K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-05-2010, 16:45   #1
sjj
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Indlæg: 11
Styrke: 14
sjj er ny på vejen
Hjææælpp

Hej
Jeg er ny på dette forum. Jeg har brug for hjælp ang. sygemelding/sygedagpenge efter endt revalidering. Er der nogen af jer, der ved, om man kan bruge §32.1 stk 3, når man efter endt revalidering og bestået eksamen, er nød til at sygemelde sig og kan jeg dermed opnå sygedagpenge? Eller ryger jeg i kontanthjælps*******?? Jeg søger i samråd med min fagforening flexjob, men er pt. stadig på rev.
med venlig hilsen Sanne
sjj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2010, 19:22   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg mente umiddelbart at du skulle på kontanthjælp, men efter at have kigget på Sygedagpengeloven §32 stk. 1 nr. 3 tror jeg at du er berettiget til at få udbetalt sygedagpenge såfremt din uddannelse har været erhvervsrettet.

Prøv også at se det her link: http://www.ungdomsinformationen.dk/n...&kategoriID=45

For andres skyld kan jeg lige citere:

Sygedagpengeloven
Kapitel 11
§ 32 stk. 1: En lønmodtager har ret til sygedagpenge fra kommunen, når den pågældende
nr. 3) inden for den seneste måned har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2010, 19:33   #3
sjj
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Indlæg: 11
Styrke: 14
sjj er ny på vejen
Hej

Altså med erhvervsrettet, hvad menes der der?? En konkret uddannelse? Kok, pædagog, lærer, murer og i den dur. Med eksamensbevis??

Fagforeningen og jeg tolker det også således at jeg kan få sygedagpenge, men blev bare lige i tvivl om, om der evt. er nogle særlige regler når man kommer fra en revalideringsydelse.

Susanne
sjj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2010, 21:25   #4
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg kan ikke svare dig med 100% sikkerhed. Desværre. Jeg tror dog næppe du skal bekymre dig om lige præcis det.
Med hensyn til at I søger om flexjob, skal du være opmærksom på, at du næppe undgår at skulle gennem arbejdsprøvninger for at afklare din reelle arbejdsevne.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2010, 19:58   #5
sjj
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Indlæg: 11
Styrke: 14
sjj er ny på vejen
Hej annagw

Tak for dit svar. Jeg er klar over, at jeg nok skal igennem endnu en arbejdsprøvning. Det må jeg jo tage med. Selv om jeg jo har været det igennem før revalideringen...

Håber der måske er andre, der også ved noget omkring sygedagpenge efter endt revalidering????

sanne

Sidst redigeret af sjj; 16-05-2010 kl. 20:03.
sjj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2010, 22:14   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg ved ikke, om du kan bruge det her, men som jeg forstår det, kan man få sygedagpenge under revalidering.

Se her i sygedagpengeloven, som du kan finde under nyttige links.

Citat:
§ 51. Sygedagpenge til et ledigt medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse udgør samme beløb, som personen kunne have modtaget i arbejdsløshedsdagpenge, hvis den pågældende ikke havde været syg.

Til personer, der ved deltagelse i aktiviteter efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats modtager ydelser, som træder i stedet for arbejdsløshedsdagpenge, udgør sygedagpengene et beløb svarende til den aktuelle indtjening, dog maksimalt det højeste sygedagpengebeløb.
https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=30746#A2

Og så det store spørgsmål... Hvad er "...aktiviteter efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats... ydelser, som træder i stedet for arbejdsløshedspenge..."?

Så må man se i Lov om aktiv beskæftigelsesindsats... ligeledes under Nyttige links her på siden.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=128679

Og så kan man læse, at revalidering hører under Lov om aktiv socialpolitik...

Og den er så her, og det kan anbefales at læse mere end nedenstående, da hele kapitlet fylder meget.


Citat:
Kapitel 6

Revalidering

§ 46. Revalidering er erhvervsrettede aktiviteter og økonomisk hjælp, der kan bidrage til, at en person med begrænsninger i arbejdsevnen, herunder personer, der er berettiget til ledighedsydelse og særlig ydelse, fastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet, således at den pågældendes mulighed for at forsørge sig selv og sin familie forbedres. En person, der er berettiget til sådan hjælp, kaldes en revalidend. Aktiviteter, som revalidenden gennemfører, før det erhvervsmæssige sigte er afklaret, kaldes forrevalidering. Det er aktiviteter med et erhvervsmodnende eller afklarende sigte for revalidenden.

https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=127214#K6

Og så henviser denne lov IGEN tilbage til Lov om aktiv beskæftigelsesindsats:

Citat:
Stk. 2. Har revalidenden betydelige begrænsninger i arbejdsevnen, og taler revalidendens personlige forudsætninger, interesser og evner i udpræget grad for en længerevarende videregående uddannelse, kan kommunen planlægge en revalidering, hvor revalidenden får revalideringsydelse i mere end 5 år.

Jobplanen ved revalidering

§ 50. Kommunen udarbejder i samarbejde med revalidenden en jobplan, jf. § 27 og § 28, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, når det erhvervsmæssige sigte er afklaret for den pågældende.
Stk. 2 siger da noget om, at sygdom kan betyde, at planen forlænges, så det er da positivt for din sag.

Ligeledes nedenstående:

Citat:
Forlængelse af revalideringsperioden

§ 56. Kommunen kan i forhold til den fastsatte tid forlænge den periode, som revalidenden kan få revalideringsydelse i,

1) hvis revalidenden ikke kan gennemføre jobplanen på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller andre helt specielle forhold, eller

2) hvis sygdom, pasning af syge børn eller børn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, barsel, manglende pasningsmulighed af børn eller særlige sociale forhold midlertidigt forsinker revalidenden i at gennemføre jobplanen.
Så mangler der kun selve ydelsen under sygdom... (sgi noget besværligt at skulle læse 3 forskellige love for at finde frem til det... )

Men mit GÆT er, at du vil kunne få sygedagpenge, og et gæt er selvfølgelig ikke meget værd, så jeg håber, andre kan komme på banen, men nu har du da lovene, der gælder vedrørende revalidering.

Og det mener 3F åbenbart også:

Citat:
På revalidering og syg

Er du på revalidering og modtager revalideringsydelse, kan du beholde ydelsen under kortvarigt fravær på grund af sygdom.

Hvis ydelsen ophører på grund af din sygdom, kan du have ret til sygedagpenge, hvis du er dagpengeberettiget medlem af en a-kasse.
http://www.3f.dk/3F,-d-,dk/Social%20...0og%20syg.aspx


Så HVIS det er længerevarende sygdom, så skal jobplanen ændres, og der er stadig mulighed for at bevare sin revalidering, som der står - også længere end 5 år.

Håber, du fik svar på spørgsmålet.

Og efter endt revalidering kan du jo tilknyttes a-kasse på dimittendsats, og så er det a-kasse og sygedagpenge, der tæller.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 16-05-2010 kl. 22:17.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension