K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-07-2010, 07:53   #1
Skade2006
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2009
Indlæg: 166
Styrke: 15
Skade2006 er ny på vejen
Egenbetaling til invalidebil

Min mand er efter 3 måneder tilkendt invalide bil. Helt vildt så hurtigt det gik.

Nu er vi så kommet til hvad hans egen betaling månedligt skal være. Da han i år har fået rigtig mange penge med tilbagevirkende kraft, for 2008 & 2009, ligger hans indtægt (kapitalindkomst) rigtig højt, det bevirker så at hans egenbetaling faktisk bliver 600-700 kr dyre om måneden i de næste 6 år, i forhold til hvis man ser hans indtægt sidste år eller næste år.

Jeg har dokumenteret at det er indtægt der vedr. tidligere år, men kan / skal kommunen tage hensyn til det ?? Eller må vi bare sige surt show, vi må bare betale det mere end hvis de først havde tilkendt ham bilen næste år ??
Skade2006 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 08:25   #2
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
I har flere penge nu og skal betale lidt mere - dét er vel ikke så slemt? Samtidig afdrager han vel så også hurtigere på lånet og det er jo smart at gøre når man har råd, hvis der senere skulle komme tider hvor hans indkomst var lavere.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 08:33   #3
Skade2006
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2009
Indlæg: 166
Styrke: 15
Skade2006 er ny på vejen
Så vidt jeg har forstået skal vi betale det samme i 72 måneder, derfor er det jeg spørger, men for det andet er de penge vi har fået ekstra nogen som vi har mangler i 2008 & 2009, hvilke vi har kunne mærke rigtig meget og jeg har arbejdet rigtig meget ekstra for at få det til at hænge sammen, så for de penge vi har manglet i 2,5 år er der jo noget der nu skal betales tilbage.
Skade2006 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 09:18   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej igen....

Skade2006.

Information: http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-694.html og
http://webarkiv.ft.dk/Samling/20031/...l_bilag596.htm og gå til spørgsmål 101.

Men efter min mening kommer alle evt forsikringssummer ikke med i beregningsgrundlaget. Det gjorde det ikke i mit tilfælde.
Men det kan muligvis skyldes at ansøgningen først blev bevilget år efter mine store udbetalinger.

Så dit spørgsmål må være: Kommer alle indkomster med i beregningen af afdrag til invalidebilen?

Se også: http://retsinformation.w0.dk/Forms/R0710.aspx?id=131278

Hilsen

PS Ozelot: nej, så enkelt er det ikke. Når man får udbetalt erstatninger af en vis størrelse er det for livslang kompensation for sine manglende fremtidige indkomster og handicap. Men som her går ansøgningen igennem hurtigt og dermed er spørgsmålet hvor mange kroner skal der betales i 6 år til indvalidebil. Skal beregningen være efter normal indkomst eller indtægt IALT fra sidste år.

Hvis nu afgørelse om indvalidebil først blev truffet om 2 år, hvilket også kunne ske, så ville beregningsgrundlaget se helt anderledes ud.

Sidst redigeret af phhmw; 02-07-2010 kl. 09:43.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 09:38   #5
Skade2006
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2009
Indlæg: 166
Styrke: 15
Skade2006 er ny på vejen
Tak for linkene, det var også sådan jeg kunne regne mig frem til hvordan sagsbehandleren var kommet frem til det hun oplyste i tlf. som hun mente vi ca. skulle betale.

Det er hans tabte erhvervsevnetab tilbage fra 2008 vi har fået, vi vandt da vi ankede ASK afgørelse og ask har derfor udbet. en pæn sjat tilbage men lige nu som månedtlige beløb, og ikke som kapiliseret beløb (da de har ventet på at kommunen skulle afgøre hvad der skulle ske har de sat det til midlertidig). Derudover har det ene pensionsselskab givet penge med tilbage virkende kraft fra sidste år men først afgjort og udbetalt i år. Derfor har jeg rettet hans forskudskema til og derfor ser det ud til at han har tjent meget i år.
Forsikringssummerne bliver ikke indberettet.

Derfor ville jeg vide om man kunne få dem til at kigge på tidligere år.
Skade2006 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 09:59   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Skade2006.

Spørgsmålet er hvad der indgår som INDKOMSTgrundlag se her: https://www.borgeronline.dk/Blanket....ormId=kb1024ff under §6.

Men vær opmærksom på at I ikke skal tage alt for gode vare da de mennesker der i dag sidder med bilansøgninger IKKE nødvendigvis har den store erfaring i dette svære emne.

Hvis jeg kan finde mit eget beregningsskema skal jeg nok sætte det ind her.

Hilsen P
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 10:09   #7
Skade2006
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2009
Indlæg: 166
Styrke: 15
Skade2006 er ny på vejen
Sagsbehandleren har siddet med bilansøgninger i 10 år og virker til at have tjek på det. Hun snakkede om at hun kiggede på forskudsskemaet, hvor jeg oplyste om at det var ændret mange gange løbene i år.

Kan nu se på det link du sender at der står:

Stk. 5. Opgørelsestidspunktet for indkomstgrundlag efter
stk. 4 er indkomsten for det senest afsluttede indkomstår.
Indkomstgrundlaget anvendes med virkning for det
andet kalenderår efter indkomstårets udløb.
Stk. 6. Ved opgørelsen af indkomstgrundlaget efter stk. 3
og 4 reguleres den personlige indkomst, der indgår i indkomstgrundlaget,
med satsreguleringsprocenten, jf. lov
om en satsreguleringsprocent, gældende pr. 1. januar i
indkomståret, jf. stk. 5, og pr. 1. januar det følgende år.

Så mon ikke hun skal kigge på hvad indtægten var sidste år og ikke i år ??
Skade2006 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 10:13   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
JO, korrekt og så skal der svares på hvad der kommer ind under INDKOMSTgrundlaget.

Med andre ord eksempelvis er en kapitaliseret arbejdsskade udbetaling med i beregningerne. Det mener jeg ikke. Kun evt renter af dette beløb.

Nyttig generel viden her: http://www.hmi.dk/page800.aspx

Hilsen P
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 10:36   #9
Skade2006
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2009
Indlæg: 166
Styrke: 15
Skade2006 er ny på vejen
Indkomstgrundlaget anvendes med virkning for det
andet kalenderår efter indkomstårets udløb.


Hvordan skal ovenstående forståes ??
Ser noget bedre ud hvis de skal kigge på sidste år, til trods for han fik sin "første" erstatning af ASK, men den indgår ikke i hans årsopgørelse.
Skade2006 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 21:26   #10
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Skade2006 Se meddelelser
Min mand er efter 3 måneder tilkendt invalide bil. Helt vildt så hurtigt det gik.

Nu er vi så kommet til hvad hans egen betaling månedligt skal være. Da han i år har fået rigtig mange penge med tilbagevirkende kraft, for 2008 & 2009, ligger hans indtægt (kapitalindkomst) rigtig højt, det bevirker så at hans egenbetaling faktisk bliver 600-700 kr dyre om måneden i de næste 6 år, i forhold til hvis man ser hans indtægt sidste år eller næste år.

Jeg har dokumenteret at det er indtægt der vedr. tidligere år, men kan / skal kommunen tage hensyn til det ?? Eller må vi bare sige surt show, vi må bare betale det mere end hvis de først havde tilkendt ham bilen næste år ??
Hej

Jeg har selv lige fået bevilliget handicapbil, og fik også penge fra mit pensionselskab i 2008 som var et engangsbeløb disse penge kom på min års indkomst 2009 med efterfølgende skatte smæk min kommune siger at de tager højde for at det ikke er det som jeg får i år. og jeg skal vise mine lønseddel fra min egne pension og den fra kommune har de jo, så det tager man altså højde for.
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Trivselsbil beregning af egenbetaling frup Hjælpemidler til handicappede 13 04-10-2013 14:01
Tvunget fuld egenbetaling til psykolog af jobcenter paura Alt det andet 19 28-05-2013 07:56
egenbetaling af botilbud efter §107 andersand10 Alt det andet 3 08-03-2011 11:04
Egenbetaling til invalidebil Skade2006 Alt det andet 8 11-06-2010 10:02
El-scooter - egenbetaling? Ninja Alt det andet 18 04-08-2009 10:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension