K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-05-2010, 21:03   #1
fru sis
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2009
Indlæg: 9
Styrke: 0
fru sis er ny på vejen
Fra sygedagpenge til kontanthjælp midt i flexjobsøgning

Hej Alle..
Åh....hvor er det dog svært, jeg kan simpelhen ikke finde ud af alle de her paragraffer og regler.
Jeg er 55 år, og har nu været sygemeldt(trafikskade, piskesmæld) på sygedagpenge i 27 mdr. men har i dag pr telefon af en ny sagsbehandler fra jobcentret, fået af vide at jeg overgår til kontanthjælp. Og jeg troede jeg var igang med at søge flexjob. Men da min tidligere sagsbehandler, som er sat af min sag, ikke har gjort notater i min sag om dette, kan ansøgnings grundlaget ikke komme i betragtning, sagde den nye sagsbehandler.
Historik:
I de 27 mdr. har jeg deltaget
Aktiveringer: 13 ugers aktivering, 8 ugers arbejdspraktik samt 13 ugers jobprøvning.

Behandlinger: af Neurolog, Psykiater og Reumatologer på forskellige hospitaler. Samt fornylig henvist af min læge til Neuropsykolog på grund af hukommelses og koncentrations problemer. Endnu ikke påbegyndt.


Den nye sagsbehandler nævner § 27 i sygdagpengeloven, at min sag er uafklaret, har lægekonsulent vurderet at piskesmæld er uforudsigelig på grundlag af mine lægelige papirer samt af arbejdsprøvningen. Derfor skal jeg over i andet jobcenter, hvorefter jeg skal modtage kontanthjælp. Jeg er godt nok overrasket, da jeg tror, jeg er i gang med at søge Flexjob, som min tidligere sagsbehandler og jeg indstiller til ved et møde sidst i april.
Nu vil jeg spørge om Jobcentret midt i en flexjobsøgning, kan sætte mig på kontanthjælp? Har den tidligere sagsbehandler ikke noterings pligt, og kan jeg i såfald bede hende om notere de aftaler vi gjorde, på mødet? Jeg har en besidder der kan bevidne vores aftaler omkring flexjobansøgningen.
Hvad gør jeg bedst her for at undgå kontanthjælp?
Jeg er ene forsørger, enke og modtager enkepension. Har enkepensionen indflydelse på kontanthjælpen?
Tak for jeres gode hjælp herinde
fru sis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2010, 21:30   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Fru Sis,

Det lyder da helt hen i vejret. Jeg er ikke sikker på at jeg ved nøjagtigt hvad du skal gøre, men det lyder helt forkert hvad kommunen har gang i.

Hvornår udløber dine sygedagpenge ?

Hvordan gik din arbejdsprøvning, mht. ugentlige timer osv ?. Har du din ressourceprofil, hvis ikke skal den opdateres snarest.

De kan ikke stoppe dine sygedagpenge før du er blevet partshørt, dvs. at du får et brev fra kommunen 1 mdr. og/eller 14 dage før de påtænker at stoppe dine sygedagpenge, du bliver altså varslet og kan komme med indsigelser hertil. Har du fået sådanne parthøringer ?

Håber fristen for stop af dine sygedagpenge, er lang nok til at du kan handle. Når vi høre mere omkring ovenstående fra dig, er det nemmere at gennemskue hvad der kan gøres.

Har du en fagforening, kan du helt sikkert også hente hjælp der. Jeg er desværre sikker på at enke pension fradrages i kontant hjælp, så der skal vi ikke have dig ud.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2010, 22:54   #3
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
du skal skynde dig at søge aktindsigt hos kommunen, og alle læger du har været i kontakt med. du finder skemaer til dette oppe øverst under nyttige links.

Desværre er de nogengange lidt for smarte i de kommuner.

prøv at vente og se om der kommer flere gode svar til dig, der er en del herinde som har godt styr på reglerne og kan vejlede dig. giv ikke op.. der plejer at være lidt mere stille herinde i weekender og sådan. du kan evt få dit indlæg op øverst på siden igen, ved at du skriver et indlæg til selv.
måske har et smart hoved set at du får enkepension og derved kan kommunen spare penge ved at smide dig på kontanthjælp. suk..
sender dig mange tanker
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2010, 00:47   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Du skal straks sætte dig ned mandag og skrive til din sagsbehandler og skrive til denne...
at den ikke går at sætte dig på kontanthjælp og at hun ikke overholde gældene lov ...

For det første skal det ikke meddeles over telefon det skal foregå på skrift og du skal have mulighed for at komme med indsigelser det står i loven

Citat:
§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=126303
Derud over skal du have mulighed for partshøring og i denne vil du naturligvis påtale at den anden sagsbehandler har sagt fleksjob og at det ikke er din skyld at det ikke er skrevet ned, og hvilke job er det lige at den nye mener du kan påtage dig ... ??
Citat:
Og så skal du henvise til § 27 stk 4 sygedagpengeloven

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«
Du skal også lige have med at du vil have aktindsigt

Du finder en erklæring under nyttige link
  Besvar med citat
Gammel 15-05-2010, 01:29   #5
fru sis
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2009
Indlæg: 9
Styrke: 0
fru sis er ny på vejen
usind tusind tak for svar, jeg er dybt rørt, det er jeg slet ikke vant til..
Ang. agtindsigt: jeg har hele tiden fået agtindsigt løbende.
Ang. udløbsdatoen for dagpenge: ved jeg ærligtalt ikke, men jeg fik i sep. 2009 bevilget 12 måneders revaliderings praktik, men anden aktør havde svært ved at finde praktikplads til mig og jeg havde få ressourcer til at gennemføre noget som helst. Og da en ny sagsbehandler kom hed det pludselig valget mellem arbejdsprøvning eller kontanthjælp.
Ang. ugentlig: timetal ca. 2 timer daglig, men med fysisk og psykisk træning forsat kunne ske en udvikling.
Ang. ressource profil: er løbende blevet opdateret, dog mangler sagsbehandlers notater fra sidste møde, hvor vi klart aftalte at søge fleksjob ca. 12 - 15 timer. Dog gav sagbh. det ikke ret mange chancer, men vi blev enige om at augmentere for de forskellige punkter i ressource profilen.
Ang. fagforening: desværre kun medlem af en A-kasse.
Jeg kan slet ikke nå at svare så hurtig, før at systemet her logger mig af og at svaret jeg skriver går tabt.
Desværre har jeg koncentrations- og hukommelses problemer, hvilket gør det vanskeligt for mig at få overblik over min egen situation, men jeg synes det hjælper meget når jeg får stillet nogle gode spørgsmål. tak for det.
Jeg er indkaldt til møde på onsdag,
Tusind tak for svar..
kh. sis
fru sis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2010, 01:50   #6
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 54
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
Et lille tip omkring det med du skriver for langsomt til at systemet logger dig ud (time out)

Du kan evt. skrive dit indlæg i Notesblok programmet, og når du så er klar til at sætte det ind i debatten, ja så markerer du hele teksten op ( klik et sted i teksten og tryk på CTRL tasten samtidig med A)
Derefter trykker du på Besvar i debatten der hvor du vil sætte det ind, trykker i tekstboksen hvor du skriver og trykker på CTRL samtidig med V

Alternativt kan du klikke med højre musetast (med mindre din mus er vendt om til en venstrehåndet) og vælge henholdsvis "Marker alt", "Kopier" og "Indsæt"

Håber det hjalp bare en lille smule

Det andet vil jeg ikke begynde at give råd om, jeg er slet ikke nok inde i reglerne.
__________________
"Sikrest er når spares skal,
et spark til nedslidtes tryghed og fred"
Carl Scharnberg
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2010, 08:58   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du skal tage bisidder, med til møde på kommune. Alternativt OPTAGER du samtalen, uden de ved det.
Det har du lov til, selvom de muligvis vil påstå anderledes.
Det er dit eneste bevis for hvad der bliver sagt.

Som Heidi skriver, så må de ikke lukke sygedagpenge uden skriftlig afgørelse og partshørring.
Herunder §7a i retsikkerhedsloven.

Du skal i den forbindelse forlænges efter stk 4.
Stk 4, når det er dokumenteret at du ikke kan vende tilbage til ordinært arbejde, hvilket vel er lægeligt, og arbejdsmæssigt afprøvet?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2010, 12:26   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Der hvor du logger ind er der en lille firkant der hedder husk mig , hvis du sætter hak i den så skulle du ikke ryge af
  Besvar med citat
Gammel 15-05-2010, 17:02   #9
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Med hensyn til at overgå til kontanthjælp under afgørelsen, så er det helt ok, hvis man selvfølgelig er blevet varslet senest 14 dage før. Hvis sagen er skrevet og sendt afsted kan man godt overgå til kontanthjælp imens man venter på svaret, jeg har prøvet det og det er helt lovligt.
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2010, 18:06   #10
fru sis
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2009
Indlæg: 9
Styrke: 0
fru sis er ny på vejen
Igen tusind tak til alle for svar og gode råd.
Nu har jeg gransket lidt i paragrafferne, men er lidt i tvivl, og disse § osse gælder for mig. Jeg tænker bl.a. på § 27 stk. 5, i lov for sygedagpenge: jeg har jo en uafklaret erstatningsssag som ligger hos ASK, men da jeg er offer for et trafikuheld, ikke arbejdsskade, kan det så være gældende for at jeg undgår at komme på kontanthjælp?
kh. fru sis
fru sis er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sygedagpenge til kontanthjælp MP84 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 29-05-2013 21:06
Fra sygedagpenge til kontanthjælp. Arbejdshesten Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 01-03-2013 08:31
Fra Sygedagpenge / Kontanthjælp King8900 Alt det andet 8 22-10-2010 21:43
Midt i en ankesag Carmen Spørgsmål ang fleksjob 17 20-09-2010 14:11
sygedagpenge / kontanthjælp bullermus Dit og Dat 14 15-04-2009 13:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension