K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-07-2010, 10:59   #1
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Question Kan et møde i en boligafdeling ophæve lejelovens regler?

Hej. Håber der er en af jer som kan hjælpe her. Har forespugt llo, men her vil de ikke svare hvis man ikke er medlem....

Altså sagen kort....På et møde i et kendt boligselskab, bliver der stemt om at man selv skal hæfte for al vedligeholdelse ved fraflytning uanset hvor mange år man har beboet lejemålet...

Det jeg gerne vil vide er om dette kan ophæve lejelovens regler for fra flytning hvis man har boet i lejemålet i næsten 30 år, og selv vedlige holdt det i den tid. Kan en sådan beslutning under mødet, være mere bindende end lejeloven? Som jo dog er til for at beskytte lejene i leje boliger.

Er der nogen som kan finde et link, eller kan svaret da tages det imod med kys hånd. Kh Indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2010, 11:09   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
M.h.t. vedligeholdelse af lejligheder i almennyttig boligbyggeri er der forskellige muligheder.
Der er ihvertfald noget man kalder A-ordningen, og noget man kalder B-ordningen.
I den ene overtager man en total istandsat lejlighed, og skal også aflevere en total istandsat lejlighed når man flytter.

I den anden er det kun reel misligholdelse o.l. der bliver udbedret, og evt. fejl (f.eks. en flig der er gået af finéren på en dør) noteres så du ikke hæfter for denne fejl når du flytter, og når du fraflytter skal lejligheden fremstå i lige så god stand som du overtog den.

Den med de 30 år synes jeg ikke jeg har hørt om (googler det lige om lidt), men i nogle selskaber/afdelinger har man noget de kalder 10-årsreglen.

Jeg har nu været inde og kigge i lejeloven ( https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20610 ), men jeg har ikke kunnet finde noget om en 30-års regel, kan du oplyse hvilken § det står i?

Du skriver, at du selv har vedligeholdt lejemålet, har i så en vedligeholdelseskonto som dækker dine udgifter til maling, tapet m.m.?

I din lejekontrakt bør der stå noget om hvem der står for vedligeholdelsen, og hvordan.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.

Sidst redigeret af Vovse; 07-07-2010 kl. 11:20.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2010, 11:21   #3
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Question

Hej. Min søster har boet i sit rækkehus i næsten 30 år i DAB, her er reglen at når man har boet i lejemålet i ca 10 år, at al i standsættelse vedr flytning er overgået til selskabet...

Men her har de så stemt om at det uanset hvor længe man har beboet lejemålet, skal være den enkelte som sætter det i stand ved flytning... Hvilket jo gør at ingen kan flytte, da det bliver sindsygt dyrt, man skal lave det hele som nyt igen????

Og det jeg spørg om er, kan denne beslutning i hendes beboelse ophæve fra flytnings regler i lejeloven? Eller de regler der gælder ved fraflytning i DAB?

kH Indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2010, 11:40   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Indiansummer Se meddelelser

Og det jeg spørg om er, kan denne beslutning i hendes beboelse ophæve fra flytnings regler i lejeloven? Eller de regler der gælder ved fraflytning i DAB?

kH Indiansummer
Hvilke "fra flytnings regler i lejeloven" mener du?
Jeg har ikke kunnet finde dem.

Alt det der med vedligeholdelses-regler er jo noget der bliver vedtaget i det enkelte boligselskab, nogle gange endda i den enkelte afdeling, men selvfølgelig indenfor lovens rammer.

Umiddelbart synes jeg ikke det lyder som om at der er noget ulovligt i det, som der er foregået.

Her hvor jeg bor har vi den vedligeholdelses-ordning der hedder B-ordningen, det går ud på, at når man overtager lejligheden er det ikke totalt istandsat, men den ser ordentlig ud.
Og sådan afleverer man den når man fraflyttet.

Sammen med B-ordningen har hvert lejemål en vedligeholdelses-konto, og hver måned betaler lejeren, sammen med huslejen, et beløb som sættes ind på denne konto.
Når lejeren så maler eller tapetserer gemmer h*n kvitteringer for materialerne, og så kommer der en fra selskabet og godkender arbejdet, som skal være håndværksmæssigt korrekt udført, og så får lejeren udgifterne til materialer dækket, de trækkes fra vedligeholdelseskontoen.

Man må også gerne få en maler til at udføre arbejdet, men så rækker pengene ikke så langt.

Hvis man så overtager et lejemål, som ikke er blevet malet og tapetseret i maaange år, så bør der stå en god sjat penge på kontoen, så den nye lejer kan gå igang med opgaven.

Men hvis man fraflytter en lejlighed, og der er store huller i tapetet o.l., så vil det blive ordnet for fraflytters regning.

Måske din søster skulle foreslå denne ordning på det næste afdelingsmøde.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2010, 11:41   #5
hansemand
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 126
Styrke: 14
hansemand er ny på vejen
JUra og gratis rådgivning

Citat:
Oprindeligt indsendt af Indiansummer Se meddelelser
Hej. Min søster har boet i sit rækkehus i næsten 30 år i DAB, her er reglen at når man har boet i lejemålet i ca 10 år, at al i standsættelse vedr flytning er overgået til selskabet...

Men her har de så stemt om at det uanset hvor længe man har beboet lejemålet, skal være den enkelte som sætter det i stand ved flytning... Hvilket jo gør at ingen kan flytte, da det bliver sindsygt dyrt, man skal lave det hele som nyt igen????

Og det jeg spørg om er, kan denne beslutning i hendes beboelse ophæve fra flytnings regler i lejeloven? Eller de regler der gælder ved fraflytning i DAB?

kH Indiansummer
Det er det du i sin tid har SKREVET UNDER PÅ, der gælder, og eventuelle ting der er stemt om, bør kun kunne gælde fra vedtagelsestidspunktet.

LLO (i hovedstaden ihvertfald) er for længst blevet overhalet af fordums succes, og er nu lige så langsomme, glemsomme, og smågridske, som mange andre instanser.

Desuden sidder der repræsentanter fra LLO i diverse andre organer relateret til leje-boligmarkedet, og er man ikke på god for med LLO kan det 'lugtes' gennem andre sagsforløb.

Det er en bekendts ERFARING der taler her.

Mange tror også, at en sag om for høj husleje f.eks. SKAL igennem LLO - NOT SO.

'Huslejenævnet' tager imod kr.131 og din sag, du kontakter dem bare direkte.

Men en gratis JURA rådgivning, RS-bistand og lignende steder, kan/burde svare dig GRATIS på dit spørgsmål.

Google på 'gratis rådgivning', eller 'advokatvagten'

Sidst redigeret af hansemand; 07-07-2010 kl. 11:43.
hansemand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2010, 12:52   #6
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Den her kan måske hjælpe lidt

Citat:
§ 22. Udlejeren skal i hvert regnskabår afsætte 29,00 kr. pr. m(2) bruttoetageareal på en vedligeholdelseskonto for lejligheden. Beløbene afsættes med 1/12 månedsvis. Det i 1. pkt. nævnte beløb er opgjort i 1994-niveau og reguleres een gang årligt med 2,0 pct. tillagt en tilpasningsprocent for det pågældende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. For 1998 og fremover reguleres beløbet efter 1. pkt. i stedet efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en 12-måneders-periode sluttende i juni måned året før det finansår, reguleringen vedrører. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb. (Beløbet udgør 32 kr. i 2000)
http://www.themis.dk/synopsis/index....lejeloven.html

Så der må stå en hulens masse penge til vedligeholdelse af lejligheden.??

Men i kan ikke vedtage en regel som sætter jer dårligere end selve loven.!
Men ellers gør som hansemand skriver, hiv fat i Huslejenævnet.

BTW. husk de kan ikke kræve at i betaler for en forbedring af lejeboligen, kun en vedligeholdelse.!!

Mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011

Sidst redigeret af jsn; 07-07-2010 kl. 12:54.
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
møde Susanne Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 18-03-2013 01:53
Flex. Nye regler møde i kommunen dobar Spørgsmål ang fleksjob 10 10-03-2013 10:09
Møde Jeanett Alt det andet 10 10-01-2012 10:56
Møde med SB! FrkSilverfox Alt det andet 24 13-07-2011 17:34
til møde men syg nille60 Spørgsmål ang fleksjob 8 04-02-2010 22:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension