i forbindelse med din førtidspensionssag. Det er jo nødvendigt med udtalelser fra disse for at vurdere din sygdoms omfang.
Eneste undtagelse jeg kan se er, at det er bevist ud fra arbejdsprøvning eller lignende, at du har en vis arbejdsevne og dermed ikke er berettiget til førtidspension.

Jeg ved godt, at det ikke er et særlig specifikt svar, men da du skal til møde om to timer tænker jeg at mine overvejelser i det mindste er bedre end ingen svar.
Håber nogen af dem der kender reglerne omkring dette når at svarer dig.

Pøjpøj med mødet!

P.S. Jeg vil tro, at din fagforening er ganske godt inde i disse regler.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 09:59   #3
Anni_D
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-11 2008
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 53
Styrke: 16
Anni_D er ny på vejen
Hej Annagw

Jeg har været gennem 2 arbejdsprøvninger, der vidste, at jeg max. kunne arbejde 4 timer om ugen!

Afslaget på FTP lyder:

"Der skønnes ikke helbredsmæssigt at være dokumentation for en varig nedsættelse af arbejdsevnen, der kan give ret til FTP".

Så er det, jeg tænker: "Hvorfor har de så ikke søgt den dokumentation"?

Nu har de så "kun" brugt 2 helbredsattester fra min læge, samt en fra arbejdsmedicinsk klinik, i forbindelse med min pensionssag, og de siger alle, at min arbejdsevne er varig nedsat og at der ingen genoptræningsmuligheder er for mig.

mvh
Anni
Anni_D er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 10:13   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
1 hvad skriver lægekonsulenten i forbindelse med din pensionssag
2 din egen læge tæller ingen steder over for kommunen
3 så hvis der ikke er beviser i forhold til dine 4 timer om ugen og hvad arbejdsmedicinsk klinik skriver så kan jeg godt forstå et afslag.
selvom de skriver arbejdsevne er varig nedsat, ved man jo ikke hvor mange timer.

Det er din egen læge som skal henvise til speciallæger
en lægekonsulent på kommune kan også bede om en speciallæge erklæring
det sker som regel kun hvis man er uenig eller gerne vil have en bedre forklaring på ens sygdom
en sagsbehandler kan ikke, fordi en sagsbehandler ved ikke noget om sygdomme.

psykologer er ikke læger
en psykiater er læge og kan ordinær medicin

Sidst redigeret af MTVRV1; 23-08-2010 kl. 10:19.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 10:34   #5
Anni_D
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-11 2008
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 53
Styrke: 16
Anni_D er ny på vejen
Hej

Lægekonsulenten har gennem hele sagen kun skrevet, at jeg skulle i arbejdsprøvning, da det ikke var dokumenteret, at jeg var helt uden arbejdsevne, men alligevel beder han ikke om yderligere dokumentation fra speciallæger.

Efter sidste arbejdsprøvning, skrev han, at det vel var bedømmelsen fra sidste arbejdsprøvningssted, der vægtede i vurderingen af min arbejdsevne.

Men han har dog haft tid til gennem hele sagen at fokusere på andre småproblemer i mit liv, så som at han syntes jeg røg for meget, at jeg havde et overforbrug af smertestillende medicin (hvilket jeg ikke har ifølge min læge), samt at jeg ikke fejlede nok til at have de smerter, jeg havde, og at det hele nok var psykisk. Desuden var han IKKE i tvivl om, at jeg ønskede pension.

Han har simpelthen modarbejdet alt fra begyndelsen og ikke fokuseret på det faktuelle problem – min slidgigt. Så jeg kan da godt forstå, jeg fik afslag, da jeg fik at vide, at den mand også sad i teamet, der skulle afgøre min pension.

mvh
Anni
Anni_D er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 10:43   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
havde 5 lægeerklæring på min §17 og det var ikke nok
samt en arbejdsprøvning som støtter hvad lægerne skriver

der hvor jeg kan se du mangler noget. er lægepapir på din arbejdsevne er ubetydelig og alle behandlingsmuligheder er udtømte.
skrevet af en speciallæge

at ens arbejdsevne er varig nedsat
det kan udmærket betyde flexjob og ikke pension.
så vidt jeg kan se på din sag er der ikke 100 procent støtte til de 4 timer som du skriver du kan klare.
Men ja en lægekonsulent skulle forbydes og der skulle være en uvildig læge der skulle laven den afgørelse konkulsion vedrørende flex og pension
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 10:47   #7
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Lidt i punktform:

Psykologer er ikke læger!

Kommunen kan godt sende dig til en speciallæge, men så skal de betale for undersøgelsen, op til 16.000 kroner.

Hvis du går til din egen læge og siger du gerne vil have en henvisning til en speciallæge f.eks reumatolog, så kan din egen læge ikke nægte dig en sådan henvisning, det er også din ret selv at vælge hvilken speciallæge du vil til, så selv om din læge henviser dig til en speciallæge, hvis du hellere vil til en anden, så henvender du dig til vedkommende, og de kan så trække din henvisning på nettet.

Hans Jacob Haga i Esbjerg kan stærkt anbefales, han er en af vores bedste Reumatologer i Danmark, og selv om turen måske er lidt lang er den det værd.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 10:52   #8
Anni_D
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-11 2008
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 53
Styrke: 16
Anni_D er ny på vejen
Ja, den speciallæge erklæring ville jeg også gerne have haft, men det kan vel nåes endnu.

Det er egentligt lidt utroligt, for det er kommunen selv, der har indstillet mig til pension efter §18, fordi de ikke mener, jeg kan klare flex-job, og at det ikke er relevant med revalidering. Jeg kunne tænke mig afslaget, hvis jeg selv havde søgt efter §17.

Men som min fagforening sagde, da jeg bestilte tid hos dem til mødet i dag: "Det er ren kassetænkning fra kommunens side" .

Men de forstår at få folk helt ned med nakken. Jeg har tudet siden afgørelsen, hvor de mellem linierne skriver, at jeg ikke gider lave noget og at jeg ikke fejler noget. Samtidig skriver de, at jeg skal melde mig ledig, hvis jeg er i en A-kasse! Helt ærligt, jeg bliver altså ikke rask af et afslag på FTP, så jeg kan få understøttelse fra min A-kasse.

mvh
Anni
Anni_D er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 10:55   #9
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
Så jeg kan da godt forstå, jeg fik afslag, da jeg fik at vide, at den mand også sad i teamet, der skulle afgøre min pension.
Det er ULOVLIGT !

Lægekonsulenten må ikke være med til at vurdere om du skal have pension.

Skynd dig at klage, så din sag ryger ind til Beskæftigelsesankenævnet !

Desuden er kommunen forpligtet til at sørge for at der er indhentet oplysninger nok til at der kan træffes en afgørelse.

Det mener jeg ikke er opfyldt i din sag.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN

Sidst redigeret af Florken; 23-08-2010 kl. 11:10. Årsag: Tilføjelse, og stavefejl
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 10:58   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
jeg skal melde mig ledig, hvis jeg er i en A-kasse! Helt ærligt, jeg bliver altså ikke rask af et afslag på FTP, så jeg kan få understøttelse fra min A-kasse.

det er standard skrivelse, så glem alt om den

OK troede det var en §17
det gør faktisk din sag endnu værre, for så synes jeg din sagsbehandler har håndteret sagen forkert.
samt det afslag du har fået er ikke et "rigtig afslag"
kun at kommunen ikke vil indstille dig til pension og så kan jeg bedre forstå din lægekonsulent har siddet med.
formoder ikke din sag har været fordi et pensionsnævn

så godt du har din fagforening med.
på det møde skal i nok finde ud af hvad der mangler af dokumentation

Sidst redigeret af MTVRV1; 23-08-2010 kl. 11:01.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvem henviser til speciallæger ? Hva´nu Alt det andet 11 20-05-2013 22:59
Hvem skal jeg kontakte? stolpesten Alt det andet 5 06-05-2013 13:35
Hvem skal politianmeldes jonas Skal kommuner ikke overholde loven? 6 12-01-2013 21:02
Må man henvise til andre hjemmesider sweet girl Hjælp til Forum Brug 9 25-02-2012 14:01
Speciallæger - hvem kan I anbefale? cherie Dit og Dat 10 05-02-2008 20:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension