K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-08-2010, 10:23   #1
kamma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
kamma er ny på vejen
Efterlønsbidrag og førtidspension?

Hej Det er første gang, jeg skriver her, men jeg skal i gang med at søge førtidspension, og i den forbindelse snakker vi herhjemme lidt om, hvordan det fungerer, når man indbetaler til efterløn. Er der nogen, der kan fortælle, hvad de har gjort i en lignende situation?

Selv om man søger pension, er det jo ikke sikkert, den bliver tilkendt, og hvor står man så, hvis man har opsagt ordningen?

Jeg har ikke lige kunnet finde et link om dette, men er der et, kunne det være dejligt at se denne

Mvh. Kamma
kamma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2010, 11:45   #2
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Hej kamma og velkommen til dette forum.

Jeg vil råde dig til at vente med at opsige efterlønsordningen til førtidspensionen er i hus.

Nu kender jeg ikke dig sag, men man er ikke sikker på pension, før man står med tilkendelsen i hånden.

Hvis det i stedet bliver flex - eller tidsbegrænset pension - har du stadigt brug for efterlønsordningen.

Ved tilkendelse af pension har du milighed for at få det indbetalte efterlønsbidrag tilbagebetalt minus 30 % i skat.

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2010, 14:28   #3
frankmj
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2009
Indlæg: 149
Styrke: 15
frankmj er ny på vejen
Man har ret - ikke mulighed...

Citat:
Oprindeligt indsendt af Jørgine Se meddelelser
Hej kamma og velkommen til dette forum.

Ved tilkendelse af pension har du milighed for at få det indbetalte efterlønsbidrag tilbagebetalt minus 30 % i skat.

Jørgine
Ikke en mulighed, men ret til at få det indbetalte efterlønsbidrag tilbage med 30% afgift i stedet for min. 38% skat. Rent overskud lige ned i foret
__________________
Der er altid nogen, der har det værre end mig...
frankmj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2010, 15:04   #4
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Man har også mulighed for at få efterlønsbidraget overført til en pensionsordning - uden fradrag af skat.

Men så skal pensionspengene skatteberegnes, når de engang kommer til udbetaling.

Når/hvis det bliver aktuelt for dig, skal du kontakte din arbejdshedsløshedskasse. Så sender de blanketter, der skal udfyldes. Har du indbetalt til efterlønsordningen i mange år, kan det dreje sig om et ret stor beløb.

Du kan evt. gå ind på din fagforenings hjemmeside og læse om reglerne for tilbagebetaling af efterlønsbidrag.

Jørgine.
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2010, 20:11   #5
kamma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
kamma er ny på vejen
Mange tak for svar, og jeg tror heller ikke, jeg skal gøre mere lige nu. Kun tiden kan vise, om det bliver aktuelt for mig.

En anden ting er, om en evt. udbetaling tæller som indtægt og på den måde reducerer en pension? Ved I det?

Ikke fordi det haster, min sag er først lige gået i gang, men nu er vi kommet til at snakke om det, og så er det rart at vide. I forvejen synes jeg, at det er svært at finde rundt i de regler omkring efterløn på arbejdsmarkedet i det hele taget.

Mvh. Kamma
kamma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2010, 21:45   #6
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af kamma Se meddelelser

En anden ting er, om en evt. udbetaling tæller som indtægt og på den måde reducerer en pension? Ved I det?
Det gør den ikke...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udbetaling af efterlønsbidrag på førtidspension. Rådvild Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 03-10-2010 14:39
Efterlønsbidrag på førtidspension?? aha Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 09-09-2010 23:36
Efterlønsbidrag millidk Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 04-08-2010 14:43
Efterlønsbidrag? mokkasine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 14-03-2008 10:45
Førtidspension LD og efterlønsbidrag nissen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 15-03-2007 16:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension