K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-07-2010, 23:33   #1
DEZA
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-07 2010
Indlæg: 2
Styrke: 0
DEZA er ny på vejen
Hej ,
Jeg er ny herinde, men har læst en masser tråde om dette, jeg kan forstå på mange at i mener det samme som mig, men jeg mangler bare noget rådgivning vdr. dette:

HER KOMMER HISTORIEN...

Min kæreste blev sygemeldt maj '08 pga. en rygskade - hans arbejdsgiver betalte sygedagpenge i de første 3 uger, herefter begyndte kommunen dvs. fra 1.6.08. I midten af juni måned bliver min kæreste fyret samt en masse af hans kollegaer, eftersom firmaet lukker og flytter til udlandet.

Det hele går fint, han bliver kun indkaldt til samtaler med sin sagsbehandler hver 3 md. da han kommer under behandling på et rygcenter med kiropraktorer,fysioterapeuter osv.. Herefter skal han til MR -scanning for at de skal vurderer hvad der er med hans ryg, om der er tale om en diskusprolaps eller andet. Der går to uger og han bliver indkaldt til samtale på rygcenteret som siger han intet fejler og at det kun er muskler som skal trænes op.
Dette få kommunen selvfølgelig besked om, og så..
JULI 2009 Bliver han indkaldt til et møde, hvor hans sagsbehandler og en jobkonsulent indformerer han om at han skal ud og arbejde. De finder ham et arbejde som automekaniker (da det er noget han virkelig godt kan lide).
1 juli '09 starter han dette sted, men dagen efter må han holde fordi hans ryg begynder at gør ondt, han bliver kørt direkte til læge, hvor lægen siger han skal stoppe omgående. Så det gør han.
Han kommer derefter til endnu en MR- scanning, hvor de så fortæller ham at han har to diskusprolapser.

Sygedagpengene forsætter pga. dette og fordi han så skulle forsætte med behandling på dette sygehus.

DECEMBER '09 Kommer der et brev med stop af sygedagpenge, at han ikke udfylder betingelserne bla bla...
Vi kontakter herefter vores egen læge, får en tid og tager derned, lægen giver min kæreste en kuvert og siger at han skal aflever denne til hans sagsbehandler, og det gør min kæreste så.
Sagsbehandleren åbner kuverten og læser nogle lægeligpapir og siger at min kærestes sygedagpenge forlænges.

JANUAR 2010, Nyt brev fra sagsbehandler, hvori der står at der med en fejl er forlænget sygedagpenge, og at min kæreste ikke udfylder betingelserne for forlængelse af sygedagpenge.
(skal siges min kæreste, stadig var i behandling på dette tidspunkt).
Partshøring medtager kommunen de papirer som vores læge havde sagt vi skulle give min kærestes sagsbehandler.
samt så inddrager min kæreste sin fagforening i dette men....
Sygedagpengene stopper, altså alligevel.


Efterfølgende har vi fundet ud af der ingen opdateret ressourceprofil var,
og fagforeningen siger det er bedre at han koncenterer sig om en afklaring istedet for sygedagpengestoppet.

Min kæreste har lige siden været på kontanthjælp (SIDEN jan '10 )og nu er han færdig behandlet, han er kronisk syg med to diskusprolapser, spiser piller hver dag, kan ikke sidde/stå i lang tid og kan ikke opereres da der ingen rodpåvirkning er, men kommunen er ligeglad.
De siger, at han er syg på kontanthjælp.
De siger, at han er for syg til at arbejde og for rask til førtidspension.
De vil ikke sende han til en afklaring, for at han kan få afklaret, hvad han kan holde til.

han kan bare ikke lever sådan her, han ved ikke hvor han står,
Han får 6000 i kontanthjælp om måneden,
og det rækker ikke til hans og mine udgifter. Men kommunen er FULDSTÆNDIGE LIGEGLADE!!
Han har endda fået selvmordstanker og er gået helt psykisk ned og er begyndt på depression piller.

ER DER NOGEN SOM KAN HJÆLPE OS/HAM?
HVAD KAN VI GØRE?

Er min kæreste ikke blevet uretfærdig behandlet?

Sidst redigeret af Stezu; 28-07-2010 kl. 23:41. Årsag: indlæg lagt sammen - skriv venligst til flere i samme indlæg og brug rediger-funktion ved tilføjelser
DEZA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2010, 00:58   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Desværre har I fået rigtig dårlig rådgivning fra Fagforening.
Klag/ring evt. til landsforbundet for jeres fagforening.

Orker I det, bør I klage med det samme over sygedagpengestoppet.
I argumentere, og henviser til §28 i sygedagpengeloven, og 7a i retsikkerhedsloven.
Søg her under link på sygedagpengeloven.

Selvom kommunen nok vil anfægte klagen så sent, skal I insistere på behandling, ellers send den selv videre til jeres Statsforvaltning.

Anfør endvidere, indplacering og afgørelse om arbejdsevne til ordinært arbejde, hvilket jo er i modstrid, med dokumenteret viden.

Han har krav på afklaring, og man kan IKKE placeres mellem 2 stole.
Spørg og få altid skriftlig svar. Optag evt. samtaler med sagsbehandler.

Be om at få en sygeopfølgningsplan og helhedsvurdering, SKRIFTLIG. Dette skal laves senest 8 uger, efter at han er kommet på kontanthjælp.

Spørg bare videre her, og måske der kommer andre råd.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2010, 01:16   #3
kiskada
Elsker at være her på K10
 
kiskadas avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2010
Lokation: Mors, Morsø kommune
Indlæg: 95
Styrke: 14
kiskada er ny på vejen
Velkommen i "klubben"



Først lige et par spørgsmål:

Han har ikke anket sdp-stop i Januar?
Er det rigtig forstået?

Kender ikke lige på stående fod til om der findes nogle paragraffer,
der kan bruges, når man vil klage så længe efter...
men jeg skal nok vende tilbage, hvis jeg finder nogle...
"normalt" skal man klage/ anke over afgørelsen inden 4 uger efter sygedagpengestoppet...
men, men, hvis han ikke er informeret rigtig vedr. klage/anke-muligheder,
findes der måske en anden udvej...


Citat:
De siger, at han er syg på kontanthjælp.
De siger, at han er for syg til at arbejde og for rask til førtidspension.
De vil ikke sende han til en afklaring, for at han kan få afklaret, hvad han kan holde til.
Hvad giver kommunen som begrundelse for, at han ikke kan afklares?

- er det fordi han ikke kan "arbejde" så mange timer,
som en arbejdsprøvning kræver??

Hvad ønsker han selv allermest?? (udover ikke at være syg ;O)
Revalidering, Flexjob eller pension?

Kommunen må ikke bare lade stå til, når tilstanden nu er stationær...
men har han nok dokumentation (læger, speciallæger m.v.)
på hans diagnoser??

I må snarest tage fat i hans sagsbehandler!
Bede vedkommende om at tage stilling NU!
hvis h*n så mener, at det er nødvendigt med f.eks.
en arbejdsprøvning og han er nød til at starte på flere timer,
end han regner med at kunne klare...
skal han sige ja OK, jeg prøver!!

og kan han så "kun klare" f.eks. 1-2 timer om dagen,
vil det jo hurtigt vise sig, og så skal han meddele dette,
men så har han jo forsøgt...
og så kan man ikke forlange mere...

Endelig ikke sige sandheden (desværre),
altså hvad man selv tror, man kan holde til i f.eks.
en arbejdsprøvning, fordi så vil sagsbehandleren sige:
du kan sørme ikke arbejdsprøves, fordi (f.eks.)
2 timer om dagen er ALT for lidt til vurdere ud fra...
så det kommer man desværre ikke langt med!


Jeg taler af erfaring bitter erfaring,
jeg troede selv, jeg kom længst med sandheden...
men sådan er "systemet" ikke indrettet...

Jeg skriver lidt mere i morgen...
men lige nu er der dyner der kalder...


Der kommer helt sikkert også gode råd, fra "de erfarne" herinde...
Så hæng på og fortvivl ikke!!



og mvh.
Kiskada
kiskada er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2010, 02:47   #4
DEZA
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-07 2010
Indlæg: 2
Styrke: 0
DEZA er ny på vejen
Til Popiae : Det vil vi gør ligeså snart imorgen tidligt, mht. at få noget på skrift, så har min kæreste bedt sin sagsbehandler om det flere gange men hun nægter at give ham noget på skrift. Vi har samtidigt også skrevet til hende, hvor hun ikke har svaret os tilbage, (Bedt hende om at give os på skrift hvorfor han ikke er berettiget til hverken afklaring,flexjob eller andet).

Så nu må vi forsøge med det andet du har skrevet.

Til kiskada:
Svar
1 : Ja, han har anket sagen med "hjælp" sin fagforening.
Han har selv taget kontakt til sin sagsbehandler, fagforening og egen læge, hvor han så er kommet med en udtalelse,lægeligpapir..

2 - Den begrundelse kommunen giver for hvorfor han ikke kan afklares er "du er for syg til at arbejde og for rask til førtidspension"

- er det fordi han ikke kan "arbejde" så mange timer,
som en arbejdsprøvning kræver??


Han har jo været ude i sådan noget arbejde, hvor kommunen sendte ham ud, og da han ikke kunne holde til mere end 1½ dag, så har de ikke gjort mere, de tør ikke sende ham ud til den afklaring pga. hans ryg lidelser.

Hvad ønsker han selv allermest?? (udover ikke at være syg ;O)
Revalidering, Flexjob eller pension?


Han har brug for en afklaring. Men problemet er hans situation er så slem at han ikke kan sidde i 1 time, han kan ikke stå i 1 time, han ligger i sin seng for det meste pga. det er den eneste måde han holder ryggen i ro og smerter nede.
Så det vil nok være flexjob eller pension.

Kommunen må ikke bare lade stå til, når tilstanden nu er stationær...
men har han nok dokumentation (læger, speciallæger m.v.)
på hans diagnoser??


DE er SK*DE ligeglade, for at sige det rent ud. Han har lægelige papirer hvori der står han har en kronisk sygdom med ryggen, tilstanden er stationær (det har den været siden feb. måned). Han er født med en S formet ryggen, som gør at de ikke kan opererer, samt fordi de to diskusprolapser ikke har nogle rodpåvirkninger. (men har fået at vide at det nok vil ske om nogle år, da det er typisk for den slags sygdomme). Han er færdig behandlet! Men hans sagsbehandler vil intet stille op.
Han har aldrig sagt nej til noget. Han har bedt om at få hvad som helst så han ikke bare skal "rådne" i deres system. Men NEJ hun er bare ligeglad.

* Tilføjelse
Vi har klaget over hende skrifteligt men har heller intet svar derfra fået.
Som sagt han vil gøre alt for at komme ud til det arbejdsprøvning, om det så skal være 37 timer om ugen, så vil han også forsøge med dette.

Tak for jeres svar, og mange råd.. vil forsøge med det vi endnu ikke har prøvet
DEZA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2010, 08:05   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Skriftlige klager, skal helst afleves i Borgerservice med stempel(fra kommunen) og kopi til jer.

Klag til afdelingsleder, med kopi til socialchef(dirktør), og Borgmester.
Mail kan også bruges, idet I kan bevise at den er afsendt.

held og lykke.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2010, 11:46   #6
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Med udsigt til at minimere det kommunale udgiftsniveau vha. "kreativ kassetænkning" er det forudsigeligt, at forvaltningsmyndigheden til tider lader sig friste til i afgørelsessager, at trække de lidt mindre begavede argumenter frem fra skuffen - klassisk ud fra devisen: går den, så går den ...

Med "Helsingør-dommen"[1] in mente, kan man faktuelt konstatere, at et argument som: "Han er for syg til at arbejde og for rask til førtidspension" ikke ligefrem er et helhjertet forsøg på at agere seriøs i sagen i relation til: sygedagpenge-flexjob-førtidspension sammenhængen.


Tilføjet: Der er i øvrigt en anden ting i relation til det at være langvarig syg uden fornuftige behandlingsmuligheder: Begrebet: varig er i pensionlovens forstand af en varihed på mindst 5 år.

Det betyder: er tilstanden af en sådan karakter, at den ikke lader sig bedre med behandlingstiltag inden for en 5 års periode, så må tilstanden - i pensionslovens forstand - være at betegne som: varig.

Dvs. er de andre kriterier opfyldt for at der ikke kan anvises andre veje til "selvforsørgelse", så er der alene førtidspension tilbage.


[1] http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf
PS: Jeg har hørt i min øresnegl, at der skulle være en tilsvarende sag under opsejling.

Sidst redigeret af TimeGuest; 29-07-2010 kl. 12:13. Årsag: Tilføjelse
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
stop af sygedagpenge og kontanthjælp jks75 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 15-04-2013 10:07
Afslag på fleks, stop for sygedagpenge, kontanthjælp Cirkel Alt det andet 7 07-09-2011 12:20
Stop af sygedagpenge/henvist til Kontanthjælp - SPØRGSMÅL ?? DAJM Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 21 05-08-2011 10:33
Socialdemokratiet vil fjerne varighedsbegrænsningen på sygedagpenge nilla Politik og Samfund 6 18-02-2011 13:53
Smidt på kontanthjælp???? Odenseaneren Politik og Samfund 1 16-12-2008 23:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension