K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-06-2010, 10:21   #1
Solitaire
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-05 2010
Indlæg: 1
Styrke: 0
Solitaire er ny på vejen
Det offentliges sprogbrug

Hej med jer,

jeg er ny her på K10, men "gammel" i systemet. Kæmper på 8. år

Mit spørgsmål er, om der findes en lov om, at det offentlige, det være sig Ankestyrelsen, Kommunen mv. skal udtrykke sig i et let og forståeligt sprog, eller om de bare kan fyre deres jura af...

På forhånd tak
Solitaire er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2010, 11:33   #2
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Uden at kunne henvise til nogen paragraffer, men jeg er sikker på at det står i Serviceloven, så er jeg næsten hundrede procent sikker på at det forholder sig sådan at du har krav på at få svar og informationer, i et for dig forståeligt sprog.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2010, 11:38   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
paragrafferne kommer man ikke uden om

Men en kommune er pligt til at forklar det du ikke forstå
så det er bare at spørger din sagsbehandler
er dog heldig at i hele min RP er der fin forklaring på alt
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2010, 14:00   #4
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
du får lige linket til Serviceloven: http://www.socialjura.dk/index.php?i...332fca48#27294

heri står bla:
§ 10. Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at enhver har mulighed for at få gratis rådgivning. Formålet med rådgivningen er at forebygge sociale problemer og at hjælpe borgeren over øjeblikkelige vanskeligheder. På længere sigt er formålet at sætte borgeren i stand til at løse opståede problemer ved egen hjælp. Rådgivningen kan gives særskilt eller i forbindelse med anden hjælp efter denne eller anden lovgivning.

Stk. 2. Rådgivningen skal kunne gives som et anonymt og åbent tilbud.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med rådgivningen være opmærksom på, om den enkelte har behov for anden form for hjælp efter denne eller anden lovgivning.

Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde rådgivning om valg af hjælpemidler og forbrugsgoder samt instruktion i brugen heraf. Opgaven kan varetages i samarbejde med andre kommuner.

måske der er noget heri du kan bruge, for som jeg læser den, ja, så har kommunen jo pligt til at hjælpe -og sørme om ikke det skal være på en måde så borgeren er medinddraget ikk´

så dur det jo ikke at det er i et sprog man ikke forstår, altså må de hjælpe med at oversætte og vejlede -det er der fornemmeste pligt, mener jeg!

Nå ja, og så får du også lige denne artikel/kommentar fra KL(komunernes landsforening):http://www.kl.dk/Artikler/68372/2010...ale-sprogbrug/

-der viser at den undersøgelse kommunerne selv har sat iværk omkring sprogbruget, ja, den viser at borgeren MISFORSTÅR stort set alt!!!

Ja, det tror da pokker
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 16-06-2010 kl. 14:04.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2010, 15:05   #5
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
deres kancelli sprog kan til tider være vanskeligt og tolke, der er grelle eks: på hvor ikke engang deres egne medarbejdere, fatter en hujende fis af hvad der står i deres egne papierer.......

så modtager du et brev, som virker svært forståeligt, beder du blot om og få en variant i lægmandssprog...... dette er din ret...... længere er den såmænd ikke ....

da alle love og regler skal kunne forstås af menigmand.

mvh eders ace dk ..(som også er menigmand)
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2010, 15:08   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Samme tanke som ace dk... Hvis du får et brev, som du ikke forstår, hvad det betyder, så spørg dem eller den, som har skrevet brevet.......
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Det offentliges gøren og laden Ragdoll Politik og Samfund 11 19-07-2010 19:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension