K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-07-2010, 16:49   #1
Catherine123
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 29-04 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 20
Styrke: 15
Catherine123 er ny på vejen
Afslag på revalidering.

Hej jeg vil lige meget kort ridse min sag op:
Jeg har en HF er hørehandicappet og 25 år gammel.
Søgte forrige år ind på lærer udd, hvor jeg måtte droppe ud efter 7 md, da jeg fik sidste afslag på handicap tillæg.
Pga mit hørehandicap er det udelukket jeg kan arbejde ved siden af mit studie.

Jeg tager et job som lærervikar da jeg dropper ud, men opgiver efter 3 md, er psykisk kørt ned, mit handicap er for stort til jobbet, jeg er bange for min fremtid. (ufaglært, arbejdsledig, intet sigende, og kun 25 år gammel)
Jeg søger forrevalidering, bliver godkendt efter 6 md, hvor jeg har stået stand by og søgt job uden held.

Nu et år med forrevalidering, hvor jeg selv er hovedpersonen som handler, da kommunen mildest talt er langsomme. Skaffer selv praktik osv.
Er blevet bedt om at søge ind på drømme uddannelsen i marts. Er blevet forhåndsvurderet og får i juni besked på jeg er kommet ind.
Har været ude på skolen og har søgt sps og det hele. Men glæden er kort.

I dag kom choket så: afslag på revalidering.
Jeg har storhylt hele morgnen og eftermiddagen, jeg er helt ude af den. Jeg føler min drøm er brast.
Kommunen trøster mig med de godt vil dække mine bogudgifter og transport.

Hvad skal jeg gøre? Kommunen siger jeg kan anke...
Hvad er jeres erfaring med dette? Hvordan osv?
Og det stor spg. Hvad gør jeg med studiet? Det er udelukket at jeg kan gennemføre det uden økonomisk støtte. Skal jeg på starte på uddannelsen i anke perioden?
Kan jeg finde overskud til dette, og til det nederlag der kommer, hvis jeg igen får afslag og igen må droppe studiet??? (puha føles ikke sådan)

Tror jeg har brug for råd.

Ihh nu tuder jeg igen.
kh catherine
Catherine123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2010, 17:24   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hej du

For det første:
Hvad er begrundelsen for afslaget på revalideringsansøgningen?
Hvad har sagsbehandleren givet af alternative muligheder?
Eftersom du har været på forrevalidering, må der ligge en tidligere handlingsplan. Altså I må have haft et mål med forrevalideringen, eksempelvis at ruste dig til at gennemføre et studie. I så fald må afslaget på revalideringen ligge i at "de" ikke mener at det er realistisk at du gennemfører den uddannelse du er kommet ind på.
Men fortæl lige hvad du har fået af beskeder.

For det andet:
Hvad var begrundelsen for afslaget på handicaptillægget?
Havde du lægeudtalelser vedlagt?
På hvilken måde forhindrer hørehandicappet at du kan have et studiejob? Er det "bare" at det er svært at finde et arbejde du kan passe med dit handicap, eller er det fordi du har en øget arbejdsbyrde i forhold til studiet på grund af handicappet?

VH
Anna
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2010, 18:38   #3
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
kære 1-2-3

jeg ville, hvis jeg var dig.... kort og godt se hvad det lovgivningsmæssige, spillerum er i din situation....

dvs ... har du evt en gammel studievejleder eller en anden der er godt inde i reglerne på området... så få dig allieret med ham.....

desforuden syntes jeg du via jeres handi-organitation, samt den forening der er for hørehæmmede... skulle se om der er nogle love og regler, hvor du via dem kan søge alliance... samt måske også juridisk lovgivning.....

jeg er sku helt fortørnet, på dine vegne , jeg mener du har virkelig KÆMPET for og "komme til fadet" og hvad gør de bondekommoder, af kommunale sløvbevingede amatører egentligt i din sag NADA.... det er simpelthen usmageligt....

har du evt kontakt til nogle journalister, der er "varme" på en god historie, med bund i, så få dem med i sagen..... kommunerne er klar over at de snart ikke tåler mere DÅRLIG reklame....... så det er med og smede mens jernet er varmt, og hvor de har masser af andre kvajere på samvittigheden.......

jeg håber min harme giver blot en smule mening....(dette skulle gerne være en velment peptalk)......du må ikke lade dig kue nu eller vise at de er ved "og have dig"....

mvh eders ace dk ... som frygteligt gerne ville have bandet uhyggeligt meget i dette indlæg... uretfærdighed er XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX...
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2010, 18:51   #4
Catherine123
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 29-04 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 20
Styrke: 15
Catherine123 er ny på vejen
Kære alle.
Afslag på handicaptillæget går på de mener jeg kan arbejde i mine ferier.
Mit handicap forhindre arbejde med larm og med kommunikation på bred forstand. Dvs service, forretning osv.

Mine studieproblemer går på jeg har sekretær hjælp på. hvor af disse notater skal jeg selv omskrive efter timerne. ud over de alm lektier.
Mit handicap gør mig ualmindelig træt, og jeg døjer meget med hovedpine fordi jeg anstrænger mig for at følge med også i det sociale mellem timerne.

Jeg har derfor ikke overskud til at håndtere et arbejde. Også et arbejde der er svært at finde med mine begrænsninger.
Forrevalideringen skulle bruges til at afklare om jeg kan uddanne mig som soc. råd. denne afklaring er endt klart ud i det er et godt valg.

De mener at ved at give mig bogstøtte og transport, så kompencere de nok for mit handicap. De mener at su + lån er nok at leve for.

Jeg har sådan grædt i dag, hvor er det træls jeg e r udstyret med en rygrad som en regnorm. Jeg magter ikke mere kamp. Jeg er udkørt.
Men samtidig alvorlig bange. Jeg er kun 25 år

Tak for jeres opmærksomhed og råd
Catherine123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2010, 18:52   #5
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Hej Catherine..
Jeg går ud fra at du med handicap tillæg mener ekstra penge....
Du kan få SU og lån... jeg ved godt at du skal betale lånet tilbage når du er færdig udd. men der er rigtig mange normal hørende der tager deres udd på den måde.. ikke alle har et job ved siden af deres studier..
Og du er så bedre stillet end andre studerende... du får transport og bøger betalt...

Du har vel fået en tolk et ex antal timer pr uge - ikke??

Er det et fag du brænder for, så tør øjnene.. rank ryggen og hop ud i det

Du kan se hvilken by jeg kommer fra .... og jeg kan bare sige at jeg havde rigtig mange døve kollegaer da jeg arbejde...

Kh og pøj pøj
Lone
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2010, 19:01   #6
Catherine123
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 29-04 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 20
Styrke: 15
Catherine123 er ny på vejen
Hov Anna.
Der var lægeudtagelse, udtagelse fra døvekonsulenter og hele baduljen.
Oven i købet skal man jo grine af at jeg netop sidste år er droppet ud af en lærer udd pga det her.

Puha men jeg er bedre til at hyle. Glæder mig til det går over i vrede... Jeg er skuffet!
Catherine123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2010, 19:07   #7
Catherine123
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 29-04 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 20
Styrke: 15
Catherine123 er ny på vejen
Hej Lone.

Ja jeg har tolke.

Jo men HELT ÆRLIGT!!!

Som hørende har du et valg. Studiejob eller lån.
JEG har ikke et valg!
Jeg bliver pålagt et su lån. Det ender op mod 140 TUSIENDE kr.
Og så er jeg ikke garanteret job. Jeg har en kommunikations barriere.
Jeg vil ikke SATSE noget eller NØJES med.

Min mening var at jeg vil være ligestillet med mine medstuderende.
Jeg vil ha hvad jeg har ret til.

Jeg er bare så vred.

Jeg kan godt melde ud herinde at jeg takker nej til studiet hvis anke sagen har samme udfald.

Jeg har ikke mere "krudt" i mig. Desværre

Det er ikke et fag jeg brænder for, det er et fag hvor jeg ser mulighed for et arbejde på ligefod med andre, på trods af mit handicap. Det er et fag hvor jeg har mindre chance for at havne som ledig end i alternative valg.
Catherine123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2010, 19:22   #8
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg troede sådan set, at du ret automatisk burde kunne få revalidering til uddannelsen som du har været på forrevalidering til at blive klar til.
Men på den anden side, så har jeg ikke selv været igennem en revalideringssag så er ikke helt inde i hvordan de vurderes.
Jeg syntes, at ace's forslag er lige drastiske nok. Betalingen af undervisningsmaterialer og personlig assistance hører også under revalidering, så du har jo fået noget, og det er jo sådan set nogle store udgifter du der får betalt.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke kan få handicaptillæg. Det ydes jo bl.a. til døve/hørehæmmede. Men der må jo være nogle yderligere krav end hørehandicappet som skal opfyldes...
Ved en eventuel ny ansøgning skal du vedlægge masser af dokumentation for dine problemstillinger, derunder for eksempel udtalelse fra læge/psykolog/psykiater som anbefaler handicaptillæg til SU.

Men jeg tror faktisk ikke, at du vil kunne beholde de tilbud du nu har fået fra kommunen om bøger og transport hvis du får handicaptillæg, for så vil din økonomi jo se anderledes ud end hvis du får SU på almindelige vilkår. Så sørg lige for at spørge ind til det hos sagsbehandleren. Det vil i det hele taget nok være en god idé at få en aftale med din sagsbehandler, så du kan få talt om alt det her og få grundigt forklaret hvordan og hvorledes beslutningen er truffet.

Hvis du af kommunen får betalt undervisningsmaterialer, transport og tolk/notattager og samtidig får den almene SU, syntes jeg, at du skal overveje, om ikke du vil kunne klare uddannelsen med den hjælp, og evt. ved at tage studielån. Det er rigtigt hvad lunasdatter skriver; der er mange der gennemfører uddannelse på den måde.
Men start kun på uddannelsen, hvis du er klar til det.

Lunasdatter:

Handicaptillæg er et tillæg til SU som gives til studerende der af fysiske eller psykiske årsager ikke vil kunne klare studiet, hvis de skal arbejde ved siden af. Beløbet er vist beregnet ud fra hvad en studerende forventes at indtjene ved siden af SU'en.

Citat:
http://www.su.dk/saerligstoette/hand...r/default.aspx

Varige funktionsnedsættelser.

Søger du handicaptillæg, vil vi foretage et individuelt skøn i forhold til, om din funktionsnedsættelse kan give dig ret til at få tillægget.

En varig funktionsnedsættelse kan for eksempel være:

Bevægelsesvanskeligheder som følge af svære muskel- og nervelidelser (for eksempel muskelsvind, sclerose, svære ryglidelser og spastiske lammelser)

Blindhed og stærkt svagtsynethed

Døvhed og stærkt hørehæmmethed

Svære psykiske og psykosociale vanskeligheder (for eksempel som følge af angst, fobier, autisme eller personlighedsforstyrrelser)
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2010, 19:26   #9
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Catherine....
Først... lad være med at råbe af mig ved at skrive med store bogstaver, det er slet ikke nødvendigt..

Nej, når det ikke er en uddannelse du brænder for så kan jeg godt se at du ikke selv vil gøre en indsats mht SU lån...
Jeg troede bare at en lærerudd lige var det du ønskede dig..

Jeg kunne skrive en masse om udd til dig... men jeg vil nøjes med at fortælle at mine tidl. døve kollegaer tog deres udd på lige fod med hørende...
Den eneste forskel der var .. var en tolk nogle timer pr uge...
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2010, 19:56   #10
Systeminvalid
Slettet Bruger
 
Systeminvalids avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2007
Indlæg: 44
Styrke: 17
Systeminvalid er ny på vejen
Hej Catherine

I din sag vil det være oplagt at få DUKH på banen, desværre har de lang ventetid på rådgivning i øjeblikket.
http://www.dukh.dk/
Systeminvalid er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Revalidering skou Alt det andet 1 24-06-2013 14:59
afslag på fleks. bevilget Revalidering Nana M Dit og Dat 23 02-03-2012 20:58
Afslag på førtidspension - Hjælp til afslag FTP ansøger Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 27-10-2011 12:36
bliver snart vanvittig afslag aflsag afslag mams Hjælpemidler til handicappede 36 11-07-2011 16:26
Søgt revalidering - formentlig afslag. Hvad gør man så? CSK Alt det andet 4 09-12-2010 11:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension