K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-08-2010, 00:38   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
KL: Ingen førtidspension til unge!

Unge under 30 år skal ikke længere kunne parkeres på førtidspension.

Sådan lyder et af otte bud på en reform af førtidspension og fleksjob fra kommunerne, skriver morgenavisen Jyllands-Posten.

''som udgangspunkt mener vi ikke, at unge under 30 skal kunne tildeles førtidspension, undtagen i helt oplagte tilfælde, såsom ved alvorlige fysiske handicaps'' siger Erik Nielsen, formand for arbejdsmarkeds- og erhvervsudvalget i KL.

Dette er sakset fra Text tv på TV2 S157.

Det bliver godt nok spændende at følge den videre udvikling!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2010, 01:05   #2
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
jamen... kan psykiske handicaps ikke være lige så invaliderende som fysiske??
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2010, 07:20   #3
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
jo selvfølgelig kan psykiske være lige så invaliderende som fysiske handicaps. Men man kan også sige at hvis man er 18 år og har det psykisk dårligt, og får tilkendt en ftp, så kan der nå at ske rigtig meget i de 50 år vedkommende har tilbage af arbejdslivet.

Jeg syntes i den situation at det ville være okay at de kun ville give fx en midlertidig ftp.

Hvorimod den unge på 18 der har mistet beggen ben, ingen arme har og har brækket hjernen (ja det skal vel nærmest være så slemt før man får tildelt ftp) jo aldrig kommer til at kan varetage et job, og derfor sagtens kan placeres på en ftp.

Jeg syntes det er et okay tiltag. Er der nogen steder på nettet man kan se resten af forslagene til reformen?
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2010, 09:00   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
umiddelbart, handler det om, at de der er født handicappede, i svær grad, fys. som udviklingshæmmede, de kan fortsat få, alle andre?

Dybt, dybt forkasteligt, hvis det bliver virkelighed.

Det bedst der kan ske, ved den nye reform, er at refusionen igen gøres neutral, altså den samme på alle ydelser, således at kommunerne IKKE kan misbruge, og tilkende rette ydelse.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2010, 09:08   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
I øjeblikket er det muligt at få førtidspension, fra man er 18 år, lad os sige at dette blev sat op til 30 år, så ville forventningerne til mulighederne for unge under 30 forsvinde. Og uden udsigt på denne side af 30, ville måske få læger, behandlere og kommune, såvel som den unge selv, til at gøre en ekstra indsats, i forhold til den unge.

Det er dog beroligende at se at der også står at i åbenlyse tilfælde fysisk handicap, skal det stadig være muligt, men selvfølgelig kan psykisk sygdom også være årsag til svære handicap.

Jeg bruger ikke ordet invalid, da betydningen af det er meget negativt ladet.
Invalid = Uden værdi.

Men alt i alt synes jeg bedre om forslaget end regeringens forslag, som vil lade alle under 40 der får tilkendt førtidspension leve i uvished indtil de bliver 40 år.

KLs forslag giver mere rene linjer og større klarhed for alle.

Her er i øvrigt fra JP: http://jp.dk/indland/article2150646.ece



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2010, 09:18   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
synes nu også det lyder helt oplagt
men og der er et stort men
hvad har de så tænkt sig med de psykiske handicaps
så hvis de ikke gør noget, kommer de bare på kontanthjælp indtil til de er 30 år og derefter førtidspension.
har selv været til en samtale(arbejdsprøvning tæller ikke) og resten på mail.
på 2.5 år
mit er så fysisk.
en smule psykisk. som bliver værre og værre
1 ingen udsigt endnu til en fuld afklaring fra kommunens side
2 læger i gennem rigtig mange år og nu kommunesystemet

så hvordan bliver det så for unge kun med psykiske handicaps
personligt har jeg ikke set skyggen af hjælp fra kommunen endnu.
samt ikke flere penge til behandling af psykiske lidelser.

hvis behandling ikke bliver bedre, så bliver de bare endnu mere syge inden de 30 år.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2010, 09:58   #7
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
MTVRV - ja, det er jeg enig i. Det hjælper ikke noget bare at fjerne muligheden for ftp og ikke sætte noget i stedet. Så skulle man bruge den tid fornuftigt på at hjælpe folk i stedet, men som det er idag er der sparet og feks en psykolog må mange selv betale, og det er altså mange gange umuligt ud af en sparsom økonomi.

Folk bliver jo ihvertfald ikke mere raske af ikke at få tilbudt hjælp og bare leve i uvished og økonomisk ruin. Det bliver man altså mere syg af.

Så hvis man ikke samtidig med dette forslag sætter en stor pose penge af til behandling og siden til at hjælpe folk igang igen, så nytter det ikke noget som helst, og det man har sparet på ftp, det kan man bruge på øgede medicinudgifter, indlæggelser mv.

Men hvis det blev gjort på en sober måde med hjælp til de syge, så synes jeg også det er en god idé, men desværre så går det nok mere ud på at spare end på egentlig at hjælpe de unge til et bedre liv.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2010, 10:05   #8
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Selvfølgelig skal der i stedet for førtidspension til de unge under 30 sættes en pulje af til behandling, uddannelse, aktivering (dermed mener jeg en form for animering til aktivitet (ikke nødvendigvis arbejde)), tilbud der giver de unge lyst til at blive aktive i og med livet.

Hvor pengene skulle komme fra, det må besluttes politisk, evt. fra satspuljemidlerne, selvom jeg synes at hele satspuljeordningen er lidt en omvendt Robin Hood ordning, så ville pengene dog gå til at hjælpe der hvor det var beregnet.

Man kan ikke fjerne noget uden at sætte noget i stedet, så efterlader man jo et tomt hul.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2010, 10:56   #9
nille60
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 42
Indlæg: 649
Styrke: 15
nille60 er ny på vejen
hejsa jeg håber godt nok ikke at de afviser min FP sag da jeg er 28 uha da bliver da helt nervøs nu :-/
nille60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2010, 11:21   #10
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Jeg bryder mig ikke om forslaget.
Der er tale om diskrimination i forhold til en stor gruppe mennesker.
Førtidspension er ikke noget der bliver delt rundhåndet ud af , og slet ikke over for de unge.
Allerede efter de nuværende regler må den kun blive tildelt som absolut sidste udvej efter alle andre tiltag har været forsøgt , og kun når der er tale om en varig nedsættelse af arbejdsevnen.
Disse regler gælder også overfor psykisk syge under 30 år som reglerne er i dag.
Jeg ser derfor ingen grund til en yderligere skærpelse.

Jeg bryder mig heller ikke om udtrykket ”parkeret på førtidspension” som altid bliver brugt af nedskæringstilhængerne.
Udtrykket giver indtryk af at borgeren mod sin vilje er opgivet af samfundet og overladt til sig selv.
Førtidspension er tværtimod noget der for de allerfleste skaber ro og tryghed i en ellers svær livssituation. Kun meget få er utilfredse med at få tildelt førtidspension.
Der er tale en om helt bevidst manipulation med ordene når politikere benytter udtrykket. Det skal foregive at man vil de syge det godt , ja nærmest forbedre deres situation. I virkeligheden vil man forringe deres situation , ganske betragteligt endda.


Inden folk begynder at ”hygge” sig for meget over at forslaget ikke rammer dem , vil jeg advare om at dette formentlig kun er begyndelsen på en glidebane.
Aldersgrænsen hvad enten den bliver 30 eller 40 år i starten , vil ganske givet blive sat op i fremtiden for til sidst at gælde alle.
Sådan gik det med aktiveringen af de ledige. Der var det også kun de unge der blev ramt i starten , og i øvrigt kun hvis de var på kontanthjælp.
I dag gælder det for alle aldersgrupper hvad enten man er på kontanthjælp eller dagpenge.

Sidst redigeret af halse; 14-08-2010 kl. 11:46.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
SF: Færre unge skal på førtidspension Webmaster K10 Nyheder 0 08-02-2012 08:00
Ingen førtidspension til unge under 40 Webmaster K10 Nyheder 0 03-01-2012 00:10
"Ingen førtidspension til de unge" MrBurns Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 30-11-2010 10:52
Førtidspension for unge hjemmeboede Annemette Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 65 24-12-2009 12:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension