K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-08-2010, 15:48   #1
Maybe
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2009
Indlæg: 65
Styrke: 16
Maybe er ny på vejen
Uenig i mengrad

Min mand har i dag fået afgørelse fra ASK, at de anerkender hans knæskade som erhvervssygdom.

Det medfører ingen udbetaling, idet det vurderes at være under 5%

Diagnosen er Bursitis infrapatellaris chronica antea (betændelse i en slimsæk fortil i knæreg.)

Citat:
Vi har fastsat dit varige men efter et skøn med udgangspunkt i vores vejledende mentabel.

Skadens følger fremgår ikke direkte af tabellen, men kan sammenlignes med følgende punkt.

Efter Tabellens punkt D.2.7.4. vurderes læsion af brusk på bagside af knæskal og /eller andet sted i knæleddet, med let skurren ved bevægelser, eventuelt med let muskelsvind go bevægeindskrænkning, til 5 procent.

Du er symptomfri bortset fra, at der kan opstå ømhed ved knæliggende stillinger, ved tunge skub eller ved at sidde på hug.

Vi vurderer, at dine knægener er bedre en punktet på tabellen, da du ingen læsion har på dit knæ og der er ingen skurren eller bevægeinskrænkning.

Derfor vurderer vi, at dit men er bindre end 5 procent
Min mand har fået at vide, at han skal skifte erhverv. Det gjorde han efter sygemelding tilbage i 2008, og har nu vægterjob.

Han kan ikke blive VVS-montør mere, da knæene ikke kan holde til knæliggende arbejde, ligesom stige-arbejde er skidt.

Jobskiftet har betydet lønnedgang på ca. 60-80.000 om året.

Skulle han miste jobbet, vurderer vi at hans joberfaring/uddannelse ikke kan bruges. Han er ikke boglig, og kan derfor ikke omskoles til tekniker mv

Det betyder - så vidt vi kan se - at han nu er at sidestille med en ufaglært, og vil være i lavtlønsområdet. (Pedel, ejendomsinspektør og lastbilchauffør vil nok være for belastende knæmæssigt).

Har I gode input?
Maybe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 15:54   #2
Maybe
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2009
Indlæg: 65
Styrke: 16
Maybe er ny på vejen
Vi har et udkast i stil med;

Citat:
Vi er uenige i konklussionen om, at tabet udgør mindre end 5%

Jobmæssigt er x ikke længere i stand til at tage job som VVS montør. Stillinger som pedel, ejendomsinspektør mv, indeholder ligeledes knæbelastende arbejde i et sådant omfang, at x vil have betydelige skånehensyn. Ind-/udstigning af en lastbil vil ligeledes være generende. x jobmæssige muligheder er derfor begrænset.

x muligheder for omskoling er desuden begrænset af x faglige formåen, x har vanskeligt ved boglige uddannelser.

Det skal ingen hemmelighed være, at vi er bekymret for den situation der kan opstå, såfremt x mister stillingen som vægter. x jobmuligheder - som vi ser dem - vil være reducerede til ufaglært lavtlønsarbejde.

ASK begrunder med, at x er symptomfri , bortset fra når han ligger på knæ, har tunge skub eller sidder på hug. Som jeg ser begrundelsen, er der alene vurderet udfra knæproblemer med 1 knæ. Det er begge knæ det er galt med. (skal der så ikke "dobles" op?) Det betyder desuden, at x ikke kan kompensere med det andet knæ, - det er begge der skal passes ekstra på.

x knæproblemer har indvirkning på;
  • fremtidige jobmuligheder
  • fritidsinteresse med hundetræning
  • muligheder for at "lege på gulvet", kælke mv. med børnene
  • muligheder for at holde egen have - dvs. at x får ondt hver gang
han kører med trillebør, klipper hæk, luger haven, skubber en manuel plæneklipper mv.
Vi skal nu betale os fra at få lagt fliser, lægge tag på hus, flytte møbler mv.
Der ud over er der mange små ting i hverdagen, som giver symptomer, hvis disse ikke undgås.
ASK har desuden vurderet;

afslag på tab af erhvervsevne (uden at undersøge den lønnedgang der har været)

Vi vurderer erhvervsevnetabet ud fra;
- evner
- uddannelse
- alder
- muligheder for omskoling og optræning

Men;
De har ikke undersøgt evner for læring mv, og uddannelsen er jo reelt intet værd for os mere - han kan jo ikke bruge den.
Maybe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 16:04   #3
Bassemanden
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2010
Indlæg: 200
Styrke: 14
Bassemanden er ny på vejen
Stop stop stop, inden det bliver lavet rod i den..

Mengrad og tab af erhvervsevne er to meget forskellige ting!

Du kan god have lad os sige 10% mengrad og et tab af erhvervsevne på 65%

så at klage over mengraden, har ikke noget med din mands løntab at gøre, det hører under tab af erhvervsevne.

Og men grad for eks. piskesmældsramte der er næsten indvalide, bliver ofte højst sat til 15%, så jeg tror i og for sig, uden at kunne vide mig klog overhoved, at mengraden kan være rigtig nok vurderet. men uanset hvad har det intet med jeres løntab at gøre!
Bassemanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 16:08   #4
Maybe
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2009
Indlæg: 65
Styrke: 16
Maybe er ny på vejen
Hej Bassemanden

Jep jeg er klar over det er 2 ting

Via ASK kan man få erhvervsevnetab hvis man går over 15% ned i løn. Det er han også.

Men stadigvæk - under 5% synes jeg er meget lidt i betragtning af, at han ikke længere kan varetage de jobfunktioner der dels er indenfor hans uddannelsesområde, dels indenfor de områder, hvor VVS-montører oftest skifter over til, når kroppen er slidt.
Maybe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 16:18   #5
Bassemanden
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2010
Indlæg: 200
Styrke: 14
Bassemanden er ny på vejen
Super, ok så det er din mands erhvervsevne tab du vil klage over og ikke mengrad eller måske begge?

Så lavt et erhvervsevne tab synes jeg dog også klart der skal klages over, har han været i arbejdsprøvning?
Bassemanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 16:26   #6
Maybe
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2009
Indlæg: 65
Styrke: 16
Maybe er ny på vejen
Nej det har han ikke. Han er ikke - og har ikke - været sygemeldt, - ud over mens han stadig var ansat.

Lægerne skrev at han skulle finde andet job, og det gjorde han så. Faktisk lidt "sjovt" at både fagforening og kommune hellere så ham fuldtidssygemeldt end at hjælpe ham igang nyt sted med suppl. dagpenge.

Vi valgte derfor at han startede nyt sted, og tog chancen mht. deltid. Han blev fuldtidsansat samme år, og har nu været der i snart 2,5 år
Maybe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 16:35   #7
Bassemanden
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2010
Indlæg: 200
Styrke: 14
Bassemanden er ny på vejen
Jeg mener desværre af en advokat at være blevet fortalt at såfremt nyt job, studie eller lign. er opstartet på egen hånd uden om kommunen bliver betragtet som en raskmelding.. og derved intet erhvervsevnetab!! jeg er helt enig i at det er dybt urimeligt og hvor er logikken i at blive straffet for at forsøge at komme videre udfra hvordan situationen er idag.
Bassemanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 17:22   #8
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Selvom méngrad og erhvervsevnetab (indtægtstab) er to forskellige ting, så hænger det alligevel sammen. For overhovedet at gøre sig håb om udbetaling af erhvervsevnetab (indtægtstab) i sager i ASK, så SKAL mèngraden fastsættes til min. 5% eller mere. Får man så fastsat en mèngrad på 5% eller mere, så kan man gå videre til erstatning for erhvervsevnetab (indtægtstab) som så igen SKAL fastsættes til 15% eller mere, før der overhovedet bliver udbetalt 1 kr.

Så mèngraden skal ankes først, kan den komme op på 5% eller mere, så kan man gå videre med erhvervsevnetabet og alle argumenter om indtægtstab o.l.

Kæmp først for større mèngrad, og brug alt lægeligt der ligger i sagen, vær opmærksom på om ASK har fået alle relavante lægepapirer/oplysninger om det/de knæ. Det er skidt hvis ASK kun har oplysninger om det ene knæ, når begge er ramt.

Så mèngrad (det lægelige) er èn sag, og erhvervsevnetab (indtægtstab) er også èn (anden) sag. Men alligevel hænger det sammen fordi mèngraden SKAL være 5% eller mere FØR ASK overhovedet ser på om der også er et erhvervsevnetab (indtægtstab)

Med andre ord, det rent lægelige først og når og hvis ASK ændrer mèngraden, så kan man gå videre med erhvervsevnetabet (indtægtstabet) og de argumenter man så har for erstatning for sit indtægtstab (erhvervsevne)
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 21:05   #9
energizer
Hvor skulle jeg ellers være
 
energizers avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2010
Alder: 57
Indlæg: 112
Styrke: 15
energizer er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ingrid Se meddelelser
Selvom méngrad og erhvervsevnetab (indtægtstab) er to forskellige ting, så hænger det alligevel sammen. For overhovedet at gøre sig håb om udbetaling af erhvervsevnetab (indtægtstab) i sager i ASK, så SKAL mèngraden fastsættes til min. 5% eller mere. Får man så fastsat en mèngrad på 5% eller mere, så kan man gå videre til erstatning for erhvervsevnetab (indtægtstab) som så igen SKAL fastsættes til 15% eller mere, før der overhovedet bliver udbetalt 1 kr.

Så mèngraden skal ankes først, kan den komme op på 5% eller mere, så kan man gå videre med erhvervsevnetabet og alle argumenter om indtægtstab o.l.

Kæmp først for større mèngrad, og brug alt lægeligt der ligger i sagen, vær opmærksom på om ASK har fået alle relavante lægepapirer/oplysninger om det/de knæ. Det er skidt hvis ASK kun har oplysninger om det ene knæ, når begge er ramt.


Så mèngrad (det lægelige) er èn sag, og erhvervsevnetab (indtægtstab) er også èn (anden) sag. Men alligevel hænger det sammen fordi mèngraden SKAL være 5% eller mere FØR ASK overhovedet ser på om der også er et erhvervsevnetab (indtægtstab)

Med andre ord, det rent lægelige først og når og hvis ASK ændrer mèngraden, så kan man gå videre med erhvervsevnetabet (indtægtstabet) og de argumenter man så har for erstatning for sit indtægtstab (erhvervsevne)

Men det tog altså alt ialt 6 år
energizer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 21:28   #10
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af energizer Se meddelelser
Men det tog altså alt ialt 6 år
Det tror jeg gerne, at det alt i alt har taget 6 år i din sag. Jeg selv venter stadigvæk på mit erhvervsevnetab og det er 4 1/2 år siden min ulykke skete.

Den længste ventetid jeg har hørt om, var 17 år, så set i lyset af dèt så er 4 1/2 år ikke ret meget.

Tålmodighed må man have, når man har en sag i ASK. De rider bestemt ikke samme dag som de sadler.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Uenig med lægekonsulentens vurdering, hvad gør jeg? Egeskov Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 9 27-05-2012 12:08
Jeg er uenig med min psykolog logikeren Politik og Samfund 5 25-09-2011 23:27
Méngrad stolpesten Alt det andet 2 07-03-2011 18:36
Uenig i sagsbeh. vurdering. Road66 Alt det andet 4 30-10-2010 15:07
Ask mengrad Allstar Alt det andet 3 17-05-2010 10:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension