K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-07-2010, 14:18   #1
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
hjælp efter § 117, Kbh, førtidspension

Hej, jeg er netop overgået til førtidspension gammel-ordning. Selvom jeg er svært fysisk handicappet har jeg ikke mange støtte-muligheder, da jeg klarer mange ting selv.

Dertil forventer jeg at blive formuende ihvertfald i pensionsmæssig forstand, hvilket også indbefatter en indtægt/afkast over de 61300.

Da jeg indtil i dag modtog merudgifter 3000 til taxa-kørsel vil jeg høre om der er nogen, der har erfaringer med § 117 i lov om social service. Der er jo ikke mulighed for at kunne påklage en evt. afgørelse efter denne §. Mit ? går så på hvilke erfaring i har og hvad i evt. har fået dækket.

Jeg er også interesseret i at vide, om der er nogen, der har fået dækning af transport (taxa eller llign) til skånejob. (det ligger lidt fremme i tiden for mit vedkommende.

På forhånd tak for hjælpen. Jeg synes selv, at det er et af de svære hjørner af lovgivningen, så jeg sætter utrolig stor pris på delte erfaringer.
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 15:18   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej hej..

Jeg har ikke selv prøvet at søge i de her området, men kender til nogen §§.

Jeg sidder og tænker på, om du har muligheden for at søge ligningsloven § 9 D (hos SKAT).

Jeg fandt det her fra en side: http://rossini.cabocomm.dk/view/borg...m?_page=499932

Jeg mener, at hvis du har fået bevilget § 9 D hos SKAT, så har du muligheden for at få dækket resten af udgifterne efter merudgifter § 100.

9.1 Befordring til og fra arbejde
Der kan være tale om merudgifter ud over det særlige skattefradrag, som kan benyttes ved befordring til og fra arbejde, jfr. Ligningslovens § 9D.

Ansøgeren skal således i første omgang ved Skat få beregnet og anerkendt sit særlige skattefradrag, som gives på grund af de særlige udgifter, der afholdes på grund af funktionsevnenedsættelsen.

Det fremgår af § 9D, at personer der som følge af en nedsat funktionsevne har særlige udgifter i forbindelse med befordring mellem hjem og arbejdsplads kan få et særligt fradrag. Det særlige fradrag udgør differencen mellem ansøgerens faktiske udgifter og den almindelige befordringsudgift, som beregnes efter statens sats om normal befordring (1,78 kr.) De faktiske udgifter opgøres enten efter ved dokumentation (f.eks. taxabonner) eller på grundlag af statens høje sats for erhvervsmæssig kørsel i egen bil. Bemærk at det er en forudsætning for at kunne foretage fradrag efter Ligningslovens § 9 D, at den pågældende selv afholder særlige udgifter på grund af sin funktionsevnenedsættelse. For eksempel at pågældende selv betaler taxa regningen.

Den skattemæssige værdi af fradraget skal beregnes, for at få opgjort en eventuel restudgift. Det er denne restudgift, der vil være omfattet af § 100 med fradrag for prisen på almindelig transport.


Måske ovenstående var en mulighed? At søge om at få fradrag efter ligningsloven § 9D hos SKAT og få dækket resten af udgifterne som Merudgifter § 100 (serviceloven) hos kommunen............ Det var vist mit bud. Hav en herlig weekend.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 15:32   #3
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
@Curls, tak for svaret det havde jeg ikke tænkt på den vej rundt. Er godt nok støt på § 9 D, hos DUHK, (den uvildige handicap konsulent ordning), der også skriver det med merudgifter.

I første omgang er jeg dog ikke berettiget til merudgifter, og leder derfor mere efter erfaringer med transport til behandling og fritid; men § 9 D er da helt bestemt værd at tage med, da jeg godt kunne tænke mig et skånejob, og det kan måske gøre vejen kortere.

Håber gerne der kommer flere svar i tråden. Jeg har set, at Zuza har berørt § 117, men det var ifht transport til fleks, hvor man ikke havde merudgiftsydelse, og da blev givet afsalg, så det ser umiddelbart ikke lyst ud.

(tror lige jeg satte rekord i indskudte sætninger)

Vh

Superhoax
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 15:50   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af superhoax Se meddelelser
@Curls, tak for svaret det havde jeg ikke tænkt på den vej rundt. Er godt nok støt på § 9 D, hos DUHK, (den uvildige handicap konsulent ordning), der også skriver det med merudgifter.

I første omgang er jeg dog ikke berettiget til merudgifter, og leder derfor mere efter erfaringer med transport til behandling og fritid; men § 9 D er da helt bestemt værd at tage med, da jeg godt kunne tænke mig et skånejob, og det kan måske gøre vejen kortere.

Håber gerne der kommer flere svar i tråden. Jeg har set, at Zuza har berørt § 117, men det var ifht transport til fleks, hvor man ikke havde merudgiftsydelse, og da blev givet afsalg, så det ser umiddelbart ikke lyst ud.

(tror lige jeg satte rekord i indskudte sætninger)

Vh

Superhoax
Ok.

Kom lige tanke om, at hvis man er på førtidspension efter den gamle ordning, har man der måske muligheden for at få dækket udgifterne som personligt tillæg........ Man kan i hvert fald søge lidt af hvert der (som personlig tillæg), ligesom briller, tandlægebehandling.......
Om personligt tillæg: https://www.borger.dk/Emner/pension-...-tillaeg.aspx?

Vi må se, om nogen som har erfaringer med § 117 dukker op...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 16:36   #5
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
Muligheden for personligt tillæg er desværre udtømt for mig, da man der groft sagt ikke må eje mere end det man bor i... (desværre).

Jeg vil dog muligvis kunne søge bistandstillæg ( har overvejet at lave en separart trød om emnet) iflg Kræftens bekæmpelse kan man godt søge i min situation... så det er nok vejen at gå...

Citat:
Bistandstillæg
Hvis du modtager invaliditetsydelse eller Gl. Førtidspension og har brug for hjælp fra andre til at skaffe dine personlige fornødenheder, kan du søge kommunen om støtte til at ansætte den nødvendige hjælp til fx:

*
At komme uden for din bolig
Er også usikker på om man bliver kaldt til samtale efter at man er tilkendt førtidspension. Eller skal man selv rette henvendelse første gang? Mener det nogen steder har været sådan at man blev orienteret om muligheder ved samtale; men ved ikke hvordan det er i Kbh?

Hilsen Superhoax
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 18:40   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af superhoax Se meddelelser

Er også usikker på om man bliver kaldt til samtale efter at man er tilkendt førtidspension. Eller skal man selv rette henvendelse første gang? Mener det nogen steder har været sådan at man blev orienteret om muligheder ved samtale; men ved ikke hvordan det er i Kbh?

Hilsen Superhoax
Nogle får vejledning, andre ikke. Man kan altid henvende sig til dem efter behov. Det synes jeg da næsten, du skulle prøve. De vil sikkert hjælpe dig efter deres bedste evne....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2010, 13:15   #7
hansemand
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 126
Styrke: 14
hansemand er ny på vejen
bøjning af tid?

Citat:
Oprindeligt indsendt af superhoax Se meddelelser
Hej, jeg er netop overgået til førtidspension gammel-ordning.
DET forstår jeg ikke en hujende fis af - hvordan kan man i 2010 blive førtidspensioneret efter den gamle ordning, der blev ændret i 2003???
hansemand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2010, 09:23   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvad har du fået af tidligere hjælp?

Hvordan kan du tilkendes efter gamle regler?


jeg ville med hensyn til kørsel, ansøge bredt om hjælp til den nødvendige kørsel.

Dermed skal kommunen overholde §5 i retsikkerhedsloven(den kan du henvise til i ansøgningen), og problemet/løsning ligger dermed i kommunen, hvor den bør.

ps. §117: ansøgning til individuel kørsel. Dog kan denne afgørelse ikke indbringes til klagesystem, men er alene kommunens beslutning.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor går jeg hen efter hjælp gulfi Hjælpemidler til handicappede 6 09-10-2010 11:04
Spørgsmål om hjælp efter operation Ragdoll Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 10-05-2010 20:35
Hjælp efter medie omtale Forsyg Alt det andet 2 23-07-2009 22:44
Nye muligheder for hjælp – efter § 96, hjælperordningen Lilli Susanne Skal kommuner ikke overholde loven? 0 03-05-2009 20:08
Hjælp. Det at søge selv efter § 17 AnnetteH Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 29-01-2008 02:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension