K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-06-2010, 16:53   #1
Helena Søgaard
Gæst
 
Indlæg: n/a
Unhappy Syg, kan ingen hjælp få.

Jeg er en ung kvinde på 31 år, alene med 2 dejlige piger på 4½ og 2½ bor på gård, som jeg har sammen med mine 2 søskende.
Jeg blev færdig uddannet bygningsmaler i 2000 og har arbejdet med det lige indtil jeg blev syg.
Vinteren 2006/2007 begyndte jeg at få mange smerter i mine arme og blev hurtig meget træt, samtidig fik jeg noget psoriasis lignede på begge mine tommelfingre.

Jeg blev på midt job indtil jeg gik på barsel i juli 2007, min barsels orlov varede til august 2008 der efter startede jeg på arbejde igen, der gik kun et på måneder så måtte jeg sygemelde mig, derefter er jeg blevet undersøgt af forskellige læger som ikke kan finde ud af hvad jeg fejler, der er nogle gæt på det kan være psoriasis gigt men de er ikke sikker.
1. november 2009 fik jeg mine sidste sygepenge udbetalt og har ikke kunnet få nogen som helst form for hjælp af kommunen, jeg går stadig til undersøgelse på hospitalet. D. 22/06 – 2010 skal jeg til undersøgelse på Reumatologisk klinik i Hørsholm.
Jeg har meldt mig rask i min fagforeningen, men der mangler jeg så lige 500 arbejdstimer i at kan få understøttelse, jeg har været ude og tale med dem et par gange men det har jeg heller ikke fået noget ud af, men de vil godt have det månedlige kontingent på 1410,-- kr.

Jeg har været nødt til at bruge hele min opsparing til at leve for, da jeg ikke har kunnet få så meget som en bøjet 5 øre fra kommunen, jeg har været til flere samtale, sidst forslog jeg sagsbehandleren at jeg fik en efteruddannelse som Dekorationsmaler, det er en overbygning der kun tager 30 uger når man er uddannet bygningsmale, lige da jeg nævnte det for hende syntes hun det var en rigtig god ide, hun ville lige undersøge om uddannelsen var SU berettige, jeg ville høre fra hende i løbet af et par dage, der gik en uge og jeg hørte ikke noget, så ringede jeg til hende i dag, det havde hun ikke lige fået undersøgt og jeg kunne da søge et job i Hendes og Mauritz som ekspedient der manglede de sikkert nogen, eller søge ind som pædagog medhjælper.
Jeg har selv undersøgt om uddannelsen er SU berettige, det er den desværre ikke.
Har jeg bare kunnet få fra fagforeningen, så jeg selv kunne betale for Dekorationsmaler uddannelsen, men jeg ved jo heller ikke om jeg kan holde til det, men det må tiden vise,
Ved det almindelige malerarbejde er det spartling og slibearbejdet som jeg slet ikke magter mere, bare jeg sliber en ½ timer så snurre og hamre det i mine hænder og arme.
Mit spørgsmål er, kan kommunen nægte pure at hjælpe, eller har de lov til at nægte en hjælp selvom man er syg? når man er medejer af en gård og jo ikke kan leve af murstenene og den tilhørende jord, som jo også er kreditforeningens.
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre det er ligesom man løber panden mod en mur.

Håber der er nogen derude der ved hvad jeg skal gøre.
Helena
  Besvar med citat
Gammel 01-06-2010, 17:29   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
velkommen til siden

Hvis du har meldt dig rask i Din fagforeningen
så har kommunen ikke meget med din sag at gøre
for hvis der står du har meldt dig rask, så er du ikke "syg"
kan godt forstå du prøver og få en indkomst, men den er alså ikke god overfor kommunen

men har ingen erfaring i denne fase
men ja kommunen er ikke til for at for at hjælpe, det kan vi nok alle skrive under på.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2010, 18:07   #3
Anna1
Hvor skulle jeg ellers være
 
Anna1s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2010
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 196
Styrke: 15
Anna1 er ny på vejen
Svar

Hej

kan ikke rigtigt forstå du ikke kan få nogen øko. hjælp ved kommunen. hvis du er medejer d.v.s. står med 50% på ejendommen, kan kommuen ikke sige du skal leve af mursten.

jeg arbejder med bev. og udbet. af kontanthjælp, hvis vores ansøgere har ejendom de ejer 50% af, beder vi dem ikke skulle leve af evt. friværdi.


er der friværdi, ALTSÅ STOR??

har du nyere bil, uden pant i?

har du søgt kontanthjælp?

er du gift?

hvad har du af midler kontant i banken til rådighed?

man har lov til at have 10000 kr. i formue som enlig og 20000 kr. som gifte.

du har meldt dig rask eller? men kan ikke få dagpenge fra fagforening fordi du ikke har timer nok, er det forstået korrekt?

du skal ned og søge kontanthjælp, har du prøvet det? for du kan ikke gå uden indtægt overhovedet, idet du har børn at forsørge.

prøv at fortælle lidt mere.....

ANNA1
Anna1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2010, 21:49   #4
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Hej Helena og velkommen til.

Du kan sådan set godt prøve at søge revalidering, men så vidt jeg husker, så vil det ikke nytte meget økonomisk, da man ikke får revalideringsydelse hvis man kommer fra kontanthjælp/ingen ydelse før (ret mig lige i andre, hvis jeg tager fejl).

Det er, som du har oplevet, et problem at, man ejer noget ift. ydelser, og som medejer af en gård, kan det komme til at vare lang tid - med det in mente, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, om du ikke bare skulle gå i gang med uddannelsen? Du får jo alligevel ingen penge nu, og så kunne du vel lige så godt bruge tiden fornuftigt - evt. med et studiejob ved siden af (nu ved jeg ikke lige hvor slemt du har det med hænderne).

Og så kan jeg ikke lade være - men 1400kr om mdr. til en fagforening!!! Er du da vimmer! Jeg giver kun 600kr om mdr. fagforening+a-kasse (minus efterløn).
Hvad med at spare nogle penge der og skifte fagforening/a-kasse?

Et alternativt forslag - men lige det eneste jeg kan få øje på - er at du finder et job du kan holde til, er der fuld tid i 13 uger, så du har optjent ret til dagpenge, og så søge revalidering der. Hvis du så får tilkendt revalidering, så vil du kunne få revalideringsydelse.
Det eneste MEN, ift. kommunen i hvert fald, er så, at jeg lige ville tjekke med din kommune, hvordan du ville stille dig, ift. at få revalidering, hvis du kommer fra et ufaglært job. Revalideringsreglerne er nemlig lidt vage på det punkt, og det kan derfor svinge lidt fra kommune til kommune, om det er ok, når man har valgt ufaglært arbejde, fordi man pga. sit helbred ikke kunne holde til sit gamle område, eller om man "nulstiller" sin situation, uanset, om det er pga. dit helbred (man skal nemlig, som sagsbehandler, kigge på alle områder, både alle uddannelser, men også alle erfaringer du har, herunder ufaglærte, ogkan du bestride et af de områder, så kan man ikke få en revalidering - men reglerne siger ikke noget om det, hvis man har skiftet område, pga. sin sygdom)
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2010, 22:11   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Hej Helena og velkommen til.

Du kan sådan set godt prøve at søge revalidering, men så vidt jeg husker, så vil det ikke nytte meget økonomisk, da man ikke får revalideringsydelse hvis man kommer fra kontanthjælp/ingen ydelse før (ret mig lige i andre, hvis jeg tager fejl).
Jeg var på kontanthjælp lige inden, jeg kom på revalidering (var dog fortsat på kontanthjælp i forrevalidering).
Kunne forestille mig, at hvis man var i målgruppen (§ 2 i beskæftigelsesloven), hvor man er ledig af anden årsag, f.eks. målgruppe 3: personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed.
I den gruppe forestiller jeg mig folk som ikke bare er ledig fordi de er ledig, men fordi de har nogle begrænsninger (f.eks. handicaps eller ikke har afsluttet folkeskolen), at de har brug for at få hjælp til at komme videre, og her ser jeg revalidering som en mulighed. Jeg fik lov at komme på revalidering netop for at give mig muligheder for at få et job, da jeg pga. mine handicaps havde svært ved at finde arbejde.

Det var mit bud.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2010, 22:19   #6
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Jamen jeg håber da at du har ret Det ville give mere mening for mig i hvert fald, men det er jo ikke altid at loven gør det
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2010, 08:58   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Problemet er her at du har raskmeldt dig.

Jeg ville sygemelde mig, hvis jeg var dig, og du ikke kan påtage dig et fuldtidsarbejde.

Kan du arbejde, ville jeg tage hvad som helst og få optjent timerne.
Efterfølgende forsøge revalidering.

Man kan ikke både være raskmeldt og få hjælp som syg.

Man kan sagtens få kontanthjælp, selvom man har ejerbolig, når man bare bor i denne.
Derimod, må du ikke have opsparing eller lign stående.

Det vil være problematisk at skifte fagforening nu. Men undersøg dette, både med hensyn til hjælp og dækning.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 02-06-2010 kl. 09:01.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2010, 14:15   #8
Helena Søgaard
Gæst
 
Indlæg: n/a
Syg og ingen hjælp

Til MTVRV1 kommunen tvang mig til at melde mig rakt, de ville hverken hjælpe med deltids arbejde eller revalidering, som de sagde jeg var jo medlem af en fagforening og det var dem der skulle give mig nogle tilbud.

Anna1
Nej jeg har ikke søgt kontant hjælp, jeg havde en opsparing til uforudsete udgifter på ca. 80.000,-- den er brugt nu, jeg ejer 25 % af gården engang var der en god friværdi men efter krisen ved jeg ikke hvor meget friværdi der er.

Nej jeg er ikke gift, har en kæreste som læser, men han bor i Jylland, og der bliver han indtil hans studium er færdigt engang til januar 2011.
Ja, det er korrekt at jeg ikke kan få fra fagforeningen fordi jeg mangler 500,-- arbejdes timer, men de vil skam godt have 1410,-- kr. om måneden i kontingent.

Andersine85
Jeg er ikke på kontanthjælp, uddannelsen koster 160,-- kr. om dagen i 30 uger, det er 150 dage x 160,- kr. det 24.000,-- kr. + det er 5 måneder med ingen penge og 2 børn og 2 terminer m. m inden jeg er færdig med den uddannelse.

Jeg prøver at få et maler job, (så må jeg holde til det så længe jeg kan) men det ser sort ud for øjeblikket, jeg søger alle de ledige job jeg kan finde.

Curls: det vil jeg prøve.

PoPiae: jeg søger alt hvad jeg kan, har lige søgt et job som opvasker, får jeg et arbejde må jeg jo se hvor lang tid jeg kan holde til det.

Helena
  Besvar med citat
Gammel 02-06-2010, 14:36   #9
Anna1
Hvor skulle jeg ellers være
 
Anna1s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2010
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 196
Styrke: 15
Anna1 er ny på vejen
Svar

hej

I og med du kan dokumentere, du ikke længere har formue, kan du helt sikkert søge kontanthjælp. SÅ kom afsted og få søgt det kan ikke gå hurtigt nok.

De kan ikke forlange du skal sælge dine 25% i ejendommen, sig du vil have afslaget på skrift og klag, for denne vil du få medhold i.

Se nedstående:

166-09. Kontanthjælp - ejerbolig - friværdi - let omsættelig formue - lånemuligheder

Kontanthjælp - ejerbolig - friværdi - let omsættelig formue - lånemuligheder(166-09)

Afgørelse truffet af:
Afgørelsesdato:
Uds. dato:
Nummer:
J.nr.

Ankestyrelsen
17-06-2009
03-08-2009
166-09
2000543-08


Principafgørelse om: kontanthjælp - ejerbolig - friværdi - let omsættelig formue - lånemuligheder

Lov: Lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 1460 af 12. december 2007 - § 14, stk. 2


Resumé:
En borger havde ikke formue i egen bolig, der kunne omsættes til penge, idet han ikke kunne få lån i friværdien. Kommunen kunne derfor ikke afvise hans ansøgning om hjælp til forsørgelse med henvisning til, at han havde formue.



Sagsfremstilling:
Kommunen afslog at udbetale kontanthjælp til en borger, da der ikke kunne ses bort fra eventuel friværdi, der kunne dække egen forsørgelse.

Beskæftigelsesankenævnet fandt, at kommunen ikke kunne meddele afslag med den begrundelse, at borgeren havde formue i form af friværdi i sin ejerbolig.

Nævnet begrundede afgørelsen med, at banken og realkreditinstituttet havde afslået yderligere lån i ejendommen. Nævnet lagde endvidere vægt på, at formuen ikke kunne kræves realiseret ved et salg, da ejendommen tjente som hans helårsbolig.

Kommunen klagede over nævnets afgørelse.

Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om friværdien i en ejerbolig kunne betragtes som en omsættelig værdi ved anmodning om hjælp til forsørgelse efter aktivlovens § 14, når bank og realkreditselskab gav afslag på lån i ejerbolig.

A-42-02. Kontanthjælp - formue - sameje - helårsbolig

Sociale MeddelelserSM A-42-02

Afgørelse truffet af: Den Sociale Ankestyrelse
Afgørelsesdato:
SM uds. dato:
Meddelelsesnr.:

J.nr. 2000111-02
17-10-2002
12-11-2002
SM A-42-02


Meddelelse om: kontanthjælp - formue - sameje - helårsbolig

Lov: lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni 2001 § 14


Resumé:
Der kunne ikke gives afslag på kontanthjælp med den begrundelse, at ansøger havde formue i form af friværdi i halvdelen af en helårsbolig, som ejedes i fællesskab med ansøgers samlever og tjente som fælles bolig.

Begrundelsen var, at friværdien ikke kunne betragtes som en omsættelig formue, da samejeren ikke ville acceptere en aftale om lånoptagelse.



Sagsfremstilling:
Ansøgeren og hendes samlever overtog i 1985 et hus, som hver af dem ejede halvdelen af. Efter et færdselsuheld i 1996 modtog ansøger sygedagpenge. Da disse standsede var der overvejelser om førtidspension eller fleksjob. Disse overvejelser var ikke afsluttet ved udgangen af 2000. Efter at have levet af et erstatningsbeløb, der stammede fra færdselsuheldet, henvendte ansøger sig i oktober 2000 til kommunen og søgte om kontanthjælp. Hun fik afslag under henvisning til, at ejendomsvurderingen for hendes og samleverens ejerbolig var på 1,3 mio. kr., og at friværdien udgjorde ca. 890.000 kr., således at hendes andel heraf udgjorde ca. 445.000 kr.

Kommunen oplyste, at der var indhentet oplysninger om, at der i huset kunne optages et 30-årigt lån, uden at boligudgiften ville øges.

Ansøger fik bevilget førtidspension fra 1. oktober 2001.

Ansøgers advokat oplyste, at ansøgers samlever ikke var indstillet på, at der blev foretaget låneomlægning i huset.

Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om en andel af en ejerbolig i sameje kan betragtes som formue i aktivlovens forstand, når samejeren afslår at ændre belåningen af huset.



Afgørelse:
Ankestyrelsen fandt, at fast ejendom, også når der er tale om sameje, måtte betragtes som formue. I hvilket omfang, der kunne ses bort fra værdien af fast ejendom ved udmåling af kontanthjælp, måtte afhænge af en konkret vurdering af benyttelsen, friværdien og omsætteligheden, herunder ejerforholdene.

Det følger af gældende formueretlige regler, at fast ejendom, som ejes i sameje, ikke er omsættelig, med mindre alle samejere er enige. I forbindelse med sameje af fælles bolig, vurderede Ankestyrelsen, at det var afgørende for om boligen kunne anses som formue efter aktivlovens § 14, at de øvrige samejere accepterede en aftale om salg eller lånoptagelse.

Samejeren havde efter det oplyste afslået at give tilladelse til låneoptagelse og pantsætning. Ankestyrelsen fandt derfor ikke, at ansøgers 1/2 af friværdien i huset kunne betragtes som omsættelig formue, som medførte, at hun ikke kunne få udbetalt kontanthjælp.

Ankestyrelsen tiltrådte således det sociale nævns afgørelse.



Afgørelse:
Kommunen kunne ikke afslå borgerens ansøgning om hjælp til forsørgelse med henvisning til friværdi i ejerbolig.

Det betød, at borgeren var berettiget til kontanthjælp, hvis han i øvrigt opfyldte aktivlovens betingelser for at modtage hjælp.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderede, at borgeren ikke havde formue i sin bolig, der kunne omsættes til penge. Det skyldtes, at han ikke havde mulighed for at tage lån i sin ejerboligs restværdi.

Som hovedregel kunne en borger, der havde formue, ikke få kontanthjælp. Normalt sås der bort fra formue i form af ejerbolig, hvis ansøgeren boede der. Hvis der var en betydelig friværdi i boligen, kunne kommunen ud fra en konkret vurdering henvise ansøgeren til at optage lån, forudsat at han ville kunne klare de øgede boligudgifter, der fulgte med lånet. I hvilket omfang, der kunne ses bort fra værdien af fast ejendom ved udmåling af kontanthjælp, afhang af en konkret vurdering af benyttelsen, friværdien og omsætteligheden, herunder ejerforholdene.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg lagde vægt på, at borgeren havde fået afslag fra bank og realkreditinstitut på sin ansøgning om lån i ejendommen. Dermed havde han ikke mulighed for at råde over en eventuel friværdi i boligen og formuen kunne ikke omsættes til kontanter.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg kom således til samme resultat som Beskæftigelsesankenævnet.

SÅ KOM AFSTED OG SØG DEN HJÆLP DU KAN FÅ, var det mig du havde ansøgt ved, havde jeg bev. dig kontanthjælp, altså såfremt du ikke har en formue, jeg ville ikke bede dig sælge din andel af bolig, og som du kan se af afgørelse fra nævn, kan de ikke bede dig om at sælge.

ANNA1
Anna1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2010, 00:10   #10
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
Ingen problem i at skifte fagforening+a-kasse- din ancienittet går med over i den nye billigere a-kasse. Evt tænkt over om du har brug for fagforening og om du får brug for den (evt køre en sag mod arbejdsgiver eller erhvervssygdoms erstatning eller lignende)-hvis du ikke får brug for fagforening -kan du spare der lidt penge. I allerværste tilfælde, efter du har dokumentation fra banken at de ikke vil låne dig penge, og du ikke kan sælge dit hus- og hvis kommunen stadigvæk nægter hjælpen-husk at nævne kontanthjælp mod tilbagebetaling og så klag over den afgørelse med det samme. Når der er noget mod tilbagebetaling -så skal der også skrives i forhold til hvilken begrundelse- så der skal du holde fast at der ikke er noget "selvforskyldt" der står på blanketten. Det er bare den allersidste løsning hvis alt andet som står ovenfor skulle går galt...I øvrigt -så synes jeg at du skal skynde dig at klage over sagsbehandlerens dårlige vejledning om at du skal melde dig i a-kassen, da det er senere gået op for dig at kommunen ikke administrerer arbejdsløshedsdagpenge og derfor må de ikke vejlede dig som de har gjort om det at du kan leve af det. Hvis du ikke er raskmeldt hos egen læge- kan det måske også bruges hvis du tager alt det her mundtligt ved et møde på kommunen, med lidt held kan sagen måske vendes. Ellers kan du udover selv at søge job-bede kommunen om at hurtigst muligt finde mindst 3 måneders job til dig- det skal de hvis de ikke giver dig forsørgelse.
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP.... ingen kontanthjælp Kiha Det er da strengt ! 27 09-05-2011 10:21
Ingen hjælp fra kommunen mattis0 Alt det andet 6 28-08-2010 22:20
Hvorfor er der ingen hjælp? CSøgaard Din historie 15 28-01-2010 00:30
Ingen minister-hjælp til voldsoffer Webmaster K10 Nyheder 0 21-04-2009 07:01
Ingen hjælp til psykisk syge på starthjælp zuza Politik og Samfund 6 19-03-2008 11:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension