K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-06-2010, 12:59   #1
drotner
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2010
Indlæg: 1
Styrke: 0
drotner er ny på vejen
SNØFT

Min datter er på kontanthjælp.
får ca. en mrd. siden fik min datter lov til at komme ned til mig i julen, jeg bor i Spanien pga. min ledegigt. Men så er der kommet en ny lov at man ikke må rejse ud af Landet, så er det jeg spørg hvornår kan man sige det er ferie eller et besøg. Jeg kunne jo ha' på oppe ved Skagen og min datter på Bornholm, er det så ok at holder jul sammen med sin familier. Kan sige at min datter er i et forløb.
Håber jeg kan få' nogle gode råd her.
Venlig hilsen.
Drotner.
drotner er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2010, 21:14   #2
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Jeg kender ikke reglerne ,men man kan håbe at der er andre der gør,så hiver din tråd frem.
Ellers må hun snakke dem sagsbehandleren,man kan jo også sige der er 6 månder til jul så er der måske mulighed for at spare lidt til den uge eller hvor meget det er hun vil blive trukket i sin hjælp,hun kan måske søge legater eller linde,der kan dække det tabte ind,hvis hun ikke kan få en særlig tilladelse til at rejse.
man må jo gerne rejse man er bare ikke beratiget til hjælp mens man er ude.
Håber i finder en løsning,måske enda et job..
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2010, 23:10   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det var altså et rigtigt godt spørgsmål den har jeg ikke tænkt over før, men måske det var en ide lige at kaste spørgsmålet ind på www.ladk.dk som er lidt mere skrappe udi kontanthjælp , og så må vi lige se om der kommer nogen på banen her
  Besvar med citat
Gammel 25-06-2010, 00:18   #4
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Der er ikke kommet en "ny lov" man har aldrig haft ret til ferie eller ret til at rejse ud af landet, når man er på kontanthjælp.
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2010, 06:59   #5
Anna1
Hvor skulle jeg ellers være
 
Anna1s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2010
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 196
Styrke: 15
Anna1 er ny på vejen
Hej

Såfrem man er i aktivering i lang tid, har man ret til aktiveringsfri og her kan godt gives fri, hvor man "tager" kontanthjælpen med ud af landet. Det ser jeg ofte i mit job, hvor jeg sidder med udbetaling af kontanthjælp, det er ikke umuligt.

Reglerne om en aktiveringsfri periode er reguleret i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) § 23 og gælder for kontant- og starthjælpsmodtagere og revalidender (målgruppe 2.2-2.4 i LAB).

I det følgende redegøres for:

1. Generelt om friperioden.
2. I hvilke tilbud der kan forekomme friperioder.
3. Udnyttelse af arbejdsmuligheder i friperioden.


Ad 1. Generelt om friperioden :
For kontanthjælps- og starthjælpsmodtagere og revalidender, som får et tilbud efter kap. 10 og 11, der har en sammenhængende varighed på 12 måneder eller mere, skal der udover den fastlagte periode indlægges en friperiode på 1 måned, således at tilbudsperioden ikke overstiger 11 måneder indenfor en 12- måneders periode.

Placeringen af den aktiveringsfri perioder skal ske efter aftale mellem kommunen og den aktiverede under hensyntagen til tilbudets karakter.

Det har ingen indflydelse på retten til at holde friperioden, at tilbudets omfang er mindre end fuld arbejdstid.



Ad 2. I hvilke tilbud der kan forekomme friperioder :
Retten til friperiode omfatter tilbud efter lovens kap. 10 og 11:

- Vejledning og opkvalificering.
- Virksomhedspraktik.

Retten til friperiode gælder derimod ikke i tilbud ved ansættelse med løntilskud hos private- og offentlige arbejdsgivere, idet denne foranstaltning er omfattet af de arbejdsretlige regler, hvilket på dette område vil sige ferieloven.



Ad 3. Udnyttelse af arbejdsmuligheder i friperioden :
I friperioden, er der ikke krav om, at den aktiverede udnytter sine arbejdsmuligheder. Det betyder, at personen kan holde fri, jf. lov om aktiv socialpolitik § 13, stk. 4, nr. 7.

I skrivelse af 30/6-98 har socialministeriet meddelt, at der i de situationer, hvor en person ikke skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, kan kommunen stille lempeligere krav og evt. give tilladelse til et nærmere afgrænset kortvarigt ferieophold i udlandet. Det drejer sig om revalidender, der følger en uddannelse som holder ferielukket, og en kontanthjælpsmodtager, der i forbindelse med aktivering har ret til en aktiveringsfri måned.



Henvisninger:

Love:
- Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, § 2, § 23, § 32og § 42.
- Lov om aktiv socialpolitik, § 13.



Bekendtgørelser:
- Arbejdsdir. bek. nr. 450 af 28/4-10 om rådighed for personer der ansøger om eller modtager kontanthjælp eller starthjælp alene på grund af ledighed, § 15.



Vejledninger:
- Arbejdsdir. vejl. nr. 34 af 28/4-10 om rådighed og sanktioner for personer der ansøger om eller modtager kontanthjælp eller starthjælp.



Skrivelser m.v.:
- Socialmin. skr. nr. 109 af 30/6-98om orientering om kontanthjælpsmodtageres og revalidenders mulighed for at tage på ferieophold i udlandet.


ANNA1
Anna1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2010, 08:26   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg ved ikke om der findes sørlige regler når det drejer sig om besøg hos familie?

Prøv evt at ringe til socialministeriet og/eller beskæftigelsministeriet?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2010, 09:37   #7
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
dem jeg kender har altid fået lov ti lat rejse hvor hen de vil efter de har snakket med deres sagsbehandler bare de ved det og man forklare man trænger til pause osv osv som sagt kender ikke noget der har fået et nej efter de har snakket med deres sagsbehandler
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2010, 17:27   #8
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg har været på en eller to forlængede weekender med mine bedsteforældre til Tyskland.
Jeg ringede simpelthen til sagsbehandleren på socialcentret og fremlagde situationen, og det var ikke noget problem at få lov at tage afsted.
Med mindre det kolliderer med hendes aktivering, så tror jeg på ingen måde at det vil blive et problem for hende at få lov at tage til Spanien for at fejre jul hos sin mor uden at hun bliver trukket i kontanthjælp.
Kommunikation, kommunikation, kommunikation...
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Brev fra Visititationsteam.Snøft!!!!!! Sonia Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 16-10-2010 22:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension