K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-06-2010, 20:46   #1
Skade2006
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2009
Indlæg: 166
Styrke: 15
Skade2006 er ny på vejen
Egenbetaling til invalidebil

Vi har fået besked om, at min mand vil blive godkendt til en invalidebil.

Han er tilkendt en biltype i mellemklassen, men den bil vil vi helst undgå, da vi er frarådet at købe den af flere mekaniker.
Vi har derfor været på udkig efter en anden bil, som lever op til kravene og som kommunen også har sagt "god til".
Vi skal derfor selv lægge 100.000 kr, penge som vi kan lægge kontant, men hvad sker der hvis bilen bliver total skadet ??
Er der nogen der kan svare på det ?
Skade2006 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2010, 22:13   #2
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Skade2006 Se meddelelser
Vi har fået besked om, at min mand vil blive godkendt til en invalidebil.

Han er tilkendt en biltype i mellemklassen, men den bil vil vi helst undgå, da vi er frarådet at købe den af flere mekaniker.
Vi har derfor været på udkig efter en anden bil, som lever op til kravene og som kommunen også har sagt "god til".
Vi skal derfor selv lægge 100.000 kr, penge som vi kan lægge kontant, men hvad sker der hvis bilen bliver total skadet ??
Er der nogen der kan svare på det ?
Ja det er lige netop komme ny regler som træder i kraft d 1/10 som betyder at hvis din bil bliver totalskadet så skal du og kommune dele provenuet så du ikke mister det du selv har lagt i bilen, men reglen gælder først fra 1/10 så hvis du køber bilen nu så er du først dækket fra d 1/10 så må den helst ikke blive totalskadet eller stjålet, inden denne dato..

Jeg er selv lige blevet godkendt til handicap bil men fordi jeg har mange ændringer i bilen der skal lift ekstra bremforstærker ekstra savestyring og automatgear så når jeg ikke at få min bil før. skriv endelig hvis jeg kan hjælpe mere, jeg har været hos ptu.

Se iøvrigt ttp://www.ft.dk/samling/20091/lovforslag/L168/som_vedtaget.htm

Sidst redigeret af Mai-Britt; 10-06-2010 kl. 22:15.
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2010, 22:45   #3
Skade2006
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2009
Indlæg: 166
Styrke: 15
Skade2006 er ny på vejen
Hej Mai-Britt

Tusinden tak for dit svar. Gælder de nye regler også hvis han når at få bilen leveret inden ?? og skaden så sker efter 1/10, så må han lade den stå så længe og bruge vores nuværende bil

Mon ikke de nye regler gælder for biler der er godkendt og leveret efter 1/10 ??
Skade2006 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2010, 22:57   #4
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Skade2006 Se meddelelser
Hej Mai-Britt

Tusinden tak for dit svar. Gælder de nye regler også hvis han når at få bilen leveret inden ?? og skaden så sker efter 1/10, så må han lade den stå så længe og bruge vores nuværende bil

Mon ikke de nye regler gælder for biler der er godkendt og leveret efter 1/10 ??
reglerne gælder også selv om i får bilen leveret inden og skaden sker efter d 1/10. så selvom at bilen er købt før 1/10 selvom at den er 3 eller 4 år gammel så gælder reglen for alle, men først hvis skaden sker efter d 1/10 så fra nu og frem till 1/10 gælder reglen altså ikke.

om han må brug jeres nuværende bil afhænger jo af om han han har anmærkninger i kørekortet det har jeg så jeg må ikke brug min nuværende bil ,

Så reglen gælder alle biler selvom at de er godkendt og leveret før 1/10
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2010, 06:42   #5
Skade2006
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2009
Indlæg: 166
Styrke: 15
Skade2006 er ny på vejen
Det var en god nyhed, er den nye lov endelig vedtaget, troede kun den var til godkendelse.

Han har ingen anmærkninger i kørekortet, men mon han kan lade en ny bil stå, men det var bare lige en ide jeg fik igår. Den nye har automagear og vil derfor hjælpe ham rigtig meget.

Har du et skema fra kommunen hvor de laver et regneksempel på udregning af egenbetaling ved bilkøb, altså ligesom man får et ark med eksempler når man får tilkendt førtidspension, ville bare se om vi havde regnet rigtig med hvad han selv skulle betale over de næste 6 år.

Det hele er gået så hurtigt, så derfor har jeg ikke rigtig nået at sætte mig ind i reglerne, vi søgte i slutningen af marts og er allerede her nu, og kræfterne har været brugt på at få hans førtidspension igennem.
Skade2006 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2010, 08:08   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.755
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tillykke med det hele....

Kære Skade2006.

Det er et kompliceret regnestykke men som guideline:

Ved bevilling af en invalidebil er der en egenbetaling svarende til 50 % af rammebeløbet, som skal betales over en 6 års periode. Hvis der bevilliges specielle indretninger i bilen, betales de af kommunen.

Jeg betaler eksempelvis 1500 kr pr mdr X 6 år
Betaler ikke vægtafgift. (Grøn afgift)

Få også check på forsikringen, skriv til flere selskaber og spørg.

Jeg har ALKA som det bedste, Citoen Jumpy

I jeres tilfælde glem ikke sædevarme til herren.

Mange hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-06-2010, 08:17   #7
Skade2006
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2009
Indlæg: 166
Styrke: 15
Skade2006 er ny på vejen
Der er tænkt på sædevarme :-)

Vi vil gerne give en del selv for den bil, for netop af få noget mere komfort, da manden min, så vil kunne deltage en hel del mere med os, da han så kan tage sig et hvil i bilen mens vi andre laver nogen ting.

Sædet har varme både på sædet han sidder og i lænden og kan indstilles på mange månder så man kan sidde godt.

Men er det ikke rigtig forstået at der skal betales ca. 70 % tilbage af lånet når man har en "pæn" indtægt ?? Altså af de ca. 170.000 kr. Han er godkendt til en bil til 350.000 kr. Men vi kommer kun til at skulle afdrage på de 170.000 kr ?? også det vi selv vælger at betale udover.
Skade2006 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2010, 08:56   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.755
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, bum me lum......både ja og nej, men....
Læs her: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20735 og gå til #215.

Jeg forstår ikke et dyt af teksten men mon ikke i kommer på samme beløb som jeg, måske noget mindre.

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-06-2010, 10:02   #9
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Ja, bum me lum......både ja og nej, men....
Læs her: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20735 og gå til #215.

Jeg forstår ikke et dyt af teksten men mon ikke i kommer på samme beløb som jeg, måske noget mindre.

Peter
Hej det link du henviser til er ikke det nye det er fra 2005 der er sket en ændring på det også, også med hensyn til låne størrelse, Hvis i er i tvivl så kontakt PTU de har styr på det, de har hjulpet mig, Og kommune skal i ikke være sikker på de kommer nemmelige først på kursus i de nye regler til August har jeg læst mig frem til et sted på nettet kan ikke lige huske hvor, men mener at det var på handicap-dk.

ønsker jer god weekend
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Trivselsbil beregning af egenbetaling frup Hjælpemidler til handicappede 13 04-10-2013 14:01
Tvunget fuld egenbetaling til psykolog af jobcenter paura Alt det andet 19 28-05-2013 07:56
egenbetaling af botilbud efter §107 andersand10 Alt det andet 3 08-03-2011 11:04
Egenbetaling til invalidebil Skade2006 Alt det andet 26 02-08-2010 15:07
El-scooter - egenbetaling? Ninja Alt det andet 18 04-08-2009 10:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension