K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-05-2010, 07:16   #1
jabma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2010
Indlæg: 32
Styrke: 15
jabma er ny på vejen
Revalidering

Er der mon nogen herinde der ved hvad reglerne for at få en ca. 2 årig uddannelse på revalidering er ?????

Sygedagpenge er standset og jeg er på kontant hjælp, har selvfølgelig anket, og afventer nu svar på den...

Nu ligger landet så sådan at jeg ved, at jeg ikke kan komme tilbage i ufaglært arbejde mere, og har fundet en uddannelse jeg godt kunne tænke mig,
som fører til et job jeg ved jeg kan klare....

Kan man få en revalidering igennem til det, eller er det lige så umuligt som alt
andet i det her system mon ????

Hvilke betingelser skal man op fylde, nogen der ved det ?????
jabma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2010, 22:09   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Umuligt er det ikke, men du kan ikke direkte søge Reva, du kan kun opfordre til det.

Som udgangspunkt, opfylder man betingelserne, hvis man ikke kan vende tilbage til sit tidligere job, og efter endt revaperiode kan varetage det job i det nye fag, under 100% normale vilkår. Igen som udgangspunkt.
Man kan godt blive revalideret til fleks, men man skal lige være sikker på at det er, det man skriver under på.

Den største faldgrupper er at man bliver revalideret til normale vilkår, og så ikke kan gennemføre planen, så ryger man på KHJ, med mindre det er anden sygdom, end det man havde da man fik reva-bevillingen, så har man ret til sygedagpenge.

Loven liger en udd på mindst 18 måneder og max 5 år (minus forlængelser ved fx graviditet eller midlertidig sygdom, fx et brækket ben ell) men langt de fleste kommuner siger max 3 års udd, og de er IKKE forpligtigede til at give til 5 år.
Lige så er der en del kommuner som kun giver til bestemte udd´er, udd´er valgt fra højere sted som fag der mangler, for nogle år siden var PGU´en meget almindeligt til revalidender.

MJen fortvivl nu ikke *ss* det er altså ikke umuligt at få til mere end 3 år, lige som det heller ikke er umuligt at få til en anden udd, end deres standarter, så længe det er de alm stats støttede udd´er (fx massør, frisør ol selvbetalende, kan man ikke få til) skal man endelig ikke opgive på forhånd, men i stedet argumentere for sin syge moster, og naturligvis klage over afslag

Altså du kan sagtens skrive at du stiller dig undrende over, hvorfor du ikke bliver visiteret til revalidering når nu: bla bla bla magtpålæggende (genialt stærkt ord) bla bla syg moster.
Og at xxx udd´vil være et godt valg til for/dig fordi bla bla bla syg moster.
Fortæl hvor lang tid udd´en tager, hvad det koster (materialer og transport med billigste offentlige transportidel dækker kommunen) og hvis du evt kan tage en merit udd, og evt fag du har fra tidligere med så og så resultater, som viser at det er realistisk at du vil kunne klare dig i gennem udd´en

Ved at skrive det så detaljeret "tvinger" du sagsbehandler til at komme med en afgørelse på både rava, men også på den specifikke udd (uden du direkte har søgt det, men reelt kun spørger til hvorfor ikke det) hvilket giver dig muligheden for at anke, et evt negativt svar
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2010, 08:15   #3
jabma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2010
Indlæg: 32
Styrke: 15
jabma er ny på vejen
Tusind tak for svar, det gav da at lille håb, i denne jungle af love og regler
jabma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2010, 08:20   #4
Anna1
Hvor skulle jeg ellers være
 
Anna1s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2010
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 196
Styrke: 15
Anna1 er ny på vejen
Revalidering

hej

Lige et spørgsmål fra mig.

Sætter man kun folk på reva. såfremt de siger, man så skal varetaget et 37 timers job?

Hvis det viser sig umiddelbart at ens erhvervsevne er nedsat, gør de så også?

ANNA1
Anna1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2010, 11:49   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Anna1 Se meddelelser
hej

Lige et spørgsmål fra mig.

Sætter man kun folk på reva. såfremt de siger, man så skal varetaget et 37 timers job?

Hvis det viser sig umiddelbart at ens erhvervsevne er nedsat, gør de så også?

ANNA1
Ja hvis de skønner, at personen har en nedsat arbejdsevne, så kan man få tilbuddet om at komme på revalidering, f.eks. omskoles til et andet fag, som man måske senere kan arbejde med.

Som udgangspunkt er det 37 timer, men viser det sig, at man alligevel ikke kan klares med 37 timer, så har man afprøvet revalidering og man kan måske ende med et fleksjob.

Jeg selv var i revalidering og senere endte i fleksjob.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2010, 12:27   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Revalidering er faktisk en ret nem "lov" eller rettere sagt afsnittet omkring revalidering er ret enkelt, den er rimelig kort og forståelig, der er ikke rigtig nogen dikkedare, som med de fleste andre love, hvor det er meget hvis 1 så bla hvis 1 med 2 så bla hvis det er 2 uden 1 så er det bla med mindre bla fordi 5 siger 4... sådan er revadelen af loven heldigvis ikke.

Fordelen er naturligvis at det er nemt at gennemskue og forstå, samt der ikke kan ske så mage fejl, ulempen er at der så heller ikke er så mange §§ at anke/klage ud fra.

Fx stansning af sygedagpenge, der er en laaaang række af §§ der siger hvis man bla bla, så må de ikke stanse, eller skal stanse, der er massere af muligheder og fortolknings muligheder man kan forsøge ud fra.

Men reva er så alligevel lidt indviklet, for der er det at man kan revalideres til fleks (og det er ikke med direkte i reva loven, standarten også der er 37 timer på normale vilkår, sikkert fordi reva loven er fra før fleks loven kom til) der til er der noget der heder forrevalidering, i en anden lov, og det kan altså foregå både på sygedagpenge, KHJ, FP og reva ydelse.

For reva er en form for klargøring til den enlige revalidering, hvis man fx mangler dansk på 9 kl nivo for at kunne påbegynde den endelige udd, så kan man tage den på fx VUC som en forrevalidering, eller hvis der fx 6 måneder til udd´en starter, kan man tage fag ell mens man venter som forreva... men lige den del har jeg et billed af at sagsbehandlerene og kommunerne er rimelig gode til selv at holde korrekt styr på, det er ikke der de laver bæ i den bryder loven behandler folk som udskud osv osv (er mit billed, men om det er korrekt ved jeg ikke)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2010, 12:27   #7
lillemillemor
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Storkøbenhavn
Indlæg: 19
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
lillemillemor er ny på vejen
[QUOTE=jabma;107457]Er der mon nogen herinde der ved hvad reglerne for at få en ca. 2 årig uddannelse på revalidering er ?????

Sygedagpenge er standset og jeg er på kontant hjælp, har selvfølgelig anket, og afventer nu svar på den...

Nu ligger landet så sådan at jeg ved, at jeg ikke kan komme tilbage i ufaglært arbejde mere, og har fundet en uddannelse jeg godt kunne tænke mig,
som fører til et job jeg ved jeg kan klare....

Kan man få en revalidering igennem til det, eller er det lige så umuligt som alt
andet i det her system mon ????

Sidst redigeret af lillemillemor; 31-05-2010 kl. 12:32.
lillemillemor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2010, 19:43   #8
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
LUM: Man kan nu altså godt søge om at få en revalidering, så kan man kan få et (evt.) skriftligt afslag, som man så evt. kan anke.

Kan lige tilføje, at hvis du er under den normale uddannelsesalder (25år) så vil du forventes at skulle tage en uddannelse på normale vilkår.

Og det er dit helbred som er afgørende for, om du kab bevilliges realidering.

Samt, når man er ufaglært, så skal der kigges på ALLE ufaglærte job, og ikke kun det du kom fra.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2010, 06:02   #9
jabma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2010
Indlæg: 32
Styrke: 15
jabma er ny på vejen
Har nu sendt en ansøgning om revalidering afsted, så må jeg se hvor længe der går inden der kommer svar på den...

Synes ikke jeg kan finde noget svar på hvor længe der må gå .

Sendte et partshøringssvar den 29 april, dgp blev standset 31 marts, og har<stadig ikke fået svar
jabma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2010, 09:03   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Så bedes du gerne give mig den § Andersine Jeg har endnu ikke set den.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Revalidering Sanne76 Alt det andet 7 27-06-2012 20:54
revalidering mortilm Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 12-06-2012 18:11
Revalidering Soya Alt det andet 1 28-01-2011 14:45
Revalidering molbarron Alt det andet 11 19-10-2010 23:07
Revalidering Gunell Alt det andet 17 25-05-2010 21:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension